Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pysykää riskiryhmäläiset kodeissanne"

Vierailija
31.05.2020 |

Asun Helsingin kantakaupungissa. Porukka ei noudata enää juurikaan mitään sosiaalisen etäisyyden sääntöjä, vaan ihmiset tunkevat kaupoissa ihan lähelle vaikka kävisit ruuhka-aikojen ulkopuolella. Yleinen ilmapiiri tuntuu olevan että meidän riskiryhmäläisten pitäisi vaan itse ymmärtää lukittautua entistä enemmän sisätiloihin ettei saada tartuntaa ja tukita teho-osastoja. Kuitenkin moni meistä riskiryhmäläisistä on nuori, työikäinen, opiskelija, työntekijä jne. Kaikkea työtä ei myöskään voi muuttaa etätyöksi, vaan edelleen riskiryhmäläisiä työskentelee aloilla joissa nyt ihmisten huolimattomuuden vuoksi tartuntariski nousee.

Olen useamman kerran kuullut mielipiteen että yhteiskunta on avattava täysillä, pysykööt riskiryhmäläiset koteihinsa lukittautuneina seuraavan vuoden/pari. Mitä mieltä?

Kommentit (264)

Vierailija
141/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla että pelkääjien pelko tulee jatkumaan seuraavat 10 vuotta. Taudin leviämisen hidastaminen pidentää sen kestoa. Lisänä uudet aallot jne.

Muut jatkavat normaalia elämäänsä. Ehkä korona vapauttaa hyviä työpaikkoja työttömille haettaviksi, aika näyttää ;).

Ehkä se kolahtaakin kovaa sinuun vaikka kuvittelet olevasi perusterve. Aika näyttää ;)

Se voi olla. Sitä ennen olen kuitenkin ehtinyt nauttia elämästä.

Usein, jos toivoo pahaa toiselle, se paha tapahtuukin itselle. Toivottavasti sinulle ei käy mitään.🧿

Tai sinulle 🧿

Onneksi en ole toivonut toiselle pahaa.

Vierailija
142/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla että pelkääjien pelko tulee jatkumaan seuraavat 10 vuotta. Taudin leviämisen hidastaminen pidentää sen kestoa. Lisänä uudet aallot jne.

Muut jatkavat normaalia elämäänsä. Ehkä korona vapauttaa hyviä työpaikkoja työttömille haettaviksi, aika näyttää ;).

Ehkä se kolahtaakin kovaa sinuun vaikka kuvittelet olevasi perusterve. Aika näyttää ;)

Usein, jos toivoo pahaa toiselle, se paha tapahtuukin itselle. Toivottavasti sinulle ei käy mitään.🧿

Tai sinulle 🧿

En minäkään. Kohtaloon voi itsekin vaikuttaa kuten sanoit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähtimerkkiä sit hihaan vaan, muuten ei tiedä kiertää kaukaa.

Koronalingoilla saisi kyllä olla, jotta erotetaan teidät niistä jotka noudattavat normaaleja hygieniakäytäntöjä + koronarajoituksia. 

Koronarajoituksia puretaan koko ajan, ja noudatan kulloinkin voimassa olevia rajoituksia.

Vierailija
144/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sinulle 🧿

En ole tuollaista sanonut.

Vierailija
145/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua vituttaa muutkin itsehankitut sairaudet, esim. keuhkosyöpä ja COPD vuosikymmeniä tupakoineella.

Tai pahat polvikulumat lihavalla kolmikymppisellä. Tai kirroosimaksa ja toistuvat pankut alkkiksella. Lähinnä siis harmittaa toki heidän itsensä ja menetetyn terveyden ja elinvuosien puolesta. Nuo taudit ei toki tartu eikä mun tarvi varoa niiden saamista tai kotiin viemistä. Koronassa on se pointti, että yksilön vastuuttomuudesta kärsii potilaan lisäksi lukuisat muut, jotka hänelle joutuvat vastoin tahtoaan joko omissa töissään tai vaikka samassa bussissa kulkiessa altistumaan.

Minua taa v**taa koska tartunatataudeissa syyllistetään toisia. Itse voidaan mennä töihin, vaikka puoliso hoitaa influenssaista lasta kotona. Töissä kahvitunnilla keskustellaan, että olenkohan minäkin tulossa kipeäksi, kun on vähän vetämätön olo. Sitten tullaan tänne suyttelemään toisia koronan levittämisestä. Tartuntataudit leviää ja sitä pyritään estämään. Mutta niiden leviäminen ei ole sen tartunnankantajan vika, kuin ääri tapauksissa.

Vierailija
146/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en riskiryhmäläisenä luottaisi muiden toimintaan, vaan itse pysyisin kotona. Vähän sama ajatus kuin jos miehille tulisi e-pillerit, en naisena luottaisi siihen että mies muistaa ne ottaa. Me naiset kun kuitenkin sen raskauden kannamme.

Sama. Harmittaa vaan kun nyt joutuu taas entistäkin tiukemmin eristymään, kun porukka ei vältä sitäkään vähää. En tiedä joudunko keskeyttämään syksyllä yliopiston vai miten onnistuu esim harjoittelut etänä. Pitää varmaan keksiä joku uusi ala mihin hakea ensi keväänä. 

Eihän tämä alanvaihto eroaa selkäsairaan alanvaihdosta tai jos tulee allergiseksi työlleen. Esim. Ystäväni floristi, joka rakasti työtään, joutui vaihtamaan alaa.

Niin. Korona vaan oletettavasti ei ole vuosikymmeniä jatkuva tilanne, allergia tai selkäsairaus sen sijaan yleensä on. 

Sillä perusteella pelkäävä voi laittaa elämänsä varastoon siksi aikaa. Se on vain väliaikainen vaihe.

Vierailija
147/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua vituttaa muutkin itsehankitut sairaudet, esim. keuhkosyöpä ja COPD vuosikymmeniä tupakoineella.

Tai pahat polvikulumat lihavalla kolmikymppisellä. Tai kirroosimaksa ja toistuvat pankut alkkiksella. Lähinnä siis harmittaa toki heidän itsensä ja menetetyn terveyden ja elinvuosien puolesta. Nuo taudit ei toki tartu eikä mun tarvi varoa niiden saamista tai kotiin viemistä. Koronassa on se pointti, että yksilön vastuuttomuudesta kärsii potilaan lisäksi lukuisat muut, jotka hänelle joutuvat vastoin tahtoaan joko omissa töissään tai vaikka samassa bussissa kulkiessa altistumaan.

Minua taa v**taa koska tartunatataudeissa syyllistetään toisia. Itse voidaan mennä töihin, vaikka puoliso hoitaa influenssaista lasta kotona. Töissä kahvitunnilla keskustellaan, että olenkohan minäkin tulossa kipeäksi, kun on vähän vetämätön olo. Sitten tullaan tänne suyttelemään toisia koronan levittämisestä. Tartuntataudit leviää ja sitä pyritään estämään. Mutta niiden leviäminen ei ole sen tartunnankantajan vika, kuin ääri tapauksissa.

Ja kukaan ei tarkoituksella levitä koronaa, mutta sille ei mahda mitään, jos sen tahtomattaan levittää. Tuskin sairaat edes liikkuvat ulkona ja oireeton ei voi mitenkään tietää sairaudestaan. On vastenmielistä tulla syyllistämään muita siitä, että keskuudessa liikkuu luonnonvoima.

Vierailija
148/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi tilata kotiin niin on pakko käydä asioilla.

Vierailija
149/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sinulle 🧿

Riskiryhmä eristäytyy, muut jatkavat normaalia elämää. Pointti on se, ettet tiedä milloin vaihdat karsinaa perusterveestä riskiryhmään. Siksi en olisi noin ylimielinen vaan eläisin kuin olisin jo riskiryhmässä. Siinä ryhmässä tulet olemassa joka tapauksessa joskus.

Vierailija
150/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi tilata kotiin niin on pakko käydä asioilla.

Mä olen onnistunut tilaamaan kaiken kotiin. Olen ollut kotona jo 2,5 kk. 

Vierailija
151/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sinulle 🧿

Riskiryhmä eristäytyy, muut jatkavat normaalia elämää. Pointti on se, ettet tiedä milloin vaihdat karsinaa perusterveestä riskiryhmään. Siksi en olisi noin ylimielinen vaan eläisin kuin olisin jo riskiryhmässä. Siinä ryhmässä tulet olemassa joka tapauksessa joskus.

Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan. Siksi memento mori. On ylimielistä kuvitella muuta. Käyttämättömästä elämästä ei saa rahoja takaisin.

Vierailija
152/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen etulinjan hoitajana on ollut hienoa seurata miten ihmiset alussa jaksoi noudattaa ohjeistuksia jne. Kyllähän se alkoi tilastoissa näkyä ja tällä hetkellä tosi hyvä tilanne myös pääkaupunkiseudulla.

Kuitenkin eilisen jälkeen kun on nähnyt kuvia ihmisten toiminnasta niin ei voi muuta sanoa kuin voi p..... Älkää käsittäkö väärin. Tämä on nyt uusi normaali ja jokainen päättää jääkö kotiin vai lähteekö piknikille puistoon. Mutta ajatuksena vaan se, että pitääkö kaikkien tuppautua niihin muutamaan puistoon kaiken väen keskelle? Helsingissäkin varmasti muita paikkoja johon voi mennä piknikille ja olla suhteellisen omassa rauhassa eikä tuollaisella sillit suolassa meiningillä. Ja joo. On mulla oma lehmäkin ojassa. Jokainen tehkööt mitä haluaa, mutta jo kevään lomat menetettyäni haluaisin pitää kesälomani (joiden pitämisestä on pitänyt työnantajan kanssa käydä kovaa keskustelua) jolloin pidän itseäni hetken karanteenissa jotta voin matkustaa tapaamaan sairastunutta sukulaistani (ihan pihalla tavataan ja itselle maski + välimatkat) ja edes hengähtää hetken ja nauttia kesästä. En halua olla teho-osastolla hoitamassa puistoilijoita tai terassikännääjiä joilta unohtuneet ohjeistukset.

Yhteenvetona nauttikaa kesästä, mutta tehkää se muita kunnioittaen ja ohjeistuksia noudattaen. Näin turvataan meidän kaikkien hyvinvointi.

Vierailija
153/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös että kaikki nuha, yskä ja aivastelu ei ole koronaa.

T. Siitepölyallergikko

Vierailija
154/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tämä keskustelu polarisoituu. Osa tuntuu olevan sitä mieltä, että riskiryhmät voidaan uhrata jotta muut saavat jatkaa normaalia elämää, mutta tartuntataudit nyt tietysti eivät toimi näin. Mutta toisaalta kukaan ei tunnu tietävän Koronasta mitään varmaa, joten siinäpä nyt ihmetellään

Varovaiset taas vetoavat siihen että jos kaikki joustaisivat vähän, niin kaikilla voisi olla turvallisempaa. Tämä tuntuu minusta ihan kohtuulliselta mutta osa kokee etteivät he saa elää. Vähän epäselväksi on jäänyt mitä se eläminen on, joka näitä ohjeistuksia (käsihygienia, turvaväli yms.) noudattamalla, estyy. Vai onko kyse pohjimmiltaan siitä, että ihmiset ovat kyllästyneet Koronaan ja siihen, että joku ylipäätään rajoittaa heidän elämäänsä millään tavalla.

Omalta osaltani voin sanoa että Korona ei ole vaikuttanut minuun suuresti, paitsi että ylitöitä on saatu paiskia ja lomaviikko peruuntui. Ollaan siis tavallaan onnellisia, joskin itsekin olisin voinut ottaa sellasen ylimääräisen 6 viikon kuntoilu ja leipomisloman joilla jengi on keulinut.

Vierailija
155/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälleen etulinjan hoitajana on ollut hienoa seurata miten ihmiset alussa jaksoi noudattaa ohjeistuksia jne. Kyllähän se alkoi tilastoissa näkyä ja tällä hetkellä tosi hyvä tilanne myös pääkaupunkiseudulla.

Kuitenkin eilisen jälkeen kun on nähnyt kuvia ihmisten toiminnasta niin ei voi muuta sanoa kuin voi p..... Älkää käsittäkö väärin. Tämä on nyt uusi normaali ja jokainen päättää jääkö kotiin vai lähteekö piknikille puistoon. Mutta ajatuksena vaan se, että pitääkö kaikkien tuppautua niihin muutamaan puistoon kaiken väen keskelle? Helsingissäkin varmasti muita paikkoja johon voi mennä piknikille ja olla suhteellisen omassa rauhassa eikä tuollaisella sillit suolassa meiningillä. Ja joo. On mulla oma lehmäkin ojassa. Jokainen tehkööt mitä haluaa, mutta jo kevään lomat menetettyäni haluaisin pitää kesälomani (joiden pitämisestä on pitänyt työnantajan kanssa käydä kovaa keskustelua) jolloin pidän itseäni hetken karanteenissa jotta voin matkustaa tapaamaan sairastunutta sukulaistani (ihan pihalla tavataan ja itselle maski + välimatkat) ja edes hengähtää hetken ja nauttia kesästä. En halua olla teho-osastolla hoitamassa puistoilijoita tai terassikännääjiä joilta unohtuneet ohjeistukset.

Yhteenvetona nauttikaa kesästä, mutta tehkää se muita kunnioittaen ja ohjeistuksia noudattaen. Näin turvataan meidän kaikkien hyvinvointi.

Mä vähän luulen, että kun asiantuntijat päättivät olevan täysin turvallista sulloa 25-30 oppilasta samaa pieneen luokkahuoneeseen, nämä nuoret sitten ajattelivat, että yhtä turvallista se on kokoontua puistossakin. Harvemmin kaveriporukat tuon isompia kuitenkaan on kuin mitä samalla luokalla on oppilaita. Koulujen avaamiselle saattoi olla ihan hyvät syyt, mutta kukaan asiantuntija ei voi väittää, että virus tietäisi, onko se nyt koulurakennuksessa vai jossain muualla. 

Vierailija
156/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sinulle 🧿

Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan. Siksi memento mori. On ylimielistä kuvitella muuta. Käyttämättömästä elämästä ei saa rahoja takaisin.

Ja käytetystä saa satavarmasti hautapaikan nopeammin kuin voit kuvitellakaan.

Vierailija
157/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sinulle 🧿

Ja käytetystä saa satavarmasti hautapaikan nopeammin kuin voit kuvitellakaan.

Meillä on sukuhauta, joten hautapaikka on jo odottamassa.

Vierailija
158/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöhköt pysyköön poteroissaan jos niin pelottaa.

Eniten vitutt*a nömä "riskiryhmäläiset" jotka ovat omalla persely*ään ensin tuhonneet oman terveytensä ja sitte vingutaan että pitäs suojella. Vit*u minä en rupea omaa elämääni rajoittamaan sen takia ettei joku vesipää osaa elää terveellisesti. Sitä saa mitä tilaa...

Kyllä se elämä voi suakin opettaa. Voit vaikkapa sairastua johonkin autoimmuunisairauteen tai syöpään. 

Eli kun sinä sait huonot kortit, muidenkin tulee kärsiä?

On se merkillistä kun nyt jo toisen kerran 2000-luvulla opetetaan pandemian vuoksi suomalaisille edullisia ja hygieenisiä toimintatapoja ja sitten niitä nimitetään kärsimykseksi. Jos oma terveys ei kiinnosta niin kannattaisi ottaa huomioon muiden terveys.

Yhdessä tutkimuksessa toinen ryhmä pesi kädet kymmenesti päivässä ja heillä flunssia oli 50% vähemmän kuin verrokkiryhmällä.

Metsäläinen on henkisesti metsäläinen vaikka asuisi kaupungissa. Liikaa hienostelua tuollainen peseminen ja turvavälin pitäminen. Kuuluuhan siihen saippuaan varmaan viii euroa vuodessa rahaakin!

Flunssa on hyvä syy juoda sitten lämmintä totia tai raakaa kossua.

Vierailija
159/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskiryhmäläisyys ei aina näy päälle - paitsi jos on kovin ’riski’. Mistä me normot voimme tietää, ketkä ovat terveydentilansa takia kartettavia henkilöitä?

Mun mielestä kasvomaskin käyttäminen voisi olla hyvä merkki. Jos käyttäisi kasvomaskia, se olisi muille merkki, että kierrä minut kaukaa. 

Esimerkiksi opettajia kiellettiin käyttämästä kasvomaskia. Myöskään kaupankassat yms ei saa käyttää. 

Kuinka työsuojelu ei puutu tuollaiseen?

Vierailija
160/264 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskiryhmäläisillä on perheenjäseniä. Tartutatko juuri sinä tällaisen perheenjäsenen unohtamalla turvavälin ja hönkimällä päin?

Osa heistä yksinhuoltajia.