Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viroon muuttaminen - kannattaako?

Vierailija
05.06.2020 |

Millaista siellä on asua? Millainen ilmapiiri? Mikä huonompaa tai parempaa kuin Suomessa?

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat on pieniä, varsinkin sellaiset perustöiden palkat. Meillä töissä palkka 2600 euroa ja yrityksellä myös Virossa toimisto, siellä vastaavassa työssä tienataan noin 900 euroa.

Lapsiperheille on hyvät edut, lapsilisät ostovoimaan nähden parempia kuin Suomessa. Virossa jos saa lapsen, niin kannattaa olla 3 vuotta kotona, koska saa silloin paremmin rahaa kuin jos kävisi töissä.

Tykkään arkkitehtuurista ja maisemat on kivoja, vaikka pieni maa onkin kyseessä, mutta löytyy siis erilaisia maisemia ympäri maata.

Tallinnassa tosi hyvät ostosmahdollisuudet, tosi paljon kauppakeskuksia, vaikka kaupunki pieni onkin.

Hesa alkaa jo näyttää huonolta Tallinnaan verrattuna - Virossa EU-raha ja yrittäjyys jyllää ja se näkyy jo katukuvassakin.

Onko Virossa yhä miten paljon esim. korruptiota, mafiatouhuja yms. siitä ei ole tietoa.

On korruptiota ja (venäjän)mafiaa. EU-rahan lypsämisessä virolaiset ovat hyviä, mutta kohta se loppuu.

Vierailija
82/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset ovat aikamoisia rasisteja. Eivätkä kunnioita suomalaisia, kun ovat katsoneet suomalaisten kännäämistä maassaan vuosikymmeniä.

Kerro toki lisää kun tunnut tietävän. Itse olen asunut täällä 30v/33..rasismi on hyvä sana jota voi heitellä ilmoille. On tavallaan totta mitä sanoit esim. mustiin suhtautuminen mutta kyllä sen kunnioituksen voit omalla toiminnallasi saada. Loppujen lopuksi olet aina ulkomaalainen ja saat kyräilyä. OLI MAA mikä hyvänsä, jokainen on rasisti jos jättää esim. Someposeerauksen pois. Annan pienen esimerkin, miksi keskiluokan espoolainen asuu siellä eikä itökeskuksessa tai rastilassa? Vaikka paljon halvempaa. Aivan😉, toivottavasti ymmärrät pointin. Rasismiako??

Suomea et näemmä enää osaa kirjoittaa. Missään en ole niin tympeää kohtelua saanut kaupoissa ja ravintoloissa kuin Virossa. Hymyä tai kiitosta et saa koskaan. Laitoin koko maan osaltani boikottiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta toki. Ja pysy siellä myös kun sairastut.

Kun sairastun niin tulen takaisin suomeen ja sinä et voi sille mitään, antaa hölmöjen suomalaisten maksaa minun sairasteluni, terveenä lähden sitten taas takaisin

Vierailija
84/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset uskomattoman tympeitä suomalaisia kohtaan. Pahempia kuin suomalaiset :D Sanotaan muutenkin että virolainen on virolaisen lempiruokaa

Olen yllätynyt tosta. Mulle ollaan aina oltu Virossa mukavia. - ap

Vierailija
85/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta toki. Ja pysy siellä myös kun sairastut.

Kun sairastun niin tulen takaisin suomeen ja sinä et voi sille mitään, antaa hölmöjen suomalaisten maksaa minun sairasteluni, terveenä lähden sitten taas takaisin

Toi ei sitten ollut ap, jos joku luulee. -ap

Vierailija
86/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto pelaa hyvin. EU kansalaisena samat edut kuin täällä, jopa paremmat.

Niin, mutta ei siellä ole samanlaista julkisen sektorin terveydenhuoltoa kuin täällä Suomessa. Kun tuossa vähävarainen eläkeläinen suunnitteli Viroon muuttamista – hän joutuu siellä käymään yksityisellä, koska ei ole sairausvakuutusta.

Vierailija
87/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto pelaa hyvin. EU kansalaisena samat edut kuin täällä, jopa paremmat.

Niin, mutta ei siellä ole samanlaista julkisen sektorin terveydenhuoltoa kuin täällä Suomessa. Kun tuossa vähävarainen eläkeläinen suunnitteli Viroon muuttamista – hän joutuu siellä käymään yksityisellä, koska ei ole sairausvakuutusta.

Siis yksityisellä omaan pussiin, tarkoitan. Ei julkisella ole kuin akuutti.

Vierailija
88/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa on myös paljon ongelmia,eikä vähiten pieni palkka. Minusta kaikkein ärsyttävintä ovat kuitenkin epäkohteliaat ja ynseät ihmiset, jotka voi pilata päiväsi. Toki Virosta löytyy myös upeaa kulttuuria ja kaikkea muuta mukavaa, esim. hyvin kehittynyt yhteiskunta. Jokainenhan tykkää eri asioista. Minä itse pidän mukavista ja kohteliaista ihmisistä. Olen itse virolainen, asunut Suomessa jo kauan.

Tämä epäystävällisyys on kyllä tosi inhottavaa. Olimme puolison kanssa yhdessä ravintolassa, puhuimme englantia mykälle ja ynseälle nuorelle naistarjoilijalle, joka vain halveksivasti pyöritteli meille silmiään ja antoi VIRON/venäjän kieliset menut tahallaan, vaikka siellä oli englanninkin kielisetkin saatavilla. Olimme hänelle kohteliaita ja ystävällisiä. Ja tuon vuoksi näpäytti meitä antamalla noi vieraskieliset menut vaikka tiesi ettemme puhu viroa tai venäjää. Onneksi tilalle tuli mukava poika joka pahoitteli tilannetta. En ollenkaan ymmärrä tuota naisten silmien pyörittelyä? Osaatko virolaisena sanoa mistä tuon nuoren naisen käytös ja näpäytys johtui? Minusta kun tuntui että ihan tahallaan antoi ne  väärät menut meille.

Vierailija
89/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset uskomattoman tympeitä suomalaisia kohtaan. Pahempia kuin suomalaiset :D Sanotaan muutenkin että virolainen on virolaisen lempiruokaa

Olen yllätynyt tosta. Mulle ollaan aina oltu Virossa mukavia. - ap

Kyllä mullekin ihan perusmukavia esim Virukeskuksessa, mutta kun menee tarpeeksi kauas keskustasta saat jostain syystä ikävää käytöstä osaksesi. Kerran tosin mulle naurettiin siinä Tallinnan keskustan apteekissa kun menin kysymään allergialääkettä. Sanoin vaan "allergi" tms, he osoittivat vaan jonnekin ja etsin sitä sitten sieltä itsekseni ja maksettuani molemmat myyjät nauroivat katsoen muhun.

Vierailija
90/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat on pieniä, varsinkin sellaiset perustöiden palkat. Meillä töissä palkka 2600 euroa ja yrityksellä myös Virossa toimisto, siellä vastaavassa työssä tienataan noin 900 euroa.

Lapsiperheille on hyvät edut, lapsilisät ostovoimaan nähden parempia kuin Suomessa. Virossa jos saa lapsen, niin kannattaa olla 3 vuotta kotona, koska saa silloin paremmin rahaa kuin jos kävisi töissä.

Tykkään arkkitehtuurista ja maisemat on kivoja, vaikka pieni maa onkin kyseessä, mutta löytyy siis erilaisia maisemia ympäri maata.

Tallinnassa tosi hyvät ostosmahdollisuudet, tosi paljon kauppakeskuksia, vaikka kaupunki pieni onkin.

Hesa alkaa jo näyttää huonolta Tallinnaan verrattuna - Virossa EU-raha ja yrittäjyys jyllää ja se näkyy jo katukuvassakin.

Onko Virossa yhä miten paljon esim. korruptiota, mafiatouhuja yms. siitä ei ole tietoa.

On korruptiota ja (venäjän)mafiaa. EU-rahan lypsämisessä virolaiset ovat hyviä, mutta kohta se loppuu.

Eikös se joku suomalainen ravintola joutunut lopettamaan Tallinnassa kun oli tullut jotain uhkailua? Tai aluksi oli nuo uhkailut (suojeluraha tms?) ja sitten korona oli se viimeinen niitti. 

Vierailija
91/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa on myös paljon ongelmia,eikä vähiten pieni palkka. Minusta kaikkein ärsyttävintä ovat kuitenkin epäkohteliaat ja ynseät ihmiset, jotka voi pilata päiväsi. Toki Virosta löytyy myös upeaa kulttuuria ja kaikkea muuta mukavaa, esim. hyvin kehittynyt yhteiskunta. Jokainenhan tykkää eri asioista. Minä itse pidän mukavista ja kohteliaista ihmisistä. Olen itse virolainen, asunut Suomessa jo kauan.

Tämä epäystävällisyys on kyllä tosi inhottavaa. Olimme puolison kanssa yhdessä ravintolassa, puhuimme englantia mykälle ja ynseälle nuorelle naistarjoilijalle, joka vain halveksivasti pyöritteli meille silmiään ja antoi VIRON/venäjän kieliset menut tahallaan, vaikka siellä oli englanninkin kielisetkin saatavilla. Olimme hänelle kohteliaita ja ystävällisiä. Ja tuon vuoksi näpäytti meitä antamalla noi vieraskieliset menut vaikka tiesi ettemme puhu viroa tai venäjää. Onneksi tilalle tuli mukava poika joka pahoitteli tilannetta. En ollenkaan ymmärrä tuota naisten silmien pyörittelyä? Osaatko virolaisena sanoa mistä tuon nuoren naisen käytös ja näpäytys johtui? Minusta kun tuntui että ihan tahallaan antoi ne  väärät menut meille.

Niitä ketuttaa suomalaiset ja työn tekeminen pienellä palkalla. Haluaisivat puhua töissä äidinkieltään eikä palvella turisteja, siksi haluavat ”näpäyttää”.

Mutta aika uskomattomalta tuntuu myös että jaksat muistaa missä ravintolassa olet saanut väärän kielisen menuun.

Vierailija
92/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ketuttaa suomalaiset ja työn tekeminen pienellä palkalla. Haluaisivat puhua töissä äidinkieltään eikä palvella turisteja, siksi haluavat ”näpäyttää”.

Mutta aika uskomattomalta tuntuu myös että jaksat muistaa missä ravintolassa olet saanut väärän kielisen menuun.

En ymmärtänyt tuota viimeistä lausettasi?

Vierailija
93/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös virolainen naapuri, ollut useamman vuoden täällä Suomessa. Kääntää aina selän tai pakenee jos osumme yhtäaikaa rappuun :)

Vierailija
94/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa on hyvä startup-skene.

Vierailija
95/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinnassa parhaillaan asuvana voin sanoa, että asunto kannattaa omistaa vuokraamisen sijasta. Vuokralla asuminen keskustassa on kallista yksinasuvalle suhtautettuna peruspalkkaan, juokseviin kuluihin ja ruokaan.

Asuntokaupoilla saa olla varovainen- papereihin on helposti piilotettu hämäriä ehtoja ja kiinteistövälittäjät saattavat välttää vastaamasta kaikkiin kysymyksiin. Suomea puhuvan notaarin löytäminen on haasteellista. Löysin nykyisen asuntoni keskustasta kv.ee ja täällä ovat asiat sujuneet hyvin tähän saakka.

Työelämästä pankkisektorilla- ammattiliittoja ei tunneta, voi olla pitkiä päiviä, mutta se riippuu osastosta. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ulkomailta tulleiden keskuudessa. Erilaisia työtilaisuuksia tarjoutuu sisäisesti jatkuvasti ja on mahdollista kasvaa ammatillisesti moneenkin suuntaan. Palkankorotuksia on mahdollista saada 23-vuotiaanakin.

Julkinen liikenne on ilmaista sen jälkeen kun on saanut virolaisen henkilökortin ja hankkinut Uhiskaartin ärrältä. Toimii hyvin.

Ilmapiiri on aika samantapainen kuin Suomessa, mutta ehkä hieman tylympi.

Vierailija
96/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapiiri on aika samantapainen kuin Suomessa, mutta ehkä hieman tylympi.

Eli niinkuin Turussa. Kuulostaa ihan hyvältä paikalta.

Vierailija
97/154 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista kirjoitusta niiltä jotka täällä asuvat, siis Virossa.

Jos edullisesti täällä haluaa asua niin pitää suunnata muualle kuin tallinnaan.

Täällä saa juuri sellaisen kohtelun kun ansaitsee, ihan kuin Suomessa.

Minulla itselläni on aivan loistavat naapurit, kai sekin on sattumaa.

Terveydenhuoltojärjestelmä saattaa olla jopa parempi kuin Suomessa. Varkauksia kai niitä jossain on , omalle kohdalle ei vaan ole sattunut.

On totta ett paikalliset ovat aika rasisteja ja tietenkin suomalaisille nauretaan, usein syystäkin.

Mutta päivääkään en ole tänne muuttoa katunut.

Vierailija
98/154 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
99/154 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin siellä on kevyempi verotus ja valtiolla vähemmän velkaa.

Ei tartte ottaa velkaa eikä kauheasti verojakaan kerätä kun EU rahoittaa koko maan pyörittämisen. Viro on yksi niistä maista joiden koko talous perustuu eU:lta valuvaan ilmaiseen rahaan. Ihan löytyy googlettamalla, ei tartte kenenkään vetää aamumuroja nenään. Vaan entäs kun rahahanat menee kiinni? Näin tulee tapahtumaan todennäköisesti melko pian. 

Mulla on paljon virolaisia tuttuja. Osa on ok, osa niin jonnekin viime vuosisadan alkuun jämähtäneitä asenteineen. Moni suhtautuu ylimielisesti, osa jopa vihamielisesti suomalaisiin. Suomalaisia turisteja ei suuremmin hyvällä katsota. Ihan joka paikassa ei kannata suomea puhua. Eikä virolaiset aina tykkää suomalaisten kanssa kaveeraavista virolaisistakaan, pidetään pettureina.

Mutta jos sellainen kyräileminen, ynseys ja v*ttuilu päin naamaa kuulostaa sun jutulta niin siitä vaan. Toki maailma on hyvin erilainen jossain kivassa IT-kuplassa, modernissa toimistossa ja varakkaiden asuinalueella muiden etuoikeutettujen kanssa seurustellen, terndikkäästi baarista toiseen hyppien. Tavallisen kansan parissa on toista. 

Vierailija
100/154 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kokemusta Pärnun alueesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi