"Pysykää riskiryhmäläiset kodeissanne"
Asun Helsingin kantakaupungissa. Porukka ei noudata enää juurikaan mitään sosiaalisen etäisyyden sääntöjä, vaan ihmiset tunkevat kaupoissa ihan lähelle vaikka kävisit ruuhka-aikojen ulkopuolella. Yleinen ilmapiiri tuntuu olevan että meidän riskiryhmäläisten pitäisi vaan itse ymmärtää lukittautua entistä enemmän sisätiloihin ettei saada tartuntaa ja tukita teho-osastoja. Kuitenkin moni meistä riskiryhmäläisistä on nuori, työikäinen, opiskelija, työntekijä jne. Kaikkea työtä ei myöskään voi muuttaa etätyöksi, vaan edelleen riskiryhmäläisiä työskentelee aloilla joissa nyt ihmisten huolimattomuuden vuoksi tartuntariski nousee.
Olen useamman kerran kuullut mielipiteen että yhteiskunta on avattava täysillä, pysykööt riskiryhmäläiset koteihinsa lukittautuneina seuraavan vuoden/pari. Mitä mieltä?
Kommentit (264)
Mitä te oikein vaaditte? Että maailma pysähtyy kun teitä pelottaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein vaaditte? Että maailma pysähtyy kun teitä pelottaa?
Kukaan ei ole vaatinut maailman pysäyttämistä. Olet ainut joka on koko asian edes nostanut esiin.
Riskiryhmäläisyys ei aina näy päälle - paitsi jos on kovin ’riski’. Mistä me normot voimme tietää, ketkä ovat terveydentilansa takia kartettavia henkilöitä?
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläisyys ei aina näy päälle - paitsi jos on kovin ’riski’. Mistä me normot voimme tietää, ketkä ovat terveydentilansa takia kartettavia henkilöitä?
Mun mielestä kasvomaskin käyttäminen voisi olla hyvä merkki. Jos käyttäisi kasvomaskia, se olisi muille merkki, että kierrä minut kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään. Siksi turvavälit kaupoissa, käsihygieniasta huolehtiminen yms. Ja jos mitään oireita jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kasvomaskin käyttäminen voisi olla hyvä merkki. Jos käyttäisi kasvomaskia, se olisi muille merkki, että kierrä minut kaukaa.
Esimerkiksi opettajia kiellettiin käyttämästä kasvomaskia. Myöskään kaupankassat yms ei saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään. Siksi turvavälit kaupoissa, käsihygieniasta huolehtiminen yms. Ja jos mitään oireita jää kotiin.
Enemmistön tehtävä ei ole venyä ja paukkua vähemmistön tarpeiden takia. Jos minulla ja neljällä miljoonalla muulla ei ole mitään pelättävää, me emme pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläiset huolehtikoot omasta turvallisuudestaan ja jos on esim. töissä, niin ne loparit voi ottaa. Ei muiden pidä jättää elämää elämättä ja yhteiskunnan romahtaa vain siksi ettei joku pappa ottaisi lukua tai jonkun astmaatikon astma pahenisi.
No mietipä nyt itse järjellä, mitä tapahtuisi jos kaikki riskiryhmäläiset ottaisivat loparit? Mistä saadaan nopeasti siivoajia, hoitajia, kaupankassoja, lähäreitä, opettajia, lääkäreitä yms tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistön tehtävä ei ole venyä ja paukkua vähemmistön tarpeiden takia. Jos minulla ja neljällä miljoonalla muulla ei ole mitään pelättävää, me emme pelkää.
Korona on yleisvaarallinen tauti. Sen levittämisestä pitäisi sakottaa. Jo tulis tolkkua pahimmillekin paukapäille.
Eristäydyn toki kotiin jos joku maksaa minulle palkan verran rahaa eristäytymisestä. Aiemmin etätyö ei ollut mikään ongelma. Miksi pitäisi nyt sitten vielä siitepölyaikana mennä avokonttoriin koska muutkin ovat siellä?
Minä teen etätöitä, lapsi oli loppuun asti etäkoulussa ja käytimme ruokakassipalvelua.
Olen tosi pahoillani sinun puolesta, ettet voi tehdä, kuin minä.
Harrastukset ovat nyt tauolla, meidän perheen harrastus on yhdessä ulkona käynti, turvavälejä noudattaen .
Kun meidän perhe on pois ruuhkasta, siellä on vähemmän ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläiset huolehtikoot omasta turvallisuudestaan ja jos on esim. töissä, niin ne loparit voi ottaa. Ei muiden pidä jättää elämää elämättä ja yhteiskunnan romahtaa vain siksi ettei joku pappa ottaisi lukua tai jonkun astmaatikon astma pahenisi.
No mietipä nyt itse järjellä, mitä tapahtuisi jos kaikki riskiryhmäläiset ottaisivat loparit? Mistä saadaan nopeasti siivoajia, hoitajia, kaupankassoja, lähäreitä, opettajia, lääkäreitä yms tilalle?
Katselepas hetki nykyisiä työttömyys- ja lomautuslukuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen etätöitä, lapsi oli loppuun asti etäkoulussa ja käytimme ruokakassipalvelua.
Olen tosi pahoillani sinun puolesta, ettet voi tehdä, kuin minä.
Harrastukset ovat nyt tauolla, meidän perheen harrastus on yhdessä ulkona käynti, turvavälejä noudattaen .
Kun meidän perhe on pois ruuhkasta, siellä on vähemmän ihmisiä.
Meinaatteko jatkaa etäkoulua ensi syksynäkin? Toinen aalto voi tulla nopeammin kuin uskoisikaan, ainakaan Helsingissä ei mitään etäisyyksiä enää pidetä. Toki jos asuu pienemmällä paikkakunnalla välttely voi olla helppoa vaikka kävisikin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle alalle pitää olla sopiva koulutus, kuka tahansa työtön ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona on yleisvaarallinen tauti. Sen levittämisestä pitäisi sakottaa. Jo tulis tolkkua pahimmillekin paukapäille.
Niin, kyllä terveitä pitää rangaista jos itse on lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä itsensä riskiryhmiin merkinneet tekevät. Edelleenkään normiastma tai diabetes ei tee riskiryhmäläistä, sydämen vajaatoiminta tai maksakirroosi kyllä. Yhteiskunta on avattava, koska meillä ei ole varaa tapattaa väestöä perussairauksiin, jotka nyt jäävät hoitamatta, kun ihmiset eivät pääse tai uskalla mennä lääkäriin tai tuhota perheitä ja mielenterveyksiä loputtomalla rajoittamisella.
Jos ihmiset eivät uskalla mennä lääkäriin ei se ole riskiryhmäläisten vika. Mediassakin on ollut paljon juttua siitä että sairaudet pitää edelleen hoitaa. Vai etkö seuraa lainkaan uutisia? Onko mielestäsi oikein, että riskiryhmäläiset ja heidän mielenterveytensä uhrataan, kun he joutuvat muiden huolimattomuuden vuoksi totaalieristyksiin? Sitä paitsi astma ja diabetes tekee riskiryhmäläisen, vaarallista levittää väärää faktaa.
Kävin kontrollissa ja ikinä ei ole ollut sairaalassa yhtä hiljaista kuin kontrollissa käydessäni. Meidän sairaalan ovesta eipääse eteenpäin ilman kutsukirjettä. Muut menevät pihan triage-teltan kautta jatkoon eli minkäänlaista koronalle altistusta ei pääse teoriassa kyllä sairaalassa käydessä syntymään.
En kuulu riskiryhmään mutta mua kyllä vituttaa lääkärinä hoitaa töissä koronasairaita ihmisiä ja ottaa riski saada itsekin vakava tartunta ja levittää se kotiin perheenjäsenille, joihin taas kuuluu mm. astmaa sairastava puoliso. Kaikki ei toki voi tartuntaansa estää mutta nämä "mulla on oikeus matkustaa ja shoppailla ja bilettää koska minä minä minä ja pysyköön riskiryhmäläiset kotona" vetää kyllä pinnan kireälle. Bilettäkää ja matkustakaa mutta älkää tulko sitten valittamaan tautia ja vinkumaan respiraattoripaikkaa. Shop until you drop.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi opettajia kiellettiin käyttämästä kasvomaskia. Myöskään kaupankassat yms ei saa käyttää.
Opettajat ja kaupan kassat eivät muutenkaan pysty pitämään työssään turvaväliä eli maskin käyttäminen riskiryhmäläisyyden merkkinä olisi ollut turha. Ja kasvomaskihan ei suojaa käyttäjäänsä saamasta tartuntaa vaan käyttäjää tartuttamasta muita.
Mä kyllä ymmärrän sen, että jos riskiryhmäläisen voisi jostain tunnistaa, olisi helppoa myös toimia sen mukaan. Kun kuljen kyynärsauvojen kanssa ulkona, autoilijat ja muut ihmiset suhtautuvat ihan eri tavalla kuin silloin, kun terveydentilani on parempi enkä tarvitse kyynärsauvoja. Tuntuu, että ihmisten kärsivällisyys on parempi silloin, kun musta näkee päältäpäin, että mulla on liikkumisen kanssa vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle alalle pitää olla sopiva koulutus, kuka tahansa työtön ei kelpaa.
Eiköhän noista määristä ala jo löytymään.
Totta, mutta jos tulisi sellainen tilanne, että tehohoitopaikkoja ja hengityskoneita ei riittäisi kaikille tarvitseville, ensisijaisesti hoidettaisiin perusterveet. Vaikka kuulunkin niihin, jotka jäisivät ilman tehohoitoa, ymmärrän tämän oikein hyvin. Priorisoinnissa on otettava huomioon, kuka hyötyy todennäköisimmin hoidosta eniten. Olen ollut kerran elämässäni tehohoidossa ja toipuminen kesti vuoden. En usko, että selviäisin toisesta kerrasta enää työkykyiseksi. Enkä halua edes kokeilla. Sen vuoksi pysyn mieluummin eristyksissä muista ihmisistä kuin ottaisin riskin.