Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumisoikeus- vai omistusasunto?

Vierailija
02.06.2020 |

Asumme lapsen kanssa kahdestaan pienessä (45 m2) kaksiossa Helsingissä. Asunto on omistusasunto, jonka hoitovastike on pieni ja velkaa on maltillisesti jäljellä, joten asumiskulut ovat tosi edulliset. Asunto on keskeisellä paikalla, mutta katumelu on häirinnyt alusta alkaen ja haluaisin vähän rauhallisempaan paikkaan. Lisäksi alkaa tuntua että tarvitsemme lisää tilaa, esim. lapsi kohta jo oman huoneen.

Minulla on vakituinen työpaikka ja ok palkka, mutta en tässä epävarmassa koronatilanteessa haluaisi ottaa lisää asuntolainaa, niin harkinnassa on asumisoikeusasunto. Sillä saisin kivan kolmion uudehkosta talosta ja jopa oman saunan, ja asumiskustannukset olisivat vain vähän suuremmat kuin nykyisessä. Ainoastaan se mietityttää, että ASO-kodin käyttövastike ei muutu varallisuudeksi samoin kuin lainan lyhennys.

Mitä mieltä olette, kannattaako kärsiä melusta pienessä kodissa karttaen varallisuutta vai vaihtaa isompaan, mukavampaan kotiin, joka ei ole oma ja josta maksut menee toisen taskuun?

Bonuksena on oman kämpän laittaminen vuokralle, mutta se teettää lisätyötä, joka ei kiinnosta.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASO ehdottomasti. Omistusasunnon hankkiminen tässä tilanteessa on yhtä fiksua kuin omaan jalkaan ampuminen. Miksi ottaa riskejä ja velkataakka?

Vierailija
2/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kuitenkin huomioon että AS-asunnon vastike ei jousta elämäntilanteen mukaan. Asuntolainoihin saa nykyään helposti lyhennysvapaita jolloin maksetaan vain korkoja (mitättömiä nykykorkotasolla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat saada mahdollisimman paljon säästöön omistusasuntoa varten, on asumisoikeusyksiö fiksu valinta, koska niiden vastikkeet ovat yleensä kaikkea 400-550 € väliltä, eli paljon pienemmät kuin vastaavan vapaiden markkinoiden vuokrayksiön.

Vierailija
4/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ASO ehdottomasti. Omistusasunnon hankkiminen tässä tilanteessa on yhtä fiksua kuin omaan jalkaan ampuminen. Miksi ottaa riskejä ja velkataakka?

Siksi, että tämäkin tilanne mennee ajallaan ohitse, ja mahdollisen kuopan jälkeen asuntojen hinnat jatkavat nousuaan kuten ovat tehneet kymmeniä vuosia. Jos myyn, jään noususta paitsi. Sinnittelemällä nykyisessä kasvatan varallisuutta.

Toki jos jää esim. työttömäksi, aso-kotiin on mahdollista saada asumistukea. Omassa korko- ja hoitovastikkeet niin pieniä, että asumistukea ei heruisi. Työttömyys ei kuitenkaan toiveissa.

Vierailija
5/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä muuttaisi omistuskämpästä asoon. Just se että maksat vastiketta saman verran kun lainaa, laina vaan loppuu joskus mutta asovastike vaan kasvaa.

Vierailija
6/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat saada mahdollisimman paljon säästöön omistusasuntoa varten, on asumisoikeusyksiö fiksu valinta, koska niiden vastikkeet ovat yleensä kaikkea 400-550 € väliltä, eli paljon pienemmät kuin vastaavan vapaiden markkinoiden vuokrayksiön.

Mahdollisimman edulliset kustannukset houkuttelevat, mutta yksiöön en kyllä pysty lapsen kanssa muuttamaan. Meillä käy esim. lapsen kavereita kylässä ja sukulaisia vierailulla ja yöpyminen yhdessä ja samassa huoneessa voi olla aika tuskaa.

Lisäksi aso-asunnoissa on kaiketi jotkut varallisuusrajat ja taidan yksiön osalta ylittää ne. Uuteen kolmioon tällä alueella minulla ei sen sijaan varallisuus riitä.

Ap

Vierailija
7/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi muuttaisiin Aso:on joksikin aikaa, jotta elämisen laatu paranee. Mutta vain 2-4 vuodeksi. Sitten etsisin omaan tulotasoon sopivan omistusasunnon vanhuuden turvaksi.

Kannattaa miettiä asuinpaikka sen mukaan, mille alueelle aikoo asettua pidemmäksi aikaa esim. lapsen peruskoulun ajaksi.

Jos asutte Asossa alueella, josta sinulla ei ole varaa ostaa omistusasuntoa, olet vaarassa jäädä Asoon liian pitkäksi aikaa ja mahdollisuutesi saada asuntolaina maksettua ennen eläkeikää huononee. Tai sitten joudut repimään lapsesi tutulta alueelta kun ostat asunnon sieltä, mistä sinulla on varaa.

Voit myös tässä kohtaa hankkia isomman omistusasunnon halvemmalta alueelta ja pysyä siellä.

Vierailija
8/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä muuttaisi omistuskämpästä asoon. Just se että maksat vastiketta saman verran kun lainaa, laina vaan loppuu joskus mutta asovastike vaan kasvaa.

No sepä se, mutta kun siten olisi mahdollisuus isompaan ja uudempaan asuntoon rauhallisemmalla paikalla ilman lisälainaa. Toki säästäisin siinä samalla sitten omaan kolmioon.

Hävettää sanoa, mutta muiden mielipiteet vaikuttavat myös. Tuntuu, että siirtyisin "omistajasta" sitten "vuokralaiseksi", ja se ei tunnu kivalta kun koko tuttavapiiri asuu omistusasunnoissa. Tosin siellä usein 2 aikuista maksamassa asuntoa. Sitä vertaa itseään toisiin ja haluaa olla yhtä pätevä, tahtomattaankin :(

Ap

Vierailija
9/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman edulliset kustannukset houkuttelevat, mutta yksiöön en kyllä pysty lapsen kanssa muuttamaan. Meillä käy esim. lapsen kavereita kylässä ja sukulaisia vierailulla ja yöpyminen yhdessä ja samassa huoneessa voi olla aika tuskaa.

Lisäksi aso-asunnoissa on kaiketi jotkut varallisuusrajat ja taidan yksiön osalta ylittää ne. Uuteen kolmioon tällä alueella minulla ei sen sijaan varallisuus riitä.

Ap

Varallisuusraja tarkoittaa sitä, että sinulla ei saa olla varallisuutta puolet tai enemmän hakemasi asunnon arvosta. Eli jos haet kolmiota tietyltä alueelta, tutkitaan mitä vastaavat omistusasunnot sillä alueella maksavat. Jos varallisuutesi on alke 50% sen arvosta, et ole liian varakas.

Vierailija
10/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutat asoon, niin siitä vanhasta asunnosta pitää luopua, ei siis voi laittaa vuokralle kerryttämään tuloja.

Asun itse asossa tai tarkemmin sanoen Hasossa (Hgin kaupungin edulliset asot) ja voin vilpittömästi sanoa, että paras asunto mikä minulla koskaan on ollut. Sijainti merenranta-alueella kävelymatkan päässä ydinkeskustasta. Asunto ja koko talo on kaunis, pölytön ja hiljainen. Edes rakennusmelu ulkoa ei jostain syystä kuulu sisälle. Vastike on pienempi kuin kaupungin vuokrataloissa. En usko koskaan olevani taloudellisesti siinä asemassa, että pystyisin ostamaan omaksi vastaavankokoisen asunnon samalta alueelta.

Nyt kun uusi aso-laki on tulossa ja vanhat järjestysnumerot menevät vaihtoon 2022 loppuun mennessä, niin nyt on hyvä hetki hankkia unelmakoti pääkaupunkiseudulta.

Vierailija
11/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy maksamaan omaa, niin miksi valitsisi Ason? Itse asun Aso kaksiossa ja lapsella on oma huone. Minulla olohuoneen osa. En olisi saanut lainaa tarpeeksi ja siksi Aso. (=Turvallinen vuokra-asunto).

Tuossa vaihtaisin asunnon sopivampaa omistusasuntoon. Huomioiden, että isompana lapsi kuluttaa paljon enemmän kuin pienenä. Meillä harrastusmaksut ovat kaudessa 400 eurosta 5000 euroon. Siinä on kilpailumatkat yms. mukana. Tämä on vain yksi esimerkki menojen lisääntyymisestä.

Vierailija
12/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun tilanteessasi muuttaisiin Aso:on joksikin aikaa, jotta elämisen laatu paranee. Mutta vain 2-4 vuodeksi. Sitten etsisin omaan tulotasoon sopivan omistusasunnon vanhuuden turvaksi.

Kannattaa miettiä asuinpaikka sen mukaan, mille alueelle aikoo asettua pidemmäksi aikaa esim. lapsen peruskoulun ajaksi.

Jos asutte Asossa alueella, josta sinulla ei ole varaa ostaa omistusasuntoa, olet vaarassa jäädä Asoon liian pitkäksi aikaa ja mahdollisuutesi saada asuntolaina maksettua ennen eläkeikää huononee. Tai sitten joudut repimään lapsesi tutulta alueelta kun ostat asunnon sieltä, mistä sinulla on varaa.

Voit myös tässä kohtaa hankkia isomman omistusasunnon halvemmalta alueelta ja pysyä siellä.

Kiitos, tämä oli hyvä pohdinta ja kouluasiat ovat olleet itselläkin mielessä. Minulla on kyllä "varaa" ostaa omistuskolmio tuolta alueelta, mutta ei yhtä uutta (2010-luvulla rakennettu) ja sitä varten joutuisin ottamaan lisää lainaa, mikä ei juuri nyt houkuttele. Muutama "harkintavuosi" ASO:ssa voisi olla hyvä kompromissi. Täytyy sitten vain varoa ettei jää jumiin siihen.

Ap

Vierailija
13/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi muutti että "pääsee sitten uuteen" eikä asunut kuin pari vuotta kun osti oman. Kun aso ei kuitenkaan ole se oma asunto.

Asossa herkästi nostetaan vastiketta, joten voi käydä niin että on tosi kallis vuokra-asumismuoto, kun kaikki rahat menee vieraalle ja tälläät vielä kynnysrahankin.

Koita löytää muuntelukelpoinen omistuskämppä, esim. isolla olohuoneella. Minä asuin eron jälkeen teinin kanssa 55 neliön kaksiossa, ja nukuin olkkarissa, laitoin sinne vaatekaapin ja ikean kirjahyllyt selät vastakkain, niin tuli "alkovi" ja verhon. Teinillä oli oma telkka, niin ei mitään ongelmia.

Korot on pienet ja pankit joustaa, ja aina Helsingissä pääsee asunnostaan eroon, jos vaan sen siistinä pitää.

Mun nähdäkseni omasta saunasta ei kannata maksaa lisää rahaa, jos ei ole ihan todella intohimoinen saunoja. Oletetaan että sauna nostaa hesalaisasunnon hintaa 20000 euroa. Jaa se vaikka 15 vuodella ja sitten 12 kuukaudella=111 euroa/kk ja lisää sähkölasku päälle. Sillä rahalla käy aika monta kertaa uimahallissa kuukaudessa. Ja niitä Hesassa riittää.....

Vierailija
14/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso asuntoa alueelta jossa hinnat ovat vielä kohtuulliset, mutta joissa on arvonnousupotentiaalia. Esim. Laajasalo nousee varmsti ratikan ansiosta, mutta asuntojen hinnat on helsingittäin vielä huokeat. Siellä on meri ja rauha. Nykyisestä asunnosta saat varmaan hyvän hinnan kerta on keskeisellä paikalla. Eli vstaus on omistusasunto.

Vierailija
15/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko sanoa, että en kyllä näkisi oikein mitään järkeä ASO:n siirtymisessä. Juurikin tuon varallisuuden kertymisen näkökulmasta. Omistusasunto pk-seudulta on hyvin varma hankinta. Miksi et halua ottaa lisälainaa? Korot voivat nousta, joo, ja elämäntilanteet muuttua. Kuitenkin asuntojen hinnat pk-seudulla nousta jollottelevat, joten saisit kyllä varmasti asunnon myytyä jos tilanne menisi tiukaksi - ja aina on myös lyhennysvapaat.  Voithan tehdä laskelmia että jos asuisit muutaman vuoden aso:ssa, niin paljonko saisit jo siinä ajassa lyhennettyä uutta lainaa... Ja eihän sitä tiedä, vaikka saisit jo nyt myytyä nykyisen asuntosi kalliimmalla kuin mitä olet sen ostanut, siitä kivaa pesämunaa uuteen omistusasuntoon?

Jos katumelu häiritsee, olisiko vaihtoehto ostaa vähän vähemmän keskeiseltä paikalta kohtuuhintainen kolmio tai vaikka kaksiokin nyt toistaiseksi? 

Mutta joo, mä en vain kertakaikkisesti ymmärrä aso:n järkeä, en sitten ollenkaan. Joten olen myös ehkä vähän huono vastaamaan tähän kysymykseen :D

Vierailija
16/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varallisuusraja tarkoittaa sitä, että sinulla ei saa olla varallisuutta puolet tai enemmän hakemasi asunnon arvosta. Eli jos haet kolmiota tietyltä alueelta, tutkitaan mitä vastaavat omistusasunnot sillä alueella maksavat. Jos varallisuutesi on alke 50% sen arvosta, et ole liian varakas.

Näillä kriteereillä yksiöt ovat poissa laskuista, kaksion kohdalla voi olla siinä ja siinä, mutta kolmion kohdalla raja ei missään tapauksessa ylity. 

Ap

Vierailija
17/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASO kuulostaa minunkin mielestäni sinulle fiksulta. Voit pitää rahat sijoitettuna omistuskämpässä saaden siitä vuokraa. Ja tarvittaessa saat sen muutettua rahaksi koska vaan. Normisti ajattelisin, että ASO on hyvä, kun kyse on tilapäisestä asumisjärjestelystä ja oman ostaisin pysyväksi. Mutta tässä kohtaa ei välttämättä ole järkeä myydä eikä myöskään ostaa, niin voitat aikaa. Mutta tuo oli hyvä pointti että alue olisi kiva olla se "lopulliseksi" ajateltu. 

Vierailija
18/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASO-vastikkeet voivat nousta kovastikin, ja tosiaan maksat kuussa ihan kelpo summan, joka ei kerrytä omaisuuttasi.

Asuin itse vuosikymmenen Jätkäsaaressa Asossa, mutta muutin pois (ostin omistusasunnon), koska aso-vastike nousi joka vuosi ja koska halusin lisää tilaa, mikä asossa olii merkinnyt todella korkeaa vastiketta.

Vierailija
19/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän ohi aiheen mutta oletko jonottanut kauan jo asoa? Itse otin jonotusnumeron huvikseni 3 vuotta sitten (olen kyllä ostanut oman jo) mutta en vieläkään pääsisi asiin Helsingissä. 

Muutenkin, en kyllä sinuna tekisi tuota liikettä. 

Vierailija
20/92 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko sanoa, että en kyllä näkisi oikein mitään järkeä ASO:n siirtymisessä. Juurikin tuon varallisuuden kertymisen näkökulmasta. Omistusasunto pk-seudulta on hyvin varma hankinta. Miksi et halua ottaa lisälainaa? Korot voivat nousta, joo, ja elämäntilanteet muuttua. Kuitenkin asuntojen hinnat pk-seudulla nousta jollottelevat, joten saisit kyllä varmasti asunnon myytyä jos tilanne menisi tiukaksi - ja aina on myös lyhennysvapaat.  Voithan tehdä laskelmia että jos asuisit muutaman vuoden aso:ssa, niin paljonko saisit jo siinä ajassa lyhennettyä uutta lainaa... Ja eihän sitä tiedä, vaikka saisit jo nyt myytyä nykyisen asuntosi kalliimmalla kuin mitä olet sen ostanut, siitä kivaa pesämunaa uuteen omistusasuntoon?

Jos katumelu häiritsee, olisiko vaihtoehto ostaa vähän vähemmän keskeiseltä paikalta kohtuuhintainen kolmio tai vaikka kaksiokin nyt toistaiseksi? 

Mutta joo, mä en vain kertakaikkisesti ymmärrä aso:n järkeä, en sitten ollenkaan. Joten olen myös ehkä vähän huono vastaamaan tähän kysymykseen :D

En mäkään ymmärtänyt ennen, mutta sillä saisi parannettua asumisen laatua (=lisää tilaa, ei melua). Nyt kun olisi tarjolla uudehko asunto kivalla paikalla, johon minulla muuten ei olisi varaa, se on alkanut houkutella. Mulla on ikivanha käyttämätön aso-jonotusnumero, niin luultavasti olisin vahvoilla kämpän saamisen suhteen.

Lisälaina pelottaa, koska olen aivan ylityöllistetty (en saanut edes lomautusta vaikka muut ympäriltä lomautettiin) ja uupumuksen partaalla niin en halua mitään lisävastuita juuri tähän tilanteeseen.

Asunnon ostaminen ja myyminen parin vuoden välein on työlästä näyttöineen kaikkineen, sen takia ASO voisi olla hyvä tilapäisratkaisu. Pitkällä tähtäimellä ajattelin kyllä kartuttaa omaisuutta asumalla omassa asunnossa Helsingissä.

Ap