"Pysykää riskiryhmäläiset kodeissanne"
Asun Helsingin kantakaupungissa. Porukka ei noudata enää juurikaan mitään sosiaalisen etäisyyden sääntöjä, vaan ihmiset tunkevat kaupoissa ihan lähelle vaikka kävisit ruuhka-aikojen ulkopuolella. Yleinen ilmapiiri tuntuu olevan että meidän riskiryhmäläisten pitäisi vaan itse ymmärtää lukittautua entistä enemmän sisätiloihin ettei saada tartuntaa ja tukita teho-osastoja. Kuitenkin moni meistä riskiryhmäläisistä on nuori, työikäinen, opiskelija, työntekijä jne. Kaikkea työtä ei myöskään voi muuttaa etätyöksi, vaan edelleen riskiryhmäläisiä työskentelee aloilla joissa nyt ihmisten huolimattomuuden vuoksi tartuntariski nousee.
Olen useamman kerran kuullut mielipiteen että yhteiskunta on avattava täysillä, pysykööt riskiryhmäläiset koteihinsa lukittautuneina seuraavan vuoden/pari. Mitä mieltä?
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
En kuulu riskiryhmään mutta mua kyllä vituttaa lääkärinä hoitaa töissä koronasairaita ihmisiä ja ottaa riski saada itsekin vakava tartunta ja levittää se kotiin perheenjäsenille, joihin taas kuuluu mm. astmaa sairastava puoliso. Kaikki ei toki voi tartuntaansa estää mutta nämä "mulla on oikeus matkustaa ja shoppailla ja bilettää koska minä minä minä ja pysyköön riskiryhmäläiset kotona" vetää kyllä pinnan kireälle. Bilettäkää ja matkustakaa mutta älkää tulko sitten valittamaan tautia ja vinkumaan respiraattoripaikkaa. Shop until you drop.
Tsemppiä työhön!
Kaikki tutut lääkärit muuten ovat jakaneet somessa näitä kehotuksia siitä, että käyttäkää järkeä ja edes vähän etäisyyttä, mutta tuntuu vaan kuuroille korville menevän. Pitäisi olla joku superjulkkis joka puhuisi etäisyyden pitämisestä että menisi suuren massan kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläisyys ei aina näy päälle - paitsi jos on kovin ’riski’. Mistä me normot voimme tietää, ketkä ovat terveydentilansa takia kartettavia henkilöitä?
Ei mistään. Siksi turvavälit kaupoissa, käsihygieniasta huolehtiminen yms. Ja jos mitään oireita jää kotiin.
Enemmistön tehtävä ei ole venyä ja paukkua vähemmistön tarpeiden takia. Jos minulla ja neljällä miljoonalla muulla ei ole mitään pelättävää, me emme pelkää.
Korona on yleisvaarallinen tauti. Sen levittämisestä pitäisi sakottaa. Jo tulis tolkkua pahimmillekin paukapäille.
Niin, kyllä terveitä pitää rangaista jos itse on lihava.
Jos olet lihava, niin laihduta. Se ei silti oikeuta sinua levittämään koronaa meihin perussairaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en riskiryhmäläisenä luottaisi muiden toimintaan, vaan itse pysyisin kotona. Vähän sama ajatus kuin jos miehille tulisi e-pillerit, en naisena luottaisi siihen että mies muistaa ne ottaa. Me naiset kun kuitenkin sen raskauden kannamme.
Hyvä vertaus!
Vierailija kirjoitti:
Itse en riskiryhmäläisenä luottaisi muiden toimintaan, vaan itse pysyisin kotona. Vähän sama ajatus kuin jos miehille tulisi e-pillerit, en naisena luottaisi siihen että mies muistaa ne ottaa. Me naiset kun kuitenkin sen raskauden kannamme.
Sama. Harmittaa vaan kun nyt joutuu taas entistäkin tiukemmin eristymään, kun porukka ei vältä sitäkään vähää. En tiedä joudunko keskeyttämään syksyllä yliopiston vai miten onnistuu esim harjoittelut etänä. Pitää varmaan keksiä joku uusi ala mihin hakea ensi keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläisyys ei aina näy päälle - paitsi jos on kovin ’riski’. Mistä me normot voimme tietää, ketkä ovat terveydentilansa takia kartettavia henkilöitä?
Ei mistään. Siksi turvavälit kaupoissa, käsihygieniasta huolehtiminen yms. Ja jos mitään oireita jää kotiin.
Enemmistön tehtävä ei ole venyä ja paukkua vähemmistön tarpeiden takia. Jos minulla ja neljällä miljoonalla muulla ei ole mitään pelättävää, me emme pelkää.
Korona on yleisvaarallinen tauti. Sen levittämisestä pitäisi sakottaa. Jo tulis tolkkua pahimmillekin paukapäille.
Niin, kyllä terveitä pitää rangaista jos itse on lihava.
Jos olet lihava, niin laihduta. Se ei silti oikeuta sinua levittämään koronaa meihin perussairaisiin.
Ei ole koronaa tällä hetkellä enkä kuulu riskiryhmään. Minkälaisen hihamerkkejä haluaisitte?
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläiset huolehtikoot omasta turvallisuudestaan ja jos on esim. töissä, niin ne loparit voi ottaa. Ei muiden pidä jättää elämää elämättä ja yhteiskunnan romahtaa vain siksi ettei joku pappa ottaisi lukua tai jonkun astmaatikon astma pahenisi.
Astma ei pahene vaan lähtee henki. Pappa on toki turvassa kotonaan. Tekee pientä lenkkiä lähistöllä ja ruoka tuodaan kotiin.
Meitä perheessä kaksi riskiryhmäläistä ja kaksi opiskelijaa. Yksi käy työssä hyvin turvallisessa paikassa (vanhustenhuolto) muut pysyvät enimmäkseen kotona. Yhteiskunta ei pahemmin kiinnosta, jos on oma tai läheisen henki kyseessä.
Meillä mennään näin syksyyn ja sitten arvioidaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä itsensä riskiryhmiin merkinneet tekevät. Edelleenkään normiastma tai diabetes ei tee riskiryhmäläistä, sydämen vajaatoiminta tai maksakirroosi kyllä. Yhteiskunta on avattava, koska meillä ei ole varaa tapattaa väestöä perussairauksiin, jotka nyt jäävät hoitamatta, kun ihmiset eivät pääse tai uskalla mennä lääkäriin tai tuhota perheitä ja mielenterveyksiä loputtomalla rajoittamisella.
Jos ihmiset eivät uskalla mennä lääkäriin ei se ole riskiryhmäläisten vika. Mediassakin on ollut paljon juttua siitä että sairaudet pitää edelleen hoitaa. Vai etkö seuraa lainkaan uutisia? Onko mielestäsi oikein, että riskiryhmäläiset ja heidän mielenterveytensä uhrataan, kun he joutuvat muiden huolimattomuuden vuoksi totaalieristyksiin? Sitä paitsi astma ja diabetes tekee riskiryhmäläisen, vaarallista levittää väärää faktaa.
Ei se on rajoitusten vika, että lääkäreihin ei pääse. Ja ainoastaan huonossa hoitotasapainossa oleva astma tai kudosvaurioita aiheuttanut diabetes lasketaan riskiksi.
Käytä nyt järkesi. Minulla on astma, jota hoidan kaikkien sääntöjen mukaan. Siitä huolimatta saan ihan tavallisen flunssan jälkeen keuhkoputkentulehduksia ja olen jopa joutunut pienestä pitäen osastolle keuhkokuumeen vuoksi.
Edellinen kerta oli kauhea kun en saanut henkeä vaikka otin avaavaa ja jouduin kirjoittamaan paperille ja antamaan paperin perheenjäsenen käteen, että hän tilaisi ambulanssin. Jouduin ihan yövaatteissa sairaalaan ilman takkia, lompakkoa tai puhelinta. Onneksi minulle aloitettiin jo ambulanssissa tehokas hoito, joka jatkui ensiavussa.
Eli te ympärillenne yskijät voisitte tosiaankin opetella sitä THL:n opettamaa yskimishygieniaa. Näkee paljon kun ihmiset yskivät käsiinsä ja sitten klähmivät eri paikkoja ysköksisillä käsillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä itsensä riskiryhmiin merkinneet tekevät. Edelleenkään normiastma tai diabetes ei tee riskiryhmäläistä, sydämen vajaatoiminta tai maksakirroosi kyllä. Yhteiskunta on avattava, koska meillä ei ole varaa tapattaa väestöä perussairauksiin, jotka nyt jäävät hoitamatta, kun ihmiset eivät pääse tai uskalla mennä lääkäriin tai tuhota perheitä ja mielenterveyksiä loputtomalla rajoittamisella.
Jos ihmiset eivät uskalla mennä lääkäriin ei se ole riskiryhmäläisten vika. Mediassakin on ollut paljon juttua siitä että sairaudet pitää edelleen hoitaa. Vai etkö seuraa lainkaan uutisia? Onko mielestäsi oikein, että riskiryhmäläiset ja heidän mielenterveytensä uhrataan, kun he joutuvat muiden huolimattomuuden vuoksi totaalieristyksiin? Sitä paitsi astma ja diabetes tekee riskiryhmäläisen, vaarallista levittää väärää faktaa.
Ei se on rajoitusten vika, että lääkäreihin ei pääse. Ja ainoastaan huonossa hoitotasapainossa oleva astma tai kudosvaurioita aiheuttanut diabetes lasketaan riskiksi.
Käytä nyt järkesi. Minulla on astma, jota hoidan kaikkien sääntöjen mukaan. Siitä huolimatta saan ihan tavallisen flunssan jälkeen keuhkoputkentulehduksia ja olen jopa joutunut pienestä pitäen osastolle keuhkokuumeen vuoksi.
Edellinen kerta oli kauhea kun en saanut henkeä vaikka otin avaavaa ja jouduin kirjoittamaan paperille ja antamaan paperin perheenjäsenen käteen, että hän tilaisi ambulanssin. Jouduin ihan yövaatteissa sairaalaan ilman takkia, lompakkoa tai puhelinta. Onneksi minulle aloitettiin jo ambulanssissa tehokas hoito, joka jatkui ensiavussa.
Eli te ympärillenne yskijät voisitte tosiaankin opetella sitä THL:n opettamaa yskimishygieniaa. Näkee paljon kun ihmiset yskivät käsiinsä ja sitten klähmivät eri paikkoja ysköksisillä käsillään.
Täällä toinen astmaatikko, päivystykset ja spira tullut erittäin tutuksi, siis ihan tavallisen flunssan yhteydessä. Ja influenssa sitten tarkoitti sairaalaan jäämistä. Toivotaan että pysytään terveenä, eipä tässä voi muuta tehdä kuin kotiinsa eristäytyä, tekee sitten kotijumppaa yms että kunto pysyy ja lenkille kymmenen jälkeen illalla kun vähemmän porukkaa liikkeellä.
Se voi olla että pelkääjien pelko tulee jatkumaan seuraavat 10 vuotta. Taudin leviämisen hidastaminen pidentää sen kestoa. Lisänä uudet aallot jne.
Muut jatkavat normaalia elämäänsä. Ehkä korona vapauttaa hyviä työpaikkoja työttömille haettaviksi, aika näyttää ;).
Huvittavinta että tinderissä loppuu keskustelut jos mainitsee että on perussairas. Me ollaan niitä tämän ajan spitaalisia ilmeisesti. Muistutetaan omalla olemassaolollamme muitakin heidän kuolevaisuudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöhköt pysyköön poteroissaan jos niin pelottaa.
Eniten vitutt*a nömä "riskiryhmäläiset" jotka ovat omalla persely*ään ensin tuhonneet oman terveytensä ja sitte vingutaan että pitäs suojella. Vit*u minä en rupea omaa elämääni rajoittamaan sen takia ettei joku vesipää osaa elää terveellisesti. Sitä saa mitä tilaa...Kyllä se elämä voi suakin opettaa. Voit vaikkapa sairastua johonkin autoimmuunisairauteen tai syöpään.
Eli kun sinä sait huonot kortit, muidenkin tulee kärsiä?
On se merkillistä kun nyt jo toisen kerran 2000-luvulla opetetaan pandemian vuoksi suomalaisille edullisia ja hygieenisiä toimintatapoja ja sitten niitä nimitetään kärsimykseksi. Jos oma terveys ei kiinnosta niin kannattaisi ottaa huomioon muiden terveys.
Yhdessä tutkimuksessa toinen ryhmä pesi kädet kymmenesti päivässä ja heillä flunssia oli 50% vähemmän kuin verrokkiryhmällä.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla että pelkääjien pelko tulee jatkumaan seuraavat 10 vuotta. Taudin leviämisen hidastaminen pidentää sen kestoa. Lisänä uudet aallot jne.
Muut jatkavat normaalia elämäänsä. Ehkä korona vapauttaa hyviä työpaikkoja työttömille haettaviksi, aika näyttää ;).
Ehkä se kolahtaakin kovaa sinuun vaikka kuvittelet olevasi perusterve. Aika näyttää ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöhköt pysyköön poteroissaan jos niin pelottaa.
Eniten vitutt*a nömä "riskiryhmäläiset" jotka ovat omalla persely*ään ensin tuhonneet oman terveytensä ja sitte vingutaan että pitäs suojella. Vit*u minä en rupea omaa elämääni rajoittamaan sen takia ettei joku vesipää osaa elää terveellisesti. Sitä saa mitä tilaa...Kyllä se elämä voi suakin opettaa. Voit vaikkapa sairastua johonkin autoimmuunisairauteen tai syöpään.
Eli kun sinä sait huonot kortit, muidenkin tulee kärsiä?
On se merkillistä kun nyt jo toisen kerran 2000-luvulla opetetaan pandemian vuoksi suomalaisille edullisia ja hygieenisiä toimintatapoja ja sitten niitä nimitetään kärsimykseksi. Jos oma terveys ei kiinnosta niin kannattaisi ottaa huomioon muiden terveys.
Yhdessä tutkimuksessa toinen ryhmä pesi kädet kymmenesti päivässä ja heillä flunssia oli 50% vähemmän kuin verrokkiryhmällä.
Joo tämä on kaikista hämmästyttävintä. Ihmiset ihan oikeasti vapaaehtoisesti eivät edelleenkään halua pestä käsiään esimerkiksi julkisessa vessassa käymisen jälkeen. Siis hyi yöks.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vain luulet olevasi perusterve, sinullakin voi olla vaikkapa ykköstyypin diabetes tai syöpä muhimassa jo. Sen lisäksi monet virukset lisäävät riskiä sairastua kroonisiin sairauksiin, esimerkiksi enterorokon ja ykköstyypin diabeteksen yhteyttä on tutkittu, kuten myöskin herpeksen ja alzheimerin. Jopa vesirokko voi tulla myöhemmin uudestaan, vyöruusuna.
Kukaan ei tiedä koronan pitkäaikaisvaikutuksia. Miksi ihmeessä kukaan perustervekään haluaa sitä vapaaehtoisesti sairastaa, varsinkin kun pitkäkestoisen immuniteetin muodostumisesta ei ole mitään takeita olemassakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Harmittaa vaan kun nyt joutuu taas entistäkin tiukemmin eristymään, kun porukka ei vältä sitäkään vähää. En tiedä joudunko keskeyttämään syksyllä yliopiston vai miten onnistuu esim harjoittelut etänä. Pitää varmaan keksiä joku uusi ala mihin hakea ensi keväänä.
Sama myös mulla. Jotkut haluaisivat maskipakon, mutta mä en todellakaan luottaisi siihen, että joku muu käyttäisi kasvomaskia kuten sitä kuuluu käyttää. Mistä ihmeestä voisin tietää, montako tuntia tai jopa päivää joku on käyttänyt samaa maskia tai miten paljon on räplännyt sitä käsillään tai ottanut välillä pois ja laittanut takaisin. Luotan vain siihen, mitä teen itse, en siihen, mitä joku muu tekee tai on tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se kolahtaakin kovaa sinuun vaikka kuvittelet olevasi perusterve. Aika näyttää ;)
Se voi olla. Sitä ennen olen kuitenkin ehtinyt nauttia elämästä.
Usein, jos toivoo pahaa toiselle, se paha tapahtuukin itselle. Toivottavasti sinulle ei käy mitään.🧿
Koronaan liittyvä kommentointi on saanut minun uskoni ihmisiin romahtamaan. Luulin, että suomalaiset ovat fiksuja ja tajuavat mitä lukevat. Ymmärtävät, että maailma ei pyöri eikä rajoitteita voi laittaa kaikenmaailman halujen mukaan. Yms yms yms. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys. Kun ei tämä maailma normaalioloissakaan pyöri tasa-arvoisesti ihan kaikille, aina on niitä jotka joutuvat kärsimään. Mielestäni aika paljon on nyt tämän koronan takia kaikki joustaneet, pääosin juurikin riskiryhmiämsuojellaaksemme. Jos jatkaisimme tätä kaksi vuotta, aika moni menettää tosi paljon. Miettii vaikka nyt noita valmistuvia nuoria, urheilijoita, yrittäjiä jne. Pitääkö näiden joustaa loputtomiin vai olisko se riskiryhmäläisten vuoro joustaa?
Minä olen riskiryhmäläisenä päättänyt, etten osta kuin ruokaa ja lääkkeet. Perusvoidetta ja deodoranttia sen lisäksi.
Miksi ihmeessä ostaisin vaatteita, kenkiä tai asusteita kun en tiedä, että kuo Len ko lähiaikoina koronaan? Miksi lähtisin oikein hankkimaan koronaa ravintolaan, terassille tai kahvilaan jos siellä joku välinpitämätön perusterve ei noudata hygieniasääntöjä ja saan siksi koronan? Miksi sisustaisin kotiani jos en varsinaisesti tarvi nyt mitään ja tulevasta en tiedä? Miksi ostaisin perikunnan kiusaksi kirjoja kun voin ostaa sähkökirjoja?