Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko leikata orapihlaja-aidan maan tasalle, sillä aikaa kun naapuri on reissussa?

Vierailija
03.06.2020 |

Vai voiko siitä seurata jotain sanktioita? Mitä naapuri voi pahimmillaan tehdä?
Minä voin väittää, että asiasta sovittiin etukäteen. Ollaan siis sana sanaa vastaan, jos meinaa tehdä rikosilmoituksen.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rajaaita naapurin kanssa, jonka me siistimme lyhyemmäksi joka vuosi ( sovittu asia), koska heiltä se ei luonnistu/ei halua.. Eikä siinä mitään, joskus harmittaa, kun saa vain haukut siitäkin. Ihmiset ovat outoja.

Vierailija
42/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukseni mukaan orapihlaja kasvaa yllättävän nopeasti takaisin, vaikka kuinka leikkaisi. Mutta se leikattujen oksien hävittäminen on luku sinänsä. Ainakaan Helsingissä ei orapihlajan oksia saa laittaa biojäteastiaan (ei sillä että ne sinne mahtuisikaan), mutta ei myöskään heivata mihinkään maastoon. Syynä on ne julmetun isot ja terävät piikit, jotka pystyy puhkaisemaan pyörän ja jopa auton renkaat. Mutta onnea vaan yrityksellesi, ap!

Joo korkeaa pensasta saa olla huipulta lyhentämässä kerran vuodessa, mutta ei se maahan asti leikkaamisen jälkeen enää hyväksi tule.

Orapihlaja on sen verran kiva että kyllä kasvaa takaisin. Me leikattiin yli 60v aita pari vuotta sitten keväällä ja jätettiin 10cm tyvi. Kevään tullen kasvoi, leikattiin ja jätettiin n. 15cm kasvu, 1kk päästä taas uusi leikkaus, jätettiin n. 30cm korkeaksi. Loppukesän aikana kasvoi enää vähän. Toisena keväänä sama homma, kaksi leikkausta ja nyt kolmantena keväänä on jo metein korkuinen tiheä aita. Riippuen miten tiheän haluaa niin uudelleen kasvu vie n. 3-5 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ap ylläty, jos sinun lomareissusi aikaan naapuri rakentaa samaan kohtaan omalle puolelleen kolme metriä korkean umpiaidan. Niin minä tekisin.

Tarvisit sille aidalle toimenpideluvan ja sen lisäksi tältä naapuriltasi kirjallisen hyväksynnän.

So? Rakentaisin ensin, luvan kysyisin jälkikäteen, jos kysyisin. 

Joutuisit purkamaan aitasi tai sitten maksamaan purusta ulkopuoliselle.

Vierailija
44/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapuri ei välitä pitää aidannetta kunnossa, niin eihän se tietenkään nätti ole katsella. 

Et ole vielä kertonut kenen puolella aidanne on. 

Jos olet jo asiasta neuvotellut, eikä hän ymmärrä sinun kantaasi niin voit aivan hyvin siistiä aidan omalta puoleltasi ja myös tasoitella latvoja. Siihen hän ei voi puuttua, koska se kaikki näkyy vain sinulle.

Muutenkaan en samassa tilanteessa pitkään odottelisi muuttaako naapuri mieltään. Liian paljon näkee väärin leikattuja orapihja-aitoja, jotka on kasvuvaiheessa pilattu . Kun ne saavat vielä vapaasti rehottaa ovat ne rumia. Kyllä se riittää perusteluksi, että omat kotinurkat pidetään siisteinä.

Nyt on huono aika leikata. Mutta pidä pintasi. Itsekkyys on monen vika ja ole sitä myös itse. Ei tässä kannata mistään juridiikasta höpötellä. Poliiseja ei aidat kiinnosta pätkääkään, Ota kuvat, miltä se näyttää nyt jos ja kun tulisi myöhemmin puhetta miksi siistit aidanteen.

Vierailija
45/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ap ylläty, jos sinun lomareissusi aikaan naapuri rakentaa samaan kohtaan omalle puolelleen kolme metriä korkean umpiaidan. Niin minä tekisin.

Tarvisit sille aidalle toimenpideluvan ja sen lisäksi tältä naapuriltasi kirjallisen hyväksynnän.

So? Rakentaisin ensin, luvan kysyisin jälkikäteen, jos kysyisin. 

Joutuisit purkamaan aitasi tai sitten maksamaan purusta ulkopuoliselle.

Ehtisi kuule aika monta kesää siinä olla, ennen kuin oikeusprosessi olisi valmis. Sen jälkeen tulisi erittäin tiivis rivi korkeaa tuijaa.

Vierailija
46/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naapuri ei välitä pitää aidannetta kunnossa, niin eihän se tietenkään nätti ole katsella. 

Et ole vielä kertonut kenen puolella aidanne on. 

Jos olet jo asiasta neuvotellut, eikä hän ymmärrä sinun kantaasi niin voit aivan hyvin siistiä aidan omalta puoleltasi ja myös tasoitella latvoja. Siihen hän ei voi puuttua, koska se kaikki näkyy vain sinulle.

Muutenkaan en samassa tilanteessa pitkään odottelisi muuttaako naapuri mieltään. Liian paljon näkee väärin leikattuja orapihja-aitoja, jotka on kasvuvaiheessa pilattu . Kun ne saavat vielä vapaasti rehottaa ovat ne rumia. Kyllä se riittää perusteluksi, että omat kotinurkat pidetään siisteinä.

Nyt on huono aika leikata. Mutta pidä pintasi. Itsekkyys on monen vika ja ole sitä myös itse. Ei tässä kannata mistään juridiikasta höpötellä. Poliiseja ei aidat kiinnosta pätkääkään, Ota kuvat, miltä se näyttää nyt jos ja kun tulisi myöhemmin puhetta miksi siistit aidanteen.

Mun piti vielä se kirjoittaa, että jos aidat/aidanne on kahden tontin välissä ja ei näy yleiselle kulkutielle siinä on tietty korkeus mikä saa olla. Kannattaa selvitellä oman kaupunkisi/kuntasi ohjeet korkeudesta. Meillä päin se on  noin 2,5 m pensasaidoissa, mutta se tarkoittaa syreenejä ja sen tyyppisiä vapaasti kasvavia pensaita.

Vierailija
47/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin itse asiassa selvittämässä tämän ja peilaan kotikaupunkini, Suomen toiseksi suurimman, ohjeistuksiin: korvaavan aidan rakentaminen ei tarvitse mitään lupia.

Vierailija
48/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin itse asiassa selvittämässä tämän ja peilaan kotikaupunkini, Suomen toiseksi suurimman, ohjeistuksiin: korvaavan aidan rakentaminen ei tarvitse mitään lupia.

Kyllä tarvit naapurin suostumuksen, jos se aitasi on yli 1,2 metriä korkea. 

Vierailija
49/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse korvaavan aidan rakentamiseen.

Vierailija
50/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja jos sen rakennat omalle puolellesi sisäisesti, niin sen pitää olla sen aidan korkeuden verran rajasta, eli tässä tapauksessa se 3 metriä. Luultavasti joutuisit rakentamaan myös uuden pihatien talollesi.

Tässäkin tapauksessa joutuisit hakemaan toimenpideluvan.

Vierailija
51/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko tosiaan, että voisit rakentaa kiinteän 3 metrisen umpiaidan rajalle ilman lupia?

Vierailija
52/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No problem. Jos aitani tosiaan oikeustaisteluiden jälkeen määrätään purettavaksi, sen jälkeen on piiiiitkä kilpailutus, jonka jälkeen puran sen tosi hitaasti. Ap:n loman aikana sen sijaan korkea tuijamuuri nousee viikossa.

Vierailija
53/53 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko tosiaan, että voisit rakentaa kiinteän 3 metrisen umpiaidan rajalle ilman lupia?

Ihan helposti voin.