Nähtävyys, josta olit vaikuttunut
Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.
Kommentit (793)
Budapest kokonaisuudessaan, mutta sanotaan nyt parlamentti. Kannattaa ehdottomasti käydä jos satutte kaupunkiin suuntaamaan.
Korson kirkko Vantaalla veti hiljaiseksi
Akropolilla olen käynyt vaikka kuinka monta kertaa ja aina se jaksaa sykähdyttää. Etenkin iltaisin, kun istuu jonkin tavernan kattoterassilla ja näkee valaistun kukkulan. Voisin tuijottaa sitä ikuisesti.
Pietarinkirkon aukio ja Rooma kokonaisuudessaan oli todella kaunis. Kreikan Santorinin Fira auringonlaskun aikaan. Istuin drinkin kanssa ravintolassa katselemassa, aurinko laski kalderaan. Suomen saaristo lukemattomine pikkusaarineen on myös upea, erityisesti kun sen voi kokea veneilemällä.
Auschwitz-Birkenau on pysäyttävä omalla tavallaan. Toisella tavalla mieleenpainuvia Manhattan ja Islannin putoukset ja kuumat lähteet.
Ei ole Machu Picchun voittanutta.
Colosseumissa en ole vielä käynyt mutta ehdottomasti pitää päästä näkemään.
Kilimanjaro, auringonnousu oli jotain sanoinkuvaamatonta
Thyx-joki Kreikassa (johon tarun mukaan Akilles dipattiin). Oli vain niin kaunis ja taianomainen.
Pyhän Vasilin katedraali Moskovassa teki nuorena todella vaikutuksen! Olin ihaillut lapsena kuvista ja miettinyt, miten niin kaunista voi ollakaan. Sitten pääsin lukioikäisenä sen viereen, muistin tunteen! Upea! Tuosta kokemuksesta on jo lähes 40 vuotta aikaa, enkä ole unohtanut, vaikka monia hienoja paikkoja olenkin sen jälkeen nähnyt.
Grand Canyon. Jo lentokoneessa katsoin kanjonia mykistyneenä, paikan päällä kerrassaan upea.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on monta! Mutta Kiinan muuri, Forum Romanum ja Adam's Peak Sri Lankassa on varmaan ollut vaikuttavimmat.
Kiinan muuri ja Forum Romanun Sri Lankassa ovat varmaan kieltämättä todella vaikuttavia.
Pyramidit Kairossa. Ja jo aiemmin mainittu Auschwitz-Birkenau.
Vierailija kirjoitti:
Thyx-joki Kreikassa (johon tarun mukaan Akilles dipattiin). Oli vain niin kaunis ja taianomainen.
Tarkoittanet Styx-jokea. Kyllä, taianomainen, ja kylmä, pitihän siellä vähän kahlata.
Mulla kans Sydneyn oopperatalo, vaikka olut siinä Opera barissa olikin aika tyyris.
Three Sisters oli vaikuttava ja muutenkin koko vuoristo.
Pidin kyllä Budapestin parlamenttitalosta iltavalaistuksessa. Teki vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kölnin tuomiokirkko oli mahtava. Tower bridge lempirakennelmani maailmassa.
Ihan näitä samoja tulin kirjoittamaan! :)
Roomassa henki salpaantuu joka kerta Pantheonissa sekä Fontana di Trevin suihkulähteellä. Egyptissä Karnakin temppeli ja kuninkaiden laakso sai haukkoamaan henkeä. Pyramidit oli suuri pettymys. Niagara Falls oli upea, Floridan Key West oli ihana elämys. St Maartenin saari on jäänyt mieleen niin vehreänä ja kauniina. Heidelbergin kaupunki Saksassa on upea. Etelä italian pikkukaupungit, Amalfin rannikolla, la Spezia ninimen kaupunki (kylä?) Adrian rannikolla. Ruotsissa länsirannikon Smögen on myös ihana.
Paitsi, että mulla meni vielä pahemmin sekaisin. Ludvig XVI:tä tarkoitin tietysti, enkä Ludvig Filipiä. Menen nurkkaan häpeämään.