Suomessa on pääosin ilkeä, katkera ja muita lyttäävä ilmapiiri
Harvassa on empaattiset ja ystävälliset ihmiset. Valitettavasti.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Vahingonilo suomalaisilta kyllä onnistuu, sen näkee vaikka miljoonasta kulmuni-avauksesta täällä. Kateellisempaa kansaa saa kyllä etsiä.
Sinä et taida seurata muiden maiden keskusteluja.
Seuraan kyllä, siksipä tiedänkin mistä puhun. Jos jollain menee oikein hyvin, ulkomailla ajatellaan, että ” mitä minä voisin tehdä, että minullakin menisi yhtä hyvin”, Suomessa ajatellaan, että ”mitähän minä voisin tehdä, että tuolla tyypillä menisi yhtä huonosti kuin minulla”.
Muissa maissa osataan naarmuttaa naapurin autoa, pissiä naapurin uima-altaaseen ja puhua pahaa naapurin selän takana yhtä hyvin kuin Suomessakin. Suomessa ollaan kuitenkin sen verran rauhallisia, ettei esimerkiksi tuikata muiden autoja tuleen ja ryöstellä pienyrittäjien liiketiloja silloin, kun koetaan joudutun vääryyden kohteeksi.
Sehän vaan johtuu siitä ettei suomalainen jaksa vaivautua tekemään mitään silloin kun kokee joutuneensa vääryyden kohteeksi. Hirveä vaiva tuikata autoja tuleen saati ryöstellä kauppoja. Siinähän joutuisi lähtemään peräti isolle kirkolle asti.
Paljon helpompi jurputtaa kotona yksikseen tai akalle tai nykyään remuta facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Vahingonilo suomalaisilta kyllä onnistuu, sen näkee vaikka miljoonasta kulmuni-avauksesta täällä. Kateellisempaa kansaa saa kyllä etsiä.
Sinä et taida seurata muiden maiden keskusteluja.
Seuraan kyllä, siksipä tiedänkin mistä puhun. Jos jollain menee oikein hyvin, ulkomailla ajatellaan, että ” mitä minä voisin tehdä, että minullakin menisi yhtä hyvin”, Suomessa ajatellaan, että ”mitähän minä voisin tehdä, että tuolla tyypillä menisi yhtä huonosti kuin minulla”.
Ulkomaisissakin self help -oppaissa neuvotaan vähentämään negatiivisia ihmisiä ympäriltä. Kateus kohdistuu niihin, jotka nähdään itsen kaltaisina. Epätasa-arvoisessa maassa menestyjät nähdään eri ihmisinä kuin tavikset ja tunnustetaan se että on erilaisia lähtökohtia. Menestyjät ja tavikset on jo lapsuudesta saakka erotettu toisistaan.
Suomessa on tasa-arvoisempaa. Kaikki tietävät jonkun "menestyjän" ja on helpompi nähdä että hekin ovat tavallisia ihmisiä puutteineen. Menestyjä on siis tavallaan vertainen ja siksi kadehdittu.
Olen asunut muutamassa muussakin maassa, ja voin kertoa että kateutta on kaikkialla. Se voidaan toki verhota hymyilyn ja kivan small talkin ja fraasien ja selkääntaputtelun taakse, mutta siellä se on silti. Sitten selän takana puhutaan ilkeästi.