En tajua miksei joku käytä kuukuppia kuukautissuojana jos sellainen vain itselle sopii
Tai ei suostu edes kokeilemaan sopisiko. En harrasta mitään fanaattista kuukuppien puolesta puhumista. Tuli vain mieleen kun kaveri valittaa aina miten kalliita siteet ja tampoonit on, eikä viitsi hankkia kuppia.
Kommentit (119)
Kuppia voi käyttää vedettömissäkin olosuhteissa esim. mökillä. On olemassa sellaisia puhdistuspyyhkeitä niihin tilanteisiin (kertakäyttöisiä).
Mä olen käyttänyt kuppia yli 10 vuotta ja vastaan mielellään kuppikysymyksiin. En silti tuputa sitä kenellekään.
En halua viettää aikaani keitellen kattilassa verisiä kuppeja. Siteet ovat miellyttävämpi vaihtoehto. Kuukaudessa pari euroa menee rahaa.
Minulla on jotenkin epäterve idea menkoista. Itseäni ne ällöttävät. Olen yrittänyt suhtautua asiaan toisin, mutta en vain pysty. Ajatuskin kuukupista on minulle vaikea. Siteetkin ovat, mutta jotenkin niiden kanssa pelaamiseen on vain tottunut. Onneksi olen jo 42-vuotias, ei piakkoin menkat ehkä jo loppuvat.
Ei se kuppi ole verinen, kun se keitetään. 😂 Se pestään ensin puhtaaksi.
Et varmaan tajua montaa muutakaan asiaa.
Käytin kuppia vuoden pari, vaihdoin taas tampooniin. Tiedänpähän nyt ainakin mistä luksusesta maksan.
No mikäs sinä olet määrittelemään, mikä kenellekin sopii. Jos henkilö ei ole edes kokeillut, hän varmaankin kokee sen hankalana tai epämiellyttävänä ja silloinhan se ei sovi hänelle.
En käytä, koska en usko että ehtisin/jaksaisin huolehtia sen hygieniasta ja mietin myös miten/missä säilyttäisin sitä.
Säästät luontoa ja rahaa.
Suunnitelmallisuus, aina löytyy Wc-kopperoita joissa suihku tahi käsienpesuallas.
En jaksa motivoitua opettelemaan. Ei ole ollut ongelmia tamponeilla.
Kupista kaadetaan veri pönttöön (tai roskiin, viemäriin, ymmärtänet idean), se huuhdellaan ja pestään kupinpesuaineella tai puhdistuspyyhkeellä. Keittäminen ei ole pakollista, jos käyttää kupinpesuainetta. Jos haluat keittää, keitä puhdistettu kuppi kerran kuussa. Kuppi ei haise millekään. Itse säilytän mukana tulleessa pussukassa ja sitä pussukkaa pidän vessankaapissa.
Ällöttää ajatella, että kohdunkaulani lilluisi kuukautisveressä tuntitolkulla. Ällöttää myös ajatella, että kuukautiskuppia käyttävä vieras viruttelisi kuppinsa minun wc:n juuri puhdistetussa lavuaarissa.
Kodunkaula ei lillu veressä. Veri valuu kuppiin ja on siis kupin pohjalla. Pikemminkin tamponi lilluttaa veren lähempänä kohdunkaulaa.
En jaksa argumenttia ympäristöystävällisyydestä. En naisena viitsi kantaa mitään syyllisyyttä siitä, että saan helpot ja mukavat kuukautiset omilla ehdoillani. Siitä eivät tämän maailman ongelmat ainakaan johdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi jonkun on vaikea ymmärtää, ettei kaikki ajattele samalla tavalla kuin HÄN ja toimi samalla tavalla kuin HÄN ja tee samoja valintoja kuin HÄN.
Jos se ymmärrystäsi laajentaa, oma syyni on, ettei ole tarvetta kokeilla uutta kun tamponi toimii hyvin.
Tiedossa kuitenkin on, että se on ekologisesti iso teko, niin miksi pitää olla kaikessa niin itsekäs vain koska voi? Eri asia edelleenkin jos ei ole mahdollisuutta sellaista ostaa, tai se ei sovi. Mutta jos kyse on vain siitä että ei viitsi, niin ei minulla kyllä ymmärrystä riitä. Jokainen voi tehdä oman osansa maapallon hyväksi, se kun on meidän kaikkien yhteinen.
No ehkä he ottavat sen ympäristön joissain muissa asioissa huomioon, jopa paremmin kuin sinä. Vaikka sinä tai minä kärsisimme ja tekisimme elämästämme hankalaa ja kurjaa ympäristön vuoksi, niin entä jos teollisuus, liikenne ja kehittyvät maat, suuret maat saastuttaa ihan hitosti, niin sitä joku kuukuppi pelasta. Huomioin kyllä kierrätyksen ja en omista autoa, enkä syö paljon lihaa. Joten ihan typerää aukoa fanaattisesti muille päätä siitä, miten hoitaa kuukautisiaan. Nykyään, kun nainen voi länsimaissa valita. Mikä on saavutettu etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi jonkun on vaikea ymmärtää, ettei kaikki ajattele samalla tavalla kuin HÄN ja toimi samalla tavalla kuin HÄN ja tee samoja valintoja kuin HÄN.
Jos se ymmärrystäsi laajentaa, oma syyni on, ettei ole tarvetta kokeilla uutta kun tamponi toimii hyvin.
Tiedossa kuitenkin on, että se on ekologisesti iso teko, niin miksi pitää olla kaikessa niin itsekäs vain koska voi? Eri asia edelleenkin jos ei ole mahdollisuutta sellaista ostaa, tai se ei sovi. Mutta jos kyse on vain siitä että ei viitsi, niin ei minulla kyllä ymmärrystä riitä. Jokainen voi tehdä oman osansa maapallon hyväksi, se kun on meidän kaikkien yhteinen.
No ehkä he ottavat sen ympäristön joissain muissa asioissa huomioon, jopa paremmin kuin sinä. Vaikka sinä tai minä kärsisimme ja tekisimme elämästämme hankalaa ja kurjaa ympäristön vuoksi, niin entä jos teollisuus, liikenne ja kehittyvät maat, suuret maat saastuttaa ihan hitosti, niin sitä joku kuukuppi pelasta. Huomioin kyllä kierrätyksen ja en omista autoa, enkä syö paljon lihaa. Joten ihan typerää aukoa fanaattisesti muille päätä siitä, miten hoitaa kuukautisiaan. Nykyään, kun nainen voi länsimaissa valita. Mikä on saavutettu etu.
Hankalaa ja kurjaa?? Kuppi nimenomaan tekee kuukautisista huomaamattomat!
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska en usko että ehtisin/jaksaisin huolehtia sen hygieniasta ja mietin myös miten/missä säilyttäisin sitä.
Et jaksa kiehauttaa kerran kuussa? Ok.. missä säilytät siteitä? Kuppi vie vähemmän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.
Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.
Juuri tämä. Hygieniasyiden lisäksi, tosi mukavaa ja esteettistä tulla verisin sormin sieltä kopista pesemään kätösiä mahdollisten muiden vessassa olijoiden nähden. Joissakin kopeissa on toki omat pesualtaat, mutta ei noita kaikissa vessoissa ole.
Herranen aika, ei kai kukaan nyt vaihda kuppia pesualtaattomassa vessassa. Kuten on tuotu jo useaan otteeseen esille, useimpien tarvitsee tyhjentää kuppi vain 1-2 kertaa päivässä. Kyllä kai jokainen tuntee oman kuukautisvuotonsa ja osaa arvioida kupin tyhjennykseen tai tampoonin vaihtamiseen sopivan ajankohdan. Ja jos käy niin että pitäisi yleisessä vessassa vaihtaa, niin kuka tahansa terveellä järjellä varustettu ihminen osaa kyllä tarkistaa, onko vessassa pesuallas vai ei ennen kuin alkaa sorkkia alapäätäään.
Aika harvassa tuntuu nykyään olevan muutenkin sellaiset vessat, joissa ei olisi pesuallasta. Tällaiset keksityt ongelmat tulevat aina jostain syystä niiden suusta, jotka eivät käytä kuppia, kun taas kupin käyttäjät eivät jostain syystä tule sankoin joukoin valittelemaan, miten kauhean vaikeaa se on, kun huoltsikan vessakopissa ei ollut pesuallasta, mutta ei siinä mitään, pokkana menin vaan huuhtelemaan kuppia käsienpesupisteelle. Jos tämä olisi yleinenkin ongelma, niin varmaan kuulisimme useammin tällaisia puheenvuoroja kupin käyttäjiltä. Olen käyttänyt kuppia varmaan melkein kymmenen vuotta enkä muista olenko edes koskaan ollut tilanteessa, jossa olisi ollut tarve tyhjentää se yleisessä vessassa. Sen sijaan olen ollut nuorempana monesti tilanteissa, jossa esim. kyläpaikan vessassa ei ole roskista, ja olen joutunut salakuljettamaan kertissuojia jossain pussissa laukkuuni ja roskikseen (ehkä näin aikuisena toimisin eri tavalla, mutta teininä tuo oli ainoa metodi jota kehtasin käyttää).
Mä en oikeasti ymmärrä, miksi tämä keskustelu pyörii pesu mahdollisuuksien ympärillä. Mulla on runsaat kuukautiset, ja vaikka tyhjentäisin kupin muualla kuin tutuissa vessoissa _joka_kerta_ kun tyhjennä sen kesken päivän, olisi kyseessä noin kolme tyhjennystä. Jotenkin en onnistu näkemään tässä ongelmaa, vaikka asun maassa, jossa alapääsuihkuja ei tunneta.