Toimiston muutto: kuka kantaa tavarat?
Pomolta tuli ilmoitus, että minun työpisteeni siirtyy kesälomani aikana toiseen rakennukseen. Kaikki toimistossaan olevat tavarat ja huonekalut täytyy siirtää uuteen toimistoon, ja se olisi kuulemma minun tehtäväni. Minun täytyisi siis itse järjestää tavaroiden kuljetus tai kantaa tavarat itse toiseen rakennukseen. Korvausta tai palkkaa en kuulemma saa. Mitä kommentoisit pomollesi, jos olisit minun sijassani?
Kommentit (27)
Maanantiapäivän terveiset porvoolaisestea muutosta!
Huono provo.
Vaikka lienee provo niin:
Työnantaja ei voi määrätä työtehtäviin korvauksetta. Työnantaja ei voi määrätä työtehtäviä tehtäväksi vapaa-ajalla.
Työnantajan velvollisuus on järjestää työpisteeseesi tarvittavat kalusteet/työvälineet.
Toki kalusteiden muutto voi olla työnantajan määräämä muu työtehtävä, ei siinä mitään.
Ota ensimmäisenä yhteys työsuojelupiirin ja kysy millaisilla välineillä työn saa suoritettua turvallisesti (nostot, siirrot ym) ja vaadi työnantajalta välineet.
Vaadi työnantajalta perehdytys tehtävään.
Ala siirtää kalusteita korostetun huolellisesti ja rauhallisesti, työnantaja ei voi vastata sinua kiirehtimään koska opettelet hommaa.
Kaada ainakin 1 kaappi pomosi pöydälle/kahvikoneen päälle/ lasioven läpi. Firman vakuutus maksaa kyllä.
Tee naarmuja lattiaan ja seiniin, korvaus ks. edellinen.
Reipasta mieltä ja työn iloa 😀
Mites vastuukysymykset? Jos AP vaikka kaatuu portaissa näyttö sylissään, murtaa nilkkansa ja rikkoo näytön? Korvaako työpaikan vakuutus, kun homma tapahtui työajan ulkopuolella? Entä jos ap pyytää muuttoavuksi miehensä ja veljensä, jotka onnistuvat kolhimaan työpöydän? Meneekö tämä AP:n piikkiin vai korvaako työpaikan vakuutus? Entä jos se onkin ap:n veli, joka sen nilkkansa murtaa?
Ihan nyt ei kuulosta uskottavalta.
Työnantajan on tarjottava työntekijälle työvälineet. Noin nihkeän pomon ja työantajan kohdalla rupeasin katselemaan muita töitä, mutta ensi hätään pakkaisin henk.koht kamani ja kantaisin ne uuteen työpisteeseen. Sitten menisin istumaan vaikka taukohuoneeseen lehtiä lukemaan ja odottamaan, että ne pöydät muut huonekalut järjestetään sinne uudelle työpisteelle.
No eipä tuo "työnantajan määräämät muut tehtävät" voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Muiden tehtävien on vastattava vaatimustasoltaan sovittuja tehtäviä. Eikä niin, että toimistosihteeri velvoitetaan yhtäkkiä muutto- tai remppamieheksi.
Tämä on provo.
Missään työpaikalla kukaan työntekijä ei maksa työpaikan työhuoneen tavaroiden siirtoa johonkin toiseen ulkoiseeen paikkaan.
Nuo kustannukset kuuluvat työnantajalle, ja hän saa kaikki tuollaiset kulut verovähenyksiin.
Eri asia sitten jos ap on jollakin muulla sopimuksella töissä. Nykysinhän on noita kaikenlaisia kevytyrittäjiä sun muita, jotka vuokraavat tiloja työnantajalta ja vastaavat kuluista itse.
Muutoin aloistus on pelkkää paskaa.