Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei meidän lapset saa ikinä mitään stipendejä?

Vierailija
30.05.2020 |

Poika päätti juuri 8. Lk, eikä ole kertaakaan saanut mitään stipendiä, ei edes parhaan kaverin palkintoa. On keskitason kulkija, noin 8 keskiarvolla. Stipendejä ja palkintoja on jaettuja joka ikinen vuosi vähintään 3 kpl. Kaiken todennäköisyyden mukaan olisi pitänyt jo osua kohdalle. Luokassa 22 oppilasta.

Tyttö päätti 3. luokan ja on koko lukuvuoden saanut kaikista oppiaineista kokeissa 9,5-10. Kaikista muista paitsi liikunnasta. Mutta ei ole stipendiä tullut. Eikä muutakaan mainintaa. Nyt keväällä oli jaettu jotain tsemppari-palkintoja kolmelle. Eikö nämä siis tsemppaa ollenkaan, jotka menestyy?

Ja nuorimmainen päätti ekaluokan. Kolme luokkakaveria sai stipendin. Sanoin, että ehkä ensi vuonna saat jotain. Just joo. Ei tule saamaan, kun ei ole isommat sisaruksetkaan kertaakaan mitään saaneet.

Kommentit (293)

Vierailija
21/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit sen itsekin, keskitason kulkija. Stipendit menee yleensä tosi etsiville tai sit heikolle tsemppariksi.

Oma lapseni sai 1.lk tsempparin ja vikalla stipendin.

Mikä keskitason kulkija on, jos saa koko vuoden kokeista 9,5-10? Minusta se ei ole keskitaso. En tiedä mitä on tosi etsivät, jotka mainitsit, siis jotain open lellikkejä vai? Tosi etsivät siis saa ja heikoimmat tsemppariksi? Millä perusteilla muka?

-ap

Vierailija
22/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo outo on tuo jakoperuste. Meidän luokalla oli hiljainen pinko eli ei ehkä olisi muuten saanut stidendiä ja hymytyttöpatsasta mutta kun oli opettajan lapsi sai kaikki mahdolliset palkinnot tietysti vaikka ei olisi ansainnutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ekstroverteille, jotka miellyttävät opettajaa ja joille koulu on muutenkin helppoa. Enemmän arvostan niiden suoritusta, joilla on vaikeuksia, mutta saavat siitä huolimatta kahlattua koulun läpi. Näkisin, että tällaisten palkitseminen kannustaisi opiskeluissa eteenpäin. Niillä, joille koulu on helppoa, on jo motivaatiota opiskeluun.

Vierailija
24/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuppaavat kasaantumaan aina samoille stipendit ja hymytyttö/-poikapatsaat. Elämä on.

Muistan miettineeni aikanaan että kukahan ne lopulta päätti, stipendien ym saajat, kun vuodesta toiseen samat oppilaat ne saivat. Itse en saanut koskaan vaikka olin huomattavasti parempi oppilas kuin monet muut. Totesin lopulta että niille ekstroverteillehan ne aina meni, ei meille luokan hiljaisille nörteille.

Ikävä kyllä luokan hiljainen nörtti harvoin tulee ilmaisseeksi muille mitä kaikkea osaa. Kuten sanottu, stipendi ei tule siitä että tekee kaiken mitä pyydetään ja saa kymppejä, vaan siitä että antaa taidoillaan jotain koko yhteisölle.

Itse sain kouluaikoina stipendejä, oletan sen johtuneen siitä että kirjoitin muun muassa kevätjuhlanäytelmiä.

Vierailija
25/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open lellikille joka vuosi stipendi.

Vierailija
26/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään saanut ikinä. Olin näkymätön keskitason oppilas.

En mäkään saanut. En kyllä muista että 80-90- luvulla stipendejä olisi saanutkaan muuten kuin matemaattisista aineista.

Tytär saanut alakoulukouluaikana viime ja tänä vuonna. Nyt kutosella. Hiljainen oppilas, jolla torkassa ysejä ja kymppejä.

Mikä oppiaine on torkka? Onks se sama kuin tarkkailuluokka aikoinaan 90-luvulla? Muistan, että ne sai helpommin stipendejä ja ihan rahaakin kuin muut. Mut toki niiden kotiolotkin oli mitä oli. Ei käyny kateeks.

Vierailija
27/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen lopetti peruskoulun keskiarvolla 9,8.

Kaikki muut luokan 7 tyttöä ehti saafa stipendin moneen kertaan. Hän ei kertaakaan.

Vierailija
28/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit sen itsekin, keskitason kulkija. Stipendit menee yleensä tosi etsiville tai sit heikolle tsemppariksi.

Oma lapseni sai 1.lk tsempparin ja vikalla stipendin.

Mikä keskitason kulkija on, jos saa koko vuoden kokeista 9,5-10? Minusta se ei ole keskitaso. En tiedä mitä on tosi etsivät, jotka mainitsit, siis jotain open lellikkejä vai? Tosi etsivät siis saa ja heikoimmat tsemppariksi? Millä perusteilla muka?

-ap

En ole se jota kommentoit, mutta olettaisin että hyvää koemenestystä on monellakin. Stipendin saa sitten, kun tekee vielä jotakin siihen päälle.

Vierailija
29/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee ekstroverteille, jotka miellyttävät opettajaa ja joille koulu on muutenkin helppoa. Enemmän arvostan niiden suoritusta, joilla on vaikeuksia, mutta saavat siitä huolimatta kahlattua koulun läpi. Näkisin, että tällaisten palkitseminen kannustaisi opiskeluissa eteenpäin. Niillä, joille koulu on helppoa, on jo motivaatiota opiskeluun.

Tulee niille hyville oppilaillekin hyvä mieli, jos joskus, edes kerran, muistetaan! Kun ei ikinä huomioida mitenkään, niin kummalta tuntuu.

-ap

Vierailija
30/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin koulussa hiljainen ja vähäkaverinen kympin oppilas, ja sain ala-asteella stipendin. Ei tarvinnut olla ”kaikkien kaveri” tai mikään ilopilleri, vaan pelkkä koulusuoritus riitti.

Mutta minusta on näyttänyt, että nykyään katsotaan paljon enemmän muuta kuin parhaita suorituksia. Eli noita kaveruutta ja oman tason nostamista jne. Hyvähän se onkin. Mutta tuntuu, että enää sitten ei enää yhtään noteeratakaan sitä, jos saa tasaisesti hyviä numeroita koko ajan. On menty ehkä liikaa toiseen ääripäähän. Mutta riippuukohan myös koulusta ja opettajasta?

Vierailija
31/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lukion ekalla stidendi tonnin (siis markkoja). En koulumenestyksen takia vaan sen sen takia, että tulin persaukisesta perheestä.

Vierailija
32/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stipendit jaetaan pärstäkertoimen ja kielen ruskeusasteen mukaan.

Vierailija
33/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tai mies ei koskaan saatu minkään sortin stipendejä mutta omat muksut ovat saaneet.

Esikoinen sai ykkösellä tsemppari-stipendin ja keskimmäinen kakkosella samanlaisen myös. Esikoinen pääsi nyt seiskalta ja sai stipendin hyvin sujuneesta kouluvuodesta. On just semmonen, seiskan, kasin oppilas. Todella tunnollinen oppilas kuitenkin.

Vierailija
34/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapu tapu

Vierailija
35/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin oman aineeni stipendin kasin oppilaalle, koska ysin oppilaissa ei ollut tarpeeksi hyväkäytöksisiä vaihtoehtoja. Kympin oppilas taas sai monta muutakin stipendiä. En halua antaa stipendiä pelkän osaamisen mukaan. T: Ope

Vierailija
36/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär kuului luokkastipendeissä juuri noihin väliinputoajiin. Hänellä oli keskiarvo 9,6-9,8 eli ei voinut saada tsempparistipendiä, koska ei se keskiarvo koskaan kovin paljon noussut. Ei voinut myöskään saada sitä stipendiä mikä meni jollekin parhaista, koska aina siellä oli niitä parempiakin, joilla oli liikuntaa myöten kaikki kymppiä. Tytär ei urheillut, joten ei toivoakaan saada liikunnasta kymppiä. Onneksi edes kerran sai kuvaamataitostipendin. Ja sitten lukiossa rahapalkintoja noista lukiolaisten kilpailuista.  

Mutta ei niitä stipendejä tosiaan jaeta sillä perusteella, että jokainen saisi joskus stipendin.

Vierailija
37/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä nykyistä runsasta stipendien jakoa. Kun itse olin koulussa, hymypatsas jaettiin vain 4-luokalla. Muilla luokilla ei ollenkaan. Joskus sain stipendin ja lukiossa taiteen erityismitalin. Mutta palkintojen jakaminen ei siis ollut mitään yleistä. Omien lasteni koulussa hymypatsas jaetaan yhdelle kaikista rinnaikkaisluokista ja yksi oppilas sadasta voi saada sen, ja sama oppilas ei voi saada kahta kertaa. Stipendejä jaetaan vain 9-lk., muut voivat saada lukudiplomin, jos vanhemmat ilmoittavat kirjat luetuiksi. Stipendien runsas jakaminen on ihan turhaa.

Vierailija
38/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stipendejähän ei jaetaan minkään solidaarisuusperiaatteen mukaisesti. Ne ansaitakseen on oltava enemmän kuin keskitien kulkija. 

Ei vaan huonompi kuin keskiverto. Näin meidän koulussa 9. lk, jossa jaetaan kirja parhaalle ruotsin osaajalle ja rahastidendi taideaineissa sekä se täälläkin mainittu tsemppari-palkinto, joka menee eniten numeroaan nostaneelle. Hymypoika/tyttö patsas on jaettu joskus sille, jota luokkakaverit eniten äänesti (=koulukiusaaja). Ei meilläkään ole koskaan mitään tullut, kun eivät ole teinit olleet taitavia ruotsissa eikä hyviä kuvataiteissa. Tuo luokkakavereiden valinta on ihan vitsi alun perinkin, koska se on aina ollut luokan pahin kiusaaja, joka valittu.

Vierailija
39/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokan oppilaalle ei tullut mitään palkintoa koskaan opettajan puheista  huolimatta  vaikka tämä oppilas sitoi toisen oppilaan kengännauhat usein kiinni.

Vierailija
40/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni koulussa jaetaan aika paljon stipendejä. Muistaakseni ekalla luokalla jaettiin 7 kpl ja nyt tokalla taas 7. Opettaja on koko ajan korostanut, että hän antaa stipendin samalle lapselle vain kerran. Eli yli puolet luokasta on saanut stipendin jo nyt tokan luokan loppuun mennessä.

Minusta järkevämpi näin kuin omana aikanani, jolloin sen sai aina sama tyyppi korkeimmasta keskiarvosta (tosin meillä ei taidettu vielä alaluokilla jakaakaan). Ja kyllä, olen tätä mieltä vaikka itse olin se tyyppi joka sai stipendit.