"Pysykää riskiryhmäläiset kodeissanne"
Asun Helsingin kantakaupungissa. Porukka ei noudata enää juurikaan mitään sosiaalisen etäisyyden sääntöjä, vaan ihmiset tunkevat kaupoissa ihan lähelle vaikka kävisit ruuhka-aikojen ulkopuolella. Yleinen ilmapiiri tuntuu olevan että meidän riskiryhmäläisten pitäisi vaan itse ymmärtää lukittautua entistä enemmän sisätiloihin ettei saada tartuntaa ja tukita teho-osastoja. Kuitenkin moni meistä riskiryhmäläisistä on nuori, työikäinen, opiskelija, työntekijä jne. Kaikkea työtä ei myöskään voi muuttaa etätyöksi, vaan edelleen riskiryhmäläisiä työskentelee aloilla joissa nyt ihmisten huolimattomuuden vuoksi tartuntariski nousee.
Olen useamman kerran kuullut mielipiteen että yhteiskunta on avattava täysillä, pysykööt riskiryhmäläiset koteihinsa lukittautuneina seuraavan vuoden/pari. Mitä mieltä?
Kommentit (264)
Teidän riskiryhmäläisten tehtävä on välttää tungoksia, pysyä mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa ja mikäli joudutte VÄLTTÄMÄTTÖMIEN asioiden vuoksi käymään ulkona, suojaatte itsenne asianmukaisesti ja huolehditte, ettette saa tartuntaa. Kuinka monta kertaa tämä pitää teille selittää?
Kyllä asia on kaikkien vastuulla, ei vain riskiryhmäläisten.
Jos kaupassa joku tunkee liian lähelle, avaa suusi ja huomauta turvaväleistä. Ja käytä maskia.
Vierailija kirjoitti:
Teidän riskiryhmäläisten tehtävä on välttää tungoksia, pysyä mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa ja mikäli joudutte VÄLTTÄMÄTTÖMIEN asioiden vuoksi käymään ulkona, suojaatte itsenne asianmukaisesti ja huolehditte, ettette saa tartuntaa. Kuinka monta kertaa tämä pitää teille selittää?
Ei tarvi selittää, oon pysynyt 13 viikkoa kotona ja pysyn näillä näkymin ainakin vuoden. Lääkärikontrollit käyn suojatoimien kanssa
Kaksi ensimmäistä kommenttia jo todistivat ap:n pointin täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Teidän riskiryhmäläisten tehtävä on välttää tungoksia, pysyä mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa ja mikäli joudutte VÄLTTÄMÄTTÖMIEN asioiden vuoksi käymään ulkona, suojaatte itsenne asianmukaisesti ja huolehditte, ettette saa tartuntaa. Kuinka monta kertaa tämä pitää teille selittää?[/
Montako kertaa pitää selittää, että töissä on käytävä ja julkisilla kuljettava. Ei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä palkattomalle.
Esim. sairaaloissakin työskentelee ihmisiä, jotka kuuluvat riskiryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä itsensä riskiryhmiin merkinneet tekevät. Edelleenkään normiastma tai diabetes ei tee riskiryhmäläistä, sydämen vajaatoiminta tai maksakirroosi kyllä. Yhteiskunta on avattava, koska meillä ei ole varaa tapattaa väestöä perussairauksiin, jotka nyt jäävät hoitamatta, kun ihmiset eivät pääse tai uskalla mennä lääkäriin tai tuhota perheitä ja mielenterveyksiä loputtomalla rajoittamisella.
Jos ihmiset eivät uskalla mennä lääkäriin ei se ole riskiryhmäläisten vika. Mediassakin on ollut paljon juttua siitä että sairaudet pitää edelleen hoitaa. Vai etkö seuraa lainkaan uutisia? Onko mielestäsi oikein, että riskiryhmäläiset ja heidän mielenterveytensä uhrataan, kun he joutuvat muiden huolimattomuuden vuoksi totaalieristyksiin? Sitä paitsi astma ja diabetes tekee riskiryhmäläisen, vaarallista levittää väärää faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä itsensä riskiryhmiin merkinneet tekevät. Edelleenkään normiastma tai diabetes ei tee riskiryhmäläistä, sydämen vajaatoiminta tai maksakirroosi kyllä. Yhteiskunta on avattava, koska meillä ei ole varaa tapattaa väestöä perussairauksiin, jotka nyt jäävät hoitamatta, kun ihmiset eivät pääse tai uskalla mennä lääkäriin tai tuhota perheitä ja mielenterveyksiä loputtomalla rajoittamisella.
Ai ne riskiryhmäläisetkö estävät sinua huolehtimasta terveydestäsi? Eiköhän se ole enemmänkin päin vastoin, riskiryhmäläiset eivät kulje tuolla räkimässä muiden naamoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän riskiryhmäläisten tehtävä on välttää tungoksia, pysyä mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa ja mikäli joudutte VÄLTTÄMÄTTÖMIEN asioiden vuoksi käymään ulkona, suojaatte itsenne asianmukaisesti ja huolehditte, ettette saa tartuntaa. Kuinka monta kertaa tämä pitää teille selittää?[/
Montako kertaa pitää selittää, että töissä on käytävä ja julkisilla kuljettava. Ei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä palkattomalle.
Esim. sairaaloissakin työskentelee ihmisiä, jotka kuuluvat riskiryhmiin.Mä otin loparit tuossa tilanteessa (sairaus, solusalpaajat, veritulppataipumus). Sinne vaan, etulinjaan, puutteellisilla suojaimilla. Silloisen työnantajan mukaan työterveyden mahdollisesti kirjoittama suositus tehtävien siirrosta ei ole määräävä työnantajalle.
Suosittelen kyllä muillekin, joiden ta katsoo olevan uhrattavissa. Ei sitä omaa henkiriepua kukaan muu suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset eivät uskalla mennä lääkäriin ei se ole riskiryhmäläisten vika. Mediassakin on ollut paljon juttua siitä että sairaudet pitää edelleen hoitaa. Vai etkö seuraa lainkaan uutisia? Onko mielestäsi oikein, että riskiryhmäläiset ja heidän mielenterveytensä uhrataan, kun he joutuvat muiden huolimattomuuden vuoksi totaalieristyksiin? Sitä paitsi astma ja diabetes tekee riskiryhmäläisen, vaarallista levittää väärää faktaa.
Ei se on rajoitusten vika, että lääkäreihin ei pääse. Ja ainoastaan huonossa hoitotasapainossa oleva astma tai kudosvaurioita aiheuttanut diabetes lasketaan riskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne riskiryhmäläiset jotka työskentelevät alalla jota ei voi tehdä etänä? Eläkkeelle vaan? Mitenkäs ne riskiryhmäläiset jotka opiskelevat? Entä ne jotka ovat vielä koululaisia?
Ja mitäs ne perusterveet, jotka haluaisivat pitää etäisyyttä muihin mutta hoitavat itse jonkun riskiryhmäläisen kauppa-asioita? Tai oma perheenjäsen kuuluu riskiryhmään? Pitääkö heidänkin eristäytyä täysin perheenjäsentään suojellakseen? Mihin vedetään raja?
On pienempi paha että riskiryhmäläiset eristäytyvät kuin että koko yhteiskunta lamaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se on rajoitusten vika, että lääkäreihin ei pääse. Ja ainoastaan huonossa hoitotasapainossa oleva astma tai kudosvaurioita aiheuttanut diabetes lasketaan riskiksi.
Astma menee huonoon tasapainoon mm infektioista, eli viruksista ja bakteereista. Korona on virus. Ja ainakin influenssan suhteen riskiryhmään lasketaan kaikki astmaatikot jotka tarvitsevat säännöllistä lääkitystä, eli myös ne joilla on keskivaikea astma. Keuhkosairaat ovat myös olleet koronakuolleissa yliedustettuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. sairaaloissakin työskentelee ihmisiä, jotka kuuluvat riskiryhmiin.Mä otin loparit tuossa tilanteessa (sairaus, solusalpaajat, veritulppataipumus). Sinne vaan, etulinjaan, puutteellisilla suojaimilla. Silloisen työnantajan mukaan työterveyden mahdollisesti kirjoittama suositus tehtävien siirrosta ei ole määräävä työnantajalle.
Suosittelen kyllä muillekin, joiden ta katsoo olevan uhrattavissa. Ei sitä omaa henkiriepua kukaan muu suojaa.Huhhuh.
Tästä kyllä pitäisi puhua enemmän, moniko joutuu tekemään työtään henkensä uhalla. Ja moniko on jo ottanut loparit. Mikähän media tekisi aiheesta vähän perusteellisemman jutun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ne riskiryhmäläisetkö estävät sinua huolehtimasta terveydestäsi? Eiköhän se ole enemmänkin päin vastoin, riskiryhmäläiset eivät kulje tuolla räkimässä muiden naamoihin.
Sulla ei ole mitään mahdollisuutta tietää mitä ne sadattuhannet riskiryhmäläiset tuolla tekevät. Joten ole vaiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kyllä muillekin, joiden ta katsoo olevan uhrattavissa. Ei sitä omaa henkiriepua kukaan muu suojaa.Huhhuh.
Tästä kyllä pitäisi puhua enemmän, moniko joutuu tekemään työtään henkensä uhalla. Ja moniko on jo ottanut loparit. Mikähän media tekisi aiheesta vähän perusteellisemman jutun?
Ei mikään. Olin töissä sairaanhoitopiirillä.
Joo, maaliskuun lopussa tulleen linjauksen mukaan riskiryhmäläisiä ei ole töissä, koska 70-vuotiaat ovat eläkkeellä. Sairaista ne, jotka ovat pystyneet töihinsä aiemmin, pystyvät niihin nytkin. Työterveys saattaa kirjoittaa suosituksen siirrosta, mutta se ei tosiaan ollut määräävä, joten en sitten jäänyt odottelemaan, miten lotossa käy. Hoitava lääkärini ei ottanut kantaa työkykyasioihin, ja ison työnantajan ote työterveyteen on tullut aika selväksi muutenkin. Työntekijä on korvattava koneenosa.
Suomi, 2020.
Palstan kanta on ollut aina, että kasvissyöjät saa olla juhlissa ilman ruokaa ja hajusteallergikot pysyköön pois julkisilla paikoilta. Allergiaoaikat junissa ja muualla on niille jotka ensin ehtivät. Eli jos sinulla on rajoitteita, niin ne ei muille kuulu.
Itseäni taas ärsyttää, kun vasta nyt valitetaan kun muita (riskiryhmäläisiä) ei huomioida. Itse olen elänyt vältellen riskipaikkoja koko aikuisikäni. Ja toivonut, että joskus otettaisiin vajaakuntoisetkin huomioon.
Ei ole mitään kielletty. Ei ole ollutkaan mitään karanteenia. Hallitus lausui väärän sanamuodon. Nyt se on oikaistu, jokainen ihminen saa itse arvioida mitä tekee ja minne menee. On vain ohjeita ja suosituksia. Talonpoikaisjärki riittää ja on suositeltavaa.
Myös riskiryhmäläiset saavat matkustaa niinkuin muutkin. Eri asia jos hoitava lääkäri kieltää, mutta muuten ok.
Minä olen käynyt lääkärissä muistaakseni noin viisi vuotta sitten, sekin polvesta, eikä ole hoitavaa lääkäriä. Jossain ohjeessa sanottiin, että jos matkustaa pitää kysyä hoitavalta lääkäriltä.
Ilmeisesti luullaan, että 70+ kaikilla on hoitava lääkäri ja jotain hoitoa vaativia sairauksia, no ei ole.
Jos menen matkalle päätän ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Palstan kanta on ollut aina, että kasvissyöjät saa olla juhlissa ilman ruokaa ja hajusteallergikot pysyköön pois julkisilla paikoilta. Allergiaoaikat junissa ja muualla on niille jotka ensin ehtivät. Eli jos sinulla on rajoitteita, niin ne ei muille kuulu.
Itseäni taas ärsyttää, kun vasta nyt valitetaan kun muita (riskiryhmäläisiä) ei huomioida. Itse olen elänyt vältellen riskipaikkoja koko aikuisikäni. Ja toivonut, että joskus otettaisiin vajaakuntoisetkin huomioon.
Jep totta tämä. Ja moni ei ymmärrä että rajoitteita voi olla ihan nuorillakin tai lapsilla.
Oli kyllä järkytys parikymppisenä kun nousin ratikkaan kepeillä kynkäten eikä kukaan väistänyt tai antanut tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Olin töissä sairaanhoitopiirillä.
Joo, maaliskuun lopussa tulleen linjauksen mukaan riskiryhmäläisiä ei ole töissä, koska 70-vuotiaat ovat eläkkeellä. Sairaista ne, jotka ovat pystyneet töihinsä aiemmin, pystyvät niihin nytkin. Työterveys saattaa kirjoittaa suosituksen siirrosta, mutta se ei tosiaan ollut määräävä, joten en sitten jäänyt odottelemaan, miten lotossa käy. Hoitava lääkärini ei ottanut kantaa työkykyasioihin, ja ison työnantajan ote työterveyteen on tullut aika selväksi muutenkin. Työntekijä on korvattava koneenosa.
Suomi, 2020.
Aika moni joutuu nytkin pelaamaan ikävää rulettia terveydellään. Tai sitten joutuu työkkärin tai sossun pompoteltavaksi, kun ottaa loparit.