Te, joilla on noin -3 näkö, käytättekö kotona silmälaseja?
Laitatteko silmälasit/piilarit heti herättyä?
Mulla on -3.5 ja en laita silmälaseja tai piilareita. En aamuisin "tajua" etten nää kunnolla. Tai siis nään ihan hyvin keittää aamukahvia, selata puhelinta ja tehdä kotiaskareita...
Laitan silmälasit vasta kun lähden kotoa pois (tai katson telkkaria).
Kun palaan kotiin, niin joskus pidän silmälaseja nukkumaanmenoon asti, ja joskus otan ne kotiinpäästyä pois, ja silloin kyllä hetken ajan "huomaan" etten nää niin hyvin. Kunnes totun siihen. Kotona on helppo olla puolisokea.
Jos laitan piilolinssit, niin ne otan pois vasta illalla.
En jotenkaan osaa olla silmälasien kanssa pitkään. Korvien taakse tai nenänvarteen alkaa aina jossain vaiheessa tuntumaan.
Pidättekö te silmälaseja kotona hereillä ollessa?
Kommentit (49)
Mulla on saman verran miinusta, olen kyllä niin sokea että todellakin pidän laseja koko ajan.
Ompa jännää miten samanverran miinusta olevilla se tuntuu kuitenkin eriltä. En ees tajua sokeuttani kotona.
-ap
Henkilö ,jolla on miinuslasit, näkee hyvin lähelle, eikä siitä ole silmille mitään haittaa ,jos ei niitä silloin käytä. Laittaa lasit ilman muuta päälle kun haluaa katsella ja nähdä kauemmaksi.
Mulla ei ole linssien vahvuudet kuin -2 / -2,5 luokkaa (+ hajataitto) enkä osaa olla ilman rillejä.
Pystyn käymään myös lähikaupassa ilman laseja, tietty hintalappuihin täytyy kumartua lähemmäs katsomaan :D
En kyllä tykkää käydä kaupassa ilman laseja, koska en tunnistaisi tuttuja, ja en nää muiden ihmisten "ilmeitä". Se on vähän ahdistavan tuntuista. Mutta joskus lasit unohtuu kotiin.
-ap
Tunnen itseni sokeaksi ilman eli kyllä käytän. Ainoastaan joskus jos käyn yöllä vessassa niin en laita rillejä, koska silloin nyt olen muutenkin niin tokkurassa.
Jotenkin vaihtelee. Joskus olen kotona unohtanut, ettei ole laseja päässä, joskus taas en näe yhtään mitään ja lasejakin saa etsiä monta minuuttia ennen kuin paikannan, mihin olin ne jättänyt. Olen kyllä miettinyt lähilasien hankintaa, eli kotilasit pienemmillä miinuksilla. Kävisi myös näyttöpäätetyöskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn käymään myös lähikaupassa ilman laseja, tietty hintalappuihin täytyy kumartua lähemmäs katsomaan :D
En kyllä tykkää käydä kaupassa ilman laseja, koska en tunnistaisi tuttuja, ja en nää muiden ihmisten "ilmeitä". Se on vähän ahdistavan tuntuista. Mutta joskus lasit unohtuu kotiin.
-ap
Oho. En ikinä selviäisi liikennevaloista ilman laseja. Autoille tarkoitetut valot sekoittuvat iloisesti jalankulkijoiden valoihin.
Käytän kyllä laseja koko hereillä olon ajan. En näe kuin lähelle ilman laseja.
Jos lasit painaa, kannattaa käydä optikolle vähän muovaamassa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Oho. En ikinä selviäisi liikennevaloista ilman laseja. Autoille tarkoitetut valot sekoittuvat iloisesti jalankulkijoiden valoihin.
Ne valot on ihan eri kohdssa :D tai tutussa ympäristössä on helpompi olla "puolisokea".
En uskalla pyöräillä ilman laseja, kun kaikkia kuoppia yms. ei tietty nää. Kävely sujuu ihan hyvin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Henkilö, jolla on miinuslasit, näkee hyvin lähelle, eikä siitä ole silmille mitään haittaa ,jos ei niitä silloin käytä. Laittaa lasit ilman muuta päälle kun haluaa katsella ja nähdä kauemmaksi.
Lähelle juu. -3.5 tarkoittaa sitä, että esim.kahvinkeitto onnistuu ehkä ihmiseltä, jonka pää on kahvinkeittimen korkaudella.
Hyvin vaivalloista olisi arki ilman rillejä. Ap ehkäpä erehtynyt miinuksistaan.
Mulla miinusta silmissä 1,75 ja 2,25, ja kotona olen useimmiten ilman laseja ihan tottumuksen ja helppouden vuoksi. Pystyn jopa katsomaan televisiota ilman laseja. Käytän niitä oikeastaan vain ollessani asioilla kodin ulkopuolella. Aina lasien käytön jälkeen huomaa näön heikentyneen ja näkökentän suorastaan sumentuneen, kun silmät ovat tottuneet olemaan ponnistelematta ja jotenkin laiskistuneen.
Olen ajatellut hommata tarkoituksella heikompien vahvuuksien rillit, mutta se on kuulkaas vaikeaa! Kaikki optikot ja lasikauppiaat haluavat päinvastoin myydä asiakkailleen ylitehokkaita linssejä & vastustavat alitehosteisten myymistä.
Minulla vajvuudet -3.5 ja -1.75 ja pidän laseja ihan koko ajan. Otan ne vasta sängyssä pois. En kestä jotenkin ollenkaan sitä sumuista tunnetta, etten näe kaikkea kirkkaasti. Siis toki löytäisin tieni kauppaan ja pystyisin toimimaan siellä, mutta se tuntuisi hirveältä. Siristelisin vaistomaisesti koko ajan pinnistellessäni nähdäkseni tarkemmin ja se taas aiheuttaa päänsärkyä (ja epäilemättä ajan mittaan ryppyjä).
Yöllisellä vessareissulla en toki laita niitä päähäni, koska osaan toimittaa asian pimeässä muutenkin, etten liikaa heräisi, ei siinä rillejä tarvita. Mutta esim. kesämökillä mennessäni ulos vessareissulle, laitan rillit nähdäkseni maaston ja mahdolliset käärmeet tms. kunnolla, vaikka olisi valoisa kesäyö.
Jos rillien käyttö on noin epämukavaa, niin sanoisin, että toisentyyppiset lasit seuraavaksi. Materiaaleja on ihan kevyitä, nenäalueen muotoilu ja sankojen muotoilu vaikuttavat paljon. Myös nykyisten rillien sankoja voi käydä yleensä maksutta hieman muotoilemassa omalla optikolla. Niiden ei kuulu painaa.
Minulla on -2.75 näkö molemmissä silmissä. Käytän Biofinity piilolinssejä, joita voi pitää kuukauden putkeen päässä, jotka on ainakin itselläni toiminut tosi hyvin. Inhoan silmälasien käyttämistä.
Olen joskus ollut n. kuukauden ilman mitään yksi talvi, ja oli kyllä todella vaikeaa ja stressaavaa, varsinkin kun minulla on ns. visual snow oireyhtymä. En esim. erottanut bussien kylttejä ollenkaan.
Pidän kyllä silmälaseja enkä pärjää ilman. Toki tarvik tarkkaa näköä töissä ja autoillessam ja kyllä muutenkin, en jaksa siristellä ja sumustella yhtään... Toki nyt kun alkaa olla ikänäköä ja tekee tarkkoja lähihommia, pitää joskus ottaakin lasit pois. Piilareillahan ei enää lähelle näe ollenkaan.
Mutta käy säätämässä kehyksiä kohdalleen ja vaihda muoviset kovat nenätuet silikonisiin. Ne pienet muoviset on todella huonot ja kaivautuu kipeästi syvälle nenänvarteen.
Itselläni ainakin yhtä vahvat silmät kuin ap ja käyn myöskin jopa lähikaupassa ilman laseja. Otan ne taskuun kuitenkin varalle. Kotona näen lähes kaiken riittävän tarkasti ilman laseja, paitsi en tv:n tekstejä. Syömiseen tai kahvin keittämiseen en tarvitse laseja. Monesti unohdan onko minulla piilarit vai ei ja siksi voisin lähteä ulos ilman. Minulla on vain vähän hajataittoa.
Ja onko näkökyvylle huonoksi olla ilman laseja, jos miinusta on kuitenkin reilusti?