Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhtiövastike 400e + vesi 22e /hlö, onko hurjat asumiskustannukset rivitalossa?

Vierailija
04.06.2020 |

Yksinhuoltajaäiti miettii asunnon hankintaa, samalla mitä maksan vuokraa pienessä maksaisin rivitalossa omaa pois (lainanlyh. 500e kk). Mietin vaan, onko nuo edellä mainitut hurjan korkeat? Taloyhtiö on hyvin hoidettu ja remontit tehty ajallaan, olisi luotettava yhtiö. Päälle toki sähkö, paljonkohan on 100 neliön rivitalossa?

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-89 vuoden talo, johon on tehty ajallaan remontteja ja kaikki on kunnossa. Taloyhtiöllä on remonttilainaa, jonka oman osuuden voi ostaessa maksaa pois. Kaikin puolin hyvin huollettu talo. Piharemontti valmistuu juuri.

Onko vastikkeessa rahoitusosuitta? Itse maksa 220e/ 60 M3  rivari vuodelta 89. Iso piha, erilliset autotallit ja jotlut aina keksii ylimääräistä remonntitarvetta pihalle, pitää vain yhtiökokouksesaa torpata.

Vierailija
42/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on kallis.

Meillä omakotitalo, 160 neliötä, suora sähkölämmitys (plus kaksi uunia). Sähkölasku kylmimpinä talvikuukausina 350 €, kesällä alle satasen kuukaudessa. Vettä menee aika tarkkaan tuo 25€/kk/hlö. Jätemaksu koko vuodelta noin 400€. Kiinteistövero alle 400€/vuosi koska talo on vanha. Ei päästä edes tässä tuon rivitalon kuluihin vuositasolla.

Heilahtamalla teillä kulut meni yli tuon rivarin, kun maksatte sähkölämmityksestä tuon 350e per kuukausi.

Aapeellä kuuluu lämmitys vastikkeeseeen, kun on kaukolämpö.

Huom tämä  iso omakotitalo, ihan eri kuin rivarikolmio postimerkkipihoineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 2,40 €/m2, Pohjois-Pohjanmaalla pieni kaupunki. Vastike sis. lämpö, vesi, pihatyöt, jätehuolto, kiinteistövero ja -vakuutus. Pieni yhtiö, keskustassa, rak. 1998. Tilauksesta rakennettu, oma tontti, omistajat itse asuvat, talosta pidetään hyvä huoli, huollot ajallaan. Tykkään, olen eläkeläinen, minulla kolmio 78 m2. Velaton, ostin myytyäni taloni.

Vierailija
44/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On korkeat mikäli tuossa ei ole jotain taloyhtiön rahoitusosuutta mukana (esim taloyhtiön remonttilainaa). Pelkkänä hoitovastikkeena korkea. Löydät kyllä halvemmankin.

Meillä 120m2 omakotitalossa asumiskulut n 290€/kk (lämmitys, sähkö, vesi, jäte) 

Et mainitse vakuutuksia, veroja tai mahdollisia tonttivuokria. Toisekseen onko mielekästä verrata omakotitalon ja rivarin kuluja, jos tarkoitus verrata rivareiden vastikkeita toisiinsa?

Vierailija
45/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä luvuissa ei ole järkeä, kun ette ilmoita neliöitä ja mitä vastike sisältää ja mikä lämmitys, onko vesi erikseen jne.

Kukaan ei tee mitään tiedolla että minulla on vastike 280 €/m2.

Oletusarvona lienee n. 100m2 joka myös aloituksessa lukee.

Vierailija
46/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on kallis.

Meillä omakotitalo, 160 neliötä, suora sähkölämmitys (plus kaksi uunia). Sähkölasku kylmimpinä talvikuukausina 350 €, kesällä alle satasen kuukaudessa. Vettä menee aika tarkkaan tuo 25€/kk/hlö. Jätemaksu koko vuodelta noin 400€. Kiinteistövero alle 400€/vuosi koska talo on vanha. Ei päästä edes tässä tuon rivitalon kuluihin vuositasolla.

Heilahtamalla teillä kulut meni yli tuon rivarin, kun maksatte sähkölämmityksestä tuon 350e per kuukausi.

Aapeellä kuuluu lämmitys vastikkeeseeen, kun on kaukolämpö.

Huom tämä  iso omakotitalo, ihan eri kuin rivarikolmio postimerkkipihoineen.

Ah, tuo pieni piha on siunaus, omistin omakotitalon 19 vuotta ja piruvieköön kypsyin kympillä pihaan, sinne ei sopinut robotti, piti itse leikata. Nyt eläkeläisen onni on iso terassi ja hiukan nurmea. Naapuri ei näy ei kuulu, piha porrastettu ja meillä asuu vain omistajat, ei vuokralaisia eikä lapsia. Entisen taloni ympäristö täynnä huutavia kakaroita, kitiseviä tramppoja ja pörisevä mopoja. Onneksi pääsin eroon ja sain hyvän hinnan.

Vierailija
47/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä luvuissa ei ole järkeä, kun ette ilmoita neliöitä ja mitä vastike sisältää ja mikä lämmitys, onko vesi erikseen jne.

Vaihtelu on niin isoa, että mietin voiko pitää paikkansa?

Lämmitysmuoto olisi kiva tietää, samoin veden hinta.

Vierailija
48/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa isolta, meillä hoitovastike 2,30€/neliö, lämmityksenä kaukolämpö. Vakavarainen yhtiö eikä remonttilainaa ole. Tosin rakennettu 2000-luvun puolella eikä vielä ole isompaa remppaa ollut, mutta rahaa kerätään silti koko ajan hieman säästöön tulevaa varten.

Hoitovastikkeen suuruuteen vaikuttaa, kuinka paljon asumismukavuuteen ja viihtyvyyteen asukkaat haluavat panostaa.

Esim. yhteisiin tiloihin ja pihan viihtyvyyteen saadaan laitettua paljon rahaa jo pelkästään hoitokuluihin ja siksi ne eivät ole vertailukelpoisia.

Jossakin rivareissa on omat puutarhat ja kasvimaat, ulkokeittiöt, leikkimökit ja paikat, näyttävät kukkaistutukset ja muutenkin asumisviihtyvyyteen panostetaan. Ja tämä kaikki maksaa.

Ja sitten on näitä asfaltti pihoja, jossa nököttää portaiden edessä huoneiston omistajan omat kukkaistutukset.

Ja lumityöt tehdään talkoilla, jo kukon laulun aikaan, ennen työhön menoa.

Vierailija
49/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi lukea kommentit, ennen kuin kommentoi. Ja edelleen kaukolämpö.

Vierailija
50/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi lukea kommentit, ennen kuin kommentoi. Ja edelleen kaukolämpö.

Mitä sinä riehut?

Kommentteja on omakotitaloista kerrostalojen kautta rivareihin. Koot vaihtelee 160 neliöstä kaikkeen mahdolliseen ja lämmitysmuotoja on nuotiosta alkaen.

Meniepäs ottamaan lääkkeet!

Vierailija
51/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 76 neliön kolmio, rakennusvuosi 1995, hoitovastike 230 €/kk, sis. lämmön (kaukolämpö), veden (tasaus 1 krt./vuosi, saan aina hiukan palautusta, asuntokohtainen mittaus), kiinteistövakuutuksen, jätehuollon ja pihanhoidon, poislukien asuntokohtaiset pihat, jotka jokainen hoitaa itse. Pieni yhtiö, talo pidetty osakkaitten halusta hyvässä kunnossa, katto uusittu, maalattu jne., sijainti pienen kaupungin keskustassa. Asun yksin. Tykkään!

Tuppukylisäää asumiskustannukset ovat halvempia. Samoin asuntojen hinnat. Sopii hyvin, jos ei työn takia tarvitse asua kasvukeskuksessa tai pääkaupunkiseudulla. Ehkä muutan maalle tai siis pienen kaupungin pieneen taloyhtiöön eläkeiässä.

Vierailija
52/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen yhtiövastike on jossan 4€/neliö paikkeilla, eli teillä on aika normaali. Riippuu tietysti vähän paikkakaunnasta, talon iästä ja siitä että mitä vastike sisältää ja mikä on esimerkiksi lämmitystapa jne.

Jos talossa on sähkölämmitys, niin sitten tuo on aika kallis, koska lämmitys jää vielä osakkaan itsensä maksettavaksi.

Vierailija
53/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hoitovastike 360€/kk ja tähän päälle vesimaksu 18€/hkl. Rahoitusvastike päälle 250€/kk ison remontin jäljiltä. Rivitalo 97 neliötä. Tässä on kaukolämpö joten lämmitys kuuluu vastikkeeseen. Jos tuo on pk-seudulla (kuten tää meidän) niin on ihan normaali vastike.

Vierailija
54/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400e yhtiövastike on mielestäni paljon.

Aika normaali. Rivitaloissa keskimääräinen hoitovastike on jossain 3,5 euron paikkeilla neliötä kohti.

Vierailija
55/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 euroa/neliö on ihan normaali kaukolämmössä olevan rivitalon vastike, varsinkin, jos huolto ja isännöinti ostetaan ulkopuolisilta.

Vierailija
56/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkanttiin on mun mielestä, asuttiin aikaisemmin 100,5 m2 rivarissa, ja vastike olI 276€/kk (kaukolämpö) + vesi ja sähkö. Jos tuo 400€ sisältää remonttilainaa Ts. RahoitusvastikettaTehdyistä remonteista niin ihan OK, jos ei niin oletko tietoinen paljonko sen kk erä on tuon em. lisäksi jos et maksa sitä heti pois. Ja oletko selvittänyt, että sen Lainan voi maksaa pois, kaikissa taloyhtiöissä ei voi maksaa kesken, tai voi maksaa esim. Kerran vuoteen esim. Joulukuussa, ja sen ajan joudut vastiketta maksamaan.

Vierailija
57/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on kallis.

Kuka teillä tekee kiinteistön ylläpito työt? Pihan auraus ja hiekoitus, nurmikon ajo, pihan istutukset, siivoukset - sauna, pesutupa, yhteiset tilat, roskakatos, pyörävarasto, siivous 1-2 kertaa viikossa, lamppujen vaihto, räystäskourut jne. Jne.

Tämä tehdään okt usein itse, mutta rivi- ja kes-talossa asutaan juuri siksi, ettei niihen tarvitse panostaa, vaan palvelut ostetaan ja maksetaan asumismukavuudesta ja jos ulko-valo ei toimi, soitetaan kiinteistöhuoltoon, josta joku tulee tekemään sen.

Itse asun okt ja käytetään paljon kiinteistöhuoltoa, eikä se suinkaan ilmaista ole, niin kuin annat ymmärtää. Eilenkin olivat käyneet leikkaamassa nurmikon ja lasku tulee aikanaan.

Tottakai huollosta maksetaan rivitalossa, itsekin sellaisessa 10v asuneena. Tulipa vain todettua ettei perheen kasvaessa ja isomman kodin tarvitsevana ole enää varaa maksaa ulkopuoliselle siitä minkä voi tehdä itsekin. Pihatyöt on ihan mukavia, kolaamista on nykyään vähemmän kuin vanhassa rivarissa jossa piti kuitenkin aurata parkkipaikka aamulla päästäkseen töihin, huollon tullessa illalla (ehkä). Eli työ tehtiin kuitenkin itse ja maksettiin ulkopuolelle. Mutta valintojahan nämä, ei kannata hernettä vetää nenukkaan. Ja eipä taida huoltosopimuksiin kuulua kodin siivous, turha sitä vetää tähän.

Jätekatosta ei tarvitse siivota kun kukaan ei sitä sotke. Pyörävarasto? Autotalli jota kukaan ei sotke. Sauna? Osattiin pestä rivitalossakin kun sattui huoneistoon kuulumaan. Pyykkitupa? On tuo kodinhoitohuone ja mukavasti ne pyykit pyöri rivitalossakin, en ikinä veisi yhteiskoneisiin pyörimään mitään, kamalan vaivalloista.

Sepä se, sinä nautit kun teet pihatöitä ja kunnostushommia, minä taas nautin kun ei tarvitse tehdä. Tuli tehtyä 20 vuotta ja olin vimoset 10 vuotta kurkkua myöten täynnä nurenleikkuuta mm.

Ja nyt eläkeläisenä kauhistuttaa ajatuskin, että helteellä leikkaisin nurmea. Kun voin istua terassilla ja lukea kirjaa, kesäkukat on isoissa ruukuissa, kastelu riittää huolloksi.

Ihanaa!

Vierailija
58/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on kallis.

Sama. Meillä yhteispinta-ala 230m2 autotallin kanssa (sähköpatterit siellä) ja kun laskee vuosikulutuksen, niin kuukaudessa 350€/kk on kulut ja tuossakin on 500€/v budjetoitu pienkorjausta (vaikka ruohonleikkurin huoltoa yms). Sisältää siis kaiken, eli tontin vuokra, kiinteistövero, sähkö, lämmitys (puu+sähkö), vesi, jätevesi, jätemaksut, nuohous, vakuutus.. ei olisi varaa asua osaketalossa.

No omakotitalossa saa itse päättää mitä tehdään, koska tehdään ja miten tehdään. Aika harva ostaa omakotitlassa kiinteistönhoitopalveluita, jos ostaisi, niin kyllä se hinta olisi sitten lähes rivitalon hoitovastikkeen suuruinen. Toki yhtiössä tulee lisäksi aina sellaisia kuluja, joita omakotitalossa ei tule kuten esim. kirjanpito ja isännöinti.

Itsellä on 2000 luvun alussa rakennettu sähkölämmitteinenn 170/200 neliöinen talo ja olen laskenut että talon ylläpitokulut on keskimäärin noin 400€/kk. Sisältää pienet ylläpitohuollot, kuten kaiteiden maalaukset ja terassien öljyämiset yms.

Vierailija
59/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 euroa/neliö on ihan normaali kaukolämmössä olevan rivitalon vastike, varsinkin, jos huolto ja isännöinti ostetaan ulkopuolisilta.

Täällä pikkukaupungissa meillä on 2,40 €/m2, pitänee olla iloinen. Tuo sis. kaiken, lämpö, vesi, jäte, piha, vero ja vakuutukset. Oma tontti, rivitalo, isot kunnostukset (katto ja maalaus) tehty.

Vierailija
60/123 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on kallis.

Kuka teillä tekee kiinteistön ylläpito työt? Pihan auraus ja hiekoitus, nurmikon ajo, pihan istutukset, siivoukset - sauna, pesutupa, yhteiset tilat, roskakatos, pyörävarasto, siivous 1-2 kertaa viikossa, lamppujen vaihto, räystäskourut jne. Jne.

Tämä tehdään okt usein itse, mutta rivi- ja kes-talossa asutaan juuri siksi, ettei niihen tarvitse panostaa, vaan palvelut ostetaan ja maksetaan asumismukavuudesta ja jos ulko-valo ei toimi, soitetaan kiinteistöhuoltoon, josta joku tulee tekemään sen.

Itse asun okt ja käytetään paljon kiinteistöhuoltoa, eikä se suinkaan ilmaista ole, niin kuin annat ymmärtää. Eilenkin olivat käyneet leikkaamassa nurmikon ja lasku tulee aikanaan.

Tottakai huollosta maksetaan rivitalossa, itsekin sellaisessa 10v asuneena. Tulipa vain todettua ettei perheen kasvaessa ja isomman kodin tarvitsevana ole enää varaa maksaa ulkopuoliselle siitä minkä voi tehdä itsekin. Pihatyöt on ihan mukavia, kolaamista on nykyään vähemmän kuin vanhassa rivarissa jossa piti kuitenkin aurata parkkipaikka aamulla päästäkseen töihin, huollon tullessa illalla (ehkä). Eli työ tehtiin kuitenkin itse ja maksettiin ulkopuolelle. Mutta valintojahan nämä, ei kannata hernettä vetää nenukkaan. Ja eipä taida huoltosopimuksiin kuulua kodin siivous, turha sitä vetää tähän.

Jätekatosta ei tarvitse siivota kun kukaan ei sitä sotke. Pyörävarasto? Autotalli jota kukaan ei sotke. Sauna? Osattiin pestä rivitalossakin kun sattui huoneistoon kuulumaan. Pyykkitupa? On tuo kodinhoitohuone ja mukavasti ne pyykit pyöri rivitalossakin, en ikinä veisi yhteiskoneisiin pyörimään mitään, kamalan vaivalloista.

Sepä se, sinä nautit kun teet pihatöitä ja kunnostushommia, minä taas nautin kun ei tarvitse tehdä. Tuli tehtyä 20 vuotta ja olin vimoset 10 vuotta kurkkua myöten täynnä nurenleikkuuta mm.

Ja nyt eläkeläisenä kauhistuttaa ajatuskin, että helteellä leikkaisin nurmea. Kun voin istua terassilla ja lukea kirjaa, kesäkukat on isoissa ruukuissa, kastelu riittää huolloksi.

Ihanaa!

Käykö taloyhtiön puolesta joku öljyämässä terassilaudoituksen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan