Kuinka aurikoisella paikalla tomaattia pitää kasvattaa?
Jos parvekkeelle paistaa vasta loppuiltapäivästä aurinko niin voiko se menestyä siinä?
Riittäähän tähän aikaan vuodesta sitä aurinkoa kuitenkin yötunteihin saakka.
Kommentit (20)
Luulis että riittää. Mulla kylmässä kasvihuoneessa aurinko alkaa paistamaan puolen päivän jälkeen, iltapäivällä syreeni tekee muutaman tunnin varjon, mutta sitten on taas yötä myöten valoa. Tomaatteja tulee hyvin.
Kiva, että vastasitte. Pitääpä tarkkailla tilannetta ja antaa sitten vaikka siskolleni tuo amppelitomaatti jos näyttää ettei satoa ala tulla. Kukkia siinä on todella paljon ja raakileitakin jo joitain.
Sijoita se amppeli mahdollisimman aurinkoiseen paikkaan parvekkeellasi, kyllä siitä varmaan jonkun verran satoa saa, ehkä eivät ole niin makeita kuin aurinoisessa paikassa, mutta syötäviä kuitenkin.
Aika hassua, mutta sanotaan, että amatöörien kasvattamat tomaatit ovat kaikkein parhaimman makuisia juuri siksi, että olosuhteet eivät ole aivan ideaaliset. Tomaatti rupeaa tuottamaan makeampia tomaatteja, kun se vähän kärsii välillä (valo, vesi, ravinteet). Ihan kuin se laiskistuisi ihanteellisissa ammattikasvihuonessa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita se amppeli mahdollisimman aurinkoiseen paikkaan parvekkeellasi, kyllä siitä varmaan jonkun verran satoa saa, ehkä eivät ole niin makeita kuin aurinoisessa paikassa, mutta syötäviä kuitenkin.
Aika hassua, mutta sanotaan, että amatöörien kasvattamat tomaatit ovat kaikkein parhaimman makuisia juuri siksi, että olosuhteet eivät ole aivan ideaaliset. Tomaatti rupeaa tuottamaan makeampia tomaatteja, kun se vähän kärsii välillä (valo, vesi, ravinteet). Ihan kuin se laiskistuisi ihanteellisissa ammattikasvihuonessa.
Kiitos . Ja joo, enpä ole sellaisia tomaatteja missään syönyt kuin isovanhempieni itserakentamasta ( muovisesta) kasvihuoneesta. Ne olivat makeita kuin karamellit. Ja se tuoksu, kun avasit oven, oli todella huumaava.
ap.
Ei se menesty siinä, kuulemma, tosin ei se mulla ole menestynyt keskellä pihaakaan auringossa, joten mikä minä olen neuvoja antamaan ;)
Zinc
Tosin siihen menestymättömyyteen on varmaan syyt muualla. Kuten huono hoito.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vetistyy. Oliskohan siinä se, että saapi vettä koko ajan kun sitä tomaatille pitäisi olla kok ajan tarjolla.
Zinc
Hyvin pärjää, vaikka aurinko alkaa porottaa vasta iltapäivästä. Omalle parvekkeelle alkaa aurinko kääntyä kahden-kolmen aikaan ja paistaakin iltaan asti. Parveke on oikea pätsi silloin, pidänkin laseja osittain auki. Chilit, tomaatit, paprikat ja kurkut kaikki tehneet hyvin satoa.
Menestyy oikein mainiosti. Tomaatille on tärkeämpää lämpö (vuorokauden keskilämpötila). Jos tulee liian kylmä, hedelmän kasvu hidastuu/loppuu. Vesi (ovat juoppoja) ja lannoitus on myös tärkeää. Muista myös suihkutella tomppua, sillä tuhohyönteiset tykkää myös tomaateista, karttavat kosteutta.
minulla eteläparveke, mutta paikalla jolla tomaatti on paistaa aurinko vain 3-4 tuntia päivässä ja hyvin tekee hedelmää.
Omaa pensastomaattiani olen tuijotellut ja se ei tunnu pitävän auringosta eikä vedestä. Kolmatta kertaa jo vaihdoin kuivempaan multaan. Kaksi kuolikin jo. Eivät tunnu juovan lainkaan. Samassa märässä lilluu päiväkausia kastelematta. Outoja. Monta kesää kasvattanut tomaatteja onnistuneesti ja jopa avomaalle, niin että teki vielä tomaatteja lokakuunkin lopussa. Mutta nämä on outoja.
ei tomaattikaan pysy hengissä, jos lilluu vedessä päiväkausia: juuret kuolee ja sitten kuolee koko kasvi, vai oliko tuossa joku murreilmaisu, jota en tavoittanut? otap se pensastomaatti pois ruukustaan ja katso onko siellä hengissä olevan näköisiä juuria, katso myös tomaattisi lehden alapinnat huolellisesti ja mahdollisesti suurennuslasilla, jos näkösi on huono: onko siellä tuholaisia.
minulla oli kerran kokeilussa amppelitomaatti ja se tuntui tykkäävän, että multa välillä kuivahtaa, mutta ei saanut jäädä koko päiväksi kuivaksi. yleensä pidin multaa "hikisen" kosteana kastelujen välillä. Tomaatti sitten kuoli, kun tuona kesänä piti käydä sedän hautajaisissa ja reissu kesti 2 päivää. olisi varman pysynyt hengissä, jos olisi ollut isompi ruukku.
Kysyn vielä, että kannattaakohan tuo amppelitomaatti nyt ottaa yöksi vielä sisälle. Tänne on luvattu vajaa 10 astetta yöksi ( parvekelaseja ei ole ja asun neljännessä kerroksessa). Tänään sain sen lahjaksi ja oli kuulema ollut ostettaessa sisällä kaupassa.
kympin yölämpötilalla voi ihan hyvin olla ulkona
Vierailija kirjoitti:
ei tomaattikaan pysy hengissä, jos lilluu vedessä päiväkausia: juuret kuolee ja sitten kuolee koko kasvi, vai oliko tuossa joku murreilmaisu, jota en tavoittanut? otap se pensastomaatti pois ruukustaan ja katso onko siellä hengissä olevan näköisiä juuria, katso myös tomaattisi lehden alapinnat huolellisesti ja mahdollisesti suurennuslasilla, jos näkösi on huono: onko siellä tuholaisia.
minulla oli kerran kokeilussa amppelitomaatti ja se tuntui tykkäävän, että multa välillä kuivahtaa, mutta ei saanut jäädä koko päiväksi kuivaksi. yleensä pidin multaa "hikisen" kosteana kastelujen välillä. Tomaatti sitten kuoli, kun tuona kesänä piti käydä sedän hautajaisissa ja reissu kesti 2 päivää. olisi varman pysynyt hengissä, jos olisi ollut isompi ruukku.
Nämä pari jotka kuoli, siis kuolivat ihan tunneissa mustiksi. Aamulla kun katsoin niin kukki ja oli virkeitä. 4 tuntia myöhemmin mustia, lehdet kipristyneet ja kuolleet. Yksi oli aivan kunnossa, mutta ei tunnu sekään juovan eikä kasvavan. Vaihdoin jo isompaan ruukkuun ja mullat. Vielä on hengissä.
en toki ole ammattipuutarhuri,mutta en ole koskaan nähnyt kasvin kuolevan tunneissa mustaksi ellei sitten ole esim. aurinko polttanut
se voi olla joku tomaattivirus (hauskaa näin korona-aikana)
kirvat voivat käpristää lehdet, kuten myös liiallinen lannoitus ja epäsäännöllinen kastelu.
löysin tuollaisen, tomaatin pronssilaikkuvirus, sitä levittää yksi pistäinen
vieraslajit.fi/lajit/MX.63290/show
^näkyyköhän täällä linkit? toivottavasti tomaattisi ei kärsi ainakaan tuosta!
kannattaa napsia ne vaurioituneet lehdet pois
tämä aihe kiinnostaa minua, jäin googlailemaan
lähde gardena:
Ohran lehtilaikku: Vahingot vaihtelevat lehtien yläosan keltaisista, punaisista ja ruskeista alueista mustiin alueisiin. Aluksi lehdissä on pieniä pisteitä, jotka kasvavat ja kasvavat. Kun pisteet alkavat kasvaa yhteen, lehti lakastuu ja sairastuu. Tautiin sairastuvia kasveja ovat usein selleri, tomaatit, päivänkakkarat, persilja ja krysanteemit. Sairaus leviää nopeasti. Suosittelemme sijoittamaan kasvit alusta alkaen jättäen suuremmat välimatka yksittäisten kasvien välille. Tällä tavoin lehdet voivat kuivua hyvin nopeasti sateen jälkeen mikä vähentää tartuntavaaraa. Useimmat itiöt ovat maaperässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon nyt auttaa ihan se, että laittaa ruukun johonkin altakastelupottiin ..
Sinne 5-10 litraa vettä pohjalle, ei kyllä lopu vedet parissa päivässä. Ei siellä kyllä silloin kun ole reissussa kannata vettä lilluttaa. Yhden silin hedelmät tapoin noin, kun mittasin, että tumman potin lämpö nousi auringossa 60 asteeseen ;)
Teki se sitten vielä syksyllä uudet hedelmät ja uudet juuret, kun leikkasin kuolleet pois ...
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Omaa pensastomaattiani olen tuijotellut ja se ei tunnu pitävän auringosta eikä vedestä. Kolmatta kertaa jo vaihdoin kuivempaan multaan. Kaksi kuolikin jo. Eivät tunnu juovan lainkaan. Samassa märässä lilluu päiväkausia kastelematta. Outoja. Monta kesää kasvattanut tomaatteja onnistuneesti ja jopa avomaalle, niin että teki vielä tomaatteja lokakuunkin lopussa. Mutta nämä on outoja.
Mulla oli joskus kaupan halpamultaa, joka ei sitonut vettä lainkaan. Vesi hujahti läpi tai jäi lillumaan. En ostanut enää ja vaihdoin kalliimpaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon nyt auttaa ihan se, että laittaa ruukun johonkin altakastelupottiin ..
Sinne 5-10 litraa vettä pohjalle, ei kyllä lopu vedet parissa päivässä. Ei siellä kyllä silloin kun ole reissussa kannata vettä lilluttaa. Yhden silin hedelmät tapoin noin, kun mittasin, että tumman potin lämpö nousi auringossa 60 asteeseen ;)
Teki se sitten vielä syksyllä uudet hedelmät ja uudet juuret, kun leikkasin kuolleet pois ...
Zinc
altakasteluruukkuja käytänkin aina, mutta tuona kesänä oli ylitarjontaa taimista ja alitarjotaa altakaksteluruukuista
minulla on myös sellainen keraaminen pitkäaikaissydeemi myös, mutta en sano enempää, kun en nimeä muista, se on oivallinen myös muutaman päivän poissolojen ajaksi.
kysyin yhdeltä minua kokeneemmalta: perunarutto voi muuttaa tomaatin mustaksi lehtiä myöten. Tauti on luutavasti ollut taimessa aina, eli jos kyse on perunarutosta ja taimi on ostotaimi,vie se takaisin kauppaan. Onkohan tuo tomaattien korona...,
Tomaatti on oikein kunnon aurinkosyöppö, laita se siis niin aurinkoiseen paikkaan kuin voit. Mutta varmasti saat ainakin jonkin verran satoa myös vähän varjoisemmalla parvekkeella.