Yhtiövastike 400e + vesi 22e /hlö, onko hurjat asumiskustannukset rivitalossa?
Yksinhuoltajaäiti miettii asunnon hankintaa, samalla mitä maksan vuokraa pienessä maksaisin rivitalossa omaa pois (lainanlyh. 500e kk). Mietin vaan, onko nuo edellä mainitut hurjan korkeat? Taloyhtiö on hyvin hoidettu ja remontit tehty ajallaan, olisi luotettava yhtiö. Päälle toki sähkö, paljonkohan on 100 neliön rivitalossa?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on kallis.
Meillä omakotitalo, 160 neliötä, suora sähkölämmitys (plus kaksi uunia). Sähkölasku kylmimpinä talvikuukausina 350 €, kesällä alle satasen kuukaudessa. Vettä menee aika tarkkaan tuo 25€/kk/hlö. Jätemaksu koko vuodelta noin 400€. Kiinteistövero alle 400€/vuosi koska talo on vanha. Ei päästä edes tässä tuon rivitalon kuluihin vuositasolla.
Asun vapaa-ajan maalla okt ja työviikon krs-talo asunnossa ja tällä reilut 10v kokemuksella okt asuminen on lähes puolta kalliimpaa, kuin krs-talossa, jos samat neliöt, jos laskee omalle työlle jotakin hintaa.
Eikä tämä ole mitään rakettitiedettä esim. vakuutukset, verot, kiinteistön huolto, sähkö, jätemaksut jne. ovat as oy:ssä paljon halvempia, kun ne jaetaan useamman huoneiston kesken.
Samoin pihanhoito, okt pihan auraus maksaa lähes saman, kuin rivi-tai krstalon pihan auraus. Ja kun huomioi etäisyydet ja matkat
Ja on ihan järjetöntä verrata "täyden palvelun asumista" kuin jos tehdään työt itse.
Kyllä metsästä itse poimimalla saa mustikatkin halvemmalla, kuin ne ostaisi kaupasta valmiina pussitettuna ja pakastettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty joihinkin remontteihin, siivouksiin yms. asunnon kokokin vaikuttaa.. muttei kaikkeen ..
Zinc
Ihanko totta?
Oletpa sinä viisas.
Ihan itsekö hoksasit?
Zönc
Mutta sinä pälli et hokasannut, että jotkut täällä laskee vastiketta per neliö. Kun se ei aina päde ..
Zinc
Tai toinen esimerkki voisi olla autopaikat. Yleensä niitä on rakennettu yksi/per asunto, tai postilaatikot jne.
Ei niihin mitkään neliöt vaikuta.
Zinc
Mutta kova on ap:n mainitsema vastike. Voi olla huonoja aurausdiilejä yms. Tuon kokoisen kämpän kun voi saada jo 250e vastikkeellakin. Jos maksaa joka kussa 150e ylimääräistä jonkun idiootin tyhmistä päätöksistä, niin "paljonhan" se on vuodessa. Riippuu tietenkin ap:n tuloista onko paritonnia vuodessa rahaa vai eikö ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on kallis.
Meillä omakotitalo, 160 neliötä, suora sähkölämmitys (plus kaksi uunia). Sähkölasku kylmimpinä talvikuukausina 350 €, kesällä alle satasen kuukaudessa. Vettä menee aika tarkkaan tuo 25€/kk/hlö. Jätemaksu koko vuodelta noin 400€. Kiinteistövero alle 400€/vuosi koska talo on vanha. Ei päästä edes tässä tuon rivitalon kuluihin vuositasolla.Asun vapaa-ajan maalla okt ja työviikon krs-talo asunnossa ja tällä reilut 10v kokemuksella okt asuminen on lähes puolta kalliimpaa, kuin krs-talossa, jos samat neliöt, jos laskee omalle työlle jotakin hintaa.
Eikä tämä ole mitään rakettitiedettä esim. vakuutukset, verot, kiinteistön huolto, sähkö, jätemaksut jne. ovat as oy:ssä paljon halvempia, kun ne jaetaan useamman huoneiston kesken.
Samoin pihanhoito, okt pihan auraus maksaa lähes saman, kuin rivi-tai krstalon pihan auraus. Ja kun huomioi etäisyydet ja matkatJa on ihan järjetöntä verrata "täyden palvelun asumista" kuin jos tehdään työt itse.
Kyllä metsästä itse poimimalla saa mustikatkin halvemmalla, kuin ne ostaisi kaupasta valmiina pussitettuna ja pakastettuna.
Mahtaa olla ihme kommuuni, jos sähkölaskutkin on yhteiset.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo yhteisasumukset on vaan kalliita. Ja kun jotain remppaa pitää tehdä, niin hinnat on pilvissä ja en vieläkään käsitä, miten ne taloyhtiöremontitkin on niin jumalattoman kalliita tehdä. Ehkä raksafirmat yhdessä isännöitsijöiden kanssa osaa pelata?
Meillä omakotitalo 137m2, kaikki kulut vuokratontilla, siis ihan kaikki kotivakuutusta myöten, 320 Euroa/kk.
Tämä on niin totta. Olen nyt seurannut tuttavan vesivahingon korjaamista ja se on kyllä härskiä hommaa.
Homma alkoi niin että tuttavan kylppärin alla huomattiin vuoto kellarissa. Ei varsinaisesti havaittu mitään vaurioita, muutta rakenteissa oli kosteutta. Tarkastuksessa selvisi että lattiakaivo on hunosti asennettu ja se vuotaa. Isännöitsijä vaati että koko kylppäri puretaan ja rakennetaan uudestaan. Purussa kävi jo selväksi että kosteutta oli vain hyvin rajoittuneesti lattiakaivon ympärillä. Olisi siis riittänyt että lattiakaivo olisi piikattu irti ja asennettu uusi. Olisi ollut pieni, helppo ja halpa remontti. No tässä vaiheessa vielä voi isännöitsijän toimia puolustella sillä, että ei voinut olla varma, ennen kuin oli purettu.
Mutta sitten alkoi varsinainen rumba, koko remontti on tehty siltä sun täältä päin helvettiä ja nyt niitä tarkastellaan ja korjaillaan koko ajan uudestaan ja uudestaan.
Kaikki nämä tarkastaja ja tekijät ovat isännöitsijän kavereita ja yhteistyökumppaneita.
Minä olen seurannut kolmen tuttavan remonttipaskaa, omakotitalojen kunnostusremontit riistäytyivät käsistä, kun kosteutta löytyi, yhdestä oli alakerran seinät kosteat 150 cm korkeudelle. Tuon talon rouva oli juuri jäänyt eläkkeelle (opettaja) oli pakko palata töihin, kun piti ottaa niin iso laina, isäntäkin jatkaa työssäkäyntiä ainakin 68 vuotiaaksi. Kukaan ei taloa osta, vaikka se on korjattu, kun maine meni.
Kahdessa muussa valitsivat halvan tekijän, eipä ole mikään paikka kunnolla tehty. Remontti jatkuu ja jatkuu ja korjataan ja korjataa.
Rivarin kylppäri pitää korjata nykylain mukaan kokonaan, jollei siellä ole vesieristykset nykyvaatimusten mukaiset. Jos siis kunnostustoimia tulee, on pakko laittaa. Kuivaa ei tarvitse purkaa.
Tämä kertomani tapauksen kylppäri on remontoitu osakkaan toimesta ja ammattilaisten tekemänä muutamia vuosia sitten ja siellä oli kaikki vesieristykset kunnossa, ongelmana oli siis vain tuo lattiakaivo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo yhteisasumukset on vaan kalliita. Ja kun jotain remppaa pitää tehdä, niin hinnat on pilvissä ja en vieläkään käsitä, miten ne taloyhtiöremontitkin on niin jumalattoman kalliita tehdä. Ehkä raksafirmat yhdessä isännöitsijöiden kanssa osaa pelata?
Meillä omakotitalo 137m2, kaikki kulut vuokratontilla, siis ihan kaikki kotivakuutusta myöten, 320 Euroa/kk.
Olen hallituksen ps., meillä kilpailutetaan kaikki ja ammattilaisena ja pihinä osaan kyllä tehdä tiukat sopimukset ja pitää huolta, että kaikki on kirjallista ja luvattu pitää tai tulee sakko maksuun.
Omakotiasukkaat voi tehdä ihan yhtä typerän ja kalliin esim. remonttisopimuksen. Näistähän on juttuja lehdissä tuon tuosta.Juuri tuli juttua jossain ajankohtaisohjlmassa että nykyään on sellainen ongelma että pienet rivitaloyhtiöt eivät saa ostettua kunnossapitoa, koska kunnossapitoyhtiöitä ei kiinnosta antaa edes tarjouksia pienille rivariyhtiöille. Esimerkki yhtiössä oli pakosta siis jouduttu hoitamaan kiinteistönhoito talkolla, mutta siitä laskettiin saavutettavan silti vain 15% säästö hoitovastikkeeseen, joka on kyllä yllättävän vähän, kun ajattelee miten paljon nuukissa taloyhtiiöissä riidellään talkootöistä.
Meillä ei ole ollut ongelmia, tarjoajia on aina kuudesta kahdeksaan yrittäjää. Pieni yhtiö, homma ei vie kauaa, tuotto suhteellisen hyvä, ja paikka keskeinen, ei siirtymiä, kun tekevät kauppojen ja kerrostalojen pihoja. Täällä on myös muutamia käsinkolaajia, ostan oman ovenedustan puhdistuksen sellaiselta, on toivonut, että saisi tehdä koko pihan, mutta emme ole siihen ainakaan vielä suostuneet.
Riippuu varmasti missä asuu, täällä pikkukaupungissa toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Olen nyt seurannut tuttavan vesivahingon korjaamista ja se on kyllä härskiä hommaa.
Homma alkoi niin että tuttavan kylppärin alla huomattiin vuoto kellarissa. Ei varsinaisesti havaittu mitään vaurioita, muutta rakenteissa oli kosteutta. Tarkastuksessa selvisi että lattiakaivo on hunosti asennettu ja se vuotaa. Isännöitsijä vaati että koko kylppäri puretaan ja rakennetaan uudestaan. Purussa kävi jo selväksi että kosteutta oli vain hyvin rajoittuneesti lattiakaivon ympärillä. Olisi siis riittänyt että lattiakaivo olisi piikattu irti ja asennettu uusi. Olisi ollut pieni, helppo ja halpa remontti. No tässä vaiheessa vielä voi isännöitsijän toimia puolustella sillä, että ei voinut olla varma, ennen kuin oli purettu.
Mutta sitten alkoi varsinainen rumba, koko remontti on tehty siltä sun täältä päin helvettiä ja nyt niitä tarkastellaan ja korjaillaan koko ajan uudestaan ja uudestaan.
Kaikki nämä tarkastaja ja tekijät ovat isännöitsijän kavereita ja yhteistyökumppaneita.
Minä olen seurannut kolmen tuttavan remonttipaskaa, omakotitalojen kunnostusremontit riistäytyivät käsistä, kun kosteutta löytyi, yhdestä oli alakerran seinät kosteat 150 cm korkeudelle. Tuon talon rouva oli juuri jäänyt eläkkeelle (opettaja) oli pakko palata töihin, kun piti ottaa niin iso laina, isäntäkin jatkaa työssäkäyntiä ainakin 68 vuotiaaksi. Kukaan ei taloa osta, vaikka se on korjattu, kun maine meni.
Kahdessa muussa valitsivat halvan tekijän, eipä ole mikään paikka kunnolla tehty. Remontti jatkuu ja jatkuu ja korjataan ja korjataa.
Rivarin kylppäri pitää korjata nykylain mukaan kokonaan, jollei siellä ole vesieristykset nykyvaatimusten mukaiset. Jos siis kunnostustoimia tulee, on pakko laittaa. Kuivaa ei tarvitse purkaa.Tämä kertomani tapauksen kylppäri on remontoitu osakkaan toimesta ja ammattilaisten tekemänä muutamia vuosia sitten ja siellä oli kaikki vesieristykset kunnossa, ongelmana oli siis vain tuo lattiakaivo.
Minkäikäinen yhtiö?
Taloyhtiö maksaa lain mukaan vesieristykseen asti remontin, joten osakkaalle jää laatat.
Lain mukaan yhtiöllä on velvollisuus huolehtia kosteuseristyksestä, joten en usko sinun tarinaasi.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, joissain yhtiöissä sitä rahaa menee kyllä kankkulan kaivoon, kyllä mua kiinnostaisi, että mitä tuolla 400e vastikkeella SAA, eli mitä siihen sisältyy, jos ei lämmityskään sisälly ..
Zinc
Ap kertoi selvästi kaiken oleellisen kuten sen, että talo on kaukolämmössä eli lämmitys sisältyy vastikkeeseen. Rivitaloissa vastikkeen määrä vaihtelee paljon, koska jotkut pienet rivariyhtiöt hoitavat itse kirjanpidon, isännöinnin ja huoltotyöt. Luonnollisesti vastike on silloin alhaisempi. Mutta yhtiössä, jossa palvelut ostetaan, 4€/m2 ei ole kallis.
Ei kyllä lue. Luettiinko me eri teksti ?
"Yksinhuoltajaäiti miettii asunnon hankintaa, samalla mitä maksan vuokraa pienessä maksaisin rivitalossa omaa pois (lainanlyh. 500e kk). Mietin vaan, onko nuo edellä mainitut hurjan korkeat? Taloyhtiö on hyvin hoidettu ja remontit tehty ajallaan, olisi luotettava yhtiö. Päälle toki sähkö, paljonkohan on 100 neliön rivitalossa?"
Sanottu, että maksetaan sähkö päälle, ja mä lämmitän itse sähköllä. Kaukolämmöstä ei mainita sanaakaan..
Olet siis väärässä ja mä oikeassa. (kuten yleensä)
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, joissain yhtiöissä sitä rahaa menee kyllä kankkulan kaivoon, kyllä mua kiinnostaisi, että mitä tuolla 400e vastikkeella SAA, eli mitä siihen sisältyy, jos ei lämmityskään sisälly ..
Zinc
Ap kertoi selvästi kaiken oleellisen kuten sen, että talo on kaukolämmössä eli lämmitys sisältyy vastikkeeseen. Rivitaloissa vastikkeen määrä vaihtelee paljon, koska jotkut pienet rivariyhtiöt hoitavat itse kirjanpidon, isännöinnin ja huoltotyöt. Luonnollisesti vastike on silloin alhaisempi. Mutta yhtiössä, jossa palvelut ostetaan, 4€/m2 ei ole kallis.
"Yksinhuoltajaäiti miettii asunnon hankintaa, samalla mitä maksan vuokraa pienessä maksaisin rivitalossa omaa pois (lainanlyh. 500e kk). Mietin vaan, onko nuo edellä mainitut hurjan korkeat? Taloyhtiö on hyvin hoidettu ja remontit tehty ajallaan, olisi luotettava yhtiö. Päälle toki sähkö, paljonkohan on 100 neliön rivitalossa?"
Sanottu, että maksetaan sähkö päälle, ja mä lämmitän itse sähköllä. Kaukolämmöstä ei mainita sanaakaan..
Zinc
Kannattaa aina lukea keskustelu ennen kommentointia! Sieltä löytyvät tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Minulla 2,40€/m2, sis kaiken (oma piha hoidetaan itse, siis asunnon nure kesällä ja porrastettu (n. 1,5 m2) talvella).
Isot auraukset ja nurmikot urakoitsija. Lämpö ja vesi (huoneistokohtainen mittaus) jätehuolto, vakuutus, vero.
Oma tontti, velaton taloyhtiö, maalaus ja katto tehty ennakoivasti meidän omasta halusta, ei isoja korjauksia n. 15 vuoteen.
Pienen kaupungin keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 euroa/neliö on ihan normaali kaukolämmössä olevan rivitalon vastike, varsinkin, jos huolto ja isännöinti ostetaan ulkopuolisilta.
Täällä pikkukaupungissa meillä on 2,40 €/m2, pitänee olla iloinen. Tuo sis. kaiken, lämpö, vesi, jäte, piha, vero ja vakuutukset. Oma tontti, rivitalo, isot kunnostukset (katto ja maalaus) tehty.
Mitään kunnossapitoa ei kuitenkaan hoideta talkoilla? Isot remontit olet varmaan maksanut erikseen että ne eivät ole jääneet vastikkeessa maksettavaksi?
Juu, sai valita maksaako heti vai vähitellen vastikkeessa.
Itse olisin maksanut myös omakotitalossani ja moninkertaisena.
Talo oli iso, katto- ja seinäpinta-alaa riitti.
Tottakai aina maksetaan itse, vuokralla vuokrassa, yhtiössä ja omakotitalossa suoraan tai vastikkeessa.
Mitä oikein kuvittelet, kenen ajattelit maksavan.
No kelan eläneille veronmaksajan maksaa, mutta se on toinen tarina se.
Ei talkoita.
Kun zinc ilmestyy keskusteluun, taso putoaa pakkaselle.
Ällöttävä tyyppi.
Onhan se paljon. Mutta rivariin tavanomainen, jos nyt ihan pikkukaksiosta ei tuota maksa.
Muutettiin vasta 60 m2 omistusrivariasunnosta yli 200 m2 omakotitaloon. Kaukolämpö. Kaikki kulut lämmityksineen, vesineen, veroineen, vakuutuksineen, jätemaksuineen yms. jaettuna joka kuukaudelle n. 400 euroa, rahaa jää vielä vähän taloustilillekin remontteihin ym. tuosta. Saman verran oli 3 ihmisen vesimaksujen ja rahoitusvastikkeen kanssa siellä rivarissa.
Osataan itse tehdä talon ja sen tekniikan huoltoja ja ylläpitoremppaa, polkujen ja parkkipaikan auraus vie 20 min/kerta, ruohonleikkuu kesällä max tunnin viikossa. Omassa pihassa saa kasvattaa ison osan talven marjoista ja hedelmistä, ja kesällä sekä villiyrttejä ja itse kasvatettuja saa omasta pihasta. Säästöksi lasken senkin.
Palveluiden ostamisessa on se ongelma, että koska palvelua ostaessa maksaa alvia, työntekijöiden vakuutuksia, vuosilomia ja yrityksen investointeja sen työkorvauksen päälle, ei omalla tuntipalkalla saa ostettua tuntia toisen tekemää työtä.
Siksi kannattaa tehdä itse. (Tämä viimeinen lähinnä sille urputtajalle, jonka mielestä omakotiasuminen ei ole halvempaa kuin osake-, koska palvelut.)
Meillä oli 110m² rivitaloneliö, vastike oli vesimaksu viideltä ja yksi autopaikka 604€/kk. Remontteja tehty paljon, mutta niitä oli myös tiedossa lisää seuraavalle viidelle vuodelle.
Oli ihan liikaa ja myytiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Zinc
Kannattaa aina lukea keskustelu ennen kommentointia! Sieltä löytyvät tiedot.
Ei, vaan ne kannattaa kirjoittaa aloitukseen, kun kaikki ei kahlaa ketjuja läpi, vaan vastaa aloitukseen.
Zinc
Nyt opimme, että se kannattaa kirjoittaa aloitukseen.
2,5-2,7e per neliö vastike,jos menee yli niin jotain on vialla.
helsingissä menee ton yli,ja siellä laskutetaan ihan turhasta
Vierailija kirjoitti:
Kun zinc ilmestyy keskusteluun, taso putoaa pakkaselle.
Ällöttävä tyyppi.
Kun sinä ilmestyt ketjuun, alkaa ketjussa haisemaan paska.
Zinc
Olitte väärässä ja mä olin oikeassa. Itkun kitkun vitkun, kun harmittaa, kun taas saitte nenillenne älykkäämmiltänne.
Asutaan 08-alueella 65,5 m2 rivitaloasunnossa. Taloyhtiö on rakennettu 1988. Oma tontti, itse huolehditaan omilta pihoilta nurmikon leikkuut, muutoin ulkopuoliset hoitaa esim. lumityöt ja yleiset nurmikkoalueet, kaukolämpö.
Yhtiövastike 2,8 € / m2
Kiinteä vesimaksu 22 €/hlö
Autopaikka 9 €
Kaapeli-tv 7,82 €
Remonttivastike tulevia korjauksia varten 0,5 € / m2
Yhteensä 276,97 € /kk
Tämän lisäksi maksamme rahoitusvastiketta viime vuonna valmistuneesta kattoremontista, 80,78 €/kk.
Taloyhtiö on hyvin hoidettu ja remonttivastiketta keräämällä olemme uusineet viime vuosina mm. ulko-ovet ja kattoremonttiinkin käytettiin ihan mukava summa kerättyjä varoja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon. Mutta rivariin tavanomainen, jos nyt ihan pikkukaksiosta ei tuota maksa.
Muutettiin vasta 60 m2 omistusrivariasunnosta yli 200 m2 omakotitaloon. Kaukolämpö. Kaikki kulut lämmityksineen, vesineen, veroineen, vakuutuksineen, jätemaksuineen yms. jaettuna joka kuukaudelle n. 400 euroa, rahaa jää vielä vähän taloustilillekin remontteihin ym. tuosta. Saman verran oli 3 ihmisen vesimaksujen ja rahoitusvastikkeen kanssa siellä rivarissa.Osataan itse tehdä talon ja sen tekniikan huoltoja ja ylläpitoremppaa, polkujen ja parkkipaikan auraus vie 20 min/kerta, ruohonleikkuu kesällä max tunnin viikossa. Omassa pihassa saa kasvattaa ison osan talven marjoista ja hedelmistä, ja kesällä sekä villiyrttejä ja itse kasvatettuja saa omasta pihasta. Säästöksi lasken senkin.
Palveluiden ostamisessa on se ongelma, että koska palvelua ostaessa maksaa alvia, työntekijöiden vakuutuksia, vuosilomia ja yrityksen investointeja sen työkorvauksen päälle, ei omalla tuntipalkalla saa ostettua tuntia toisen tekemää työtä.
Siksi kannattaa tehdä itse. (Tämä viimeinen lähinnä sille urputtajalle, jonka mielestä omakotiasuminen ei ole halvempaa kuin osake-, koska palvelut.)
Kaikki tuo oli minun, eikä mikään mahti maailmassa saa minua tuohon työleiriin takaisin. Ostan marjani yksityiseltä (tuttava) paljon mieluummin kuin lähden metsään itikoitten syötäväksi.
Toki kannattaa kaikki aina tehdä itse, jos haluaa tehdä, minä en halua ja minulla on rahaa jolla ostan muitakin palveluita kuin vain marjat jne.
Hiuksetkin voi leikata itse, ommella vaatteet, leipoa leivät jne.
Niitäkään en tee itse.
Sen sijaan matkustelen, olen mökillä, käyn tapahtumissa, luen kirja/pvä, veneilen, suppailen, lenkkeilen jne.
Kukin tyylillään.
Ja kyllä, sijoituksia on (talorahat mm.) ei mene kaikki raha otsakkeessa asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on kallis.
Meillä omakotitalo, 160 neliötä, suora sähkölämmitys (plus kaksi uunia). Sähkölasku kylmimpinä talvikuukausina 350 €, kesällä alle satasen kuukaudessa. Vettä menee aika tarkkaan tuo 25€/kk/hlö. Jätemaksu koko vuodelta noin 400€. Kiinteistövero alle 400€/vuosi koska talo on vanha. Ei päästä edes tässä tuon rivitalon kuluihin vuositasolla.Asun vapaa-ajan maalla okt ja työviikon krs-talo asunnossa ja tällä reilut 10v kokemuksella okt asuminen on lähes puolta kalliimpaa, kuin krs-talossa, jos samat neliöt, jos laskee omalle työlle jotakin hintaa.
Samoin pihanhoito, okt pihan auraus maksaa lähes saman, kuin rivi-tai krstalon pihan auraus. Ja kun huomioi etäisyydet ja matkatJa on ihan järjetöntä verrata "täyden palvelun asumista" kuin jos tehdään työt itse.
Ensinnäkin, kerrostalo ja rivitalo on kaksi eri asiaa. Toisekseen, omakotitalojen lämmitysratkaisut on erilaisia ja erihintaisia. Jos jollain suoralla sähköllä lämmittää niin varmasti on kallista. Ja omalle työlle ei voi laskea samaa hintaa kuin ostetulle, koska ostetussa työssä 50% kuluista menee muualle kuin siihen työhön.