Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viroon muuttaminen - kannattaako?

Vierailija
05.06.2020 |

Millaista siellä on asua? Millainen ilmapiiri? Mikä huonompaa tai parempaa kuin Suomessa?

Kommentit (154)

Vierailija
41/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nainen niin paikkasi on hellan ja nyrkin välissä. Miehet kyllä antavat huomiota ja pitävät kauniista naisista mutta loppujen lopuksi saat kokea olevasi pelkkä tiskirätti tai sitten otat ihmisten huonon käytöksensä hartioillesi.

Tämä siis jos etsit miestä ja parisuhdetta Viron maankamaralla oleskellessasi.

Älä viitsi puhua pas..aa. Tällaista oli ehkä joskus 50 v sitten, eikä silloinkaan.

Kummasti virolaiset akat jaksaa aina haukkua maamiehiään ollessaan baarissa. Meno on välillä kuin Pietarissa missä kullankaivajat haki kilvan sääliä vauraan oloisilta turisteilta.

Vierailija
42/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jäädä Tallinnaan, vaan katsoa asuntoa Tartosta. Upea, kaunis, siisti moderni kaupunki. Paljon opiskelevia nuoria. Virossa tasaverotus 20%. Palkkataso matalampi, mutta samoin hinnat ja palvelut.

Olen itsekin ajatellut muuttoa. Hyvä ajatus tuo vuokrata ensin asunto vaikka pariksi kuukaudeksi ja katsella sen jälkeen mitkä ovat fiilikset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä sä ajattelit aloittaja siellä tehdä?

Olen yrittäjä, voin tehdä missä vaan.

Jos et siirrä yritystäsi Viroon, maksat kuitenkin Suomeen verot, mutta sen lisäksi sun täytyy maksaa myös virolaisesta yksityisestä terveydenhoidosta. Siellä vakuutus tulee työpaikan kautta, julkinen terveydenhuolto on vain akuutti.

Tietysti siirtäisin, jos muutan. Ei ole mitään järkeä jättää yritystä Suomeen, jos asuu Virossa jo ihan verosyistä. Kiitos vastuksesta.

Miten meinaat pärjätä kielitaidottomana siellä työelämässä ja yritysasioiden kanssa?

Siis jos sä meinaat yrittää siellä Virossa, niin sittenhän sulla pitää olla todella hyvä kielitaito.

Vierailija
45/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat rasistisempia kuin suomalaiset.

Eli siis muun Euroopan kokemuksista viisastuneina pistävät maahantynkeytujat pacolaisina esiintyvät vankilaan jossa heidän asiansa ja motiivinsa tutkitaan. Rakastavat isänmaataan ja maailman mittakaavassa häviävän pienenä kansana ymmärtävät, että viron kansan etu ei ole hallitsematon ma#hanmuutto eivätkä todellakaan halua sinne h#ittamaahanmuuttoa kulttuureista, missä ei arvosteta länsimaista elämäntyyliä. Virossa lienee etnisiä vähemmistöjä vanhastaan enemmän kuin Suomessa, joten turha vinkua razismista, jos ei kykene maailmankatsomukseltaan sopeutumaan virolaiseen yhteiskuntaan niin ei se heidän vikansa ole.

Kai ymmärrät, että tämä tarkoittaa myös sitä, ettei siellä suhtauduta suomalaisiinkaan maahanmu uttajiin mitenkään erityisen vastaanottavasti?

Olen asunut virossa parikymmentä vuotta sitten, enkä saanut koskaan mitään epämiellyttävää palautetta sen enempää kaukasialaisilta, venäläisiltä kuin virolaisiltakaan. Johtui ehkä siitä, että ulkonäöltäni minua luultiin paikalliseksi, en osoittanut ylimielisyyttä silloisia surkeita elinolosuhteita kohtaan ja kykenin kommunikoimaan välttävästi myös viroksi.

Sen sijaan muistan muinaiselta maatilamatkalta Latviasta erään suomalaisen pariskunnan, jonka mies avoimen ylimielisesti suhtautui maatilan olosuhteisiin ja koko maahan vaikka oli saapunut sinne vapaaehtoisesti. Tämäntyyppinen henkilö tuskin viihtyisi myöskään Virossa.

Vierailija
46/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa on varmaan suuri hyöty siitä, että osaa kieltä? Suomenkielellä / englannilla tuskin saa niin "optimaalista" palvelua?

Vierailija
47/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja voisin aivan hyvin oikeastaan asua Virossa, tuli mieleen. Eläkkeelläni, vaikka on tosi pieni, voisi tulla paremmin toimeenkin siellä. Taidanpa harkita. Virossa pärjää hyvin englannin kielellä, ja onpahan aikaa opiskella paikallistakin.

Vierailija
48/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä ja voisin aivan hyvin oikeastaan asua Virossa, tuli mieleen. Eläkkeelläni, vaikka on tosi pieni, voisi tulla paremmin toimeenkin siellä. Taidanpa harkita. Virossa pärjää hyvin englannin kielellä, ja onpahan aikaa opiskella paikallistakin.

Mites terveydenhuolto?

Vierailija
49/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset ovat aikamoisia rasisteja. Eivätkä kunnioita suomalaisia, kun ovat katsoneet suomalaisten kännäämistä maassaan vuosikymmeniä.

Kerro toki lisää kun tunnut tietävän. Itse olen asunut täällä 30v/33..rasismi on hyvä sana jota voi heitellä ilmoille. On tavallaan totta mitä sanoit esim. mustiin suhtautuminen mutta kyllä sen kunnioituksen voit omalla toiminnallasi saada. Loppujen lopuksi olet aina ulkomaalainen ja saat kyräilyä. OLI MAA mikä hyvänsä, jokainen on rasisti jos jättää esim. Someposeerauksen pois. Annan pienen esimerkin, miksi keskiluokan espoolainen asuu siellä eikä itökeskuksessa tai rastilassa? Vaikka paljon halvempaa. Aivan😉, toivottavasti ymmärrät pointin. Rasismiako??

Asian vierestä, mutta asun halvemmalla Espoossa kuin asuisin useimmissa Itä-Helsingin paikoissa.

Vierailija
50/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et siirrä yritystäsi Viroon, maksat kuitenkin Suomeen verot, mutta sen lisäksi sun täytyy maksaa myös virolaisesta yksityisestä terveydenhoidosta. Siellä vakuutus tulee työpaikan kautta, julkinen terveydenhuolto on vain akuutti.

Tietysti siirtäisin, jos muutan. Ei ole mitään järkeä jättää yritystä Suomeen, jos asuu Virossa jo ihan verosyistä. Kiitos vastuksesta.

Miten meinaat pärjätä kielitaidottomana siellä työelämässä ja yritysasioiden kanssa?

Siis jos sä meinaat yrittää siellä Virossa, niin sittenhän sulla pitää olla todella hyvä kielitaito.

Tsiisus. En minä virolaisille ole palveluitani myynyt. Työkieleni on englanti, ollut jo vuosia. Olen asunut Espanjassa ja Saksassa, puhun espanjaa, mutten saksaa ja pärjäsin hyvin.

Vierailija
51/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus. En minä virolaisille ole palveluitani myynyt. Työkieleni on englanti, ollut jo vuosia. Olen asunut Espanjassa ja Saksassa, puhun espanjaa, mutten saksaa ja pärjäsin hyvin.

Etkös sä just suunnitellut, että muutat sen yrityksen Viroon? Tarvitset sä siinäkin kielitaitoa. Tai sitten jonkun virolaisen liikekumppanin.

Miksi olet niin ärhäkkä?

Vierailija
52/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkös sä just suunnitellut, että muutat sen yrityksen Viroon? Tarvitset sä siinäkin kielitaitoa. Tai sitten jonkun virolaisen liikekumppanin.

Miksi olet niin ärhäkkä?

Noiden asioiden hoitamiseen voi palkata apua.

Vierailija
53/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuolto pelaa hyvin. EU kansalaisena samat edut kuin täällä, jopa paremmat.

Vierailija
54/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa talvi ei ole ihan yhtä ankea.

Vierailija
55/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa on myös paljon ongelmia,eikä vähiten pieni palkka. Minusta kaikkein ärsyttävintä ovat kuitenkin epäkohteliaat ja ynseät ihmiset, jotka voi pilata päiväsi. Toki Virosta löytyy myös upeaa kulttuuria ja kaikkea muuta mukavaa, esim. hyvin kehittynyt yhteiskunta. Jokainenhan tykkää eri asioista. Minä itse pidän mukavista ja kohteliaista ihmisistä. Olen itse virolainen, asunut Suomessa jo kauan.

Ovatko ynseämpiä kuin Suomessa?

Suomessakin on kuitenkin aika ynseää porukkaa, millaisia virolaiset ovat mielestäsi, siis ns. kansanluonne, suhteessa suomalaisiin, ruotsalaisiin tai venäläisiin?

Vierailija
56/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta toki. Ja pysy siellä myös kun sairastut.

Vierailija
57/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vielä ankarampi, koska oikeaa talvea ei ole. Loskapaskaa koko "talvi" ja talot homeessa. Homeet peitetään maalaamalla päälle.

Vierailija
58/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vielä ankarampi, koska oikeaa talvea ei ole. Loskapaskaa koko "talvi" ja talot homeessa. Homeet peitetään maalaamalla päälle.

Ei ankarampi vaan ankeampi.

Vierailija
59/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tökkii kun pitää noin epäkohteliaasti vastata? Jos siellä sairastuu saa aivan yhtä hyvän, jos ei paremmankin hoidon. Hyvät ja edulliset kylpylätkin aivan sadankilometrin säteellä.

Vierailija
60/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle ja muutin tänne Viroon 2,5 vuotta sitten. Pysyn täällä, en kaipaa Suomeen. Yksityinen lääkäriasema tarjoaa parempaa palvelua ja halvemmalla kuin Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä