Te, joilla on noin -3 näkö, käytättekö kotona silmälaseja?
Laitatteko silmälasit/piilarit heti herättyä?
Mulla on -3.5 ja en laita silmälaseja tai piilareita. En aamuisin "tajua" etten nää kunnolla. Tai siis nään ihan hyvin keittää aamukahvia, selata puhelinta ja tehdä kotiaskareita...
Laitan silmälasit vasta kun lähden kotoa pois (tai katson telkkaria).
Kun palaan kotiin, niin joskus pidän silmälaseja nukkumaanmenoon asti, ja joskus otan ne kotiinpäästyä pois, ja silloin kyllä hetken ajan "huomaan" etten nää niin hyvin. Kunnes totun siihen. Kotona on helppo olla puolisokea.
Jos laitan piilolinssit, niin ne otan pois vasta illalla.
En jotenkaan osaa olla silmälasien kanssa pitkään. Korvien taakse tai nenänvarteen alkaa aina jossain vaiheessa tuntumaan.
Pidättekö te silmälaseja kotona hereillä ollessa?
Kommentit (49)
Toisessa silmässä -3,5, toisessa -1,75. En käytä laseja tai piilareita juuri koskaan kotona. Käyn usein myös kaupassa tai muilla asioilla (kävellen) ilman laseja/piilareita, jos ei ole tiedossa jotain erikoista tai erityistä (eli että pitää nähdä kauas tai jotain yksityiskohtia tai tavata ihmisiä).
Piilarit rasittaa ja kuivattaa silmiä, lasit on vanhat ja huonosti istuvat. En aja autolla tai pyörällä enkä aiheuta vaaratilanteita muille huonolla näölläni.
Mä tykkään näprätä kännykkää ilman laseja, ja oon kännykällä aika paljon... tykkään katsoa lähelle mieluummin ilman laseja.
-ap -3.5
Jos ei tarvitse siivota niin oleilen ilman. Siivotessa on pakko olla. En muuten näe roskia ja tahroja.
Itselläni linssit -3.5 ja -1.50. Näen paremmin lukea ja tehdä töitä päättellä ilman laseja. Lasit ovat tarpeen TV:tä katsoessa ja bussipysäkillä. Voi mennä monta päivää, että lasit ovat kotelossaan jossain. Nuorempana särki päätä, jollen käyttänyt -1.5 laseja. Nyt ei ole sitäkään ongelmaa. Veikkaan, että lähinäön vähitellen heiketessä tapahtuu jotain kummaa. Käyttötauon jälkeen nykyiset lasit tuntuvat liiankin tehokkailta. Pikemminkin päätä alkaa särkemään, kun käyttää niitä. Kävin silmälääkärissä viimeksi viime syksynä, mutta mitään ei tarvinnut muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla -3 ja -1,5 enkä ole edes omistanut laseja lukioiän jälkeen. Saan ajaa autoakin ilman laseja. Ei haittaa mitään että on vähän sumeaa kauempana, kaiken näen kyllä mikä tarvii normaali arjessani.
Erittäin pelottavaa. Ymmärrän, että olet tottunut sumeaan maailmaasi ja koet sen itsellesi riittävän hyväksi (tai oikeastaan en ymmärrä, mutta kuitenkin, ymmärrän tottumisen). Mutta kyllä se haittaa liikenteessä. Miten voit nähdä edes liikennemerkkien tekstit tai kaupunginosien viitat? Jos näet ne viime tingassa, aiheutat vaarallisia tilanteita muille. Voit tappaa jonkun kissan.
Suosittelen vahvasti, että hankit edes ajoa varten rillit saman tien. Meidän muiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni linssit -3.5 ja -1.50. Näen paremmin lukea ja tehdä töitä päättellä ilman laseja. Lasit ovat tarpeen TV:tä katsoessa ja bussipysäkillä. Voi mennä monta päivää, että lasit ovat kotelossaan jossain. Nuorempana särki päätä, jollen käyttänyt -1.5 laseja. Nyt ei ole sitäkään ongelmaa. Veikkaan, että lähinäön vähitellen heiketessä tapahtuu jotain kummaa. Käyttötauon jälkeen nykyiset lasit tuntuvat liiankin tehokkailta. Pikemminkin päätä alkaa särkemään, kun käyttää niitä. Kävin silmälääkärissä viimeksi viime syksynä, mutta mitään ei tarvinnut muuttaa.
Munkin mielestä lasit tuntuu liian vahvoilta. Ostin just uudet lasit :/ ois varmaan pitänyt pyytää niihin vähemmän miinusta.
-ap
Missä kohtaa ylipäätään menee raja, että ilman rillejä ei pärjää? Toki on yksilöllistä tms. mutta karkeasti ottaen? Ainakin -3 vahvuuksilla tämän ketjun perusteella monet käyttävät koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Mulla -3 ja -1,5 enkä ole edes omistanut laseja lukioiän jälkeen. Saan ajaa autoakin ilman laseja. Ei haittaa mitään että on vähän sumeaa kauempana, kaiken näen kyllä mikä tarvii normaali arjessani.
Et muuten saisi ajaa. Vähimmäisnäöntarkkuus henkilöauton kuljettajalla on -0,5. Hanki ajoa varten lasit.
En tiedä, miten olet jäänyt tuohon harhakäsitykseen tai miten olet luistellut ohi näkötestistä. Ehkä sinulla on ulkomailla suoritettu kortti? Minulla on nimittäin muualla Euroopassa suoritettu eka kortti eikä näköäni siellä tutkittu eikä korttiin laitettu merkintää laseista, vaikka niitä käytin. Kun vaihdoin sen suomalaiseen, ei näköäni enää silloin tutkittu. Minulla silti on lasit ja käytän niitä tietenkin, koska TARVITSEN niitä liikenteessä.
Tässä linkki tekstiin näkökyvyn vaikutuksesta ajamiseen ja siitä ote:
”Ihmisen normaali näöntarkkuus eli visus on 1.0. I-ryhmän ajokorttien, AB-ajokorttien miniminäöntarkkuusvaatimus on 0.5 ja II-ryhmän, CDE-ajokorttien paremmalla silmällä 0.8 ja huonommalla 0.1. Edellinen suuri optikoiden tekemä liikennenäkötutkimus on vuodelta 2002, josta tilanne ei ainakaan ole parantunut. Tutkimuksen tulosten pohjalta saatiin arvio, että suomalaisista noin 3,2 miljoonasta ajokortinhaltijasta noin 60 000 ajaa ko. raja-arvot alittavalla eli laittomalla näöntarkkuudella.
Mitä alentunut näöntarkkuus merkitsee käytännössä? Normaalilla näöntarkkuudella 1.0 nähdään yleisin maanteillä käytettävä liikennemerkkien kirjasinkoko 20cm 140m:n päästä. Näöntarkkuudella 0.5, henkilöautoajokortin miniminäkövaatimuksella sama teksti nähdään 70m:n etäisyydeltä. Kyseiset etäisyydet ovat laskennallisia. Niiden havaitseminen edellyttää optimiolosuhteita ja paikallaan olemista. Hämärä, huonot keliolosuhteet ja nopeus vaikuttavat merkittävästi kohteen havaitsemisetäisyyteen.”
39 jatkaa vielä. Jos olen laittanut piilarit jostain syystä aamulla/aamupäivällä, niin olen kyllä yleensä nukkumaanmenoon saakka ne päässä, eli en ala ottamaan niitä pois vaikka olisin kotona loppupäivän.