Mirtazapin univaikeuksiin?
Millä annoksella, onko ollut apua, oletko lihonut sen käytön myötä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Porukka vetää näitä pillereitä ku karkkia. Ei ihme että on ongelmia, tunteet latistavaa mielialalääkettä. Teillä on elämässä tod. näk. jotain vialla, kun on univaikeuksia. Hoitakaa ongelmaa älkää oiretta!
Joo. Ongelmani ovat, että olen työikäinen ja nainen.
Kumpaankaan en voi vaikuttaa.
Mirtazapin 30 mg kahden vuoden ajan masennukseen ja univaikeuksiin. Masennukseen ei auttanut pätkääkään. Paino nousi 35 kg, vaikka annoskoot pysyivät samanlaisina, eli normaaleina. Kävin terapiassa viikottain, siellä ei välitetty siitä, että paino nousi, eikä myöskään lääkettä lähdetty vaihtamaan, vaikka masennus vain syveni.
Myöhemmin luin Pharmacasta: Mirtatsapiinin vaikutus alkaa yleensä 1 - 2 hoitoviikon kuluttua. Asianmukaisella annoksella positiivinen vaste saavutetaan yleensä 2 - 4 viikossa. Ellei tyydyttävää vastetta saada, annos voidaan nostaa maksimiin. Ellei seuraavien 2 - 4 viikonkaan jälkeen saada vastetta, hoito tulee lopettaa.
Minulle tuli myös järkyttävän raakoja painajaisunia, jotka olivat jokaöisiä. Ajattelin niiden liittyvän hankaliin nivelkipuihin, jotka myös alkoivat synnytyksen jälkeen, ja joihin jouduin käyttämään Tramalia (kolmiokipulääke). Näin myös harhoja, joiden vuoksi synnytyksen jälkeinen masennukseni luokiteltiin psykoottiseksi, vaikkakin tunnistin harhat harhoiksi, enkä pitänyt niitä totena. Yritin itsemurhaa lääkkeillä pariin otteeseen. Olin jatkuvasti kamalan väsynyt.
Painon nousu, painajaiset, nivelkivut, hallusinaatiot, väsymys ja itsemurhakäyttäytyminen luetellaan kaikki Mirtatsapiinin haittavaikutusluettelossa. Nämäkin huomasin Pharmacaa tutkiessani toipumiseni jälkeen. Nämä oireeni olivat kyllä hoitavan tahon (mielenterveystoimisto) tiedossa, mutta lääkettä ei vaihdettu, vaikka se masennukseenkaan ei tehonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukka vetää näitä pillereitä ku karkkia. Ei ihme että on ongelmia, tunteet latistavaa mielialalääkettä. Teillä on elämässä tod. näk. jotain vialla, kun on univaikeuksia. Hoitakaa ongelmaa älkää oiretta!
Voi kiitos tästä kullanarvoisesta neuvosta. Et vois mun lääkäriksi ryhtyä kun tiedät kaikesta kaiken?
Lääkärit ei monesti hoida kokonaisuutta - Suomessa itsemurhiakin paljon ja nuoret voivat huonosti, vedetään päihteitä, on paljon muitakin riippuvuutta, huolet ja ahdistus voi aiheuttaa unettomuutta jne.
Eli kyllä moni tarvitsisi keskusteluapua, tukea, ongelmien selvittämistä; oli kyse sitten nykyisistä tai vaikkapa jo lapsuudesta juontuvista asioista, sitten ratkaisukeskeisyyttä, kun ongelmat on ensin tunnistettu jne.
- sekä Jesseä, sitä suurinta lääkäriä...
Unottomuutta ongelmana pitää tietysti myös tutkia - mistä johtuu, onko syy somaattinen vai psyykkinen jne.
Onko sivuvaikutuksena haluttomuutta?
Minäkin näin kaaosmaisia painajaisia melkein joka yö, oli kamalia katastrofitilanteita todentuntuisia. Sitten usein heräsin unen keskellä ja olin onnellinen että se olikin unta! Näin myös parina yönä harhoja, kun yöllä heräsin näin että makkarin ovi oli kiinni vaikka ei mahdollista. Asun yksin kerrostalossa, pidän sitä ovea aina auki. Pakko oli nousta vessaan vaikka pelotti. Kun nousin se ovi olikin auki. Täytyi olla harhanäky mirtan piikkiin koska se ovi ei pysty menee kiinni itsestään. Lopetin mirtan käytön sen jälkeen ja sain lääkäriltä reseptin vahvempaan melatoniiniin josta ei aiheudu mitään sivuvaikutuksia, ihmisen omaa hormonia... olen nyt tyytyväinen! Ei ikinä enää mirtaa!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin näin kaaosmaisia painajaisia melkein joka yö, oli kamalia katastrofitilanteita todentuntuisia. Sitten usein heräsin unen keskellä ja olin onnellinen että se olikin unta! Näin myös parina yönä harhoja, kun yöllä heräsin näin että makkarin ovi oli kiinni vaikka ei mahdollista. Asun yksin kerrostalossa, pidän sitä ovea aina auki. Pakko oli nousta vessaan vaikka pelotti. Kun nousin se ovi olikin auki. Täytyi olla harhanäky mirtan piikkiin koska se ovi ei pysty menee kiinni itsestään. Lopetin mirtan käytön sen jälkeen ja sain lääkäriltä reseptin vahvempaan melatoniiniin josta ei aiheudu mitään sivuvaikutuksia, ihmisen omaa hormonia... olen nyt tyytyväinen! Ei ikinä enää mirtaa!
Tarkoitatko Circadinia? Auttaako aamuyön unettomuuteen?
Mirtazapinin teho unettomuuden hoidossa kasvaa annosta pienentämällä. Puolikas 15mg tabletti on yleinen annos unettomuuteen, isommalla annoksella käytettynä toimii masennuslääkkeenä.
Voi kiitos tästä kullanarvoisesta neuvosta. Et vois mun lääkäriksi ryhtyä kun tiedät kaikesta kaiken?