Mikä lapsen teko oikeuttaa esim. tukkapöllyn?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun aika moni on sitä mieltä, että tukkapölly on ok rangaistus.
Niin avatkaa vähän, millaisissa tilanteissa olette antaneet lapsillenne tukkapöllyä? Mikä on se asia "kun ei monta kertaa sanottuna ole uskonut"?
Kommentit (101)
Tuolla periaatteella opettajatkaan eivät selviä tehtävistään puheella, vaan osaa vaan pitää mätkiä, tyhmyys kun oppilaista häviää sillä.
Typerät naapurit saa turpaan, idioottisukulaiset ja duunikaverit.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla periaatteella opettajatkaan eivät selviä tehtävistään puheella, vaan osaa vaan pitää mätkiä, tyhmyys kun oppilaista häviää sillä.
Huono vertaus, koska opettajan työ on opettaa, ei hoitaa vanhempien työtä eli kasvatusta. Ja olisi eri meno koulussa, jos esim. karttakeppi-käytäntö olisi vielä sallittua. Ei hyppisi kakarat silmille.
Vierailija kirjoitti:
No aika voimattomia suomalaiset opettajat ovatkin nykyään. Edes jälki-istuntoon ei saa kuritonta oppilasta useimmissa kouluissa enää laittaa.
Se mitä voit tehdä on valittaa wilmassa vanhemmille, mutta jos vanhemmatkaan eivät kurita, niin aika voimaton on silloin aikuisten maailma vs. se lapsi.
Lyömällä kasvatetaan lyöjiä. Kuka haluaa sellaista lapsenlapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma? Samalla logiikalla puhelimen takavarikko kasvattaa lapsesta varkaan.
Luulen, että lyödyt pojat lyövät paitsi lapsiaan, myös vaimojaan. Siinä perheonnea!
Vierailija kirjoitti:
Juu ei. En ole koskaan ketään lyönyt, vaikka iskuja vastaanotin lapsena päivittäin. Useimmiten toimii juurikin näinpäin. Kun itse saa nyrkistä, ei halua samaa kohtaloa omille lapsilleen. Toki poikkeuksiakin on, mutta omalla kokemuksellani he ovat vähemmistöä. Olen käynyt väkivaltaa kokeneiden tukiryhmissä, joten luulen, että olen aika pätevä arvioimaan tätä.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän se selviäkään. Siellä kullannuput mellastavat miten sattuu ja opettajat ovat burn-outissa kun ei ole keinoja pitää kuria.
Itse sain tukkapöllyä, kun karkasin lapsena kotoa talvella pelkissä sisävaatteissa. Vanhemmat löysivät minut noin kilometrin matkan päästä. Isä nappasi kiinni ja pöllytti tukkaa sanoen, että oli parasta olla viimeinen kerta. Kai tuossa tilanteessa se huoli ja pelko meni jotenkin yli. En itse toimisi samoin, mutta jollain tasolla ymmärrän kyllä reaktion.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain tukkapöllyä, kun karkasin lapsena kotoa talvella pelkissä sisävaatteissa. Vanhemmat löysivät minut noin kilometrin matkan päästä. Isä nappasi kiinni ja pöllytti tukkaa sanoen, että oli parasta olla viimeinen kerta. Kai tuossa tilanteessa se huoli ja pelko meni jotenkin yli. En itse toimisi samoin, mutta jollain tasolla ymmärrän kyllä reaktion.
Järkyttävää! Hyvin ymmärrän, jos tuosta jäi pysyvä trauma.
Vierailija kirjoitti:
No lapsen kaveri 7v sanoi että sai kotona tukkapöllyä kun heitti kissan niskavilloista kylpyammeeseen (vettä täynnä) Tuommoisesta tempusta ymmärtäisin.
Mä olen aikoinaan antanut hoidossani olleelle sukulaislapselle "tukkapöllyä", kun ei millään meinannut lapselle mennä perille että mun vanhaa koiraani ei kiskota karvoista. Lapsi siis yritti näin saada koiraa leikkimään kanssaan, vanhempansa kun antoivat lapsiensa kohdella oman perheen koiraa miten vaan, kun "kyllä sen koiran on opittava kunnioittamaan lauman johtajia ja väistettävä lasta jos ei halua lapsen lähellä olla" - no, se koira lähtikin sitten piakkoin piikille kun jatkuvan härnäämisen seurauksena puraisi yhtä lapsista...
En tosin tässäkään tilanteessa raivopäisenä alkanut leikki-ikäistä raastaa hiuksista vaan keskeytin tilanteen, selitin miksi niin ei saa tehdä (koiraan sattuu, kun sinä satutat koiraa niin se voi satuttaa sinua ja hampaat tekee pahaa jälkeä) ja kun vastineena lapselta oli taas vaan se naureskelu ja kiemurtelu niin totesin vaan että kokeillaanpas, minäpä näytän miltä se karvoista kiskominen tuntuu, saat itse tuntea saman mitä teet koiralle ja vedin lapsen korvan takaa hiuksista kevyesti, mutta niin että kunnolla nipisti kuitenkin. Hirveä parkuhan siitä seurasi, ja sen jälkeen sovittiin että näin ei koiraa enää satuteta kun lapsi itsekin nyt tietää, miltä koirasta tuntuu.
Varmaan olisin voinut tässäkin tilanteessa toimia toisella tapaa, mutta jotenkin katson että kun tuo tukkapölly ei johtunut omasta raivostani tai tarkoitus ei ollut satuttamalla rangaista lasta, oli hiuksista kiskominen kuitenkin jollain tapaa perusteltua.
Mutta jos lapsi viskaa kissan niskavilloista täyteen kylpyammeeseen, en kyllä näe että tuollaisessa tilanteessa tukkapölly olisi aiheellista, varsinkin kun kyseessä on jo noinkin vanha lapsi. Tuollainen toiminta lähentelee jo eläinrääkkäystä ja joku tukkapölly on aivan liian "mieto" seuraus tuollaisesta. Eikä muuten kyllä leikkisi tuolla tavalla käyttäytyvä lapsi enää oman lapsenikaan kanssa, vaan olisi välittömästi saatettu keskustelun jälkeen ulos talosta suorilla sanoilla siitä, että kukaan meistä ei halua olla tekemisissä ihmisen kanssa joka kohtelee eläintä noin. Jos lapsi kehtaa tuollaisen toimintansa kertoa kaverinsa äidille, lapselta on selvästi jäänyt käsittämättä se, että tuollainen on aivan äärimmäisen noloa ja hävettävää käytöstä, joten tukkapölly ei ole kyllä täyttänyt tehtäväänsä "rangaistuksena".
Vierailija kirjoitti:
Mikä naapurin käytös oikeuttaa turpiin vedon?
Jos se hyökkää päälle.
Ehkä samaa voi soveltaa lapsiin. Jos näkee jonkun lapsen hakkaavan pienempää vaikka kepillä, niin hyvin monella saattaa tulla tukkapölly mieleen ilman omatunnon tuskia.
Onneksi harva sen toteuttaa.
Miksi nykypäivän lapset ovat niin herkkiä? Ennen vanhaan tuli kotona remmiä ja koulussa karttakeppiä ja silti aivan normaaleja ihmisistä tuli. Nykyään taas istutaan loppuikä terapiassa, jos on kerran saatu tukkapöllyä tai jouduttu jäähypenkille istumaan.
Minulle annettiin tukkapöllyä lapsena koska kiukuttelin ja osoitin mieltäni sylkemällä lattialle ja tekemällä muita ilkeyksia. Harvoin sain mutta kuitenkin kun sain niin sille oli hyvä syy. Kerran laitettiin nuolemaan oma sylki lattialta. Mielestäni vanhempani menettelivät ihan oikein, kuka sylkee lattialle? Pitäisikö minua vain halia ja helliä?? haha
Minusta on kasvanut muita kunnioittava nainen, en tajua miksi muut kiusaavat ja olen ollut koulukiusattu myös ja kärsinyt siitä. Nykyään ei kiinnosta olla ihmisten kanssa tuon takia miten ihmiset ovat rangaisseet minua olemasta oma itseni ilman syytä. Vanhemmillani oli taas ihan hyvät syyt rangaista minua eikä se ole aiheuttanut traumoja minussa. En ole ikinä käynyt käsiksi kehenkään eivätkä vanhemmatkaan kuin vain lapsena jos epäkunnioitin heitä ja sääntöjä. Minulla on hyvät vastulliset vanhemmat, olisivat voineet pitää minusta ja sisaruksistani huonompaakin huolta. Kun kasvoimme me uskoimme enemmän järjellisiä keskusteluja eikä fyysistä kuritusta tarvinnut antaa. Kaikki olen saanut elämässä, harrastaa, päättää mihin uskon ja mitä opiskelen. Oikeasti miksi harvoin annettava fyysinen kuritus voisi olla paha asia?? Minä ainakin opin kunnioittamaan vanhempiani koska he tiesivät mitä tekevät. Nykyajan penskat ovat ihan karmeaa katseltavaa ja kuuneltavaa, huomaan nyt miksi kun kuria ei osata pitää.
Vierailija kirjoitti:
huomaan nyt miksi kun kuria ei osata pitää.
Kyllä sitä varmaan osattaisiin nykyäänkin pitää. Sillä kyllä jokainen jolla on vähänkin älliä ja mielikuvitusta keksii, että miten vaikkapa kaupassa holtittomasti juoksentelevan 4v:n saa kuriin...
Ongelmana on lähinnä se, ettei kuria haluta tai kehdata pitää. Meidät 2020-luvun vanhemmat on niin marinoitu siinä ajatuksessa, että on väärin ja haitallista pitää lapselle kuria.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nykyajan tukkapöllyn antajien lapset kertoo siitä koulussa ja päiväkodissa, kurittajavanhemmat pääsee lasun asiakkaiksi.
Ja lastenkotien omistajat saavat lisäliikevaihtoa noin miljoona euroa per tukistettu lapsi ja vuosi. Kaikki se on poissa veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nykyajan tukkapöllyn antajien lapset kertoo siitä koulussa ja päiväkodissa, kurittajavanhemmat pääsee lasun asiakkaiksi.
Ja lastenkotien omistajat saavat lisäliikevaihtoa noin miljoona euroa per tukistettu lapsi ja vuosi. Kaikki se on poissa veronmaksajilta.
Jokainen voi itse omassa päässään miettiä, että onko lapselle parempi olla tukistettavana kotona vaiko laitoslapsena lastenkodissa.
Siis miten jotkut täällä on oikeasti noin kuvottavia? Tulee itselleni ihan oma narsisti-isäni mieleen. Ei väkivallalla ratkaista ongelmia, oli se sitten henkistä tai fyysistä. Kehen tahaansa se kohdistuukin, se on aina väärin, ja tajuatteko, että sen uhri alkaa ihan oikeasti pelkäämään? Olette noloja ja todella keskenkasvuisia, jos ette ongelmia saa puhumalla selviksi.
Ei se ole uskon asia. Se on fakta. Eiköhän jokainen ihan itse tiedä, onko traumatisoitunut vai ei. Ei siihen av-mammojen diagnooseja tarvita.