Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko leikata orapihlaja-aidan maan tasalle, sillä aikaa kun naapuri on reissussa?

Vierailija
03.06.2020 |

Vai voiko siitä seurata jotain sanktioita? Mitä naapuri voi pahimmillaan tehdä?
Minä voin väittää, että asiasta sovittiin etukäteen. Ollaan siis sana sanaa vastaan, jos meinaa tehdä rikosilmoituksen.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K u s i p ä ä oot ap

Miten niin? Jos minä haluan aidan pois ja naapuri ei, niin miksi minun pitää olla se kuka aina häviää tässä asiassa?

Ainakin aion leikata puolet siitä aidasta pois. 

Laita omalle puolellesi aitaa jotain muuta joka peittää aidan.

Voit leikata jos orapihlajat ovat sinun tontillasi.

Vierailija
22/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit. Voit myös syödä valkoisia kärpässieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit leikata. Voi tulla sanktioita.

Siihen, mitä naapuri pahimmillaan voi tehdä, on vain mielikuvitus rajana. Voi tehdä vaikka murhan.

Vierailija
24/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä asumismuoto? Kenen tontilla aita kasvaa? Miten aidan hoito on ylipäätään sovittu?

Meillä osa aidoista selvästi omalla tontilla, niitä jokainen hoitaa miten parhaaksi näkee. Seinänaapuri ja meidän välisestä aidasta isommat muutokset me sovitaan yhdessä. Mukavampaa, että sopu säilyy. Aidan takia en viitsi saikata.

Asumismuoto on varmaan kerrostalo ja aita kasvanee naapurin tontilla.

Hoidosta ei liene sovittu AP:n kanssa mitään, koska se kuulunee naapuritaloyhtiön huoltofirmalle.

Vierailija
25/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi leikkaisit? Se nimittäin ei siitä enää kasva kunnolla takaisin. Haluatko todella katsella naapurisi elämää? Onko välissänne oja, ja kummalla puolella ojaa aita on?

Orapihlaja-aidan voi ihan hyvin alasleikata. Ei tosin tähän aikaan vuodesta, mieluiten joskus maaliskuussa.

Vierailija
26/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemukseni mukaan orapihlaja kasvaa yllättävän nopeasti takaisin, vaikka kuinka leikkaisi. Mutta se leikattujen oksien hävittäminen on luku sinänsä. Ainakaan Helsingissä ei orapihlajan oksia saa laittaa biojäteastiaan (ei sillä että ne sinne mahtuisikaan), mutta ei myöskään heivata mihinkään maastoon. Syynä on ne julmetun isot ja terävät piikit, jotka pystyy puhkaisemaan pyörän ja jopa auton renkaat. Mutta onnea vaan yrityksellesi, ap!

Vierailija
27/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap ylläty, jos sinun lomareissusi aikaan naapuri rakentaa samaan kohtaan omalle puolelleen kolme metriä korkean umpiaidan. Niin minä tekisin.

Vierailija
28/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aita on naapurin tontilla, et voi leikata alas, voit vain siistiä omalta puolelta tonttia.

Jos olet asunut yhtään kauemmin kuin viisi minuuttia omakotitalossa, niin tiedät varmaan, että orapihlajaa ei kaatopaikat ota biojätteeksi. Ei tarvi olla kummonenkaan aita, kun tulee pari vaihtolavallista oksia.

Vierailija
29/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi leikkaisit? Se nimittäin ei siitä enää kasva kunnolla takaisin. Haluatko todella katsella naapurisi elämää? Onko välissänne oja, ja kummalla puolella ojaa aita on?

Orapihlaja-aidan voi ihan hyvin alasleikata. Ei tosin tähän aikaan vuodesta, mieluiten joskus maaliskuussa.

Tietysti voi, mutta mikä on pointti? Vanha orapihlaja ei siitä kunnolla enää kasva takaisin korkeaksi ja tuuheaksi aidaksi. Harvaoksainen matala risukko. Olen nähnyt mitä käy, monesti. En toki tiedä, miltä näyttää 20-30v päästä.

Vierailija
30/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukseni mukaan orapihlaja kasvaa yllättävän nopeasti takaisin, vaikka kuinka leikkaisi. Mutta se leikattujen oksien hävittäminen on luku sinänsä. Ainakaan Helsingissä ei orapihlajan oksia saa laittaa biojäteastiaan (ei sillä että ne sinne mahtuisikaan), mutta ei myöskään heivata mihinkään maastoon. Syynä on ne julmetun isot ja terävät piikit, jotka pystyy puhkaisemaan pyörän ja jopa auton renkaat. Mutta onnea vaan yrityksellesi, ap!

Joo korkeaa pensasta saa olla huipulta lyhentämässä kerran vuodessa, mutta ei se maahan asti leikkaamisen jälkeen enää hyväksi tule.

Vierailija
31/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ!

Vierailija
32/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat sen leikata?

Vierailija
33/53 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista nyt vielä rajapyykeistä, mistä se tonttien raja oikeasti menee ja kumman puolella se aita kasvaa. Veikkaisin, että naapurin puolella.

Vierailija
34/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ap ylläty, jos sinun lomareissusi aikaan naapuri rakentaa samaan kohtaan omalle puolelleen kolme metriä korkean umpiaidan. Niin minä tekisin.

Tarvisit sille aidalle toimenpideluvan ja sen lisäksi tältä naapuriltasi kirjallisen hyväksynnän.

Vierailija
35/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat sen leikata?

Siksi koska naapuri ei leikkaa sitä aitaa koskaan. Ei edes omalta puoleltaan. 

Vierailija
36/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehoaisikohan mikään myrkky orapihlaja-aitaan?

Vierailija
37/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit leikata sen omalta puoleltasi, mutta ole tarkkana ettet leikkaa naapurinpuolen oksia ja leikkaat siten etteikoko pensas kuole.

Vierailija
38/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kasvaa naapurin puolella, naapuri päättää mitä tontillaan olevalla kasvustolla tekee.

Vierailija
39/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvisit sille aidalle toimenpideluvan ja sen lisäksi tältä naapuriltasi kirjallisen hyväksynnän.

So? Rakentaisin ensin, luvan kysyisin jälkikäteen, jos kysyisin. 

Vierailija
40/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehoaisikohan mikään myrkky orapihlaja-aitaan?

Agent Orange.