Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua miksei joku käytä kuukuppia kuukautissuojana jos sellainen vain itselle sopii

Vierailija
05.06.2020 |

Tai ei suostu edes kokeilemaan sopisiko. En harrasta mitään fanaattista kuukuppien puolesta puhumista. Tuli vain mieleen kun kaveri valittaa aina miten kalliita siteet ja tampoonit on, eikä viitsi hankkia kuppia.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. ... ...

Samalla logiikalla kädet pitäisi pestä aina ennen kuin pyyhkii värkin vessapaperilla?

Pyyhitkö sä emättimesikin?

Vierailija
62/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että kaikki jolle kuukuppi sopii, käyttävät sitä, tai tulevat käyttämään heti kun saavat sen olemassaolosta tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tämmöisenä ekologisesti tiedostavana ihmisenä kovin mielelläni käyttäisin kuukuppia, koska tamponit ovat kalliita, epämukavia ja "roskia". Noh, kahta erikokoista ja -merkkistä kuppia olen kokeillut ja tunkenut sen sisääni lukuisilla eri tavoilla: ylös, alas, joka suuntaan kallelleen, litistettynä, levitettynä... MIKÄÄN ei auta. Ohivuotoja tulee. Kai vaginani sitten on jotenkin erityisen mallinen ja jostain jää aina hölskymään.

Joten jääkööt kupit mun osalta. Ei ole enää varaa kokeilla kolmatta ja luultavasti sitäkin turhaan.

Kaikkein eniten etenkin urheiluharrastuksessa olen tykännyt niistä naruttomista tamponi"sienistä", mutta ovat hurjan kalliita, kappalehinta jotain 4 euroa. Jostain oudosta syystä niitä saa vaan erotiikkaputiikeista. En ymmärrä miksei niitä voi tuoda perusmarkettien tamponihyllyille.

En tiedä miksi ei tosiaan ole naruttomia tamponeita rai edes sellaisia joissa omusi lyhyt naru.

Joudun lyhentämään sen narun jos käytän tamponeita koska joko se hiertää pyllyä( yäk, ja on siten aivan varmasti ulostebakteereissa) tai sitten hiertää virtsaputkea.

Minne se naru pysyy teillä poissa ei-toivotuilta alueilta?

Vai onko oma fysiologia jotenkin hassu?

Vierailija
64/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun niitä saa kertakäyttöisinä, voin kokeilla.

En ala keittiössäni mitää kuukautiskuppeja keittämään, enkä liioin halua uittaa niitä edes vessan lavuaarissa missä pesen käteni ja hampaanikin.

Siinähän menisi puolet hyödyistä hukkaan. Rahaa menee ja roskaa tulee. Etuja olisi ainoastaan se että ei tarvitse muhittaa alapäätä haisevassa verisessä siteessä ja tampooniin verrattuna on ehkä vähän turvallisempi ja voi pitää pidempään.

Vierailija
65/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.

Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.

Ai niin tästä vielä unohtui kuukupin jokakuukausittainen keittäminen! :D Ei kyllä todellakaan kuulosta kovin mukavalta ja helpolta ratkaisulta.

Siis.. kerran kuukaudessa kiehautat sen kupin? Kananmunien keittämiseen menee tuplasti enemmän aikaa. Kerran kuukaudessa. Hirveä vaiva.

Vierailija
66/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän vain siteitä. Ällöttää joku menkkaveren hautominen sisuksissa. Kyllä pitäisi antaa valua suoraan ulos, eikä himmailla tuppoja ja muovihärpäkkeitä pimpin sisällä. Ja inhottavaa olisi jossain yleisessä vessassa kaivella niitä esineitä ulos värkistä sormet mäiskeessä.

Himmata = hidastaa

Vierailija
67/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun niitä saa kertakäyttöisinä, voin kokeilla.

En ala keittiössäni mitää kuukautiskuppeja keittämään, enkä liioin halua uittaa niitä edes vessan lavuaarissa missä pesen käteni ja hampaanikin.

Siinähän menisi puolet hyödyistä hukkaan. Rahaa menee ja roskaa tulee. Etuja olisi ainoastaan se että ei tarvitse muhittaa alapäätä haisevassa verisessä siteessä ja tampooniin verrattuna on ehkä vähän turvallisempi ja voi pitää pidempään.

Kyllä yksi pieni muovinpala vähemmän roskaa silti on. 

Mutta mä hoidan menkkani itselleni miellyttävimmällä tavalla, enkä sotke siihen mikään luonnonsuojelua mukaan.

Vierailija
68/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin, että kaikki jolle kuukuppi sopii, käyttävät sitä, tai tulevat käyttämään heti kun saavat sen olemassaolosta tietää.

Luulisi. En vois kuvitellakaan palaavani siteisiin, vaikka tossa kupissakin on silloin tällöin omat ärsyttävyytensä. Mutta koko kuukautiset on muutenkin ärsyttävät ettei pikkujutuilla niin väliä enää ole. Tamponia on tullut käytettyä matkoilla jos kuppi jäänyt kotiin. Tamponeissa on se vika että niiden laittaminen ja pois ottaminen tuntuu ainakin minusta ikävämmältä. Hyvää niissä on ettei tarvitse puhdistaa.

Vierailija
69/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.

Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.

Ai niin tästä vielä unohtui kuukupin jokakuukausittainen keittäminen! :D Ei kyllä todellakaan kuulosta kovin mukavalta ja helpolta ratkaisulta.

Siis.. kerran kuukaudessa kiehautat sen kupin? Kananmunien keittämiseen menee tuplasti enemmän aikaa. Kerran kuukaudessa. Hirveä vaiva.

Mutta sillehän pitäisi olla oma kattilakin. En voi kyllä periaatesyistä käyttää samaa kuin ruokiin. Ja ymmärrän kyllä, että tämä ei ole suuri vaiva, jos on rakastunut kuppiin muutenkin. Mutta sellaiselle joka tykkää siteistä, niin kyllä se on ylimääräinen, vähän ällöttävä vaiva.

Vierailija
70/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautissuojan sopivuuskin on suhteellista. Ostin jokunen vuosi sitten kuukupin ja pystyn kyllä käyttämään sitä. Pidän vekotinta kuitenkin itselleni vähän epäkäytännöllisenä. Tiskaaminen, keittäminen, paikalleen asettaminen ja pois ottaminen ovat minusta tarpeeton vaiva. Lisäksi minun pitäisi tyhjentää kuppia muulloinkin kuin aamuin ja illoin, koska muuten voi käydä ohivuotoja (isoin kuppikoko käytössä, mutta hyvin runsaat kuukautiset). Itselleni mukavin ja vaivattomin on kestoside. Kuppia käytän vain uimareissuilla.

Mulla runsaaseen vuotoon kuppi on ihan pelastus. Käytän kupin kanssa (kestoyö)sidettä lisäksi. Tunnen, jos kuppi alkaa tulvia yli ja ehdin vessaan ennen kuin sidekin tulvii yli.

Vierailija
71/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan myös korjata jotain tässäkin ketjussa vääriä käsityksiä:

- Vaikka tamponi tuntuu epämukavalta tai ei sovi, kuukuppi voi silti toimia. Itse olen aina kokenut tamponit epämukavana ja joskus sattuikin, kuukuppia en edea tunne sisällä.

- Laittamista ja poisottamista joutuu ehkä vähän harjoitteleman, mutta itse en ole kuin kerran 12 vuoden aikana sotkenut kylppärissä, kun kädessä oleva kuppi lipsahti otteesta kun olin tyhjentämässä. Poistan kupin pöntöllä istuessa ja kaadan pönttöön, ei veri sieltä paineella roisku ympäriinsä. 😅

- Jos ei ole mahdottoman runsaat vuodot, niin tyhennys aamuin illoin riittää. Helppo siis ajoittaa omaan kotiin, tuskin tarvitse huoltoaseman vessassa tyhjentää. Mökillä olen huussissa huuhtonut kupin kaatamalla juomavettä puolen litran pullosta. Kädet pesin ennen ja jälkeen saippualla ihan tavallisesti.

- Jos kokee keittämisen vaivalloisena, niin sittenhän se sitä on. Itse en koe, kupilla on oma pieni kasari, aamulla sinne vettä ja kuppi ja levy päälle siksi aikaa kun pesen hampaat ja meikkaan. Huuhtelen kylmällä vedellä ja valmis käyttöön!

- Minulla ainakin siteet ja tamponit vuoti usein yöllä ohi/läpi, kuukuppi ei ole ainakaan vielä kertaakaan "pettänyt". Toki se on varsinkin alkuun hyvin mahdollista, ennen kuin oppii laittamaan kunnolla paikalleen, että reuna ei jää huonosti.

T: 20

Voi apua mikä mielikuva tuli tuosta, että kippais täyden kupin pitkin kylppäriä ja tuhoais siinä samalla kaakeleiden saumat! Eihän verta saa poistettua kokonaan vähänkään vaaleammista saumoista :O Siinä tulis kupille hintaa, kun menis kylppäri pilalle.

Mutta joo, itse aiheeseen: kuppia olen kokeillut joskus nuorempana ekan kerran, ja vuosien päästä uudestaan. Ei vaan sovi itselle: vaikka sen saa aseteltua hyvin, niin ohivuotoja tulee esim. jos nousee sängyltä ylös. Tähän lisäksi kuparikierukka eli en halua ottaa riskiä, että kierukka tulisi kupin tai tamponin mukana ulos, joten siteillä mennään!

Vierailija
72/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sillehän pitäisi olla oma kattilakin. En voi kyllä periaatesyistä käyttää samaa kuin ruokiin. Ja ymmärrän kyllä, että tämä ei ole suuri vaiva, jos on rakastunut kuppiin muutenkin. Mutta sellaiselle joka tykkää siteistä, niin kyllä se on ylimääräinen, vähän ällöttävä vaiva.

Etköhän sä pese sen kattilan käytön jälkeen kuitenkin, jos nyt kuvittelet että veri on jotenkin hengenvaarallista..... musta siteet on kyllä ällöttäviä, tunnet kun se veri valuu housuihin ja koko ajan haisee, yök.

Vierailija
73/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kupin voi keittää mikrossa mukissa. Ainakin yhden kuppimerkin mukana tulee muovimukikin, mutta mä käytän ihan tavallista posliinimukia. Kuppi on tapana pestä ennen keittämistä, kuten myös keittoastia, ja keittäessä kuolee bakteerit niistä kaikista, joten ihan hyvin voi käyttää astiaa muuhunkin. Mutta jos ei halua käyttää muuhun niin voi säästää kupin keittämistä varten vaikka jonkun vanhan mukin, josta on korva katkennut.

Vierailija
74/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä en tajua, miksi jotkut jaksavat vaivata päätään toisten kuukautissuojavalinnoilla.

Vastaanpa silti, että itse en halua kokeilla kuukuppia, koska ajatus kupista, jossa lilluu verta ja limakalvon riekaleita, on yksinkertaisesti epämiellyttävä. No, eipä tarvitse käyttää niitä muitakaan, kun menkat jäi kierukan myötä pois.

Vierailija
75/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tamponi ei tunnu hyvältä, niin varmasti ei kuukuppikaan? Turhaa sii maksaa kokeilusta.

Jotkut ovat herkkiä. Ja vaikka olisi synnyttänytkin, ei tamponi edelleen tunnu hyvältä. Kuukupissa on silikoninen reuna, joka kuluttaa koko ajan limakalvoa ja kuppiin kertyy painolastia. Vaikuttaa epämiellyttävältä. Vapaa verenvirtaus kestositeeseen tuntuu paremmalta..

Tamponi on ihan erilainen kuin kuppi. Tamponin pinta ei ole liukas ja mä en ole ikinä saanut asetettua sitä kohtaan, missä se ei tuntuisi ikävästi. Ilmeisesti siksi, että mulla tulee kuukautisten aikana kohdun suu niin alas, että jos tamponin työntää tarpeeksi syvälle, se törmää kohdunsuuhun tai päätyy jotenkin poikittain tai sivuun kohdun suuta (ei pidä vuotoa silloin). Jos taas jää liian lähelle emättimen aukkoa, tuntuu ikävältä koska siinä on lantion pohjan lihakset ja muutenkin enemmän tuntoaistia kuin syvemmällä.

Kuukuppi on liukas pinnaltaan, ei hankaa ikävästi. Jos kohdun suu tulee liian lähelle, se osuu kupin sisään. Vaati tosin vähän opettelua tajuta nämä jutut ja oppia milloin kuppi on hyvässä asennossa.

Vierailija
76/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Hygieniasyiden lisäksi, tosi mukavaa ja esteettistä tulla verisin sormin sieltä kopista pesemään kätösiä mahdollisten muiden vessassa olijoiden nähden. Joissakin kopeissa on toki omat pesualtaat, mutta ei noita kaikissa vessoissa ole.

Ei ole kaikissa vessoissa, mutta sen oppii aika pian muistamaan, missä vessoissa on. Olen huomannut, että juomapullo vettä mukana on kätevä, jos joutuu asioimaan alkeellisemmissa vessoissa. Jos on edes vessan ulkopuolella käsienpesupaikka, pullon voi täyttää siinä. Ei tarvi edes puolta litraa vettä, että saa huuhtaistua kupin ja kädet ihan mukavasti ja riittää yleensä pieneen alapesuunkin. Ennen vanhaanhan saattoi olla kannussa vettä alapesua varten.

Vierailija
77/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Hygieniasyiden lisäksi, tosi mukavaa ja esteettistä tulla verisin sormin sieltä kopista pesemään kätösiä mahdollisten muiden vessassa olijoiden nähden. Joissakin kopeissa on toki omat pesualtaat, mutta ei noita kaikissa vessoissa ole.

Ei ole kaikissa vessoissa, mutta sen oppii aika pian muistamaan, missä vessoissa on. Olen huomannut, että juomapullo vettä mukana on kätevä, jos joutuu asioimaan alkeellisemmissa vessoissa. Jos on edes vessan ulkopuolella käsienpesupaikka, pullon voi täyttää siinä. Ei tarvi edes puolta litraa vettä, että saa huuhtaistua kupin ja kädet ihan mukavasti ja riittää yleensä pieneen alapesuunkin. Ennen vanhaanhan saattoi olla kannussa vettä alapesua varten.

Heh, "alkeellisimmissa". Kyllä ne suurin osa on ilman allasta. Useissa vessoissa on kyllä mahdollisesti yksi koppi, jossa on allas ja bidesuihku, mutta kiva alkaa sitten jonossa selittelemään, että minä odotan juuri tuota yhtä kopperoa. Vesipullo kuulostaa vielä rasittavammalta. Juuri näiden rasittavuuksien vuoksi en näe mitään hyvää syytä vaihtaa kuukautissuojaa.

Vierailija
78/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi jonkun on vaikea ymmärtää, ettei kaikki ajattele samalla tavalla kuin HÄN ja toimi samalla tavalla kuin HÄN ja tee samoja valintoja kuin HÄN.

Jos se ymmärrystäsi laajentaa, oma syyni on, ettei ole tarvetta kokeilla uutta kun tamponi toimii hyvin.

Tiedossa kuitenkin on, että se on ekologisesti iso teko, niin miksi pitää olla kaikessa niin itsekäs vain koska voi? Eri asia edelleenkin jos ei ole mahdollisuutta sellaista ostaa, tai se ei sovi. Mutta jos kyse on vain siitä että ei viitsi, niin ei minulla kyllä ymmärrystä riitä. Jokainen voi tehdä oman osansa maapallon hyväksi, se kun on meidän kaikkien yhteinen.

Vierailija
79/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautissuojan sopivuuskin on suhteellista. Ostin jokunen vuosi sitten kuukupin ja pystyn kyllä käyttämään sitä. Pidän vekotinta kuitenkin itselleni vähän epäkäytännöllisenä. Tiskaaminen, keittäminen, paikalleen asettaminen ja pois ottaminen ovat minusta tarpeeton vaiva. Lisäksi minun pitäisi tyhjentää kuppia muulloinkin kuin aamuin ja illoin, koska muuten voi käydä ohivuotoja (isoin kuppikoko käytössä, mutta hyvin runsaat kuukautiset). Itselleni mukavin ja vaivattomin on kestoside. Kuppia käytän vain uimareissuilla.

Mulla runsaaseen vuotoon kuppi on ihan pelastus. Käytän kupin kanssa (kestoyö)sidettä lisäksi. Tunnen, jos kuppi alkaa tulvia yli ja ehdin vessaan ennen kuin sidekin tulvii yli.

Mukavaa, että sulla kuppi toimii runsaiden kuukautisten kanssa. Itse käytän yökoon kestositeitä ilman kuppia ja vaihtelen niitä tarpeen mukaan. Huomasin, että suurin Nomaicup on isompi kuin omistamani suurempi Lunette, joten saatan kokeilla sitä siinä vaiheessa, kun kupin vaihtaminen on ajankohtaista. T. se jolle vastasit

Vierailija
80/119 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etköhän sä pese sen kattilan käytön jälkeen kuitenkin, jos nyt kuvittelet että veri on jotenkin hengenvaarallista..... musta siteet on kyllä ällöttäviä, tunnet kun se veri valuu housuihin ja koko ajan haisee, yök.

Ei veri tietenkään hengenvaarallista ole, mutta joku siinä ajatuksessa silti häiritsee, että ensin keittelen kattilassa kuukuppia ja sitten (pesun jälkeen tietenkin) valmistan sillä jonkun herkkusoosin vieraille. Ei vain tunnu oikealta. :/

Joku tuossa kirjoitteli, että voi keittää myös mikrossa omassa astiassaan, mikä kuulostaa huomattavasti paremmalta. Yllätyin, että niin lyhytaikainen keittäminen (kiehauttaminen?) riittää. No oli miten oli, liikaa sählinkiä joka tapauksessa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan