Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että vitu*taa ryhmätöiden alisuoriutujat

Vierailija
02.06.2020 |

Luuseroikaa vaan ihan rauhassa mätäpaiseet!

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, mutta myös toiste päin. Yliopistossa eräs neiti oli sen sortin perfektionisti, halusi kaikista kursseista arvosanan 5. Kolmoseen tyytyvät kurssilaiset olivat hänen mielestään auttamatta alisuoriutujia. Onneksi en itse kertaakaan joutunut samaan ryhmään, mutta sivusta jouduin seuraamaan, kun tämä opiskelija ruoski muita. Toivottavasti ap ei ole supersuorittaja, joka vaatii muilta kohtuuttomia.

Vierailija
22/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta, mutta myös toiste päin. Yliopistossa eräs neiti oli sen sortin perfektionisti, halusi kaikista kursseista arvosanan 5. Kolmoseen tyytyvät kurssilaiset olivat hänen mielestään auttamatta alisuoriutujia. Onneksi en itse kertaakaan joutunut samaan ryhmään, mutta sivusta jouduin seuraamaan, kun tämä opiskelija ruoski muita. Toivottavasti ap ei ole supersuorittaja, joka vaatii muilta kohtuuttomia.

Luonnollisesti kaikkien tavoitteena on 5. Kolmonenhan tarkoittaa, että kaikkia asioita ei ole opittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän piti yhden ryhmätyön alussa kertoa toisillemme arvosanatavoite tästä työstä. Sanoin että itselle riittää 3-4, sillä kurssi ei ollut mielestäni mielenkiintoinen. Kukaan muu ei sitten kertonut tavoitettaan. 2 pinkoa halusi tietenkin arvosanan 5 ja omi kaikki työt. Itselle jäi käteen melko pieni osio. Minua se ei haitannut mutta toivottavasti rohmuajat eivät olleet vihaisia minulle. 

Vierailija
24/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt ovat loistavia!

Joku hikipinko möyhää ensin aikansa ja tekee sitten sinunkin osuutesi.

Aivan mahtavaa!

Vierailija
25/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai töissä tarvitsee ryhmätyötaitoja, mutta työajalla. Koulussa ryhmäläisten pitää sopia erikseen ajat jolloin nähdään, ja ne harvemmin sopii kaikille. Mielestäni jos opettaja teettää ryhmätöitä, pitäisi hänen osoittaa aika niiden tekemiseen hånen tunneillaan.

Vierailija
26/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammattikorkeakoulussa ja isoin ongelma on, että yllättävän monella ei ole alkeellisetkaan kirjoitustaidot hallussa, eikä niitä viitsitä edes yrittää opetella. Todella kiva kirjottaa ryhmäesseetä tai -raporttia, kun jonkun teksteissä ei ole mitään yhdyssanoja, välimerkkejä tai kappalejakoja.

Vierailija
27/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa osoittaa heille vaikka työstä osio x joka on oltava valmiina päivänä y? Jos eivät tätä tee niin voitte kurssin vetäjälle ilmoittaa. Jos tämä osio on tehty mutta ala-arvoinen voitte pyytää tätä parantamaan sitä tai sanoa kurssinvetäjälle että tämä on henkilö mätäpaiseen tekemä.

Mutta koko ryhmä saa sitten huonomman arvosanan? Ei kait se opettaja voi ryhmätyön tekijöitä erottelemaan? Yksi painostustapa voisi olla negatiivisen leiman/maineen luominen alisuoriutujalle opiskeluyhteisössä?

Ryhmätyön yksi tarkoitus on saada ihmiset ponnistelemaan ryhmänä yhteisen hyvän eteen. Ja osa sitä on muiden kannustus/valvonta.

Sellaista se kuule työelämässäkin on. Helpompaa vaan nyt hyväksyä, että joku muu voi jossain projektissa pilata menestyksesi.

Elämän realiteetteja ne on.

Vierailija
28/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammattikorkeakoulussa ja isoin ongelma on, että yllättävän monella ei ole alkeellisetkaan kirjoitustaidot hallussa, eikä niitä viitsitä edes yrittää opetella. Todella kiva kirjottaa ryhmäesseetä tai -raporttia, kun jonkun teksteissä ei ole mitään yhdyssanoja, välimerkkejä tai kappalejakoja.

Odottaa, että joku muu korjaa.

Vierailija
29/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä "minä kerron miten toimitaan" -ihmiset, jotka ilmoittavat miten ryhmä toimii. Kysymättä ja keskustelematta muiden kanssa.

Vierailija
30/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakakaa ne työt tasan heti projektin alussa. Toki voi olla että joku ryhmässä ei yksinkertaisesti vain osaa tehdä omia töitänsä niin hyvin kuin sinä haluaisit, mutta voithan aina neuvoa häntä. Jos joku ei ihan oikeasti tee mitään sovituista töistään kunnolla, heittäkää hänet ulos ryhmästä tai valittakaa opettajalle.

Olen itsekin varsin kyllästynyt ryhmä- ja paritöihin joissa minä päädyn tekemään suurimman osan töistä, mutta onhan sekin tavallaan parempi kuin se että joutusin tekemään koko projektin yksin. Jos päädyn monta kertaa samaan alisuoritujien ryhmään, välillä en tee itse paljon mitään helpommissa projekteissa jolloin muiden on pakko skarpata.

Kyllä mä teen paljon mieluummin hommat yksin, sillä silloin voin edetä sen oman aikatauluni ja suunnitelman mukaisesti ja saan työn tehtyä, ja muutakin. Yritän nimittäin aina tuota, että jaetaan alkuun oikein tarkkaan aiheet, sovitaan pari välitsekkausta johon menneessä pitää olla x ja y tehtynä mutta silti AINA sieltä ryhmästä löytyy ainakin yksi, joka ei saa noihin välitsekkeihin mennessä hommiaan tehtyä. Lopulta nämä palauttaa pari tuntia ennen dedistä oman kokoon raavitun osansa työstä, joka pahimmillaan sitten sivuaa jonkun toisen aluetta, niin että hommansa ajoissa hoitanut joutuu muutamassa tunnissa sitten muokkaamaan omaa osiotaan päällekkäisyyksien välttämiseksi. Arght.

Aivan turhaa ajan ja energian tuhlaamista. Ja oppimisenkin kanssa on niin ja näin kun homma menee muita tukiessa ja huolehtiessa. Sitten kun vielä yleensä tämä lusmu hoitaa kuitenkin työn esittelyn hyvin, niin saattaa sitten jopa saada paremman arvosanan kuin esiintymistä stressaava, mutta muuten koko työtä kannatellut tyyppi. Opettajalle on turha kannella, siinä saa vaan omaan niskaansa sen että no miksette auttaneet ja tukeneet huonosti suoriutuneita. No yritettiin kyllä 🤦‍♀️

Totta kai ryhmässä/parin kanssa työskentelyä on harjoiteltava, mutta AINA pitäisi olla myös joku yksilötehtävä tai edes mahdollisuus johonkin itse tehtävään extratehtävään ja kurssin arvosana koostuisi sitten näistä yhdessä. Eikä niin että kurssiin kuuluu ryhmätehtävä ja arvosana sitten kaikille sen perusteella.

Vierailija
31/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tampio tekee ryhmätöitä? Lapsellista touhua.

Vierailija
32/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsinyt lukea edellisiä viestejä, koska se indikoisi, että välittäisin aiheesta. Eli olen yksi niistä alisuoriutujista ryhmätöissä. Motiivina tähän toimii laiskuus ja muiden hyväksikäyttö. Miksi ihmeessä tekisin mitään, kun hikarit tekevät työt puolestani, ja esittämällä opettajalle aktiivista näytän siltä, että osallistuisin kunnolla. Terv. Aina huippuarvosanat minimityöllä saanut.

Vierailija
33/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko miettineet, että ihmisillä voi olla erilaisia tavoitetasoja? Jos joku haluaa päästä vain kurssista läpi, mikä oikeus kunnianhimoisemmilla on vaatia häntä käyttämään enemmän aikaa juuri tähän työhön?

Olisi hyvä, jos näille nippa nappa läpi tekijöille olisi oma ryhmätyö.

Vierailija
34/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisesti kaikkien tavoitteena on 5. Kolmonenhan tarkoittaa, että kaikkia asioita ei ole opittu.

Se nyt on ihan fakta, että jos joka ikisestä kurssista ottaa tavoitteeksi arvosanan 5, polttaa itsensä nopeasti loppuun tai vaihtoehtoisesti opinnot venyvät. Useimmilla on tavoitteena pitää keskiarvo kolmosen paremmalla puolella ja valmistua kohtuuajassa. Tarkoituksenmukaista on panostaa niihin kursseihin, jotka kiinnostavat eniten tai ovat hyödyllisimpiä opintojen kokonaisuudessa

Vierailija
35/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäisin siitä että ryhmällä olisi jiku yhteisesti sovittu tavoitetaso. On aika hankalaa saada yhteistyötä rullaamaan jos osa haluaa 5 arvosanan ja osalle riittää että projekti menee läpi. Ja valitettavasti näissä tapauksissa yleensä vain jälkimmäiset saavat tahtonsa läpi...

Töissähän tilanne on vähän eri koska työstä ei saada samalla tavalla arvosanoja. U

Vierailija
36/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakakaa ne työt tasan heti projektin alussa. Toki voi olla että joku ryhmässä ei yksinkertaisesti vain osaa tehdä omia töitänsä niin hyvin kuin sinä haluaisit, mutta voithan aina neuvoa häntä. Jos joku ei ihan oikeasti tee mitään sovituista töistään kunnolla, heittäkää hänet ulos ryhmästä tai valittakaa opettajalle.

Olen itsekin varsin kyllästynyt ryhmä- ja paritöihin joissa minä päädyn tekemään suurimman osan töistä, mutta onhan sekin tavallaan parempi kuin se että joutusin tekemään koko projektin yksin. Jos päädyn monta kertaa samaan alisuoritujien ryhmään, välillä en tee itse paljon mitään helpommissa projekteissa jolloin muiden on pakko skarpata.

Kyllä mä teen paljon mieluummin hommat yksin, sillä silloin voin edetä sen oman aikatauluni ja suunnitelman mukaisesti ja saan työn tehtyä, ja muutakin. Yritän nimittäin aina tuota, että jaetaan alkuun oikein tarkkaan aiheet, sovitaan pari välitsekkausta johon menneessä pitää olla x ja y tehtynä mutta silti AINA sieltä ryhmästä löytyy ainakin yksi, joka ei saa noihin välitsekkeihin mennessä hommiaan tehtyä. Lopulta nämä palauttaa pari tuntia ennen dedistä oman kokoon raavitun osansa työstä, joka pahimmillaan sitten sivuaa jonkun toisen aluetta, niin että hommansa ajoissa hoitanut joutuu muutamassa tunnissa sitten muokkaamaan omaa osiotaan päällekkäisyyksien välttämiseksi. Arght.

Aivan turhaa ajan ja energian tuhlaamista. Ja oppimisenkin kanssa on niin ja näin kun homma menee muita tukiessa ja huolehtiessa. Sitten kun vielä yleensä tämä lusmu hoitaa kuitenkin työn esittelyn hyvin, niin saattaa sitten jopa saada paremman arvosanan kuin esiintymistä stressaava, mutta muuten koko työtä kannatellut tyyppi. Opettajalle on turha kannella, siinä saa vaan omaan niskaansa sen että no miksette auttaneet ja tukeneet huonosti suoriutuneita. No yritettiin kyllä 🤦‍♀️

Totta kai ryhmässä/parin kanssa työskentelyä on harjoiteltava, mutta AINA pitäisi olla myös joku yksilötehtävä tai edes mahdollisuus johonkin itse tehtävään extratehtävään ja kurssin arvosana koostuisi sitten näistä yhdessä. Eikä niin että kurssiin kuuluu ryhmätehtävä ja arvosana sitten kaikille sen perusteella.

Ryhmätöiden ydin on yhteistyön harjoittelu. Sitten kun työelämässä/akateemisella uralla tehdään suurella tiimillä projekteja pitää olla hallussa muiden kanssa aikatauluista yms työhön liittyvästä sopiminen. Silloin ei auta vaikka olisit yksinäsi teoria-ässä jos olet muun työryhmän mielestä hankala ihminen jonka kanssa ei ole mukava työskennellä.

Vierailija
37/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on ihan fakta, että jos joka ikisestä kurssista ottaa tavoitteeksi arvosanan 5, polttaa itsensä nopeasti loppuun tai vaihtoehtoisesti opinnot venyvät. Useimmilla on tavoitteena pitää keskiarvo kolmosen paremmalla puolella ja valmistua kohtuuajassa. Tarkoituksenmukaista on panostaa niihin kursseihin, jotka kiinnostavat eniten tai ovat hyödyllisimpiä opintojen kokonaisuudessa

Tavoite voi olla, että oppii kaikki asiat. Mitä järkeä on opiskella jos ei opi? Miten pystyy tekemään töitä kun on oppinut vaan puolet asioista?

Vierailija
38/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmätöiden ydin on yhteistyön harjoittelu. Sitten kun työelämässä/akateemisella uralla tehdään suurella tiimillä projekteja pitää olla hallussa muiden kanssa aikatauluista yms työhön liittyvästä sopiminen. Silloin ei auta vaikka olisit yksinäsi teoria-ässä jos olet muun työryhmän mielestä hankala ihminen jonka kanssa ei ole mukava työskennellä.

Ja kaikki haluavat työmaalla omaan työryhmäänsä sen luuserilusmun?

Vierailija
39/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran parina nainen, joka oli aina poikaystävän kanssa jossain... Ei hällä ollut aikaa tehtöäville. Noh, kirjoitin 3-sivuisen raportin opettajalle ehdotetuista tapaamiskerroista jotka eivät hänelle käyneet kun oli kiireitä poikaystävän kanssa :D

Vierailija
40/45 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ryhmätyöt ketuttaa jo koulussa, niin odotas kun pääse töihin. Saatat yllättyä.