Sinä, jolla nettotulot 1800 e /kk, mihin raha kuluu?
Itselle tulossa tällainen, eli palkasta jää verojen ym jälkeen 1800 e. Miten tuo sinulla jakautuu menoihin ja säästöihin? Kuukausitasolla.
Kiitos etukäteen vastauksista.
Kommentit (31)
Niin, ja olen siis aloittanut uuden alan opiskelun. Siksi tyydyn osa-aikaiseen työhön koulutuksesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä nyt täysin riipu omista pakollisista menoistasi? Kuinka paljon nettotulosi ovat olleet tähän saakka?
Nettotuloni olivat viime kuussa 1750 euroa ja pankkisovelluksen mukaan minulla meni 49 % välttämättömyyksiin, 33 % hupiin ja hyötyyn sekä 19 % säästöön. Asun avopuolisoni kanssa edullisessa vuokra-asunnossa eikä meillä ole lapsia. Emme omista autoa eikä minulla ole velkaa tai osamaksusopimuksia. Viime kuussa minulla oli tavanomaista enemmän terveydenhoito- ja eläinlääkärikuluja. Pyrin siirtämään ASP-tilille / sijoituksiin / säästötilille noin 500 euroa kuukausittain.
1750:sta 500 e ei ole 19%.
Sovellus laskee säästöihin kuun viimeisen päivän saldon vähennettynä kuun ensimmäisen päivän saldolla ja siksi laskennallisesti säästöt eivät olleet kuin reilu 300 euroa vaikka ASP-tilille sen 500 euroa siirsinkin. Tammi-huhtikuussa nettotuloni olivat paremmat ja sain laitettua sivuun yhteensä lähes 3900 euroa tuona aikana. Nyt jatkossa nettotuloni jäävät tasolle 1700 - 1900 euroa kuussa, josta uskon saavani säästöön 300 - 600 euroa joka kuukausi. Viime vuonna sain sovelluksen mukaan säästöön ja sijoituksiin 45% tuloistani, mutta nettotuloni olivat tuolloin vielä keskimäärin 2065 euroa kuussa.
Siirrän jaetuille tileille kuukausittain 515 euroa, mikä on osuuteni vuokrasta, ruoasta, sähköstä, vakuutuksista sekä netistä. Puhelinliittymä vie 15-20e, matkakortti nyt korona-aikana 20-40e, kaupunkifillari reilu 4e/kk koko kaudelle jaettuna, digisanomalehti 6e ja liiton jäsenmaksu 33e. Kissojen ruokinta ja tarvikkeet vievät ehkä 40-60e ja lääkitys jatkossa 50e. Myös eläinlääkäriin menee jatkossa enemmän rahaa, koska tiedossa on säännöllisiä tutkimuksia ja seurantakäyntejä.
Loput rahat menevät ulkona syömiseen ja juomiseen, harrastuksiin, shoppailuun, kauneudenhoitoon sekä lomamatkoihin.
Lainanlyhennys plus vastike 320e
Yhteiselle laskutilille siirrän 200e
Puhelinlasku plus salikortti yht. 75e
Opintolainan lyhennys 75e
Bensa 60e
Tuosta jää noin tonnin luokkaa, josta vaihtelevasti saan säästöön 200-300e kuussa. Olen vähän höveli rahan kanssa, en aina ihan hahmota minne sitä kuluu, lasten harrastuksiin ja ruokaan. Perheessä 2+2, asumme pienellä paikkakunnalla niin siksi asumismenot noin pienet.
1000 euroa taloustilille, sieltä maksan asumiskulut ja muut laskut, 200 euroa rahastoihin, loput kauppaostoksiin ja bensaan.
Asunto on oma joten taloustilille jää mukavasti rahaa myös remontteja tai muuta yllättävää varten.
Netto 1700eKK
Vuokra 515 (tämän halvemmalla en keskustasta hyväkuntoista yksiötä saa ja keskustasta en pois muuta)
Ruoka 350-400
Puhelin+netti 30
Lääkkeet 50 (ei joka kk)
Sähkö 50 (ei joka kk)
Vakuutukset 100 (ei joka kk)
Säästö 500 (menee matkusteluun/pidän muutaman kk palkkaa säästössä)
Loput vaatteet, kirjat, leffat, sisustus
Yhtiövastike n. 300€, asuntolaina n. 500€, muut menot / laskut n. 400€. Vaimo maksaa ruuat. Loput jää säästöön, joskus kyllä vähemmänkin mutta suunnilleen näin.
Ei kyllä säästöön jää mitään. Iso omakotitalo ja mökki, vene, auto ja kaksi teiniä.
Tulot vaihtelee, mutta keskimäärin netto 2000€/kk
700€ yhteiselle taloustilille (asuntolaina, yhtiövastike, vesi, sähkö, kotivakuutus molempien henkivakuutus)
200€ sijoituksiin
150€ auton kulut
25€ puhelinlasku
60€ lemmikit
200€ viihde ( ravintolat, konsertit, leffat yms)
200€ päivittäis tavaroita
Loput menee pääasiassa remontoitiin ja lomamatkoihin 2 kertaa vuodessa
lainanlyhennys 500€
vastike 140€
sähkö, netti, puhelin ym 80€
ruoka 150€
lemmikit 50€
kosmetologi 100€
muita menoja ja ostoja esim ravintolat, harrastukset, sisustustavarat 100-200€
loput säästöön (500-600€)
Nyt menee ohi aiheen, mutta te joilla on 1800€ nettotulot ja asuntolainaa niin minkä suuruisen lainan olette saaneet? Lähinnä kiinnostaa ensiasunnon maksajat ja yksin lainaa ottaneet.
Itse olen viime viikkojen aikana saanut maksimilainasummaksi 100-110 k€. Tähän vaikuttanee myös määräaikaisen työsuhteeni jatkon epävarmuus pelkkien tulojen lisäksi.
Mulla osa-aikaisesta työstäni palkkaa tulee yleensä 1500-1600 euroa.
Vuokra 540e
Opintolaina 80e
Puhelin ja netti 30e
Ruoka yms. kulut 300-400e
Hyväntekeväisyyteen 150-160e (10%)
(noin 3kk välein tulee sähkölaskut ja vakuutukset)
Loput säästöön omaa asuntoa varten :)