Miten laihaläskistä kiinteämmäksi?
Otsikossa se kysymys olikin. Olen koko elämäni ollut hoikka, jopa laiha. Sellaisena olen pysyn, vaikka olisin syönyt mitä. Liikuntaa olen harrastanut melko vähän, lähinnä kävelylenkkejä kerran viikossa ja säännöllisen epäsäännöllisesti olen käynyt kevyillä joogatunneilla ja vastaavilla. Olen jotenkin kuvitellut tämän riittävän jatkossakin, koska vielä vuosi sitten meni yo-kevään kotelomekko päälle.
Nyt kuitenkin alkaa ikää olla mittarissa 40 vuotta ja se alkaa väistämättä näkyä. Eilen vedin sortsit ylle ja vetoketju ei mennyt kiinni! Tajusin, että nyt on tehtävä jotain. Myös selluliittiä on tullut.
Mitä syödä ja mitä välttää, jotta pääsisi kuntoon? Millaisia liikuntalajeja ottaa repertuaariin? Kuntosali on poissuljettu juttu, sillä inhoan raudannostelua ja sitä salien ilmapiiriä. Salien ryhmätunnit on kylläkin ok.
Olisiko antaa asiallisia, toimivia neuvoja?
Kommentit (20)
Proteiinia kyllä saan riittävästi, sillä lihaa, kanaa ja kananmunia tulee syötyä reippaasti päivittäin.
Mutta eikö tosiaan ole mitään muuta kiinteyttävää lajia olemassa kuin kuntosaliharjoittelu? :D
Ap
Tämä aloitus on ollut täällä sata kertaa eri versioina. Olen löllö nainen, haluan pyöreät pakarat ja timmin vartalon. Mutta kuntosalille en mene, hyi hyi. Kuinka paljon kävelyä pitää lisätä, jotta saa lihakset? Voisinko kotona heiluttaa kilon käsipainoja?
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia kyllä saan riittävästi, sillä lihaa, kanaa ja kananmunia tulee syötyä reippaasti päivittäin.
Mutta eikö tosiaan ole mitään muuta kiinteyttävää lajia olemassa kuin kuntosaliharjoittelu? :D
Ap
Toki jos lähtötilanne on surkea, niin kaikki auttaa. Mutta jos on tosissaan, sali on nopein ja tehokkain tapa. Et sinä zumballa tai sauvakävelyllä saa lihaksia ja ne lihakset ovat sama asia kuin kiinteys.
Joku on joskus sanonut, että Vauva-palstalta on mahdotonta saada asiallista vastausta mihinkään kysymykseen. Taitaa näköjään olla niin.
Ap
Itse teen tällä hetkellä perus kehonpainoharjoituksia ulkona kun on kivat ilmat, esim. punnerruksia, erilaisia kyykkyjä, leuanvetoja, dippejä, vatsalihasliikkeitä yms. Joku ohjelma youtubesta ja jostain tanko, kyllä niillä kuntoon pääsee
Uimisessa on aika paljon vastusta. Kävin toissakesänä uimassa kerran tai kaksi lähes joka päivä, ehkä 4-8 tuntia uimista viikossa ja kyllä siinä lihaksia alkoi muodostua vaikkei ollutkaan tarkoitus.
Katso youtubesta kanavan "fitnessblender" videoita ja tee perässä. Auttaa pääsemään alkuun ja kiinteytyy. Pystyy tekemään kotona ja mieluusti vielä hommaat itsellesi esim. kahvakuulan ja käsipainot. Niillä on vaikka mitä (suosittelen esim heidän 5 day challenges)
Aloitus kuulostaa joltain ostoskanavan laihdutustuotteen mainokselta 😂😂
Sitten huomasin, että sortsini eivät menneet kiinni!
Tajusin, että nyt on aika tehdä jotakin.
En tiedä... Katso ostostv:tä, ehkä niiltä löytyis joku vempele?
Onneksi edes tajuat mitä laihaläski tarkoittaa. Mikä lihastreenissä hirveää on? Aerobinen ei tuo lihaksia.
Kokeile pilatesta kotona, youtubesta löytyy videoita. Se on helppoa, niitä on myös lyhyitä videoita. Ja pilateksella saa nopeadti tuloksia aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Uimisessa on aika paljon vastusta. Kävin toissakesänä uimassa kerran tai kaksi lähes joka päivä, ehkä 4-8 tuntia uimista viikossa ja kyllä siinä lihaksia alkoi muodostua vaikkei ollutkaan tarkoitus.
Aika harva pystyy käymään uimassa joka päivä. Ihmisillä on muutakin elämää. Samaan ja parempaan tulokseen pääsee, kun käy salilla kolme kertaa viikossa. Jos tekee kunnolla ja moninivelliikkeitä 45 min. riittää. Ei tarvitse tehdä 8 t viikossa.
Tuossa oli muutama oikein hyvä idea. Kiitos asiallisille vastaajille.
Ap
Ei ole ilkeyttä todeta, että ilman liikuntaa ei timmiä vartaloa ainakaan aikuinen ihminen saa. Kiinteys on lihaksia, ja lihaksia saa liikunnalla joka rasittaa lihaksia. Kävely voi jonkin verran kyllä auttaa alaraajoihin (kerran viikossa on ihan turhaa, pitää olla joka päivä luokkaa tunti+ reippaasti). Mutta taikakeinoja ei ole, ja etenkin yläkropalle se lihasharjoittelu (sali, omalla painolla, nyrkkeily, kahvakuula, jne) on ainoa keino. Joko hyväksyy sen loysyytensä, tai päättää tehdä sille jotain - sellaista vaihtoehtoa jossa ei muuta mitään mutta odottaa muutoksia, ei vaan ole. Hyvä oppia se tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kuulostaa joltain ostoskanavan laihdutustuotteen mainokselta 😂😂
Sitten huomasin, että sortsini eivät menneet kiinni!
Tajusin, että nyt on aika tehdä jotakin.En tiedä... Katso ostostv:tä, ehkä niiltä löytyis joku vempele?
Siinä taas yksi bimbo joka luulee että rasvaprosentin näkee vaa'alla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva pystyy käymään uimassa joka päivä. Ihmisillä on muutakin elämää. Samaan ja parempaan tulokseen pääsee, kun käy salilla kolme kertaa viikossa. Jos tekee kunnolla ja moninivelliikkeitä 45 min. riittää. Ei tarvitse tehdä 8 t viikossa.
Jaa. Mä kävin uimassa just sen takia koska en pysty tekemään salilla sairauteni takia. Aloittajalle kerroin tämän enkä ruvennut jankkaamaan salista koska hän nimenomaan sanoi ettei sitä.
Hommaisitko kahvakuulan kotitreeniä varten? Liikkeet pitäisi osata tehdä oikein. Netistä löytyy kyllä opastusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilkeyttä todeta, että ilman liikuntaa ei timmiä vartaloa ainakaan aikuinen ihminen saa. Kiinteys on lihaksia, ja lihaksia saa liikunnalla joka rasittaa lihaksia. Kävely voi jonkin verran kyllä auttaa alaraajoihin (kerran viikossa on ihan turhaa, pitää olla joka päivä luokkaa tunti+ reippaasti). Mutta taikakeinoja ei ole, ja etenkin yläkropalle se lihasharjoittelu (sali, omalla painolla, nyrkkeily, kahvakuula, jne) on ainoa keino. Joko hyväksyy sen loysyytensä, tai päättää tehdä sille jotain - sellaista vaihtoehtoa jossa ei muuta mitään mutta odottaa muutoksia, ei vaan ole. Hyvä oppia se tuossa iässä.
Lukisitko kuitenkin aloitukseni vielä uudelleen? Kysyin, että miten syödä ja mitä liikuntaa harrastaa kuntoon pääsemiseksi. Sanoin ainoastaan, että kuntosali on poissuljettu vaihtoehto. Tykkään sinänsä liikunnasta, mutta olen jotenkin unohtunut tietylle mukavuusasteelle.
Onneksi täällä on myös lukutaitoisia ihmisiä seassa. Harrastin nuorena uintia aktiivisesti, joten voisin aktivoida harrastuksen uudelleen. Myös tuo kehonpainotreeni kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Pilateksessä voisin myös käydä useammin kuin nyt.
Ap
Joo siis ihan mysteeri, että keski-ikäinen nainen lösähtää, vaikka joogaa ja kävelee satunnaisesti. Valitettavasti asia nyt on niin, että tehokkain tapa päästä timmiin kuntoon on lihaskuntoharjoittelu painoilla ja riittävä proteiinin saanti. Niin että kai se on sitten voivoi.