Kun kerrostalossa on jatkuva meteli johon pitäisi vain tottua, niin miten saisin levättyä?
Onko kellään vinkkejä? Meillä on kaikuva rappu ja se on yhtä pauketta ja jyskettä. Ihmiset vielä kun eivät osaa varoa eivätkä käyttäytyä.
Minulle on alkanut tästä asiasta ihan selkeästi kehittyä stressi ja uupumusta, olen yrittänyt toiseen huoneeseen tehdä sängyn jotta voisin sinne siirtyä nukkumaan mutta ei auta. Korvatulpat eivät suodata ääntä tarpeeksi!
Kerrostalo on yhtä pommitusta, todella harvoin hiljaista. Isännöitsijä ei valitettavasti voi muuta kuin muistuttaa ihmisiä järjestysäännöistä.
En missään nimessä haluais muuttaa pois omasta kodistani. Mutta jotain pitäisi tehdä? Täytyy nyt omassa kodissa viihtyä ja saada nukuttua! Öisin siirrellään huonekaluja ja juostaan ympäri asuntoa, naapurit käyttävät öisin autoa ja rapussa yhtä ravaamista.
Ihan järkyttävää herätä aina johonkin.
Mulla on aivan sama vaikka ihmiset t appais toisinsa tai meteroriitti tippuisi KUNHAN SAISIN LEVÄTTYÄ!
Onko kellään vinkkejä? Saisko jostain hyviä korvatulppia?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Mä asun vielä hyvällä alueella ja meidän taloyhtiö on vanha. Kaikki kaikuu.
Auttaisikohan, jos rappuun asennettaisiin akustiikkalevyjä, isännöitsijä voisi selvittää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on paljon ääniherkkää porukkaa :D
Kuulostat naapuriltani joka ihmetteli saamaansa valitusta melusta kun "me ei koskaan kuulla ääniä mistään, täällä on tosi hyvä äänieristys!". Niin. Se johtuu ihan siitä että me muut osaamme ottaa toiset asujat huomioon. Miksei ole erillisiä taloja/asuinalueita hiljaisille? Mölyävät voisivat mennä meluamaan 24/7 muualle ja jättäisivät muut rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä. Kai nyt jokainen normaali aikuinen ihminen tajuaa, minkälaisista asioista lähtee naapuriin ääntä?! Esimerkiksi nämä kantapäiden maahan hakkaajat, ovatko oikeasti niin tyhmiä, etteivät tajua tärisyttävänsä pahimmillaan koko naapurin kotia?! Tuskin, eivät vaan piittaa.
Kokeilin kerran kantapääkävelyä, kun v*****i kuunnella naapurista kantautuvaa kantapääjyskyttelyä. Alkoi sattua kantapäihin ja sen kyllä huomasi, että nyt muuten jytisee. Välinpitämättömyyttä ja tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan taloyhtiöstä kiinni ja sitten jos hissi talossa, niin ei niitä portaissa ramppaajia ole.
Ei se hissi mitään auta. Meidän talossa on sellainen, ja siitä huolimatta ihanat pikku kullannuput tömistelevät rapuissa ja hakkaavat porraskaiteita.
Meillä sen lisäksi soittelevat sen hissin hälytysnappia joka päivä. Eli saa sillä hissilläkin meteliä aikaiseksi.
Äänieristä seiniä ja ovi. Paneloi ainakin. Mattokin vaimentaa ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on omistusasunnosta, ap:n kannattaisi kysellä muilta asukkailta/osakkailta, häiritseekö heitä huono äänieristys. Jos näin, sitten taloyhtiön hallitukselle ja yhtiökokoukseen esitys äänieristyksen parantamisesta.
Ei auta, mikäli melu tulee päätyasunnosta ja olet ainoa naapuri. Muutto pois ja kun seuraava valittaa myös, niin sitten vasta toimitaan. Itselläni on äätodisteita tallennettuna, mutta eihän niitä saa käyttää kuin raastuvassa todisteena 👎 Taidanpa laittaa ne soimaan seinän nurkasta takaisin naapuriin 😆
Vierailija kirjoitti:
Muuta rauhalliseen yhtiöön.
Asun kerrostalossa, joka on vanha 50-luvun kivitalo. Ei kuulu möykkää mistään.
Vesi joskus kohisee, kun joku naapuri käy yöllä suihkussa. Tai lorottaa korkealta pönttöön. Muuten saa olla omassa kuplassaan.
Jos auton käyminen pihalla ja ihmisten kulkeminen rappukäytävällä ovat jonkun mielestä jo stressaavia asioita niin sellaisella herkkyydellä ei voi asua kyllä minkäänlaisessa kerrostalossa.
Isännöitsijästä voi tehdä rikosilmoituksen.
Lääkäristä dokkaria että tarviit terapiaa ja kunnon jytylääkkeet.
Valitettavasti pas kasta ei saa kultaa.
Kannattaa ostaa rautakaupasta vähän paremmat kuulosuojaimet.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa rautakaupasta vähän paremmat kuulosuojaimet.
Eiköhän AP ole jo 2,5 vuodessa keksinyt ratkaisun ongelmaansa
Olen kärsinyt vuosia yläkerran kantakävelijästä. Olen asunut (omistus)kämpässäni kohta 20 vuotta ja niistä ensimmäiset 17,5 ongelmitta kunnes yläkerran asunnon omistaja vaihtui kantakävelijä-jyskyttäjäksi.
Olen kokeillut varmaan parikymmentä erilaista korvatulppamallia, ei tepsi kantakävelijän jyskytykseen.
MUTTA kesällä löytyi vihdoin ratkaisu: vastamelukuulokkeet. Aina kun jyskytys alkaa, laitan ne korville ja nautin ihanasta rauhasta. Voin suositella lämpimästi kaikille, harmittaa etten itse kokeillut aiemmin! (Itsellä oli niistä aiempia huonoja kokemuksia toimistolta, siksi epäröin pitkään niihin sijoittamista.)
Nukun siis myös noilla vastamelukuulokkeilla, koska yläkerran norsukävelijä tykkää ryskätä pikkutunneilla. Trikki on tämä: unityynyksi sellainen U:n mallinen niskatyyny, joita käytetään matkoilla, mutta asettaa sen tyynyn ihan patjalle. Kun sijoittaa patjaa kohti olevan korvansa (kuulokkeen "muhkukohdan") siihen tyynyn tyhjään kohtaan keskelle, niin kuuloke ei paina korvaa. Vähän harjoittelemalla löytyy oikea asento. Itselläni on muistivaahtoa oleva malli, hyvin nukkuu.
Vuosia itse kärsineenä oli pakko jakaa tämä oma kokemus, toivottavasti on jollekulle apua! Eipä itseäni tosiaan auttanut mitkään kalliitkaan korvatulpat joita kokeilin, tämä oli ensimmäinen juttu joka auttoi.
Ja kyllä, odotan sitä päivää jolloin yläkertaan muuttaisi taas joku normaali kävelijä! Lontoossahan maalataan keskustakorttelien seiniä maalilla, joka ruiskuttaa seinille kusijan kuset takaisin omille kintuille. Mielestäni kerrostaloissa kaikki lattiat tulisi käsitellä vastaavalla maalilla, joka heijastaisi tömistelyn äänet kymmenkertaisena takaisin OMAAN asuntoon. Harvapa jatkaisi tömistelytottumustaan, jos haitta koituisikin itselle naapurien sijaan.
Vastamelukuulokkeet ja äänikirja päällä aina kun olet kotona. Viisastutkin vielä, jos kuuntelet tiedekirjoja. Parempi vaihtoehto on muuttaa omakotitaloon.
Liikenteek kohina ei ole ärsyttävää - päin vastoin. Olen asunut Mannerheimintie 136 2krs. kadun puolella, ratikkapysäkin kohdalla. Nukuin ihan hyvin aina.
Järkyttävä meteli ollut taas naapurissa aamusta asti.
Vapaapäivänä olisi mukava nauttia aamusta, mutta elämänkoululaiset huutavat ja tömistelevät taas niin että ei onnistu. 😩
Miten kehdataankin huutamalla puhua aikaisin aamulla ja paiskoa ovia.
Kuulostaa tutulta. Tässä kerrostalossa missä asun, tuntuu että ylemmissä kerroksissa tahallaan aiheuttaa melua tiputtamalla raskaita tavaroita lattialle, lyömällä jollain kovalla lattiaan, jos ei tuota niin soittaa kitaraa ja laulaa ja tämä henkilö tuntuu aina olevan asunnossa. Työtön niin kuin minäkin.
Hän ja jotkut muut täällä on homovastaisia. He nimittelevät homovastaisilla nimillä asunnoista, välillä jotkut tekee niin ulkona. Näin tampereella.
Muuttamaan olen itse päätynyt .Pitää kysellä uudessa paikassa millaisia naapureita ja ovatko asuneet pitkäänkin.Minä kulttuuri näkyy joka asiassa.
Mitä suomen kulttuurille ,käytöstavoille,kierrätykselle, kouluille ihan kaikelle on tapahtunut? niin kysyn vaan.
Mulla seinänaapuri osti tehokkaan tehosekottimen ja alkoi metelöimään keskellä yötä. Kenen tervejärkisen päähän tulee käyttää tehosekoitinta klo 3-4-5 yöllä?
Se meinaa värähtelee siitä keittiöntasosta tohon seinään ja tällä puolen on hirveä meteli. Kun tää on yksiö, niin en pääse mihinkään karkuun sitä ja joka ikinen kerta siihen herää.
Asiasta on puhuttu ja luulin, että se antaa mun nukkua. Oli tossa keväämmällä hiljaa, mutta nyt aloittanut uudestaan.
Herättäköön vielä kerran, niin rupean herättelee sitä. Silmä silmästä jne.
Peltorit on, mutta läpi tulee.
En ymmärrä tätä väkeä jotka väittää että kun korvatulpan laittaa korvaan niin olisi ihan sama kuin olisi kuulo mennyt kokonaan. Eihän se asia niin ole vaan esim. matalat töminät tulee läpi. Olen kokeillut kaikenlaisia tulppia silikonisista vaahtomuovisiin, sellaisia muotoiltavia muovailuvahamaisiakin jotka takuulla tukkii koko korvakäytävän mutta yläkerran töminöihin eivät auta yhtään mitään. Erikoista, miten kuuloelämykset voi vaihdella näin paljon.