"Pysykää riskiryhmäläiset kodeissanne"
Asun Helsingin kantakaupungissa. Porukka ei noudata enää juurikaan mitään sosiaalisen etäisyyden sääntöjä, vaan ihmiset tunkevat kaupoissa ihan lähelle vaikka kävisit ruuhka-aikojen ulkopuolella. Yleinen ilmapiiri tuntuu olevan että meidän riskiryhmäläisten pitäisi vaan itse ymmärtää lukittautua entistä enemmän sisätiloihin ettei saada tartuntaa ja tukita teho-osastoja. Kuitenkin moni meistä riskiryhmäläisistä on nuori, työikäinen, opiskelija, työntekijä jne. Kaikkea työtä ei myöskään voi muuttaa etätyöksi, vaan edelleen riskiryhmäläisiä työskentelee aloilla joissa nyt ihmisten huolimattomuuden vuoksi tartuntariski nousee.
Olen useamman kerran kuullut mielipiteen että yhteiskunta on avattava täysillä, pysykööt riskiryhmäläiset koteihinsa lukittautuneina seuraavan vuoden/pari. Mitä mieltä?
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kielletty. Ei ole ollutkaan mitään karanteenia. Hallitus lausui väärän sanamuodon. Nyt se on oikaistu, jokainen ihminen saa itse arvioida mitä tekee ja minne menee. On vain ohjeita ja suosituksia. Talonpoikaisjärki riittää ja on suositeltavaa.
Myös riskiryhmäläiset saavat matkustaa niinkuin muutkin. Eri asia jos hoitava lääkäri kieltää, mutta muuten ok.
Minä olen käynyt lääkärissä muistaakseni noin viisi vuotta sitten, sekin polvesta, eikä ole hoitavaa lääkäriä. Jossain ohjeessa sanottiin, että jos matkustaa pitää kysyä hoitavalta lääkäriltä.
Ilmeisesti luullaan, että 70+ kaikilla on hoitava lääkäri ja jotain hoitoa vaativia sairauksia, no ei ole.
Jos menen matkalle päätän ihan itse.
Minä olen katsonut jokaikisen hallituksen tiedotustilaisuuden, sekä lukenut kaikki hallituksen tiedonannot ja missään niistä ei ole koskaan väitetty, että ehdottomia rajotuksia ja kieltoja olisi riskiryhmäläisille määrätty.
Toki on selkeitä rajoituksia ja kieltoja tietyissä julkisissa laitoksissa, esim vanhainkodeissa ja on syytäkin olla, mutta kenenkään yksittäisen ihmisen liikkumista ei ole missään vaiheessa kielletty. Vahvoja suosituksia hallitus on toki antanut ja kyllähän karanteeni sanaa on käytetty ja mielestäni ihan oikein, mutta ne karanteenitkin ovat olleet vain suosituksia, eikä niille ole missään vaiheessa asetettu mitään sanktioita, toisin kuin monessa muussa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni sairastaa harvinaista sairautta, joka on määritelty riskitekijäksi, koska se voi pahentaa nimenomaan keuhkojen infektioita. Muuten on täysin terve, iloinen 7-vuotias eikä sairaus näy arjessa mitenkään.
Kyllä tämä raskaalta tuntuu, kun yrittää vaikka kaupassa käydä ja ihmisiä ei turvavälit kiinnosta tippaakaan. Nyt päätimme taas alkaa tilata kaiken kotiinkuljetuksella. Lapsi ei tietenkään mennyt kouluun ja kaikki elämä on vain kotona. Ulkona olen antanut leikkiä pihalla kaverin kanssa, jonka perheessä ollaan myös todella tarkkoja.
Niin toivoisin, että tämä tukahtuisi ainakin lähes olemattomiin, jotta mekin voisimme taas elää normaalisti. Mutta eipä tunnu valtaosaa kiinnostavan. Se tukahtuminen oli jo niin lähellä, muutamista viikoista enää kiinni, mutta nyt taas on tuntemattomia ketjuja täällä pk-seudulla, joten on ihan mahdollista, että tilanne lähtee huononemaan.
Miten lapsi on reagoinut tilanteeseen?
No onhan hän surullinen, kun kavereita ei voi tavata ja kouluunkin olisi halunnut palata. Mutta sinänsä fiksu kaveri, ymmärtää tilanteen. Isoveljelle 10v on rankempaa, kun hänkin pitkälti joutuu olemaan eristyksissä muutamia valvottuja kaveritapaamisia lukuunottamatta.
Tunnen myötätuntoa, vaikka kommentoin ikävästi. Kaikki lapset kokee samaa ikävää kavereista ja vapaudesta. Nyt monella lapsella on mahdollisuus mennä kouluun, nähdä kavereita ja aloittaa harrastustreenit pitkästä aikaa. Miksi kaikkien lasten pitäisi itkeä kotona, koska yksi sen tekee? Sehän olisi sama kun en antaisi ruokaa lapselleni, koska maailmassa on nälkää näkeviä lapsia.
Mikä tämän kommentin pointti on, muu kuin puhdas ilkeily? Suurin osa lapsista toisiaan ei ole riskiryhmää. Kuitenkin osa on. Ja monen vanhemmat/muu perheenjäsen on. Kavereita voi perusterveet nähdä ihan huoletta ulkona, kunhan muistaa hygienian. Muiden pitää olla tarkempia. Mutta jos ne perusterveetkin elää kuin pellossa, niin kohta on tehot yhtä täynnä mitä espanjan rannoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia, mistä ei vielä paljon tiedetä eikä puhuta, on sitten taudin saaneille mahdolliset jälkiseuraukset elimistössä. Korona on jatkuvasti yllättänyt tutkijoitakin. Tuosta iän mukana nousesvasta kuolinriskistä on harvinaisen paljon tilastoa ja tietoa olemassa. Toki on selalaisia harvinaisia tauteja, joissa riski on suurempi kuin näissä yleensä luetetelluissa.
Niinpä niin. Esimerkiksi enterorokko on nyt yhdistetty ykköstyypin diabetekseen. Ja herpeksen ja alzheimerin yhteyttä tutkitaan. Tiedän myös yhden tapauksen kun autoimmuunisairaus puhkesi välittömästi influenssan jälkeen. Koronan pitkäaikaisvaikutukset voivat tulla esiin vasta kymmenien vuosien päästä.
Miksei noihin tauteihin laiteta rajoitteita? Jokaiselle Heroes lapselle estolääkitys päiväkotiin? Itse olen nähnyt mitä toksoplasmoosi tekee ja silti kissat saavat kulkea vapaasti. Se ongelma olisi vielä helppo hoitaa. Miksi asiat viedään äärimmilleen koronan takia, mutta ei minkään muun sairauden takia?
Todella iso osa sairauksista vältettäisiin jos ihmiset vaan pesisivät niitä saakelin käsiä paremmin ja jäisivät kipeänä kotiin. Mutta eipä keskivertoihminen ole omasta mukavuudestaan valmis tinkimään, se käsien pesu kun vie niiiin monta sekuntia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Teidän riskiryhmäläisten tehtävä on välttää tungoksia, pysyä mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa ja mikäli joudutte VÄLTTÄMÄTTÖMIEN asioiden vuoksi käymään ulkona, suojaatte itsenne asianmukaisesti ja huolehditte, ettette saa tartuntaa. Kuinka monta kertaa tämä pitää teille selittää?
Kyllä minä huolehdin niin hyvin kuin suinkin pystyn. Jos sinäkin huolehtisit riski olisi huomattavasti pienempi. Riittääkö että karjun sulle kaupassa tai apteekissa että "ÄLÄ TULE NIIN LÄHELLE V*TUN IDIOOTTI"???
Tulkaa vaan iholle hönkimään välinpitämättömät moukat, kyllä läppäsen ja kovaa. Turha sitten itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän riskiryhmäläisten tehtävä on välttää tungoksia, pysyä mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa ja mikäli joudutte VÄLTTÄMÄTTÖMIEN asioiden vuoksi käymään ulkona, suojaatte itsenne asianmukaisesti ja huolehditte, ettette saa tartuntaa. Kuinka monta kertaa tämä pitää teille selittää?
Kyllä minä huolehdin niin hyvin kuin suinkin pystyn. Jos sinäkin huolehtisit riski olisi huomattavasti pienempi. Riittääkö että karjun sulle kaupassa tai apteekissa että "ÄLÄ TULE NIIN LÄHELLE V*TUN IDIOOTTI"???
Haha, pitäisi olla joku kovaääninen töötti mukana ja sillä täräyttää fanfaarit kun joku tulee liian lähelle.
Tämä kaavio on erittäin kuvaava siitä miksi niitä rajoitteita pitää perusterveidenkin edelleen noudattaa. Kauas jää influenssat sun muut, siitäkin huolimatta että tiukkojakin koronarajoitteita on tehty lähes joka valtiossa.
https://public.flourish.studio/visualisation/2637725/?utm_source=showca…
Ihan ensiksi, olen nuori ihminen. Toiseksi: Pysyn toki. Käyn isommassa kaupassa kerran kahdessa viikossa riskiryhmätuntina, eli siihen tulee väliin omaehtoinen karanteeni, enkä näinollen tartuta muita riskiryhmäläisiä edes vahingossa. Muuten en käy missään eli olen virusvapaa jos olen oireeton kun kauppareissun aika koittaa. Näin harvoin kun käyn, vähennän samalla omaa riskiäni saada tauti. Missaanko nyt koko kesän sitten tämän takia? Syksyn, talvenkin? Kyllä se kesä tulee vielä 2021 vuonnakin. Todennäköisimmin. Vaan jos saan viruksen, ei ehkä tule. Jokaisen täytyy itse kartoittaa riskinsä ja mahdollisuutensa, ja tehdä harkittuja valintoja niiden mukaan.
Yhteiskunnan puolelta tulee lokaa niskaan minkä tulee, niin kauan kun on ruokaa pöydässä ei väliä. Sossu pompottaa, työkkäri käskyttää, tehdään mitä on pakko henkilökohtaisen selviämisen eteen, ja katsotaan tarkemmin sitten kun on sen aika. Ei tämä kovin montaa vuotta kestä.
Kannattaa myös muistaa, että mikään logiikka tai järki ei myöskään sano, että tämä pöpö olisi viimeinen, tai tarttuvin ja tappavin mikä ihmiskuntaa tulee koettelemaan, mitä todennäköisimmin vielä minun elinaikanani, ehkä myös sinun. Sitten kun saadaan satoja kertoja helpommin tarttuva, ilmateitse eikä pisaratartuntana leviävä, ja jonkun 80-90% kuolleisuuden kaikissa ikäryhmissä saavuttava riehuja tänne maapallolle niin on turha puhua "riskiryhmäläisistä" ja mitä heille käy ja kuuluu. Tämä on pientä. Voimia ja jaksamista kaikille keillä on vaikeaa! Koittakaa olla stressaamatta liikaa, kyllä sitä kaikesta jotenkin selvitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, pitäisi olla joku kovaääninen töötti mukana ja sillä täräyttää fanfaarit kun joku tulee liian lähelle.
vuvuzela olis hyvä
Vierailija kirjoitti:
Tosin kun kaikki täälä luulevat että taudit siirtyvät ihmisistä toisiin minä uskon toisenlaiseen teoriaan. Nimittäin isäntäsolun kuntoon ja terveyteen joka määrittää sen kehittyykö ihmiselle tautia vaiko ei. Eli kun ihminen elää puhtaassa myrkyttömässä ympäristössä, elimistö voi rakentaa vahvan immuniteetin (puhdas saasteeton ympäristö, puhdas terveellinen ravinto ja puhdas vesi) jolloin isäntäsolukin voi hyvin. Nykytiede uskoo tosin että immuniteetti täytyy "rakentaa" kemiallisin lääkkein ja rokottein ja että ilman niitä olisimme mennyttä ja kaikki kuolleita. Syöpä ei ole tarttuva tauti mutta nykytiede ei jostain syystä tunnu tietävän mistä se tulee ja miksi. Ihmisestä se on kuitenkin todistettavasti löydetty joten ihmisessä se on syntynyt, lue uudelleen isäntäsolu teoria ajatuksella. Wuhanissa on hyvin saasteinen ilma sekä vesi. Myöskin siellä toreilla myydään vaikka mitä tapettuja elukoita ahtaissa kojuissa. Yksi maailman saasteisimpia paikkoja, tällä ei mitään tekemistä epidemian kanssa? Ja Suomessa luullaan että hallitus esti viruksen leviämisen vaikka Suomi ja Wuhan on niin yö ja päivä kuin olla ja voi ympäristön saasteiden ja torihygienian osalta. Polio epidemia alkoi samaan aikaan kun maateollisuudessa siirryttiin kemiallisiin torjunta aineisiin... roundup liitetään syöpään, mutta sitä saa edellään myydä ja ostaa. Etc. Etc. Etc.
No siellä saastaisessa Kiinassa kuitenkin kuoli väestöön suhteutettuna vain 3,3 ihmistä koronaan miljoonaa asukasta kohti ja esimerkiksi puhtaassa ja hygieenissä Ruotsissa monta sataa ja meilläkin yli 50.
Osmankäämi123445 kirjoitti:
Ihan ensiksi, olen nuori ihminen. Toiseksi: Pysyn toki. Käyn isommassa kaupassa kerran kahdessa viikossa riskiryhmätuntina, eli siihen tulee väliin omaehtoinen karanteeni, enkä näinollen tartuta muita riskiryhmäläisiä edes vahingossa. Muuten en käy missään eli olen virusvapaa jos olen oireeton kun kauppareissun aika koittaa. Näin harvoin kun käyn, vähennän samalla omaa riskiäni saada tauti. Missaanko nyt koko kesän sitten tämän takia? Syksyn, talvenkin? Kyllä se kesä tulee vielä 2021 vuonnakin. Todennäköisimmin. Vaan jos saan viruksen, ei ehkä tule. Jokaisen täytyy itse kartoittaa riskinsä ja mahdollisuutensa, ja tehdä harkittuja valintoja niiden mukaan.
Yhteiskunnan puolelta tulee lokaa niskaan minkä tulee, niin kauan kun on ruokaa pöydässä ei väliä. Sossu pompottaa, työkkäri käskyttää, tehdään mitä on pakko henkilökohtaisen selviämisen eteen, ja katsotaan tarkemmin sitten kun on sen aika. Ei tämä kovin montaa vuotta kestä.
Kannattaa myös muistaa, että mikään logiikka tai järki ei myöskään sano, että tämä pöpö olisi viimeinen, tai tarttuvin ja tappavin mikä ihmiskuntaa tulee koettelemaan, mitä todennäköisimmin vielä minun elinaikanani, ehkä myös sinun. Sitten kun saadaan satoja kertoja helpommin tarttuva, ilmateitse eikä pisaratartuntana leviävä, ja jonkun 80-90% kuolleisuuden kaikissa ikäryhmissä saavuttava riehuja tänne maapallolle niin on turha puhua "riskiryhmäläisistä" ja mitä heille käy ja kuuluu. Tämä on pientä. Voimia ja jaksamista kaikille keillä on vaikeaa! Koittakaa olla stressaamatta liikaa, kyllä sitä kaikesta jotenkin selvitään.
Hueno asenne, tästä voisi moni ottaa oppia. Hyvä varmaan olisikin muistaa että loppujen lopuksi muutama kuukausi ei ole tässä elämässä paljon mitään ja joustavalla asenteella päästään pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaavio on erittäin kuvaava siitä miksi niitä rajoitteita pitää perusterveidenkin edelleen noudattaa. Kauas jää influenssat sun muut, siitäkin huolimatta että tiukkojakin koronarajoitteita on tehty lähes joka valtiossa.
Ööh, mitkäköhän ovat raflaavan kuvaajan/laskurin lähteet? Ensinnäkin valittu tahallaan harvinaisia kuolemansyitä kuten tulipalo tai Parkinsonin tauti ja kun esim. WHOn mukaan influenssakuolemia on vuosittain n. 650000 niin oudolta tuntuu tuo laskurin esittämä 5kk lukema hiukan yli 80000 influenssakuolemasta verrattuna siihen...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos linkistä, erinomaisesti havainnollistettu miksi covid-19 ei ole mikään norminuha toisin kuin pari denialistia täällä toistuvasti trollaa. Tuota vasten myös nuo ”Suomessakin on kuollut vasta n. 300 joten mitään syytä tehdä yhtään mitään ei ole”-kommentit tuntuvat jopa entistäkin typerämmiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh, mitkäköhän ovat raflaavan kuvaajan/laskurin lähteet? Ensinnäkin valittu tahallaan harvinaisia kuolemansyitä kuten tulipalo tai Parkinsonin tauti ja kun esim. WHOn mukaan influenssakuolemia on vuosittain n. 650000 niin oudolta tuntuu tuo laskurin esittämä 5kk lukema hiukan yli 80000 influenssakuolemasta verrattuna siihen...
Ainakin suomessa influenssaluvut meni samantien laskuun kun tuli koronarajoitteet yms. Influenssan tarttuvuus on paljon vähäisempi kuin koronan. Myös sinä talvena kun oli sikainfluenssa oli vähemmän muita flunssaviruksia, kun ihmiset pesivät käsiään huolellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos linkistä, erinomaisesti havainnollistettu miksi covid-19 ei ole mikään norminuha toisin kuin pari denialistia täällä toistuvasti trollaa. Tuota vasten myös nuo ”Suomessakin on kuollut vasta n. 300 joten mitään syytä tehdä yhtään mitään ei ole”-kommentit tuntuvat jopa entistäkin typerämmiltä.
Koronan tappavuus on arvioitu 10 kertaiseksi verrattuna sikainfluenssaan. Myös sairaalahoitojaksot ja tehohoitojaksot paljon pidemmät kuin influenssissa ja flunssissa.
Myöskään immuniteetin näkökulmasta perusterveen ei kannata nyt sitä sairastaa, sillä tieto viruksesta karttuu koko ajan, vähitellen saadaan parempia lääkkeitä yms käyttöön, sillä myös perusterve voi sairastua vakavasti. Myöskään pitkäkestoisen immuniteetin muodostumisesta ei ole mitään takeita. Eikä pitkäkestoisista vaikutuksista tiedetä vielä mitään, paitsi että jotkut ihmiset ilmeisesti saavat keuhkovaurion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni sairastaa harvinaista sairautta, joka on määritelty riskitekijäksi, koska se voi pahentaa nimenomaan keuhkojen infektioita. Muuten on täysin terve, iloinen 7-vuotias eikä sairaus näy arjessa mitenkään.
Kyllä tämä raskaalta tuntuu, kun yrittää vaikka kaupassa käydä ja ihmisiä ei turvavälit kiinnosta tippaakaan. Nyt päätimme taas alkaa tilata kaiken kotiinkuljetuksella. Lapsi ei tietenkään mennyt kouluun ja kaikki elämä on vain kotona. Ulkona olen antanut leikkiä pihalla kaverin kanssa, jonka perheessä ollaan myös todella tarkkoja.
Niin toivoisin, että tämä tukahtuisi ainakin lähes olemattomiin, jotta mekin voisimme taas elää normaalisti. Mutta eipä tunnu valtaosaa kiinnostavan. Se tukahtuminen oli jo niin lähellä, muutamista viikoista enää kiinni, mutta nyt taas on tuntemattomia ketjuja täällä pk-seudulla, joten on ihan mahdollista, että tilanne lähtee huononemaan.
Miten lapsi on reagoinut tilanteeseen?
No onhan hän surullinen, kun kavereita ei voi tavata ja kouluunkin olisi halunnut palata. Mutta sinänsä fiksu kaveri, ymmärtää tilanteen. Isoveljelle 10v on rankempaa, kun hänkin pitkälti joutuu olemaan eristyksissä muutamia valvottuja kaveritapaamisia lukuunottamatta.
Tunnen myötätuntoa, vaikka kommentoin ikävästi. Kaikki lapset kokee samaa ikävää kavereista ja vapaudesta. Nyt monella lapsella on mahdollisuus mennä kouluun, nähdä kavereita ja aloittaa harrastustreenit pitkästä aikaa. Miksi kaikkien lasten pitäisi itkeä kotona, koska yksi sen tekee? Sehän olisi sama kun en antaisi ruokaa lapselleni, koska maailmassa on nälkää näkeviä lapsia.
Jos kaikki olisivat voineet olla lähinnä omissa oloissaan vielä kuukauden-pari, ja vain rajatusti tavata muutamia kavereita, Suomessa hyvin suurella todennäköisyydellä kaikki olisivat voineet mennä huoletta kouluun jne. Myös ne riskiryhmäläiset tai sellaiset, joilla on lähipiirissä riskiryhmäläinen. Mutta se lienee liian vaikea ajatuksena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin suomessa influenssaluvut meni samantien laskuun kun tuli koronarajoitteet yms. Influenssan tarttuvuus on paljon vähäisempi kuin koronan. Myös sinä talvena kun oli sikainfluenssa oli vähemmän muita flunssaviruksia, kun ihmiset pesivät käsiään huolellisemmin.
Jos miettii pelkästään kansantalouden kannalta, niin miksi ihmeessä kaikki ei pese käsiään? Jos edes puolet päiväkoti-ikäisten infektioista voitaisiin ehkäistä, niin aika monet vanhemmat eivät joutuisi jäämään töistä pois sairasta lasta hoitamaan. Ja sitten ne työläiset jotka tekevät työtä jota ei voi tehdä sairaana ilman koronaakaan. Esimerkiksi puhetyöläinen ei voi tehdä töitään jos on vaikkapa kurkunpääntulehdus tai keuhkoputkentulehdus.
Miksei noihin tauteihin laiteta rajoitteita? Jokaiselle Heroes lapselle estolääkitys päiväkotiin? Itse olen nähnyt mitä toksoplasmoosi tekee ja silti kissat saavat kulkea vapaasti. Se ongelma olisi vielä helppo hoitaa. Miksi asiat viedään äärimmilleen koronan takia, mutta ei minkään muun sairauden takia?