Uskotko Jumalaan?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla oikesti näin suuri osuus sellaisia, jotka uskovat moisiin loruihin? Siis miettikää nyt omilla aivoillanne.
Hullumpaa on ajatella, että kaikki maailmassa, kuten vaikka lapsesi, ystäväsi ja upea luonto, jossa kaikki toimii harmoniassa ovat ihan vain sattumaa. En usko, että mitään uskonnollista tekstiä kannattaa kirjaimellisesti uskoa, mutta kyllä maailmassa on jokin korkeampi voima ja tarkoitus ihmisen elämällä.
Vielä hullumpaa olisi että joku olisi suunnitellut tämän kaiken, syövät ja allergieat ja kaikki. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, mutta en varsinaisesti minkään uskonnon opettamaan jumalaan. Mun jumalani esim. välittää eläimistä yhtä paljon kuin ihmisistä ja eläimillä onkin suora pääsy "taivaaseen", jossa saavat elää lajilleen tyypillistä elämää eivätkä enää muista maanpäällistä kärsimystään.
Ihmisten kanssa taas riippuu siitä, miten on elänyt elämänsä ja kohdellut toisia ihmisiä ja eläimiä. Uskon myös, että jumala ei välitä siitä, uskooko ihminen häneen vai ei. Jos on hyvä ihminen eläessään, voi odottaa omanlaistaan "taivasta" kuoleman jälkeen uskosta riippumatta. Jos on aiheuttanut toisille olennoille kipua ja kärsimystä, saa itse kärsiä kuoltuaan vielä pahemmin. Sitten on paljon sellaisia, jotka vaan ajelehtii elämänsä passiivisina möllyinä, näille ei kuoltuaan tapahdu mitään. Pelkkää pimeyttä.
Uskon myös, että jumala auttaa elämässä niitä, jotka apua pyytävät. Ei välttämättä millään hokkuspokkus-tempulla, vaan avittamalla olosuhteita suotuisiksi ja auttamalla ihmistä itseään hoksaamaan asioita. Olen ainakin itse tuntenut saavani apua aina kun olen sitä pyytänyt.
Tämä on hyvä.
Maailmankaikkeus on valtava ja mystinen paikka. Maailmassa on niin paljon tuntemattomia asioita mistä me emme tiedä yhtikäs mitään tai tiedämme vain hyvin vähän. Nuorempana pidin pilkkana uskontoja ja kadun sitä nykyään, koska kukaan ei tiedä näistä asioista ja kukaan ei pysty konkreettisesti todistamaan Jumalan tai muiden mystisten tarujen olentoja olemassa oloa, mutta kukaan ei pysty kieltämään niitä myöskään. Nämä asiat tanssivat faktan ja fiktion rajalla, ruokkien ihmisten mielikuvitusta ja työntävät ihmisiä tutkimaan ja miettimään asioita eri näkökulmista. Niin kauan kuin kukaan ei satuta muita tai tyrkytä omia uskomuksiaan muille, niin en välitä mihin kyseinen ihminen uskoo, ja toivottavasti ei ajattele, että he ovat parempia koska uskovat johonkin eri asiaan kuin toiset, eivätkä pilkkaa muiden uskoa.
Ihminen on osa ikuista energiaa, joka ei koskaan kuole vaan vaihtaa muotoaan. Uskon, että ihminen elää lukemattomia eri elämiä ja jokaisen elämän aikana ihminen oppii ja sielu kasvaa. Kun maan päällä ihminen on oppinut tarpeeksi hän pystyy siirtymään muihin universumeihin, joissa elämä on parempaa ja vapaampaa kuin maan päällä.
Jos kaikki olisi suunniteltua, niin melko juosten kustu koko homma. En siis usko, mutta uskovat, jotka eivät tyrkytä ja julista, ovat ok siinä missä kaikki muutkin. Eri asia he jotka tekee pahoja asioita uskonnon nimissä.
Minusta usko on henkilökohtainen asia, jota ei tarvitset tyrkyttää tai lytätä. Uskovaa tuskin haittaa uskova, ellei tämä halveksu hänen ajatuksiaan. Eikä ateistia uskova, joka ei julista uskoaan tai vaadi muita uskomaan.
Minäkin kaipaisin jotain merkityksen tuntua, mutta en ole löytänyt. Yritän vain hyväksyä, ettei sellaista olekaan, vaikka se onkin vaikeaa.
Miksi et usko Mikki Hiireen? Siitä on kirjalliset todisteet, ihan kuten raamatussakin on todisteet jumalasta.
Paitsi että raamattu ei tule joka viikko postiluukusta.