En tajua miksei joku käytä kuukuppia kuukautissuojana jos sellainen vain itselle sopii
Tai ei suostu edes kokeilemaan sopisiko. En harrasta mitään fanaattista kuukuppien puolesta puhumista. Tuli vain mieleen kun kaveri valittaa aina miten kalliita siteet ja tampoonit on, eikä viitsi hankkia kuppia.
Kommentit (119)
Kiva keitellä kuukuppia jossain yhteiskeittiössä.
Pelkkä ajatuskin kuukupista ällöttää. Että pitäisi tunkea sisääni kuppi, johon kuukautisveri jää, puhumattakaan sen tyhjennyksestä 🤢
Olen kokeillut kuukuppia. Se ei sovi mulle. Käytän nykyään thinx-alushousuja ja olen tyytyväinen.
Oon aina ihmetellyt tuota ap:n mentaliteettia missä kritisoidaan jos ei halua kokeilla jotain. Ei kaikkea tässä maailmassa tarvitse kokeilla jos ei halua!
Haluan myös korjata jotain tässäkin ketjussa vääriä käsityksiä:
- Vaikka tamponi tuntuu epämukavalta tai ei sovi, kuukuppi voi silti toimia. Itse olen aina kokenut tamponit epämukavana ja joskus sattuikin, kuukuppia en edea tunne sisällä.
- Laittamista ja poisottamista joutuu ehkä vähän harjoitteleman, mutta itse en ole kuin kerran 12 vuoden aikana sotkenut kylppärissä, kun kädessä oleva kuppi lipsahti otteesta kun olin tyhjentämässä. Poistan kupin pöntöllä istuessa ja kaadan pönttöön, ei veri sieltä paineella roisku ympäriinsä. 😅
- Jos ei ole mahdottoman runsaat vuodot, niin tyhennys aamuin illoin riittää. Helppo siis ajoittaa omaan kotiin, tuskin tarvitse huoltoaseman vessassa tyhjentää. Mökillä olen huussissa huuhtonut kupin kaatamalla juomavettä puolen litran pullosta. Kädet pesin ennen ja jälkeen saippualla ihan tavallisesti.
- Jos kokee keittämisen vaivalloisena, niin sittenhän se sitä on. Itse en koe, kupilla on oma pieni kasari, aamulla sinne vettä ja kuppi ja levy päälle siksi aikaa kun pesen hampaat ja meikkaan. Huuhtelen kylmällä vedellä ja valmis käyttöön!
- Minulla ainakin siteet ja tamponit vuoti usein yöllä ohi/läpi, kuukuppi ei ole ainakaan vielä kertaakaan "pettänyt". Toki se on varsinkin alkuun hyvin mahdollista, ennen kuin oppii laittamaan kunnolla paikalleen, että reuna ei jää huonosti.
T: 20
Käytän itse välillä sidettä ja välillä kuppia. Kuppi on omassa käytössäni huomattavasti "siistimpi", kun veri jää kuppiin, eikä leviä pitkin persusta. Keittäminenkin on ihan siistiä hommaa, ensin tietenkin vedellä kupin esihuuhtelu ja sitten kiehautus pikku kattilassa, mitä en käytä mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä ajatuskin kuukupista ällöttää. Että pitäisi tunkea sisääni kuppi, johon kuukautisveri jää, puhumattakaan sen tyhjennyksestä 🤢
Tämä on sangen erikoista, että jollakin naisella oma kuukautisveri oikein ällöttää niin paljon että "🤢🤢🤢".
Menkoista pitäisi puhua enemmän, jotta ainakaan tulevat sukupolvet ei kokisi luonnollista oman kehon toimintaa ällöttävänä!
Kuukautiset on multa kuukupin löytämisen jälkeen jääneet melkein siinä mielessä pois etten huomaa niitä lainkaan. Kuukuppi ei tunnu yhtään, en mitenkään tiedä tai huomaa sen olevan paikoillaan. Tyhjennys aamulla kun herään, ja uudestaan illalla ennen nukkumaanmenoa. Muuta ei tarvitse tehdä, päiväksi Kuukautiset voi unohtaa kokonaan.
Minä en tajua miten joku jaksaa tehdä näitä samoja aloituksia aiheesta, josta on jo kymmeniä, ellei satoja aloituksia ennestään?
Ekologisuus ja rahansäästö muuten kiinnostaisi mutta teen töitä olosuhteissa missä kädet ovat hyvin likaiset eikä käsien tai kupin pesu onnistu kunnolla.
Kuukautissuojan sopivuuskin on suhteellista. Ostin jokunen vuosi sitten kuukupin ja pystyn kyllä käyttämään sitä. Pidän vekotinta kuitenkin itselleni vähän epäkäytännöllisenä. Tiskaaminen, keittäminen, paikalleen asettaminen ja pois ottaminen ovat minusta tarpeeton vaiva. Lisäksi minun pitäisi tyhjentää kuppia muulloinkin kuin aamuin ja illoin, koska muuten voi käydä ohivuotoja (isoin kuppikoko käytössä, mutta hyvin runsaat kuukautiset). Itselleni mukavin ja vaivattomin on kestoside. Kuppia käytän vain uimareissuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.
Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.
Miten muka tamponin vaihto yleisessä vessassa olisi jotenkin hankalaa? Peset kädet vessaan mennessä, vedät narusta, käärit tamponin vessapaperiin ja heität roskiin. Avaat uuden ja hulautat sisälle. Siinä koko toimitus. Eikä mitään välipesuja tarvita, koska tamponin kanssa sitä verta ei ole joka puolella (mm häpyluiden päällä, karvoituksessa..), kuten siteen kanssa. Minä tykkään käyttää tamponia, koska on siistein vaihtoehto ja riittää, että työpäivän aikana vaihtaa kerran. Siteen joutuu vaihtamaan parin tunnin välein ja aina pitäisi suorittaa pesu samalla.
Kuukuppia sen sijaan en ikimaailmassa ottaisi käyttöön.
Jokainen käyttää sitä mitä itse haluaa. Ei todellakaan tarvitse perustella valintaansa kellekään. Typerä keskustelu.
Mulla se falskasi joten en voinut luottaa siihen mutta kestositeitä kyllä käytän tai käytin, nyt kun on kierukka niin menkkoja ei oo ollenkaan. On kyllä ihanaa!
Miksi tätä samaa spämmätään tänne säännöllisesti?
No siinä tapauksessa en tajua miksei jokainen voi käyttää hormonikierukkaa jos se vain sopii, ei ole kuukautisia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon aina ihmetellyt tuota ap:n mentaliteettia missä kritisoidaan jos ei halua kokeilla jotain. Ei kaikkea tässä maailmassa tarvitse kokeilla jos ei halua!
Ehkä on kyse siitä, että miksi (mikä se syy on) että ei halua kokeilla jotain, mikä voi olla parempi kuin aiempi, voi jopa pienesti parantaa elämänlaatua tai helpottaa elämää?
Sama kuin miksi et edes kokeile sokeritonta limsaa, miksi et edes kokeile sähköhammasharjaa?
Mikä se syy on, että ei halua kokeilla kuukuppia? Ja joo, ei se kenellekään kuulu eikä tarvitse selittää jos ei halua, mutta tämä on keskustelupalsta ja moni ihminen on kiinnostunut toisten toiminnasta ja mielipiteistä ja haluaa niistä keakustella. Tuakin olisit itsekään täällä palstailemassa muutoin.
Itselle kuppi on ihan huippuvalinta! Harmittaa, etten aiemmin ole moista ottanut käyttöön, vaan on ollut käytössä vain vajaa 3v.
Tyhjentää sitä täytyy ekat 2-3pva 2-3h välein kun on ihan täynnä (ja kyllä, on isoin kuppi käytössä) eikä ohivuodot valitettavasti senkään kanssa ole täysin loppuneet, mutta erona siteisiin niin vuoto osuu hyvin kohdistetusti ohi eikä pitkin pakaroita :D. Varma suoja on kuppi+side, kunhan sen kupin tyhjentää riittävän usein.
Nyt ostin nomaicupin, kun heillä oli tarjolla isompi kuppi kuin lunette, mutta se falskasi ehkä enempi kuin lunette :/
Suosittelen kyllä kokeilemaan ihan ennakkoluulottomasti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten kuukuppia ja tamponeja käyttävät naiset vaihtavat/tyhjentävät suojan yleisissä vessoissa? Niissä kun ei yleensä ole bidesuihkua ja silloinkin, jos on, niin empisin kyllä vähän siihen koskemista. Kädethän pitäisi pestä sekä ennen että jälkeen toimituksen (ja toki sitten vielä kopista pois tultaessakin). Jos bidesuihku poikkeuksellisesti löytyy, niin ainakaan ei löydy saippuaa. Näiden hygieniasyiden lisäksi en halua laittaa mitään epäluonnollista sisääni. Side on mukavin ja helpoin tapa ja bidettömissä vessakopeissa voi putsauksen hoitaa kostealla WC-paperilla (niitä Lotuksen valmiita). Jos joku silti väittää haistavansa, niin siinähän haistaa.
Lisäksi en halua laittaa rahaa kuukupin kokeilemiseen, kun ei se varmaan kuitenkaan mene sisään. Tamponeidenkin kanssa olen pari kertaa kokeillut ja sen saa jotenkuten sisään, jos makaa selällään ja on rentoutunut pari minuuttia hengitysharjoituksia tehden. Juu ei kiitos. Vielä pienoinen lisäsyy olla haluamatta tunkea jotain jatkuvasti sisääni on, että en usko, ettei se voisi pitkässä juoksussa olla vaikuttamatta tiukkuuteen. :) Ja myös limakalvojen terveyteen. Tamponihan on superimukykyinen vierasesine hyvin herkässä paikassa.
Miten muka tamponin vaihto yleisessä vessassa olisi jotenkin hankalaa? Peset kädet vessaan mennessä, vedät narusta, käärit tamponin vessapaperiin ja heität roskiin. Avaat uuden ja hulautat sisälle. Siinä koko toimitus. Eikä mitään välipesuja tarvita, koska tamponin kanssa sitä verta ei ole joka puolella (mm häpyluiden päällä, karvoituksessa..), kuten siteen kanssa. Minä tykkään käyttää tamponia, koska on siistein vaihtoehto ja riittää, että työpäivän aikana vaihtaa kerran. Siteen joutuu vaihtamaan parin tunnin välein ja aina pitäisi suorittaa pesu samalla.
Kuukuppia sen sijaan en ikimaailmassa ottaisi käyttöön.
Itseäni ainakin häiritsee se, että jos pesisin kädet ennen koppiin menemistä, niin sittenhän joudun koskemaan kopin oveen kuitenkin. Eli molemminpuolisiin kahvoihin sekä lukkoon. Nehän ovat kai ne vessan likaisimmat paikat. Toisekseen, en ole yleensä nähnyt kenenkään pesevän käsiä ENNEN vessaan menoa, mutta tamponien käyttö on kuitenkin käsittääkseni yleistä, joten käytännössä varmaan monikaan ei edes pese käsiä.
Olisi ihanaa, jos vessakopeissa olisi hanat ja saippuaa, koska haluaisin ennen siteenkin vaihtoa pestä kädet. Mutta likaisin käsin side on mielestäni turvallisempi vaihtoehto, kun se ei mene sisään.
Tuo oli kyllä hyvä pointti, joka ei itsellä tullut mieleen, että alapesua ei tarvitse yhtä paljon tamponin kanssa. Mutta itselle ei tosiaan tamponitkaan edes sovi.
Käytän itse kuukuppia, mutta en tyrkytä sitä kenellekään. Ymmärrän kuitenkin "kuukuppihulluja". En itse tykännyt siteistä, eikä tamponikaan tuntunut hyvältä. Kuukuppi-innostuneet kehuivat sitä niin paljon, että päätin kokeilla. Ja en tule ikinä luopumaan, on niin paljon mukavempi olo nykyään menkkojen aikana, en edes tajunnut *miten* epämukavia siteet ja tamponit olivat, ennen kuin totuin tähän.
Joten jos sitä kuukuppia kehuu, ehkä jokubmuukin innostuu kokeilemaan ja "löytää" sen, samalla tavalla kuin minä. Tottakai haluaisin mahdollisimman monelle naiselle mahdollisimman mukavat oltavat menkojen ajaksi. Ymmärrän toki, että ei se kuitenkaan kaikille sovi samalla tavalla, mutta kokeilematta ei voi tietää. Ja aluksi noin 3-4 ekat menkat kupin kanssa oli mullakin sähellystä.
Ja mun ei ole koskaan tarvinnut tyhjentää sitä missään yleisissä vessoissa, tyhjennys riittää mulla 2 krt/pv eli aamulla ja illalla.