Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pysykää riskiryhmäläiset kodeissanne"

Vierailija
31.05.2020 |

Asun Helsingin kantakaupungissa. Porukka ei noudata enää juurikaan mitään sosiaalisen etäisyyden sääntöjä, vaan ihmiset tunkevat kaupoissa ihan lähelle vaikka kävisit ruuhka-aikojen ulkopuolella. Yleinen ilmapiiri tuntuu olevan että meidän riskiryhmäläisten pitäisi vaan itse ymmärtää lukittautua entistä enemmän sisätiloihin ettei saada tartuntaa ja tukita teho-osastoja. Kuitenkin moni meistä riskiryhmäläisistä on nuori, työikäinen, opiskelija, työntekijä jne. Kaikkea työtä ei myöskään voi muuttaa etätyöksi, vaan edelleen riskiryhmäläisiä työskentelee aloilla joissa nyt ihmisten huolimattomuuden vuoksi tartuntariski nousee.

Olen useamman kerran kuullut mielipiteen että yhteiskunta on avattava täysillä, pysykööt riskiryhmäläiset koteihinsa lukittautuneina seuraavan vuoden/pari. Mitä mieltä?

Kommentit (264)

Vierailija
161/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla että pelkääjien pelko tulee jatkumaan seuraavat 10 vuotta. Taudin leviämisen hidastaminen pidentää sen kestoa. Lisänä uudet aallot jne.

Muut jatkavat normaalia elämäänsä. Ehkä korona vapauttaa hyviä työpaikkoja työttömille haettaviksi, aika näyttää ;).[/

Espanjassa, missä korona levisi kulovalkean tavoin on vasta-aineet vain 5%.lla. Ranskassakin n. 4%.lla, Ruotsista puhumattakaan.

Joten kyllä se tälläkin tavalla tulee pitkään kestämään. On myös tiedossa, ettei kaikki ihmiset elä normaaliin tapaan ja kuluta, kuten ennen koronaa vaan välttelevät paikkoja ja tartuntoja vaikka eivät kuuluisi edes riskiryhmiin.

Ruotsissa on laumasuoja saavutettu vuonna 2025 tällä tahdilla.

Vierailija
162/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähtimerkkiä sit hihaan vaan, muuten ei tiedä kiertää kaukaa.

Koronalingoilla saisi kyllä olla, jotta erotetaan teidät niistä jotka noudattavat normaaleja hygieniakäytäntöjä + koronarajoituksia. 

Koronarajoituksia puretaan koko ajan, ja noudatan kulloinkin voimassa olevia rajoituksia.

Siitä huolimatta perushygieniasääntöjä ja turvavälejä ei ole kumottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi tilata kotiin niin on pakko käydä asioilla.

Mä olen onnistunut tilaamaan kaiken kotiin. Olen ollut kotona jo 2,5 kk. 

Ei täällä maalla voi tilata. Nytkin pitää hakea esim. suolakivet, kukkia, multaa. Ei niitä kukaan tuo kotiin.

Vierailija
164/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronalingoilla saisi kyllä olla, jotta erotetaan teidät niistä jotka noudattavat normaaleja hygieniakäytäntöjä + koronarajoituksia. 

Koronarajoituksia puretaan koko ajan, ja noudatan kulloinkin voimassa olevia rajoituksia.

Siitä huolimatta ravintolat, museot, kirjastot jne on/ on kohta avattu. Sinun ei ole pakko tulla paikkoihin joissa turvavälejä ei ole mahdollista noudattaa.

Vierailija
165/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä maalla voi tilata. Nytkin pitää hakea esim. suolakivet, kukkia, multaa. Ei niitä kukaan tuo kotiin.

Eikö maalla ole edes Postilla kotiinkuljetusta? 

Vierailija
166/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöhköt pysyköön poteroissaan jos niin pelottaa.

Eniten vitutt*a nömä "riskiryhmäläiset" jotka ovat omalla persely*ään ensin tuhonneet oman terveytensä ja sitte vingutaan että pitäs suojella. Vit*u minä en rupea omaa elämääni rajoittamaan sen takia ettei joku vesipää osaa elää terveellisesti. Sitä saa mitä tilaa...

Kyllä se elämä voi suakin opettaa. Voit vaikkapa sairastua johonkin autoimmuunisairauteen tai syöpään. 

Eli kun sinä sait huonot kortit, muidenkin tulee kärsiä?

On se merkillistä kun nyt jo toisen kerran 2000-luvulla opetetaan pandemian vuoksi suomalaisille edullisia ja hygieenisiä toimintatapoja ja sitten niitä nimitetään kärsimykseksi. Jos oma terveys ei kiinnosta niin kannattaisi ottaa huomioon muiden terveys.

Yhdessä tutkimuksessa toinen ryhmä pesi kädet kymmenesti päivässä ja heillä flunssia oli 50% vähemmän kuin verrokkiryhmällä.

Metsäläinen on henkisesti metsäläinen vaikka asuisi kaupungissa. Liikaa hienostelua tuollainen peseminen ja turvavälin pitäminen. Kuuluuhan siihen saippuaan varmaan viii euroa vuodessa rahaakin!

Flunssa on hyvä syy juoda sitten lämmintä totia tai raakaa kossua.

Eli kaikki ruotsalaiset ovat metsäläisiä?

Vierailija
167/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä huolimatta ravintolat, museot, kirjastot jne on/ on kohta avattu. Sinun ei ole pakko tulla paikkoihin joissa turvavälejä ei ole mahdollista noudattaa.

Totta. Mutta miksi niitä turvavälejä ei noudateta? Onko se niin iso asia? Koska silloin aremmatkin voisivat päästä noihin paikkoihin ja sillä olisi varmasti heille iso merkitys.

Tuntuu jotenkin samanlaiselta logiikalta kuin se että syytetään raiskauksen uhria liian lyhyestä hameesta.

Vierailija
168/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun riskiryhmään, mutta hyväksyn sen että yhteiskunnan totaalisulkua ei voi pitää vuotta tai kahta. Itse eristäydyn enemmän kuin muut. Se on ikävää, mutta yritän katsoa asioiden valoisia puolia, sillä on turha kuluttaa energiaa siihen mitä ei voi saada. Tällä hetkellä keskityn siihen, että olen kiitollinen juuri tästä päivästä.

Vierailija
169/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti osa jengistä käyttäytyy näin. Ja osa heistä voi olla näitä supertartuttajia... 

Vierailija
170/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole noihin menossa. Mutta toivoisin että syksyllä esimerkiksi yliopistolle meneminen voisi olla turvallista. Tai kaupassa ja apteekissa käyminen. Pärjään kyllä yhden vuoden ilman baaria, mutta ilman toimivia keuhkoja en. 

Vierailija
171/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta miksi niitä turvavälejä ei noudateta? Onko se niin iso asia? Koska silloin aremmatkin voisivat päästä noihin paikkoihin ja sillä olisi varmasti heille iso merkitys.

Tuntuu jotenkin samanlaiselta logiikalta kuin se että syytetään raiskauksen uhria liian lyhyestä hameesta.

Ihmiset eivät välttämättä pahuuttaan ole noudattamatta turvavälejä. Jos haluat pitää niistä kiinni, voit ystävällisesti sanoa muille ihmisille, että pidetään iso turvaväli, olen riskiryhmää. Varmasti useimmat suhtautuvat pyyntöön suopeasti.

Vierailija
172/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukat eivät ole pakollinen hankinta

Vierailija
173/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei jokainen saa tehdä mitä haluaa? Hysteerikot olkoot  vaikka bunkkerissa ja ne joita ei vois vähempää kiinnostaa saa tehdä mitä lystää. Miksi täällä ketään pitää neuvoa jonkun viruksen takia? Viruksia on ollut ja mennyt ja ties mitä muita sairauksia, ei silloinkaan terveitä lukittu koteihin.

Vierailija
174/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet viimeksi käynyt museossa tai kirjastossa, jos pelkäät ruuhkia?

Vierailija
175/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei jokainen saa tehdä mitä haluaa? Hysteerikot olkoot  vaikka bunkkerissa ja ne joita ei vois vähempää kiinnostaa saa tehdä mitä lystää. Miksi täällä ketään pitää neuvoa jonkun viruksen takia? Viruksia on ollut ja mennyt ja ties mitä muita sairauksia, ei silloinkaan terveitä lukittu koteihin.

Siksi koska kyseessä on yleisvaarallinen tartuntatauti, joka ylikuormittaa sairaaloita jos virusta ei mitenkään estetä leviämistä.

Vierailija
176/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksesi on vähän turhan värittynyt ollakseen neutraali. Ei ole ok nimitellä muita hysteerikoiksi vain siksi että he eivät näe asiaa samoin kuin sinä. Tosiasiassa kukaan ei taida tietää Koronasta varmasti kaikkea, parhaatkin asiantuntijat esittävät teorioita. Se, että sinulla ei ole syytä olla huolissasi, on hieno juttu, mutta ymmärrä myös, että toisten tilanne voi olla erilainen.

Vierailija
177/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, jos perehdyt historiaan niin kyllä yhteiskuntia on suljettu, esimerkiksi ruton tai espanjantaudin vuoksi. Kannattaisi varmaan kuunnella siellä historiantunnilla... 

Vierailija
178/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukat eivät ole pakollinen hankinta

Totta, mutta mua kiinnosti, onko Postin palvelu maaseudulla huonontunut NIIN paljon, ettei ole edes kotiinkuljetusta. Tiedän, että  maaseudulla Postin palvelut eivät ole enää kuten joskus vuosia sitten, mutta onpa kökköä, jos ei ole kotiinkuljetustakaan. 

Vierailija
179/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet viimeksi käynyt museossa tai kirjastossa, jos pelkäät ruuhkia?

Ainakin täällä Helsingissä museot ja kirjastot ovat hyvinkin ruuhkaisia. Jos menet vaikka amos rexiin tai ateneumiin arkipäivänä päiväsaikaan, niin silloin on isoja koululaisryhmiä. Myöhemmin alkaa tulla työläiset ja perheet. Tyhjiä hetkiä ei ole. 

Vierailija
180/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksesi on vähän turhan värittynyt ollakseen neutraali. Ei ole ok nimitellä muita hysteerikoiksi vain siksi että he eivät näe asiaa samoin kuin sinä. Tosiasiassa kukaan ei taida tietää Koronasta varmasti kaikkea, parhaatkin asiantuntijat esittävät teorioita. Se, että sinulla ei ole syytä olla huolissasi, on hieno juttu, mutta ymmärrä myös, että toisten tilanne voi olla erilainen.

Näinpä. Esimerkiksi tutkijana työskentelevä siskoni vietää hyvin karanteeninomaista elämää, tapaa ihmisiä vain ulkona ja pienen määrän kerrallaan jne. Hänellä on sellainen koulutus, jotta voisin kuvitella hänen näkevän kokonaiskuvan kohtuullisen hyvin.