Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua miksei joku käytä kuukuppia kuukautissuojana jos sellainen vain itselle sopii

Vierailija
05.06.2020 |

Tai ei suostu edes kokeilemaan sopisiko. En harrasta mitään fanaattista kuukuppien puolesta puhumista. Tuli vain mieleen kun kaveri valittaa aina miten kalliita siteet ja tampoonit on, eikä viitsi hankkia kuppia.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa en tajua miksei jokainen voi käyttää hormonikierukkaa jos se vain sopii, ei ole kuukautisia ollenkaan.

Voin vastata tähän. En huutele että "mitä se sinulle kuuluu, jokaisen oma asia". Voin keskustella näistä asioista vaikkei ne kenellekään kuulukaan.

En halua mitään hormoneja elimistööni, joten en käytä hormonaalista ehkäisyä. Mielestäni kuukautiset on kehon luonnollinen toiminta ja terveellä hedelmällisessä iässä olevalla naisella normaalia. Menkat myös kertoo osaltaan että kaikki on kunnossa ja toimii kuten pitääkin, menkkojen poisjääminen olisi merkki, että nyt on jotain vialla (tai raskaana). En näe syytä luopua kuukautisista.

Vierailija
42/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tämmöisenä ekologisesti tiedostavana ihmisenä kovin mielelläni käyttäisin kuukuppia, koska tamponit ovat kalliita, epämukavia ja "roskia". Noh, kahta erikokoista ja -merkkistä kuppia olen kokeillut ja tunkenut sen sisääni lukuisilla eri tavoilla: ylös, alas, joka suuntaan kallelleen, litistettynä, levitettynä... MIKÄÄN ei auta. Ohivuotoja tulee. Kai vaginani sitten on jotenkin erityisen mallinen ja jostain jää aina hölskymään.

Joten jääkööt kupit mun osalta. Ei ole enää varaa kokeilla kolmatta ja luultavasti sitäkin turhaan.

Kaikkein eniten etenkin urheiluharrastuksessa olen tykännyt niistä naruttomista tamponi"sienistä", mutta ovat hurjan kalliita, kappalehinta jotain 4 euroa. Jostain oudosta syystä niitä saa vaan erotiikkaputiikeista. En ymmärrä miksei niitä voi tuoda perusmarkettien tamponihyllyille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.

Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.

Miten muka tamponin vaihto yleisessä vessassa olisi jotenkin hankalaa? Peset kädet vessaan mennessä, vedät narusta, käärit tamponin vessapaperiin ja heität roskiin. Avaat uuden ja hulautat sisälle. Siinä koko toimitus. Eikä mitään välipesuja tarvita, koska tamponin kanssa sitä verta ei ole joka puolella (mm häpyluiden päällä, karvoituksessa..), kuten siteen kanssa. Minä tykkään käyttää tamponia, koska on siistein vaihtoehto ja riittää, että työpäivän aikana vaihtaa kerran. Siteen joutuu vaihtamaan parin tunnin välein ja aina pitäisi suorittaa pesu samalla.

Kuukuppia sen sijaan en ikimaailmassa ottaisi käyttöön.

Kuvailit juuri kupin käyttöä myös. Käsipesu, kuppi ulos, kippaus pönttöön tai lavuaariin, kupin huuhtelu ja takaisin paikalleen, käsien pesu. Huolto kuukautisten välissä.

Mun täytyy tyhjentää kuppi noin kahtena vuotopäivänä noin kolme tai neljä kertaa päivässä, noin kahtena tai kolmena päivänä riittää kaksi tyhjennystä. Ihan kaikkein runsaimpana päivänä saattaa kuppi vuotaa ohi/yli, joten käytän kestosidettä varmistuksena, jos en pääsekään heti vessaan tyhjentämään, kun tunnen kupin täyttyneet. Öisin käytän varmistusta myös, ja itse asiassa pelkän siteen kanssa en kyllä runsaimpana aikana varmaan heräisi puhtaasta sängystä. Mutta tosiaan, todella harvoin kuppia tarvii missään ihan randomissa vessassa tyhjentää, kun ei sitä tarvitse olla räpläämässä alvariinsa.

Vierailija
44/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle vaikka kuppi sopiskin onse raksalla pikkasen hankala kun välillä oo ees paperia saatavilla. Siteillä mennään.

Vierailija
45/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itelle vaikka kuppi sopiskin onse raksalla pikkasen hankala kun välillä oo ees paperia saatavilla. Siteillä mennään.

Jos sulla ei ole todella runsaat menkat, niin välttämättä ei tarvitse tyhjentää työpäivän aikana.

Vierailija
46/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.

Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.

Juuri tämä. Hygieniasyiden lisäksi, tosi mukavaa ja esteettistä tulla verisin sormin sieltä kopista pesemään kätösiä mahdollisten muiden vessassa olijoiden nähden. Joissakin kopeissa on toki omat pesualtaat, mutta ei noita kaikissa vessoissa ole.

Vierailija
47/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän myös kuukuppia hyvin epämiellyttävänä, tunnen sen koko ajan. Vuotaa myös helposti ohitse. Inhoan myös sen tyhjentämistä, koska vaatii aina vessan, josa on lavuaari heti pyntyn vieressä. Lisäksi tyhjentäminen aiheuttaa aina siivoamista pytyssä. Mieheni ja teini-ikäiset poikani inhoavat kuukupin keittelyä keittiössä.

Näin olen olen palannut tampooneihin ja siteisiin...

Vierailija
48/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten joku jaksaa pohtia toisten kuukautissuojia.

Vierailija
49/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat silti kuitenkin olla aika fanaattinen.

Entä jos joku alkaisi tyrkyttämään sulle sanalla innolla tamponeja, sidettä, kestosidettä, vaikka parsakaalia?

Kerran ehdottaminen ja toistuva tyrkyttäminen on eri asia. En oo tyrkyttänyt mitään, kunhan ihmettelen miksei joku kokeile mahdollisesti parempaa vaihtoehtoa vaan jatkaa vuodesta toiseen turhaa vikinää kun nykyinen vaihtoehto on niin kamala?

Jos olisi tarpeeksi hyvät syyt kokeilla jotain uutta itse niin totta kai kokeilisin. Jos sitten toteaisin ettei olis mun juttu niin antaisin olla.

Ei sun tarvii ihmetellä. Anna olla.

Vierailija
50/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa en tajua miksei jokainen voi käyttää hormonikierukkaa jos se vain sopii, ei ole kuukautisia ollenkaan.

Voin vastata tähän. En huutele että "mitä se sinulle kuuluu, jokaisen oma asia". Voin keskustella näistä asioista vaikkei ne kenellekään kuulukaan.

En halua mitään hormoneja elimistööni, joten en käytä hormonaalista ehkäisyä. Mielestäni kuukautiset on kehon luonnollinen toiminta ja terveellä hedelmällisessä iässä olevalla naisella normaalia. Menkat myös kertoo osaltaan että kaikki on kunnossa ja toimii kuten pitääkin, menkkojen poisjääminen olisi merkki, että nyt on jotain vialla (tai raskaana). En näe syytä luopua kuukautisista.

Olin sarkastinen. En minäkään kierukkaa olisi muuten huolinut, mutta minulla sairaus sekoittii menkkoja aika pahasti ja sen vuoki päädyin kokeilemaan kierukkaa. Minulle se sopi ja samalla oloni helpottui, itse asiassa en ikinä tyrkyttäisi kierukkaa kellekkään, kuten en kuukuppiakaan. Jokaisen oma valinta.

Vierailija
51/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa se kuukuppi ei sitten sille siteiden hinnoista valittajalle syystä tai toisesta sovi.

Toisaalta kyllähän siteiden ja tamponien hintoja voi kritisoida, vaikka käyttäisi kuukuppia.

Vierailija
52/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään niistä ei sovi ei pieni eikä iso. Ne ei vain aukea sisällä. Kaikki tekniikat kokeiltu.

Vierailija
53/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pärjään siteillä. Olen löytänyt sellaisen mallin, josta ei satu ohivuotoja kuin harvoissa tapauksissa. Viime kerrasta on vuosia. Ja koska vuoto on niukahkoa niin kuukaudessa menee yksi paketti. Ei ole suuri kulu.

Vierailija
54/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käytä koska en jaksa puhdistaa sitä, tamponeilla mennään. menee noin 3 kpl/kk.

Vierailija
55/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kuukuppi käytössä 10 vuotta. En koskaan tyhjennä sitä missään randomvessoissa vaan aina joko kotona tai työpaikalla, että varmasti on bideesuihku ja lavuaari wc-kopissa.

Ennen kuppia käytin tamponi-sideyhdistelmää 15-vuotiaasta saakka runsaisiin kuukautisiin noin kymmenen vuoden ajan, mutta parikymppisenä alkoi harmittaa jätteen määrä.

Nyt mulla on kaksi lasta ja olen viimeisen viisi vuotta elänyt kierukan kanssa. Mulla ei ole ollut kuukautisia koko kierukan käyttöaikana, mikä on aivan mahtavaa.

Vierailija
56/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva, että on erilaisia kuukautissuojia, joista kukin voi valita itselleen sopivimman. Itse olen kokenut siteet hyviksi. Tamponia kokeilin joskus, enkä saanut sitä menemään kunnolla sisään, joten sen kokeilun jälkeen en tunne mitään kiinnostusta vielä isompien kuukuppien kokeilemiseen. Tykkään myös vaivattomuudesta. Lapsen imetysaikana oli jo rasittavaa keitellä rintakumeja, joten voi olla, että kokisin kuukupin keittelyn samanlaisena "ylimääräisenä hommana". Ja vaikka täällä on hehkutettu, miten helppoa yleisissä vessoissa on käyttää kuukuppia, niin veikkaan etten itse kokisi asiaa niin. Joten voi olla, ettei olisi mun juttu. En oikein jaksa käyttää kuukautisiin sen kummemmin aikaa, joten en jaksa perehtyä kuppeihin ja opetella niiden käyttöä, kun ei siihen mitään erityistä tarvetta ole.

Vierailija
57/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. ... ...

Samalla logiikalla kädet pitäisi pestä aina ennen kuin pyyhkii värkin vessapaperilla?

Vierailija
58/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa miettinyt. Ymmärrän toki ettei kaikille sovi, mutta 20 euroa on kuitenkin loppupeleissä aika pieni summa kokeilla. Joillain menee tuo summa siteisiin yksien menkkojen aikana. Ja kuitenkin kuppi kestää vaikka kuinka kauan. Tuntui se alussa mullakin epämukavalta mutta äkkiäkös sen oppi kunnolla laittamaan. Ja onhan se nyt kesällä paljon kivempi kuin joku housuissa muhiva menkkaside

Vierailija
59/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en käytä koska en jaksa puhdistaa sitä, tamponeilla mennään. menee noin 3 kpl/kk.

Siis pakettia vai kappaleita 3?

Tamponia EI ikinä saa pitää 24h!

Vierailija
60/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun niitä saa kertakäyttöisinä, voin kokeilla.

En ala keittiössäni mitää kuukautiskuppeja keittämään, enkä liioin halua uittaa niitä edes vessan lavuaarissa missä pesen käteni ja hampaanikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä