Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttuuko vakuutusmaksu ihmisen "riskialttiuden mukaan"?

Vierailija
04.06.2020 |

Minulla on sama vakuutus josta maksu tulee kerran vuodessa, ennen on ollut alle 200€, nyt 300€.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuu, esim ikä vaikuttaa. Mun vakuutukset on kalliimmat kuin mun miehen, koska olen häntä vanhempi.

Vierailija
2/5 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiö pyrkii määrittämään kullekin mahdollisimman tarkan riskiin perustuvan hinnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuu, esim ikä vaikuttaa. Mun vakuutukset on kalliimmat kuin mun miehen, koska olen häntä vanhempi.

Mikähän kaikki minulla on sitten noin hirveästi vaikuttanut? Mistä he edes saavat tietoja? Harkitsen kyllä vakuutusyhtiön vaihtamista.

ap

Vierailija
4/5 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän kaikki minulla on sitten noin hirveästi vaikuttanut? Mistä he edes saavat tietoja? Harkitsen kyllä vakuutusyhtiön vaihtamista.

ap

Kannattaa kysyä sieltä, eikä täältä.

Vierailija
5/5 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ne tiedot, jotka itse annat vakuutustarjousta varten, riittävät. Vakuutusyhtiöillä on käytössä paljon yleistä dataa ja tilastoja, joita käytetään hinnoittelun pohjana asiakkaan antamien tietojen ohella.

Jo ihmisen iästä saadaan arvioitua vahinkoriskiä, esimerkiksi yleisesti pikkulapsi/taapero on alttiimpi tapaturmille kuin vaikka 9-vuotias, jolloin myös riskialttiimman (vakuutusyhtiölle riskin toteutuessa todennäköisesti suuremman kulun aiheuttavan) henkilön vakuutus on kalliimpi, mutta hinta tulee alaspäin tai ei jatka nousuaan, kun pikkulapsi saavuttaa tietyn iän. Teini-iässä hinta taas usein hieman nousee, kun odotettu vahinkoriski nousee. Urheilun kattavat vakuutukset maksavat enemmän, koska niihin liittyy suurempi vahinkoriski, mutta sitäkin hinnoittelua määrittää toki harrastettavan lajin riskialttius ja henkilön ikä. Aikuisilla esimerkiksi henkivakuutuksen hinnoittelu eroaa jo iän perusteella, 25-vuotiaan henkivakuutus on edullisempi kuin 60-vuotiaan. Kodin vakuuttamisessa talon tiedot vaikuttavat, esimerkiksi vanha talo vs. vai uusi talo, putkien ikä jne. Autoilla esimerkiksi auton ikä, malli ja merkki tekevät eroa. Lähtökohtaisesti BMW-merkkisten autojen vakuutukset ovat yleisesti kalliimpia kuin vaikka Fordien, koska bemareita on myös kalliimpi korjata ja niillä myös kaahataan enemmän. Omistajan/haltijan ikä vaikuttaa hintaan, 18-vuotiaalle saman auton vakuutus on kalliimpi kuin 40-vuotiaalle. Myös paikkakunta vaikuttaa, sillä on esimerkiksi todennäköisempää, että autolle aiheutuu vahinkoa Helsingissä kuin pienellä paikkakunnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi