Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumppanin kaverit pettää puolisoitaan ahdistavaa

Vierailija
07.06.2020 |

Olenko nyt jotenkin turhasta ahdistunut, kun sain tietää että kumppanillani on kaveri/kavereita, jotka pettävät puolisoitaan ja kumppanini on semmoisessa seurassa toisinaan? Ei näe estettä ystävyydelle, koska ei saa asiasta vaikutteita mutta ei myöskään vaikuta olevan moksiskaan jos lähtee laivalle ryyppäämään pettävän kaverinsa kanssa.
Itse en pystyisi hetkeäkään olemaan semmoisessa seurassa ja ahdistaa ajatus, että kumppani taas on. Hyi olkoon.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen vaikuttaa olevan niin yleistä, että varmaan kaikilla on joku kaveri/tuntee jonkun, joka on pettänyt kumppaniaan. Ei niistä välttämättä puhuta ja jos puhutaan, harva haluaa sotkea ystävyyssuhdetta hänen parisuhdeongelmiensa takia. Miksi edes pitäisi?

Ja mitä ihmeen vaikutteita? Alkaako joku pettää puolisoa siksi kun kaveritkin tekee niin? Tai miten pettäjät hakeutuisivat toistensa luo, ei niistä asioista yleensä muille puhuta ennen kuin ollaan jo ystävystytty...

En ole pettäjä enkä puolustele pettämistä, jos joku nyt sellaisen johtopäätöksen teki. Ihmiset ovat yksilöitä ja kaikki tekevät joskus jotain, mitä omat ystävät eivät hyväksy. Mutta pettäminen ei ole aina niin yksiselitteistä. Ehkä ystävän kumppanikin tekee kusipäisiä asioita, pettää myös tai on väkivaltainen tai muuten vaan parisuhde on ongelmallinen. En sellaisessa tilanteessa itse ainakaan ystävää jättäisi. Pettäjä voi olla muutenkin paska tyyppi tai sitten ihan hyvä tyyppi, ei siitä voi vetää mitään automaattisia johtopäätöksiä huonosta seurasta, vaikka pettäminen väärin onkin.

Vierailija
22/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi eräitä parhaita ystäviäni on "Kerttu", joka on ollut miehensä kanssa yksissä jo teinistä asti. Heillä on 2 lasta. Ystäväni uskoutuu minulle(ja minä toki hänelle) ja ystäväni on pettänyt miestään ainakin 10 eri miehen kanssa, nämä joista minä tiedän. Pitkä liitto, vaikeita aikoja, jne, ystäväni on hakenut muualta sitä inothimoa. Ainoastaan kerran on tullut minulta sanomista, ja se johtui siitä että ystäväni oli väittänyt miehelleen olleensä luonani yötä. Sanoin että olis paree ettei mies sitä minulta kysy, koska en aio valehdella. Muut pettämiset on tapahtuneet yleensä työreissuilla. 

Itse en ole ikinä pettänyt ketään. En ole mikään pikkulapsi joka varastaa kaupasta kun "KAVERIKIN VARASTI!!!111"  :D

Niin no eihän tämä tarkoita että aloittajan mies olisi pettäjä, mutta en ihmettele yhtään että kokee olonsa ahdistuneeksi. Täytyy kuitenkin muistaa, että voit vain tietää omat tekemisesi, et toisten. Eikä voi vaatia, että ei olisi tekemisissä kaverin kanssa, sillon vain täytyy toivoa että mies on sen luottamuksen arvoinen. Ja jos epäily pettämisestä käy niin sillon se on moro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen ystäväpiirissä oli samanlainen kaveri, mutta eivät ilmeisesti tapaa montaa kertaa vuodessa. Mieheni tietää etten siitä pidä ja olen jättänyt omaan arvoonsa koko ystävän. Se ei suoraan miehestäni mitään kerro, sillä voihan pettämistä tapahtua missä vain jos semmosta alkaisi tekemään.

Vierailija
24/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen ystäväpiirissä oli samanlainen kaveri, mutta eivät ilmeisesti tapaa montaa kertaa vuodessa. Mieheni tietää etten siitä pidä ja olen jättänyt omaan arvoonsa koko ystävän. Se ei suoraan miehestäni mitään kerro, sillä voihan pettämistä tapahtua missä vain jos semmosta alkaisi tekemään.

Vierailija
25/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi eräitä parhaita ystäviäni on "Kerttu", joka on ollut miehensä kanssa yksissä jo teinistä asti. Heillä on 2 lasta. Ystäväni uskoutuu minulle(ja minä toki hänelle) ja ystäväni on pettänyt miestään ainakin 10 eri miehen kanssa, nämä joista minä tiedän. Pitkä liitto, vaikeita aikoja, jne, ystäväni on hakenut muualta sitä inothimoa. Ainoastaan kerran on tullut minulta sanomista, ja se johtui siitä että ystäväni oli väittänyt miehelleen olleensä luonani yötä. Sanoin että olis paree ettei mies sitä minulta kysy, koska en aio valehdella. Muut pettämiset on tapahtuneet yleensä työreissuilla. 

Itse en ole ikinä pettänyt ketään. En ole mikään pikkulapsi joka varastaa kaupasta kun "KAVERIKIN VARASTI!!!111"  :D

Niin no eihän tämä tarkoita että aloittajan mies olisi pettäjä, mutta en ihmettele yhtään että kokee olonsa ahdistuneeksi. Täytyy kuitenkin muistaa, että voit vain tietää omat tekemisesi, et toisten. Eikä voi vaatia, että ei olisi tekemisissä kaverin kanssa, sillon vain täytyy toivoa että mies on sen luottamuksen arvoinen. Ja jos epäily pettämisestä käy niin sillon se on moro.

Minä taas näen, ettei ongelma ehkä suoraan ole ap:n miehen pettäminen, vaan välinpitämätön suhtautuminen uskollisuuteen ja rehellisyyteen. Jo se kertoo itseasiassa ihmisestä aika paljon.

Vierailija
26/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhasta ahdistut. Mutta 90% ihmisistä pettää jossain vaiheessa. Se on vaan elämää. Toiset jää kii, toiset ei. Kannattaa oppia elämään tämän asian kanssa.

Vierailija
27/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä voi Kerttua pettämisestä syyttää. Tämän vuoksi en kannata teinistä asti jatkuneita liittoja, koska jotain jää aina elämättä ja niissä voi olla vaikka kuinka sairaita kuvioita, koska vertailupohjaa ei ole. Sen sijaan olisin armollinen ja sanoisin kyselevälle miehelle, että selvittää itse välinsä kertun kanssa. Minusta et ole kukaan tuomitsemaan, koska epäilen kyllä että eipä se mieskään ole uskollinen. 

Vierailija
28/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onkohan tässä aloittajan tapauksessa nyt todellista ongelmaa edes? Aloittajan ahdistus vaivaa, joka olisi hyvä saada pois. Aloittajan miehen suhtautumien ystävänsä touhuun on outoa, itse en ymmärtäisi mutta eipä se suorastaan kerro miehestä mitään. Mies voi hyvinkin olla ihan uskollinen, mutta ei ole kiinnostunut ystävänsä valinnoista, kun ei vaikuta häneen. Kaikkihan riippuu siitä, miten aloittaja saa asian järkeiltyä. Jos se on ylitsepääsemätöntä, niin sillon kannattaa mies unohtaa.

Jos aloittaja ei olisi tiennyt tätä miehen kaverinsa touhua niin eihän hän kokisi ahdistusta. Otetaan huomioon kuitenkin, että pettäjä pettää kyllä tavalla tai toisilla. Oli kavereita antamassa "vaikutteita" tai ei.

Mutta ihan periaatteesta vastoin omia ajatuksiani antaisin miehelle selkeän käsityksen siitä mitä asiasta ajattelen ja antaisin olla niin kauan kun mies ei anna syytä epäillä osallistumisesta moiseen.

Vierailija
29/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vastaavassa tilanteessa yhden kumppanin kanssa. En siis pelännyt hänen saavan vaikutteita, vaan olin tyrmistynyt, että hän hyväksyi kavereiltaan sellaisen käytöksen. Minulle oli vihainen siitä, että tyrmistyin ja että koin asian millään tavalla kuuluvan minulle.

Sanoi, että kavereilla menee suhteissaan hyvin ja että tulee vain turhaa riitaa, jos naiset saavat tietää. Tulenpa vihaiseksi nyt kun edes muistelen... Mielestäni tuollainen hyväksyminen ei kerro vain niiden kavereiden, vaan myös kumppanin omasta moraalista.

Vierailija
30/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettäminen vaikuttaa olevan niin yleistä, että varmaan kaikilla on joku kaveri/tuntee jonkun, joka on pettänyt kumppaniaan. Ei niistä välttämättä puhuta ja jos puhutaan, harva haluaa sotkea ystävyyssuhdetta hänen parisuhdeongelmiensa takia. Miksi edes pitäisi?

Ja mitä ihmeen vaikutteita? Alkaako joku pettää puolisoa siksi kun kaveritkin tekee niin? Tai miten pettäjät hakeutuisivat toistensa luo, ei niistä asioista yleensä muille puhuta ennen kuin ollaan jo ystävystytty...

En ole pettäjä enkä puolustele pettämistä, jos joku nyt sellaisen johtopäätöksen teki. Ihmiset ovat yksilöitä ja kaikki tekevät joskus jotain, mitä omat ystävät eivät hyväksy. Mutta pettäminen ei ole aina niin yksiselitteistä. Ehkä ystävän kumppanikin tekee kusipäisiä asioita, pettää myös tai on väkivaltainen tai muuten vaan parisuhde on ongelmallinen. En sellaisessa tilanteessa itse ainakaan ystävää jättäisi. Pettäjä voi olla muutenkin paska tyyppi tai sitten ihan hyvä tyyppi, ei siitä voi vetää mitään automaattisia johtopäätöksiä huonosta seurasta, vaikka pettäminen väärin onkin.

Niin no, tämä on yksi ajatusmalli, että elämänkumppanin systemaattinen kusettaminen ei kerro ihmisestä tai hänen moraalistaan yhtään mitään. Tietysti jokainen tekee virheitä, mutta useimmille sillä on väliä mikä niiden virheiden mittakaava on. Joku kävelee päin punaisia, joku kiertää veroja, joku pöllii kaupasta suklaapatukan ja joku on kirvesmurhaaja. Joillakin pettäminen menee tuossa asteikossa tasolle otin pari ketsuppipussia liikaa pikaruokaraflassa. Pikkujuttu, kaikkihan sitä joskus tekee. Ja sitten on niitä tiukkapipoja, jotka ajattelee, että lähtökohtaisesti tehdään niinkuin on sovittu ja jos ei tehdä niin tästä viitsitään edes ilmoittaa eikä jäädä vuosikausiksi ketään vedättämään. Ja jotkut haluaa kumppanikseen juuri sellaisen tiukkapipon, jolle uskollisuus ja rehellisyys on isoja juttuja eikä mikään "no jos nyt vähän vaan valehtelee vuosikausia päin naamaa niin eihän se oo kovin paha".

Vierailija
31/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni pettää elämänsä varrella jossain kohtaa, että aika usein saisi kavereita vaihtaa jos se on dealbreaker että kaveri tekee tyhmyyksiä. Ei se tee niistä huonoja kavereita.

Voisin kyllä itsekin olla aika vaivautunut jos joka kerta baariin mennessä kaveri etsimällä etsisi liittonsa ulkopuolista seuraa, voi olla että haluaisin vältellä näitä tilanteita keskimäärin.

Vierailija
32/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yleistähän tuo on naistenkin kaveriporukoissa. Yleensä aina löytyy vähintään se yksi, joka pettää, mutta siihen ei puututa koska omaa kaveria halutaan aina ymmärtää.

Ei kyllä ole yleistä. Naisille arvot ovat tärkeitä ja pettäjien kanssa katkaistaan välit, jos omat arvot eivät ole samanlaiset. Seura tekee kaltaisekseen ja jos mies ei ole todella kypsä niin hän tekee aina samalla tavalla kuin kaverinsa. Miesten joukoissa ryhmäpaine on myös kova ja miehillä paneminen on yliarvostettu juttu. Olisin huolestunut, että mies sotkee parisuhteensa.

Vierailija
33/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sellainen kaveri josta kukaan ei ikinä uskoisi että pettää joka ikisessä välissä kun vain voi. Todella rehdin oloinen perheenisä Kirkkonummelta. En ole koskaan kysynyt, mutta oletan että heillä ei ole minkäänlaista seksielämää kun kerran touhuaa tuollaista. Ei toki oikeuta, mutta jokinhan sitä selittää. Ei siis mitään suhteita, vaan vieraiden panemista. 

Vierailija
34/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin moni pettää elämänsä varrella jossain kohtaa, että aika usein saisi kavereita vaihtaa jos se on dealbreaker että kaveri tekee tyhmyyksiä. Ei se tee niistä huonoja kavereita.

Voisin kyllä itsekin olla aika vaivautunut jos joka kerta baariin mennessä kaveri etsimällä etsisi liittonsa ulkopuolista seuraa, voi olla että haluaisin vältellä näitä tilanteita keskimäärin.

Kertoo vaan siitä, että tuolla tavalla ajattelevat löytävän toisensa ja ne tiukkikset toisensa. Ei ole yhtäkään kaveria tarvinnut tuon takia vaihtaa, vaikka en pettämistä hyväksykään.

Tosin sen verran lievennän, että mielipiteeni koskee lähinnä ap:n kuvailemaa tilannetta, jossa pettäminen ja siihen liittyvä epärehellisyys on toistuvaa. Esimerkiksi suhteen lennosta vaihtamisia, itse tunnustettuja kännihairahduksia tai pelkästään suutelu/hiplausasteelle edenneitä en laske, koska näistä puuttuu se pitkäjänteinen kusetusaspekti. Ja jos jollain on tosissaan kaveripiiri täynnä näitä systemaattisia sarjapettäjiä, niin sitten on kyllä ihan oikeasti jo syytä katsoa peiliin ja miettiä mikä on mennyt vikaan.

Vierailija
35/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on sellainen kaveri josta kukaan ei ikinä uskoisi että pettää joka ikisessä välissä kun vain voi. Todella rehdin oloinen perheenisä Kirkkonummelta. En ole koskaan kysynyt, mutta oletan että heillä ei ole minkäänlaista seksielämää kun kerran touhuaa tuollaista. Ei toki oikeuta, mutta jokinhan sitä selittää. Ei siis mitään suhteita, vaan vieraiden panemista. 

Ja olet mukana hänen kanssaan reissuilla, kun panee toisia naisia? Tieto siitä, että ystävä tekee niin on vielä pahempi jos on itse mukana kun kaveri semmoista harrastaa niinkuin aloittajan kommentista päättelen.

Vierailija
36/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olet mukana hänen kanssaan reissuilla, kun panee toisia naisia? Tieto siitä, että ystävä tekee niin on vielä pahempi jos on itse mukana kun kaveri semmoista harrastaa niinkuin aloittajan kommentista päättelen.

Älä jaksa raivota ennen kuin kysyt, todella lapsellista. Harvemmin ollaan samoilla reissuilla, itse olen nainen. En tunne hänen vaimoaan joten enpä taida itse olla syyllinen mihinkään jos pari kertaa samalla mökkireissulla olen havainnut hänen toimivan noin. Myöhemmin kuulin muualta että tekee noin aina. 

Vierailija
37/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viisaus: seura tekee kaltaisekseen.

Vierailija
38/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha viisaus: seura tekee kaltaisekseen.

Eli pettäjät lakkaavat pettämästä kun kaverit eivät petä? Looginen päättely ei taida olla vahvuuksiasi. 

Vierailija
39/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin aloittajalle, että olisi ihan rauhassa nyt. Oletetaan, että miehesi kykenee ite omilla aivoillaan ajattelemaan ja jos ei ole ennen antanut syytä epäillä mitään niin miksi nyttenkään. Jos tosiaan aloituksen mukaan toisinaan näkee tätä ystävää, eli ei kovin usein.

En väitä fiksuksi tai salli ystävän toimintaa. En todella, mutta turhaan nyt ehkä panikoit ja aiheutat itsellesi ahdistusta asiasta. Ja sano suoraan vaan sille miehellesi miltä susta tuntuu, ymmärti tai ei.

Vierailija
40/48 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ystävä, jota en näe usein mutta kun näemme niin on mukavaa. Hänellä on tapana kyllä kerätä miehiä mukaansa illan päätteeksi ilmeisen useinkin, josta en yhtään tykkää. Olen kyllä oman kantani asioille sanonut selkeästi ja tietää sen. Se ei taas minusta kerro yhtään mitään, jos hänen kanssaan joskus haluan tavata ja kuulumiset vaihtaa. Se on hänen parisuhteensa ja sotkunsa enkä ala puuttumaan enempää. Ja vaikutteita on ihan turha tämmöisestä saada vaan onhan niitä nuorukaisia vielä, joilla ei oma järki raksuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi