Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua miksei joku käytä kuukuppia kuukautissuojana jos sellainen vain itselle sopii

Vierailija
05.06.2020 |

Tai ei suostu edes kokeilemaan sopisiko. En harrasta mitään fanaattista kuukuppien puolesta puhumista. Tuli vain mieleen kun kaveri valittaa aina miten kalliita siteet ja tampoonit on, eikä viitsi hankkia kuppia.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä päähänpinttymä joillekin on saada naiset tunkemaan jotain pillunsa sisälle.

Vierailija
82/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla vessat joissa kaksi koppia jakaa käsienpesutilan. Tuommoisessa olisi aika kauheaa mennä huuhtelemaan kuppia tai marssia uloa kopista sormet kuukautisveressä. Hyvässä lykyssä joku on jo jonottamassa vessaan niin siinähän olet sitten "caught red handed".

Toinen on että kupin veri ei joskus huuhtoudu kunnolla, vaan jää raskaana sakkana leijumaan siihen U-putkeen. Olisi kamalaa rämpätä töissä vessan huuhtelua, työkaverit kyllä miettisivät millaisia käsivarren paksuisia pytoneita sinne pyttyyn oikein truuttaan jos ei yhdellä huuhdonnalla mene alas.

Olin joskus kupin käyttäjä, nykyisin taas tamponisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kanssa miettinyt. Ymmärrän toki ettei kaikille sovi, mutta 20 euroa on kuitenkin loppupeleissä aika pieni summa kokeilla. Joillain menee tuo summa siteisiin yksien menkkojen aikana. Ja kuitenkin kuppi kestää vaikka kuinka kauan. Tuntui se alussa mullakin epämukavalta mutta äkkiäkös sen oppi kunnolla laittamaan. Ja onhan se nyt kesällä paljon kivempi kuin joku housuissa muhiva menkkaside

Yksi paketti siteitä (14 kpl) maksaa alle 2 euroa. Joten minulle kuukupin kokeilu maksaisi saman verran kuin vajaan vuoden siteet. Ja siis jos ei tunne tarvetta kokeilla, niin miksi pitäisi? Jos nyt vaikka tietää, että se keittely, yleisissä vessoissa säätäminen yms kuulostaa jo sellaiselta, ettei ole oma juttu.

Vierailija
84/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.

Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.

Ai niin tästä vielä unohtui kuukupin jokakuukausittainen keittäminen! :D Ei kyllä todellakaan kuulosta kovin mukavalta ja helpolta ratkaisulta.

Siis.. kerran kuukaudessa kiehautat sen kupin? Kananmunien keittämiseen menee tuplasti enemmän aikaa. Kerran kuukaudessa. Hirveä vaiva.

Niin, ihmisten mieltymykset vaihtelevat, kuten ketjussa on moneen kertaan todettu. Itse pidän kestositeiden pesemistä pyykkikoneessa vähemmän vaivalloisena kuin kupin käsipesua ja keittämistä. Kun kysymys on toistuvasta asiasta, sitä haluaa tehdä arkensa itselleen mahdollisimman mukavaksi. t. eri kuin jolle vastasit

Vierailija
85/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin tästä vielä unohtui kuukupin jokakuukausittainen keittäminen! :D Ei kyllä todellakaan kuulosta kovin mukavalta ja helpolta ratkaisulta.[/quote]

Siis.. kerran kuukaudessa kiehautat sen kupin? Kananmunien keittämiseen menee tuplasti enemmän aikaa. Kerran kuukaudessa. Hirveä vaiva.[/quote]

Mutta sillehän pitäisi olla oma kattilakin. En voi kyllä periaatesyistä käyttää samaa kuin ruokiin. Ja ymmärrän kyllä, että tämä ei ole suuri vaiva, jos on rakastunut kuppiin muutenkin. Mutta sellaiselle joka tykkää siteistä, niin kyllä se on ylimääräinen, vähän ällöttävä vaiva.[/quote]

Etköhän sä pese sen kattilan käytön jälkeen kuitenkin, jos nyt kuvittelet että veri on jotenkin hengenvaarallista..... musta siteet on kyllä ällöttäviä, tunnet kun se veri valuu housuihin ja koko ajan haisee, yök.[/quote]

Ei veri tietenkään hengenvaarallista ole, mutta joku siinä ajatuksessa silti häiritsee, että ensin keittelen kattilassa kuukuppia ja sitten (pesun jälkeen tietenkin) valmistan sillä jonkun herkkusoosin vieraille. Ei vain tunnu oikealta. :/

Joku tuossa kirjoitteli, että voi keittää myös mikrossa omassa astiassaan, mikä kuulostaa huomattavasti paremmalta. Yllätyin, että niin lyhytaikainen keittäminen (kiehauttaminen?) riittää. No oli miten oli, liikaa sählinkiä joka tapauksessa. :)[/quote]

Ei sitä ole pakko keittää. On saatavana myös sterilointiin erilaisia puhdistusnesteitä. Itsellä on halpa minikattila, jolla en keitä koskaan muuta.

Vierailija
86/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei sovi ja tietysti se 20 euron kokeilu voi olla jollekin liian kallis. Itse käytän nykyään kestositeitä. Suosittelen. Löytyy monista verkkokaupoista Suomessa ommeltuina, myös itse haluamallasi kuosilla. Pesususieni tamponeja on myös kaupan, jos haluaa jonkin muun vaihtoehdon.

Vierailija
87/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tämmöisenä ekologisesti tiedostavana ihmisenä kovin mielelläni käyttäisin kuukuppia, koska tamponit ovat kalliita, epämukavia ja "roskia". Noh, kahta erikokoista ja -merkkistä kuppia olen kokeillut ja tunkenut sen sisääni lukuisilla eri tavoilla: ylös, alas, joka suuntaan kallelleen, litistettynä, levitettynä... MIKÄÄN ei auta. Ohivuotoja tulee. Kai vaginani sitten on jotenkin erityisen mallinen ja jostain jää aina hölskymään.

Joten jääkööt kupit mun osalta. Ei ole enää varaa kokeilla kolmatta ja luultavasti sitäkin turhaan.

Kaikkein eniten etenkin urheiluharrastuksessa olen tykännyt niistä naruttomista tamponi"sienistä", mutta ovat hurjan kalliita, kappalehinta jotain 4 euroa. Jostain oudosta syystä niitä saa vaan erotiikkaputiikeista. En ymmärrä miksei niitä voi tuoda perusmarkettien tamponihyllyille.

Näin kävi itsellenikin, ennenkuin tajusin että vika oli siinä ettei kuppi päässyt kunnolla aukeamaan. Minulla on todella ahtaat paikat ja en osannut antaa sormella oikeasta paikkaa tilaa kupille jotta se olisi päässyt täyttymään kunnolla, vaan jäi aina linttaan. Sittemmin katsoin missä asennossa kupin sisääni laitoin, jolloin tiesin missä kohtaa niitä pieniä sivureikiä oli ja osasin painaa vaginan limakalvoja sormella kauemmas niistä, jolloin kuppi aukesi kuin sateenvarjo. Sen oppi tuntemaan.

Omat kuukautiseni suorastaan vallankumoistuivat kupin myötä, ennen oli kipuja ja inhosin sitä tunnetta mikä tulee kun käy pissalla ja side oli ehtinyt kylmettyä... Tamponit tuntuivat aina pahalta sisällä, olivat ne kuinka pieniä tahansa. Leikkasin kupista sen antennin pois ja opin käyttämään sitä, kuukautiset ovat olleet käytännössä yhtä juhlaa! Suuseksi onnistuu erinomaisesti ilman sotkua, uiminen yms onnistuvat, kipuja ei enää ole lähes ollenkaan. Kyllä harmittaa etten kokeillut aiemmin. Nyt on kuppi ollut käytössä muutaman vuoden, enkä ikimaailmassa vaihtaisi pois! Minulla on melko niukka vuoto, aamuin ja illoin tyhjentäminen riittää. Keitän kupin vedessä mikrossa omassa lasisessa astiassaan 5min ajan. Ainoa inhottava puoli joka kupissa on, että joskus se pääsee todella ylös ja sen poissaaminen vaatii hetken ponnisteluja. Mutta pieni miinus kaiken kaikkiaan! Olen kai juuri niitä kuppifanaatikkoja, mutta vain koska oma elämäni helpottui niin hirvittävästi sen myötä. Kaikille se ei kuulemma sovi, eikä kaikkien sitä tarvitse koittaakaan. Mielestäni se kuitenkin ekologista (vaihtoehtona esim tamponeille ja kertakäyttösiteille), halpaa ja mukavaa.

Toivoisin että kupeista puhuttaisiin enemmän ja opetettaisiin todella käyttämään niitä, koska se oikeasti vaati osaamisen!

Vierailija
88/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi minulle. Ostin ja kokeilin ja mitenkään ei ollut hyvä ja tuntui tuntui ja kiristi.

Vierailija
89/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en käytä koska en jaksa puhdistaa sitä, tamponeilla mennään. menee noin 3 kpl/kk.

3kpl/kk? Siis vuodat vain vajaan päivän? Tamponia ei saa pitää sisällä yli 6h, koska siinä on TSS:n riski. Ei kyllä kuukuppiakaan kamalan kauaa kannata pitää sisällä, mutta riski ei ole yhtä suuri kuin tamponissa.

Vierailija
90/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko palauttaa, jos ei sovi? 

Vierailija
91/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kanssa miettinyt. Ymmärrän toki ettei kaikille sovi, mutta 20 euroa on kuitenkin loppupeleissä aika pieni summa kokeilla. Joillain menee tuo summa siteisiin yksien menkkojen aikana. Ja kuitenkin kuppi kestää vaikka kuinka kauan. Tuntui se alussa mullakin epämukavalta mutta äkkiäkös sen oppi kunnolla laittamaan. Ja onhan se nyt kesällä paljon kivempi kuin joku housuissa muhiva menkkaside

Yksi paketti siteitä (14 kpl) maksaa alle 2 euroa. Joten minulle kuukupin kokeilu maksaisi saman verran kuin vajaan vuoden siteet. Ja siis jos ei tunne tarvetta kokeilla, niin miksi pitäisi? Jos nyt vaikka tietää, että se keittely, yleisissä vessoissa säätäminen yms kuulostaa jo sellaiselta, ettei ole oma juttu.

Miksi pitäisi säätää yleisissä vessoissa, kun et tuon enempää vuoda? Tyhjennät aamuin ja illoin omassa vessassasi. Kuppia ei ole pakko keittää ollenkaan, mutta senkin voi tehdä vaikka mikrossa. Toivoisin että kupeista puhuttaisiin enemmän, koska niiden kanssa eläminen ei todella ole mitään vaikeaa tai rakettitiedettä. Monien elämä on helpottunut rutkasti ja maapallo kiittää. Oma uskoni on, että suurin osa noista kupin sopimattomuuksista on vain osaamattomuutta sen käytössä. Itseltäni meinasi jäädä käyttämättä kokonaan kun katsoin vaikka mitä tutoriaaleja netistä ja silti en saanut sitä aukeamaan kolmansillakaan kuukautisilla.

Vierailija
92/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsttää s**tanasti että pitää jotenkin puolustella ja perustella miksi ei käytä kuppia. En saa käyttää kuppia, LÄÄKÄRI KIELTÄNYT, liittyy laskeumaan ja gynekologiseen ongelmaan. Tällaista kiva sitten selittää kuppifanaatikolle joka inttää että mikset käytä, mikset, mikset? Kerro heti? Anna syy?

Yksi tällainen kuppihullu tuttavapiirissä.

Vierailija
93/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pienimmän kokeeksi, en muista merkkiä mutta maksoi noin 25 euroa. Ei sopinut mulle lainkaan. En uskalla lähteä ostamaan toista yhtä kallista, sitten olisi toi mun värkki niellyt puolsataa euroa. Sillä rahalla saa jo jotain huomattavasti kivempaa kuin tulpan tussuun.

Vierailija
94/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt joskus, mutta usein toistuva sisään laittaminen ja pois ottaminen aiheutti mekaanista ärsytystä ja hiersi. Sisällä olleessaan kuppi painoi rakkoa, mikä aiheutti jatkuvan pissahädän tunteen. Nykyään menkat kestävät vain 2-3 päivää ja vuoto on niukkaa, joten pärjään hyvin kevyillä siteillä ja viimeisen päivän pikkuhousunsuojalla.

Vierailija
95/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.

Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.

Sen tyhjentämisen ja pesemisen voi hoitaa kotona. Se on hyväksi herkille limakalvoille. Siteet esim, aiheuttaa hiivasienitulehduksia. Jos sun alakertaan mahtuu mulkku. Kyl sinne kuppikin menee. Eikä se sun piparia löysennä

Vierailija
96/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsttää s**tanasti että pitää jotenkin puolustella ja perustella miksi ei käytä kuppia. En saa käyttää kuppia, LÄÄKÄRI KIELTÄNYT, liittyy laskeumaan ja gynekologiseen ongelmaan. Tällaista kiva sitten selittää kuppifanaatikolle joka inttää että mikset käytä, mikset, mikset? Kerro heti? Anna syy?

Yksi tällainen kuppihullu tuttavapiirissä.

No mitä hiton hävettävää siinä laskeumassa on? Miksi gynekologiset jutut, kupin käyttäminen mukaanlukien on niin kamalaa ettei niistä voi keskustella? Jos ystäväsi kysyi että mikset pyöräile, voit kertoa hänelle että sinulla on polvessa vammaa joka estää sen. Ei se ole hävettävää. Mutta gynekologiset syyt on jotenkin niin pahoja ja likaisia ettei voi?

Kuukuppifanaatikko toki voi mennä yli tuputtavuudessaan, mutta todennäköisesti hän kyselee syytä siksi että niin moni ei käytä kuppia koska heillä on vääriä käsityksiä tai huono käyttökokemus osaamattomuuden vuoksi. Näitä asioita tulisi tuoda paljon enemmän esille.

Vierailija
97/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä ajatuskin kuukupista ällöttää. Että pitäisi tunkea sisääni kuppi, johon kuukautisveri jää, puhumattakaan sen tyhjennyksestä 🤢

Tämä on sangen erikoista, että jollakin naisella oma kuukautisveri oikein ällöttää niin paljon että "🤢🤢🤢".

Menkoista pitäisi puhua enemmän, jotta ainakaan tulevat sukupolvet ei kokisi luonnollista oman kehon toimintaa ällöttävänä!

Mä puhun perheeni parissa kuukautisista vapaasti ja pääasiassa positiiviseen/neutraalin sävyyn, myös työpaikalla tai kaveripiirissä (no okei, en nyt työpaikalla pahemmin asiaa pakota kahvipöytäkeskusteluun, mutta esim. vastaan kyllä suoraan kärsiväni kivuliasta kuukautisista jos työkaveri esim. tiedustelee miksi olen niin kärsivän näköinen)

Eli en todellakaan häpeile kuukautisia tai piilottelee niiden olemassaoloa, mutta koska vuotoni on RUNSASTA ja sen mukana tulee paljon hyytymiä, niin onhan se vaan ällöä, ei siitä pääse mihinkään. Luonnollista toki, mutta ällöttävää. Ihan kuten mun mielestä on ällöä jos tulee todella iso haava ja verta solkenaan, tai haava tulehtuu ja vuotaa märkää ja verta - luonnollista sekin on, mutta myös ällöä. Nenästä tuleva tavarakin on ihan luonnollista, mutta joku oikein kunnon bakteeriflunssan vihreänkellertävä räkä - jälleen ällöä. En mä sitä räkääkään häpeile mutta niin vaan haluan niistää sen suoraan paperiin ja laittaa paperin pian roskiin, ihan kuten haluan olla lääräämättä sitä kuukautisverta ja hyytymiä kupin kanssa. Mutta olkoot kuukuppikuntaan kuuluvat fanaatikot ihan kaikessa rauhassa edistyksellisiä luonnollisten eritteiden puolestapuhujia, jos heitä ei kerta yhtään ällötä nämä luonnolliset kehon toiminnat. Toivottavasti kuitenkin suotte niille tuleville sukupolville sen, että jos se hyytymiä sisältävä veri kuitenkin omasta loistavasta esimerkistänne huolimatta heitä ällöttää, niin sekin on ihan normaali reaktio ja ok. Kas kun me ihmiset olemme erilaisia eikä tässä asiassa ole mitään absoluuttista totuutta/parasta keinoa vaikka kuukuppilaiset usein näin uskovatkin että oma tapa on se paras.

Vierailija
98/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukupit on tehty vaarallisista aineista ja en ikinä suostuisi käyttämään moista. Käytän pestäviä kestositeitä jotka on tehty puuvillasta. Ei tarvitse aina pakko tuputtaa toisille kaikkea mitä itse tekee. Jätä kaverisi rauhaan. Jos hän haluaa käyttää kaupassa myytäviä muovisiteitä ja tamponeja hän käyttää niitä. Olet entinen ystävä jos ahdistelet tuollaisella.

Vierailija
99/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatelluet, että voisin kokeilla kotosalla käyttää. En kuitenkaan pitäisi hygieniasyistä kodin ulkopuolella, koska kupin ja käsienpesu mahdollisuudet eivät aina ole tarvittaessa saatavilla.

Vierailija
100/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatelluet, että voisin kokeilla kotosalla käyttää. En kuitenkaan pitäisi hygieniasyistä kodin ulkopuolella, koska kupin ja käsienpesu mahdollisuudet eivät aina ole tarvittaessa saatavilla.

Vuodatko niin paljon että sitä on tarpeen tyhjentää useastikin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme