Nähtävyys, josta olit vaikuttunut
Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Monetkin täällä mainitut, tässä pari uutta listalle:
Dubrovnikin vanha kaupunki oli kyllä vaikuttavan näköinen ylhäältä kukkulalta katsottuna. Sisäpuolelta aivan tukossa turisteista eikä muutenkaan erityisemmin innostanut.
9/11 -iskujen muistomerkki Manhattanilla oli yksinkertaisuudessaan yllättävän hiljaiseksi vetävä. Hienoimpia muistomerkkejä joita on tullut nähtyä.
Mulle oli kyllä pettymys, ja nimenomaan ei hiljaisuudesta tietoakaan, kun kaivinkone ja katupor jyrisi korvan juuressa, kun rakensivat niitä uusia torneja. Jotenkin jäin kaipaamaan enemmän vainajia kunnioittavaa ympäristöä..
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustanut paljon ympäri maailmaa, monta upeaa nähtävyyttä voisin luetella. Jos pitää valita yksi yksi, voisi se olla Pantheon Roomassa. Uskomatonta, että se on säilynyt 2000 vuotta, ja rakenteet ovat niin hienot. Ihmetys valtaa mielen, kun sen keskellä seisoo. Meillä puretaan 70-80 luvulla rakennettuja taloja kun rapistuvat ja homehtuvat pystyyn.
Ja siinä on vielä reikä katossa:) Ja silti on kestänyt reippaat 2000 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Madeiran pohjoisranta
Kieltämättä upeaa olla kohdalla, josta näkyi Madeiran etelä- ja pohjoisranta yhtä aikaa - mikä ero!
Albanian kansallismuseo, vaikuttava kokonaisuus.
Pohjakerroksessa on Illyyrialaisten ajoista asti. Kaikki tietää antiikin Kreikan, mutta Illyyrialaisista puhutaan harvemmin. Sitten on Albanian värikkäitä vaiheita, sekä ylimmässä kerroksessa arvokas ikonikokoelma, joka tosin pitäisi pelastaa eli restauroida ja suojata, ennenkuin lahoavat tomuksi.
Raatteentien Talvisodan muistomerkki. Sotamuseo. Kyyneliltä ei voinut välttyä.
Ulkomailla Talvipalatsi Pietarissa, Suomessa Närpiön kirkon kirkkotallit.
Vaikuttavin nähtävyys on minulle ollut Saana. Majapaikka oli vielä ihan siinä tunturin vieressä. Mystinen möhkäle, todella vaikuttava paikka. Muutenkin näkymät hienot Norjan tuntureille ja Kilpisjärvelle. Suosittelen!
Saanalle voi kiivetä (minä en uskaltanut).
Muita paikkoja Hiljainen kansa, Riisitunturi ja mikä tahansa suo Suomessa.
Tietysti myös suomalainen metsä.
Grand Canyon, Viktorian putoukset, Ngorongoron kraateri.
Petronas Twin towers.
Salpalinja. Siis rakenteet maastossa, ei museoidut. Valtava, lähes uskomaton työmaa sen aikaisilla menetelmillä ja köyhän valtion aikaansaama.
Ollaan kierrelty paljon Euroopan kaupunkeja ja rakastan nähtävyyksiä, vanhoja rakennuksia, kirkkoja, museoita, näköalapaikkoja jne mutta jonkinlaisen tunnevyöryn aiheutti aikoinaan Rooman Pantheon! Jo pelkästään se kontrasti, kun tulimme kapeaa kaupunki tietä takakautta aukiolle. Muistan sen taianomaisen tunteen vieläkin pyöreästä salista ja valtavasta aukosta katossa, joten valitsen sen.
Lamisa kirjoitti:
Lontoossa Michelangelon Daavid (vaikkei se olekaan se alkuperäinen).
Tämä! Jostain syystä se ilmestyy kuin yllätyksenä kun kävelet kakkoskerroksessa ja upeasti valaistu taideteos yhtäkkiä vangitsee huomion. Jäin vain katsomaan sitä ja vähän ajan päästä kaverit tulivat hakemaan että pitää jatkaa matkaa, olet tuijottanut tuota patsasta jo kauan. Captivating.
Minun mieleeni sykähdyttävänä on jäänyt Empire State Building. Ei siinä mitään arkkitehtuurillisesti tai historiallisesti ihmeellistä ole, mutta sen huipulta yöaikaan avautuva näkymä ja New Yorkin valomeri oli jotakin todella vaikuttavaa.
Mulla on kaksi: Da Vincin Viimeinen Ehtoollinen Milanossa ja Pantheon Roomassa. Vieläkin muistan sen tunteen kun niskakarvat nousi pystyyn niiden edessä.