Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uusien kerrostaloasuntojen makkarit on kuin koirankoppeja?

Vierailija
03.06.2020 |

Ei mahdu edes yöpöytää ja neliöitä on noin max 8. Verrattuna 70-luvun kerrostaloasunnon makkariin joka on tilava ja jossa mahtuu kulkemaan ilman itsensä kolhimista sänkyyn.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat niin köyhiä että ei ole varaa tilaviin asuntoihin. Tämähän se todellinen syy on.

Meillä on juuri nyt myynnissä noin 170 neliön talo hintaan noin 330.000€ ja se tuntuu suurimmalle osalle olevan liian kallis. Helpommin näyttää menevän kaupaksi 135 neliötä 299 tonnin pyynnillä, vaikka se olisi perheelle vähän pieni ja neliöhinnaltaan selvästi kalliimpi.

Jotenkin tuntuu että ihmiset eivät katso ollenkaan neliöhintoja. Katsotaan vaan että joo, näissä on kummassakin neljä makuuhuonetta, eikä ajatella yhtään sitä että toisessa makkarit on 12-16 neliötä ja toisessa 8-10 neliötä.

No miksette pyydä 299 000 kun aina ton 10% kuiteskin tinkaa? Kuinka urpoja olette?

Vierailija
42/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvun asunnoissa on usein vain yksi vessa. Siitä alapeukkua. Lisäksi niissä on käytäviä, jotka on lähinnä hukkatilaa ja pimeitä.

Näissä nykyasunnoissa ei ole eteistä ollenkaan. Tupsahdetaan rappukäytävästä suoraan keittiöön 🙄 tehoneliöt haittaavat jo asumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin iso olohuone ja ahdas makkari kuin päinvastoin. Jos molemmat haluaa suurena, silloin tietenkin asuntokin maksaisi paljon enemmän. Hanki kalliimpi asunto jos makuuhuoneen koko häiritsee.

Vai haluaisiko aloittaja mielummin olohuoneen jossa tulee ahtaanpaikankammo?

Meillä ei ole tällä hetkellä asunnossa lainkaan olohuonetta, siis sellaista missä olisi sohvaryhmä ja telkkari. Ei meillä kukaan kaipaa sellaista. Meillä on "olohuoneessa" pitkä 10 hengen ruokapöytä, jonka ääressä vietetään aikaa yhdessä.

Vierailija
44/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, seiskytluvun taloissa on kyllä hyvät pohjaratkaisut lahes järjestäin.

No enpä tiedä, hemmetin pienet keittiöt.

Ei mun mielestä.

Ainakin mitä itse olen ollut 70-luvun taloissa, niin niissä on pienet keittiöit, joihin hädin tuskin mahtuu 4 hengen ruokapöytä ja olohuoneet taas ovat aivan älyttömän suuria. Nykyään nuorempi väki ei enää katso lainkaan telkkaria, vaan jokain nyhjää omassa huoneessa jonku tabletin kanssa, niin olohuonetta ei oikeastaan edes tarvittaisi, vaan suurempin keittiö-ruokailutila, jossa kahvitetaan vieraat ja pöydän ääressä dataillaan läppärin kanssa.

Tämä onkin onneksi ratkaisu nykyrakentamisessa avokeittiöillä joten jokainen saa laittaa sen olohuone-ruokailuhuoneyhdistelmän juuri sellaiseksi kuin haluaa. Vaikka 12hlö ruokapöytä ja yksi nojatuoli jos haluaa.

Vierailija
45/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee pienellä kaksiolla jossa ihan pikkuruinen makuuhuone? Ennemmin yksi tilava huone.

Ennemmin pieni kaksio kuin iso yksiö. Sänky olohuoneessa on hirveän näköistä. Nykyään ei ole alkoveja sängylle yksiössä.

Ehkä ei näytä hyvältä mutta asumismukavuuden kannalta paljon parempi ratkaisu siltikin minun mielestäni.

Makuja on monia. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että mieluummin erillinen pieni makkari kuin yksi iso tila. Asun tällä hetkellä 43 neliön kaksiossa jossa on minimakkari. Voisin hyvin asua täällä puolison kanssa koska makkarin saa kuitenkin tarvittaessa suljettua omaksi tilaksi (ei häiritse jos toinen vielä valvoo tms). Jos tämä olisi 43 neliön yksiö en ikinä suostuisi asumaan täällä jonkun toisen kanssa.

Vierailija
46/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvun asunnoissa on usein vain yksi vessa. Siitä alapeukkua. Lisäksi niissä on käytäviä, jotka on lähinnä hukkatilaa ja pimeitä.

Näissä nykyasunnoissa ei ole eteistä ollenkaan. Tupsahdetaan rappukäytävästä suoraan keittiöön 🙄 tehoneliöt haittaavat jo asumista.

Totta! Katseltiin yhtä uutta ja kallista ja siinä oli juuri noin. Astuttiin suoraan keittiöön ja siinä kengät lojuvat suoraan keittiönlattialla. Eteinen pitäisi kuitenkin olla oma tila, jonne saa kengät ja takit omille pailoille. Tosi outoa.

Vierailija
47/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessako kaksiossa, uudessa tai vanhassa on kaksi vessaa?

Oliko tämä keskustelu rajattu kaksioihin?

Vierailija
48/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet makkarit ovat kuumempia kuin isot..

Vierailija
49/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin nyt ihan randomilla Turusta 300 tonnia 85 neliötä uudiskohteen.

https://d3ls91xgksobn.cloudfront.net/1560x1080,fit,q80/etuovimedia/imag…

Pohja on minusta aika kiva, mutta eihän tästä kuvasta taaskaan tietenkään pysty yhtään sanomaan että mikä kokoisia nuo huoneet oikeasti ovat.

Vierailija
50/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja on monia, itse tykkään että asunto on kompakti, mutta toki järkevällä pohjaratkaisulla on iso merkitys.

Makuuhuoneeseen en tarvitse paljoa tilaa, en tee muuta kuin nukun ja puen siellä. Yhdellä seinustalla on 4 vaatekaappia, 140cm sänky (160 leveäkin mahtuisi). Yöpöytä mahtuu mutta en halunnut, laitoin seinään hyllyn, siihen voi laskea herätyskellon ja vesilasin.

43 neliötä, saunallinen kaksio, iso lasitettu parveke. Olohuoneeseen mahtuu vuodekulmasohva, tv-taso, mahtuisi vielä jokin lipasto tai pieni kirjahylly ja nojatuoli, mutta en kaipaa niitä. 4 hlö ruokapöytä ja keittiössä on tarpeeksi laskutilaa. Kylppärissä varsinkaan ei tarvitse olla paljoa tilaa, siellä mahtuu kyllä laittautumaan, peseytymään ja pyykkäämään.

Harrastustarvikkeet on varastossa. Mitä muuta tarvitsee asuntoon mahtua, minulla on tässä kaikki mitä tarvitsen ja tuntuu tilavalta, nopea siivota, ei ole turhaa rojua missään. Olohuoneessa on tilaa joogata tai jumpata halutessaan.

Vierailija
51/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuja on monia, itse tykkään että asunto on kompakti, mutta toki järkevällä pohjaratkaisulla on iso merkitys.

Makuuhuoneeseen en tarvitse paljoa tilaa, en tee muuta kuin nukun ja puen siellä. Yhdellä seinustalla on 4 vaatekaappia, 140cm sänky (160 leveäkin mahtuisi). Yöpöytä mahtuu mutta en halunnut, laitoin seinään hyllyn, siihen voi laskea herätyskellon ja vesilasin.

43 neliötä, saunallinen kaksio, iso lasitettu parveke. Olohuoneeseen mahtuu vuodekulmasohva, tv-taso, mahtuisi vielä jokin lipasto tai pieni kirjahylly ja nojatuoli, mutta en kaipaa niitä. 4 hlö ruokapöytä ja keittiössä on tarpeeksi laskutilaa. Kylppärissä varsinkaan ei tarvitse olla paljoa tilaa, siellä mahtuu kyllä laittautumaan, peseytymään ja pyykkäämään.

Harrastustarvikkeet on varastossa. Mitä muuta tarvitsee asuntoon mahtua, minulla on tässä kaikki mitä tarvitsen ja tuntuu tilavalta, nopea siivota, ei ole turhaa rojua missään. Olohuoneessa on tilaa joogata tai jumpata halutessaan.

Makuja on tosiaan monia, mutta kaikki uudet asunnot tehdään tuon maun mukaan mikä sinulla on.

Itse haluan olohuoneeseen mm. kirjahyllyn ja akvaarion ja pöytäkone kahdella näytöllä täytyy myös töiden vuoksi olla.

Vierailija
52/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tehdään, koska ihmiset ostavat niitä.

Vierailija
53/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, seiskytluvun taloissa on kyllä hyvät pohjaratkaisut lahes järjestäin.

No enpä tiedä, hemmetin pienet keittiöt.

Ei mun mielestä.

Ainakin mitä itse olen ollut 70-luvun taloissa, niin niissä on pienet keittiöit, joihin hädin tuskin mahtuu 4 hengen ruokapöytä ja olohuoneet taas ovat aivan älyttömän suuria. Nykyään nuorempi väki ei enää katso lainkaan telkkaria, vaan jokain nyhjää omassa huoneessa jonku tabletin kanssa, niin olohuonetta ei oikeastaan edes tarvittaisi, vaan suurempin keittiö-ruokailutila, jossa kahvitetaan vieraat ja pöydän ääressä dataillaan läppärin kanssa.

Tämä onkin onneksi ratkaisu nykyrakentamisessa avokeittiöillä joten jokainen saa laittaa sen olohuone-ruokailuhuoneyhdistelmän juuri sellaiseksi kuin haluaa. Vaikka 12hlö ruokapöytä ja yksi nojatuoli jos haluaa.

Muutaman vuoden päästä ihmetellään tätä buumia, että keittiö on olohuoneessa. Sillä niinhän tuossa käytännössä on.

Tehoneliöt.

Vierailija
54/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheellä kesti vuosia löytää uusi asunto juuri noiden koirankoppien takia. Ehkä yksinasuvalle, minimalistille tai olohuoneessa viihtyville sopii.

Vierailija
55/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa olen tuskaillut. Ei mitään järkeä kahden ihmisen asua kaksiossa tai kolmiossa, jossa makuuhuone on selkeästi yhdelle ihmiselle mitoitettu: parisänky pitää tunkea ihan nurkkaan kiinni (vaikea pedata ja toisen könytä sinne varsinkin jos eri unirytmit), vaatekaappiin ei mahdu kahden ihmisen vaatteet, makkariin ei mahdu työpöytää. Niin, ja yöpöydät voi unohtaa ihan kokonaan...

Vierailija
56/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin ennen vuokralla 70-luvun kolmiossa ja nyt ollaan ostettu 2010-luvun kolmio. Tämä on parempi kuin uudet asunnot keskimäärin, koska makkarit eivät ole ihan koppeja ja asunto on oudosta L:n muotoisesta pohjaratkaisusta huolimatta läpitalon, eli ristiveto toimii tarvittaessa. Saunakin löytyy omasta takaa, ja se on meille iso juttu. (Terkkuja tutuille jotka näistä tunnistaa.) Kuitenkin 70-luvun kämpän selkeässä pohjaratkaisussa oli omat puolensa. Siinä oli iso erillinen keittiö ja kaikki huoneet hyvän kokoisia. Mua ei haitannut, että esim vieraille tarjoiluja järkätessä yksi ihminen on seurasta erillään keittiössä - toinen voi hoitaa vieraiden viihdyttämisen sillä aikaa. Vessa/kylppäri oli siinä kyllä tosi pieni, suihkukaappi ja pesukone täyttivät sen lähes kokonaan ja lattian siivoaminen oli vaikeaa. Eli puolensa on näissä eri aikojen ratkaisuissa, mutta uskon että olisi varma hitti, jos joku rakentaisi uuden talon 70-luvun pohjapiirustuksilla. Päivitettynä tietysti nykyajan vaatimusten mukaiseksi. Siinä saisi loistavan pohjakaavan ilman huolia tulevasta putkiremontista!

Vierailija
57/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun on omituisen iso olohuone, mutta makkarit liian pieniä. Lisäksi saunan voisi hyvin poistaa ja "siirtää" neliöt makkariin. Kuka oikeasti tarvitsee saunaa, tilava yhteissauna olisi paljon järkevämpi.

Vierailija
58/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asuttiin ennen vuokralla 70-luvun kolmiossa ja nyt ollaan ostettu 2010-luvun kolmio. Tämä on parempi kuin uudet asunnot keskimäärin, koska makkarit eivät ole ihan koppeja ja asunto on oudosta L:n muotoisesta pohjaratkaisusta huolimatta läpitalon, eli ristiveto toimii tarvittaessa. Saunakin löytyy omasta takaa, ja se on meille iso juttu. (Terkkuja tutuille jotka näistä tunnistaa.) Kuitenkin 70-luvun kämpän selkeässä pohjaratkaisussa oli omat puolensa. Siinä oli iso erillinen keittiö ja kaikki huoneet hyvän kokoisia. Mua ei haitannut, että esim vieraille tarjoiluja järkätessä yksi ihminen on seurasta erillään keittiössä - toinen voi hoitaa vieraiden viihdyttämisen sillä aikaa. Vessa/kylppäri oli siinä kyllä tosi pieni, suihkukaappi ja pesukone täyttivät sen lähes kokonaan ja lattian siivoaminen oli vaikeaa. Eli puolensa on näissä eri aikojen ratkaisuissa, mutta uskon että olisi varma hitti, jos joku rakentaisi uuden talon 70-luvun pohjapiirustuksilla. Päivitettynä tietysti nykyajan vaatimusten mukaiseksi. Siinä saisi loistavan pohjakaavan ilman huolia tulevasta putkiremontista!

Tämä oli loistava idea! Jonkun rakennusyhtiön kannattaisi tehdä juuri näin. Osa vaikka näitä 70-luvun pohjaratkaisuja ja osa avokeittiöolkkarikoirankoppimakkari-ratkaisuja. Uskon että molemmille olisi ostajia.

Vierailija
59/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheellä kesti vuosia löytää uusi asunto juuri noiden koirankoppien takia. Ehkä yksinasuvalle, minimalistille tai olohuoneessa viihtyville sopii.

Pakko viihtyä olohuoneessa, kun muualla ei ole tilaa!

Meillä on olkkarista tullut ärsyttävä monitoimitila, jossa on kaikki aikuisten jutut sänkyä lukuun ottamatta.

Vierailija
60/100 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee pienellä kaksiolla jossa ihan pikkuruinen makuuhuone? Ennemmin yksi tilava huone.

No tämä ei ole mikään ongelma, koska kevyitä väliseiniä saa poistaa/lisäillä ihan niin paljon kuin tykkää. Helpompi varsinkin poistaa, jos haluaa pykälien mukaan mennä, koska ei ainakaan pääse tulemaan liian pientä tai ikkunapinta-alaltaan liian pientä huonetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi