Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on noin -3 näkö, käytättekö kotona silmälaseja?

Vierailija
01.06.2020 |

Laitatteko silmälasit/piilarit heti herättyä?

Mulla on -3.5 ja en laita silmälaseja tai piilareita. En aamuisin "tajua" etten nää kunnolla. Tai siis nään ihan hyvin keittää aamukahvia, selata puhelinta ja tehdä kotiaskareita...

Laitan silmälasit vasta kun lähden kotoa pois (tai katson telkkaria).
Kun palaan kotiin, niin joskus pidän silmälaseja nukkumaanmenoon asti, ja joskus otan ne kotiinpäästyä pois, ja silloin kyllä hetken ajan "huomaan" etten nää niin hyvin. Kunnes totun siihen. Kotona on helppo olla puolisokea.

Jos laitan piilolinssit, niin ne otan pois vasta illalla.
En jotenkaan osaa olla silmälasien kanssa pitkään. Korvien taakse tai nenänvarteen alkaa aina jossain vaiheessa tuntumaan.

Pidättekö te silmälaseja kotona hereillä ollessa?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eripari silmöt, -3,75 ja -1,75 ja oon aina ilman laseja paitsi autoillessa ja telkkua katsellessa. En tunne oloani sokeaksi ilman laseja.

Vierailija
22/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilö, jolla on miinuslasit, näkee hyvin lähelle, eikä siitä ole silmille mitään haittaa ,jos ei niitä silloin käytä. Laittaa lasit ilman muuta päälle kun haluaa katsella ja nähdä kauemmaksi.

Lähelle juu. -3.5 tarkoittaa sitä, että esim.kahvinkeitto onnistuu ehkä ihmiseltä, jonka pää on kahvinkeittimen korkaudella.

Hyvin vaivalloista olisi arki ilman rillejä. Ap ehkäpä erehtynyt miinuksistaan.

Mun miinukset on just tarkastettu optikolla ja ostin uudet silmälasit.

Niille ei oo nyt korona-aikana tullut paljon käyttöä kun en oo poistunut kotoa kauheesti.

Voin olla ihan hyvin siis koko päivän ilman laseja/piilareita, jos oon vaan kotona.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n. -4 ja käytän laseja vain lähtiessäni ulos, tietokoneella ollessa (muuten pitäisi olla niin lähellä näyttöä ettei olisi kovin ergonomista) ja telkkaria katsoessa. Jos vain hengailen kotona (teen ruokaa, syön, luen tms), en käytä laseja. Otan aina lasit heti päästä pois, kun tulen kotiin. Tapa on ehkä aikoinaan tarttunut äidiltäni, jolla on suunnilleen yhtä paljon miinusta kuin minullakin.

Vierailija
24/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät -3.5 & -3.75 (voi olla huonommatkin, liian pitkä aika kun viimeksi tarkistettu...) ja harvoin käytän kotona mitään. Vähän sumuista kieltämättä on, ja esim. TV:tä en kyllä pystyisi katsomaan. Sen sijaan lähikaupassa ym. käyn ihan normaalisti (vaakanumeroja vain vaikea nähdä).

Yleensä en ajattele asiaa sen kummemmin...

Vierailija
25/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilö, jolla on miinuslasit, näkee hyvin lähelle, eikä siitä ole silmille mitään haittaa ,jos ei niitä silloin käytä. Laittaa lasit ilman muuta päälle kun haluaa katsella ja nähdä kauemmaksi.

Lähelle juu. -3.5 tarkoittaa sitä, että esim.kahvinkeitto onnistuu ehkä ihmiseltä, jonka pää on kahvinkeittimen korkaudella.

Hyvin vaivalloista olisi arki ilman rillejä. Ap ehkäpä erehtynyt miinuksistaan.

Sanoisin, että ympäristön tuttuudella on todella iso merkitys. Itse tunnen kotini sen verran hyvin, ettei pieni sumeus häiritse. Vaikkapa ruokaa laittaessa osaan kyllä ottaa oikean maustepurkin hyllyltä, vaikken pystyisikään kunnolla lukemaan purkin kylkeä kaukaa katsottuna. Se johtuu siitä, että tiedän, missä kohtaa mauste yleensä on ja miltä purkki suunnilleen näyttää. Vieraassa taloudessa taas käytän enemmän laseja, koska en voi toimia yhtä automatisoidusti kuin kotona.

Vierailija
26/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaihtelee. Joskus olen kotona unohtanut, ettei ole laseja päässä, joskus taas en näe yhtään mitään ja lasejakin saa etsiä monta minuuttia ennen kuin paikannan, mihin olin ne jättänyt. Olen kyllä miettinyt lähilasien hankintaa, eli kotilasit pienemmillä miinuksilla. Kävisi myös näyttöpäätetyöskentelyyn.

Minulla ovat vanhimmat lasit yöpöydällä aina koska tarvin silmälaseja löytääkseni silmälasini. Sivullisesta se voi kuulostaa oudolta!

Minä laihdutan nyt koronakiloja ja unohdan aina punnita itseni aamupissan jälkeen jos en ole laittanut niitä vanhoja laseja, joilla näen hädin tuskin vaa’an lukeman.

Pissalla voin käydä vielä ilman laseja mutta muuten olen varsin sokea.

Vierailija
27/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin ap.llä.

Näkö EI huonone, vaikkei laseja koko ajan käytä. Silmien lepuuttaminenkin on hyvä välillä.

Olen jopa unohtanut lasit kotiin ja rapussa tajunnut, että jokin on oudosti.

T. Täti

Vierailija
28/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieedättekö!

https://endmyopia.org/

Kannattaa ihan ehdottomasti tutustua, tuolla on se "Vision Courses"-osio.

Ideana siis se, että näkö korjataan pikkuhiljaa takaisinpäin, lähtötilanteeseen, mm. vähentämällä linssien voimakkuuksia ja harjoittelemalla tarkan näön aluetta (ilman laseja siis). Ja tarkoituksena siis saada lasit pois kokonaan, eli näkö olisi 20/20.

Mutta minkälaisia laseja sitten käytetään sinä aikana, kun niistä ei voi vielä luopua kokonaan? Jos prosessi kestää kauan, niin eihän sitä voi koko ajan olla ilman laseja, ja jos näkö on parantunut niin paljon etteivät omat lasit enää ole sopivat, mutta ei silti näe kunnolla, niin tilanne on vaikea.

Vierailija
29/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö ,jolla on miinuslasit, näkee hyvin lähelle, eikä siitä ole silmille mitään haittaa ,jos ei niitä silloin käytä. Laittaa lasit ilman muuta päälle kun haluaa katsella ja nähdä kauemmaksi.

Likinäköisenä olisi aika orpo olo kävellä kaupungilla kun ei kunnolla tunnistaisi ihmisten kasvoja eikä älyäisi tervehtiä tuttuja. Suurin osa likinäköisistä käyttää aina silmälaseja tai piilolinssejä. Nykyisin linssit voidaan hioa erittäin ohuiksi eikä niistä voi päätellä kun hyvä tai huono näkökyky jollakin on. Muutenkin silmälasit ovat nykyisin hyvin keveitä ja kestäviä.

Jos ei halua käyttää piilolinssejä. niin likinäköisyyden voi korjata myös leikkauksella.

Vierailija
30/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö ,jolla on miinuslasit, näkee hyvin lähelle, eikä siitä ole silmille mitään haittaa ,jos ei niitä silloin käytä. Laittaa lasit ilman muuta päälle kun haluaa katsella ja nähdä kauemmaksi.

Minulla on suunnilleen -4 ja näen kyllä hyvin lähelle, ehkä viidentoista sentin päähän. En osaa kuvitella, minkälaiselle ihmiselle se riittää.

Vierailija
31/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin ap.llä.

Näkö EI huonone, vaikkei laseja koko ajan käytä. Silmien lepuuttaminenkin on hyvä välillä.

Olen jopa unohtanut lasit kotiin ja rapussa tajunnut, että jokin on oudosti.

T. Täti

Päänsärkyä voi aiheuttaa, jos on likinäköinen eikä käytä laseja tai ei ole vielä hankkinut niitä.

Vierailija
32/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on suunnilleen -4 ja näen kyllä hyvin lähelle, ehkä viidentoista sentin päähän. En osaa kuvitella, minkälaiselle ihmiselle se riittää.

Jep, mitä enemmän miinusta, sitä lähempänä on "tarpeeksi lähellä". Minulla n. -9 molemmissa ja esim. lukea pitäisi täysin kirjaimellisesti naama kirjassa kiinni. Ei siis oikein voi sanoa että miinusnäköinen näkee lähelle hyvin, vaan että lähelle paremmin kuin kauas.

Vierailija
33/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla -3 ja -1,5 enkä ole edes omistanut laseja lukioiän jälkeen. Saan ajaa autoakin ilman laseja. Ei haittaa mitään että on vähän sumeaa kauempana, kaiken näen kyllä mikä tarvii normaali arjessani.

Vierailija
34/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän silmälaseja kotona ja töissä. Helpoin ja sopivin ratkaisu itselle.

Piilareita olen käyttänyt noin 20 vuotta sitten, en enää halua käyttää.

Vierailija
35/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla -3 ja -1,5 enkä ole edes omistanut laseja lukioiän jälkeen. Saan ajaa autoakin ilman laseja. Ei haittaa mitään että on vähän sumeaa kauempana, kaiken näen kyllä mikä tarvii normaali arjessani.

Ootko ihan varma, että saat ajaa ilman laseja?

Vierailija
36/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös -3 enkä kyllä näe mitään ilman laseja. Saatan ottaa pois kun luen koska lähinäössä ei ole vikaa. Muuten lasit aina päässä.

Vierailija
37/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona käytän silloin, jos tarvitsee nähdä jotakin tarkasti vähänkään kauemmas. Eli melko usein. Mutta koneella ollessa en jaksa aina käyttää, vaan hilaudun lähemmäs näyttöä. Kuulun itse myös niihin, joita "sumussa" oleminen kotona ei niin paljoa haittaa, vaan tutussa ympäristössä kyllä pystyy toimimaan. Kodin ulkopuolella kyllä käytän koko ajan. 

Eripari silmät löytyy myös, toinen -3 ja toinen yli -5. Parempi silmä auttaa juuri yllä mainitun verran, tuolla huonommalla silmällä en pärjäisi ilman kyllä käytännössä missään tilanteissa. 

Vierailija
38/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-4,25 ja -3,75, joten todellakin käytän laseja koko ajan, en nukkuessa, eikä suihkussa tai saunassa. Täysin sokea ilman laseja.

Vierailija
39/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-3,25 ja pidän kotona ihan mukavuussyistä laseja tai piilareita. Mutta siis pärjäisin kotioloissa varmasti ilmankin.

Vierailija
40/49 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole voimakkuudet kuin -1,5 tienoilla ja pidän laseja aina kotona ja töissä. Nykyään kyllä vanhemmiten alkanut tulla niin että sänkyyn mennessä otan rillit pois kun luen tai paditan (=selaan pinterestiä) tai sohvalla istuessa jos neulon. Mutta silloin en näe telkkarin tekstejä, tosin enkku sujuu ihan ok eli ei sillä niin väliäkään.

Pyörällä uskallan ajaa pelkillä tavallisilla halpis aurinkolaseilla ilman voimakkuuksia mutta autolla en. Tosin tänä vuonna ostin eka kertaa aurinkolasit voimakkuuksilla kun nykyään jos laitan piilarit, en näe niillä lähelle enää mitään (esim. katsoa onko iholla punkki tms).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän