Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei meidän lapset saa ikinä mitään stipendejä?

Vierailija
30.05.2020 |

Poika päätti juuri 8. Lk, eikä ole kertaakaan saanut mitään stipendiä, ei edes parhaan kaverin palkintoa. On keskitason kulkija, noin 8 keskiarvolla. Stipendejä ja palkintoja on jaettuja joka ikinen vuosi vähintään 3 kpl. Kaiken todennäköisyyden mukaan olisi pitänyt jo osua kohdalle. Luokassa 22 oppilasta.

Tyttö päätti 3. luokan ja on koko lukuvuoden saanut kaikista oppiaineista kokeissa 9,5-10. Kaikista muista paitsi liikunnasta. Mutta ei ole stipendiä tullut. Eikä muutakaan mainintaa. Nyt keväällä oli jaettu jotain tsemppari-palkintoja kolmelle. Eikö nämä siis tsemppaa ollenkaan, jotka menestyy?

Ja nuorimmainen päätti ekaluokan. Kolme luokkakaveria sai stipendin. Sanoin, että ehkä ensi vuonna saat jotain. Just joo. Ei tule saamaan, kun ei ole isommat sisaruksetkaan kertaakaan mitään saaneet.

Kommentit (293)

Vierailija
41/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stipendejähän ei jaetaan minkään solidaarisuusperiaatteen mukaisesti. Ne ansaitakseen on oltava enemmän kuin keskitien kulkija. 

Ei vaan huonompi kuin keskiverto. Näin meidän koulussa 9. lk, jossa jaetaan kirja parhaalle ruotsin osaajalle ja rahastidendi taideaineissa sekä se täälläkin mainittu tsemppari-palkinto, joka menee eniten numeroaan nostaneelle. Hymypoika/tyttö patsas on jaettu joskus sille, jota luokkakaverit eniten äänesti (=koulukiusaaja). Ei meilläkään ole koskaan mitään tullut, kun eivät ole teinit olleet taitavia ruotsissa eikä hyviä kuvataiteissa. Tuo luokkakavereiden valinta on ihan vitsi alun perinkin, koska se on aina ollut luokan pahin kiusaaja, joka valittu.

Oikeasti teidän luokalla ei ole kiusaamisesta tiedetty mitään, jos se hymypoika/tyttö on mennyt äänestyksellä pahimmalle kiusaajalle.

Jos kunnolla kiusataan, niin se menee kiusatulle.

Vierailija
42/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tai mies ei koskaan saatu minkään sortin stipendejä mutta omat muksut ovat saaneet.

Esikoinen sai ykkösellä tsemppari-stipendin ja keskimmäinen kakkosella samanlaisen myös. Esikoinen pääsi nyt seiskalta ja sai stipendin hyvin sujuneesta kouluvuodesta. On just semmonen, seiskan, kasin oppilas. Todella tunnollinen oppilas kuitenkin.

Nyt täytyy ihan kysästä mitä lapsesi tarkalleen teki että saivat tsemppari-stipendin? Ei ole sellaista meidän koulussa jaettukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin stipendit jaetaan juurikin hyvästä koulumenestyksestä. 'Huonot' jää aina ilman vaikka olis kuinka tsempannut ja ois hyvä tyyppi jne jne.

Eniten harmittaa, että esim.omat lapseni loistavat juuri niissä aineissa, joista kukaan ei saa stipendejä. Tätä en ymmärrä! Koska kyllähän elämässä tarvitaan niitäkin, jotka osaavat erityisen hyvin muita kuin vaikka äidinkieltä, matikkaa jne. Olisi tasapuolista antaa sit kaikista aineista stipendi. Eikä vaan nuista perus. Tähän pitäisi saada muutos.

Vierailija
44/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stipendejähän ei jaetaan minkään solidaarisuusperiaatteen mukaisesti. Ne ansaitakseen on oltava enemmän kuin keskitien kulkija. 

Tai vähemmän.

Luulen että jos stipendit jaettaisiin ainoastaan parhaille niin niitä olisi helpompi lastenkin sulatella - toki se meinaisi sitä että aika lailla samat tyypit saisi ne joka kevät.

Mutta kun kerta jaetaan noita tsemppistipendejä myös huonoille niin ymmärrän kyllä että ne keskitason oppilaat kokevat jäävänsä jostain paitsi.

Vierailija
45/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No muistan että itseäni vitutti myös kun todistus oli täynnä ysiä ja kymppiä ja rahastipendit meni seiskasta kasiin numeroita nostaneille”tsemppareille.” Sain kyllä stipendin opintomenestyksestä peruskoulun lopussa, samoin lukiossa.

Näkymättömimpiä on varmaan just ne tasaista kasia ja ysiä saavat oppilaat. Mun paras kaveri oli sellainen ja oli tosi katkera kun ei saanut koskaan stipendiä.

Minä olin ekaluokasta lukion loppuun aina se toiseksi tai kolmanneksi paras luokasta ja en ikinä saanut stipendiä :D

No lapset peri saman homman. Yksi oli hyvä koulussa ja kiltti ja kohtelias. Ei saanut stipendiä, kun ei ollut paras, ei saanut paras-kaveri stipendiä, kun oli koulukiusattu ja mitään tsempparia ei saanut, kun oli niin hiljainen, ettei kaikki edes huomanneet hänen olemassaoloaan luokassa.

Toinen oli myös hyvä koulussa, mutta sellainen pikkaisen vajaa 9 keskiarvon oppilas. Ei stipendiä ikinä

Kolmas rämäpää, kenellä koulu meni seiskan keskiarvon luokkaa. Ei edes sitä tsempparia tai muuta :D

Asumme pienessä kylässä ja kyllä ne hymypojat ja stipendit meni koko peruskoulun ajan samoille oppilaille. Yksi kasin oppilas, joka oli koulukiusaaja, sai hymypojan, kaksi stipendiä, yhden tsempparin. Tätä ihmeteltiin kovasti :D. Mutta kaipa sitten tässä pojassa oli jotain niin erikoista.

Vierailija
46/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia. Olen miettinyt, että onko sillä vaikutusta kuuluuko vanhemmat koulun vanhempainyhdistykseen, joka noihin stipendeihin kerää rahaa. Osaisiko joku opettaja vastata?

Vierailija
47/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annoin oman aineeni stipendin kasin oppilaalle, koska ysin oppilaissa ei ollut tarpeeksi hyväkäytöksisiä vaihtoehtoja. Kympin oppilas taas sai monta muutakin stipendiä. En halua antaa stipendiä pelkän osaamisen mukaan. T: Ope

kai se annettiin sitten nimenomaan ”hyvästä käytöksestä” eikä ”menestyksestä biologiassa”

Vierailija
48/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei meidänkään lapset olleet saaneet mitään stipendejä, kun ovat olleet sellaisia harmittomia reilu 8ka oppilaita. Mutta sitten tulikin yllätys, kun tytär sai 9.lkn kevätjuhlassa viime vuonna kaksi stipendiä. Voi sitä yllätystä, iloa ja ylpeyttä kun hän sai oppilaskunnan "kiva tyyppi" -stipendin tjtsp sekä kuvaamataidon stipendin.  Tytärkin sai itsetunnolleen vähän kohotusta, kun hän on aina pitänyt itseään jotenkin huonona ja mielenkiinnottomana tyyppinä. 

Ei ole sellaista ainetta kuvaamataito. Tarkoitat varmaan kuvataidetta.

Vierailija
49/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä stipendin pitäis saada se joka on kääntänyt kelkkansa ja parantanut arvosanojaan selkeästi aikaisemmista suoritteista. 

Vierailija
50/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä nykyistä runsasta stipendien jakoa. Kun itse olin koulussa, hymypatsas jaettiin vain 4-luokalla. Muilla luokilla ei ollenkaan. Joskus sain stipendin ja lukiossa taiteen erityismitalin. Mutta palkintojen jakaminen ei siis ollut mitään yleistä. Omien lasteni koulussa hymypatsas jaetaan yhdelle kaikista rinnaikkaisluokista ja yksi oppilas sadasta voi saada sen, ja sama oppilas ei voi saada kahta kertaa. Stipendejä jaetaan vain 9-lk., muut voivat saada lukudiplomin, jos vanhemmat ilmoittavat kirjat luetuiksi. Stipendien runsas jakaminen on ihan turhaa.

Te olitte sitten todella köyhässä koulussa tai sitten et enää muista. Koulut, ainakin arvostetuimmat, saavat lahjoituksia näihin stipendeihin. Kun olin opena, siihen kouluun tuli sekä perintörahasto stipendeihin että paikalliselta Lions clubilta vuosittain huomatta summa. Lisäksi eräs pankki antoi peruskoulun päättäville lahjoituksen. Myös jokin ruotsin kirjallisuusrahasto teki lahjoitukset, jolla muistettiin 7.-9.luokkalaisia. En enää tarkalleen muista niitä summia, koska olin opettajana vain vuodet 2002-2005.

Vierailija
51/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei meidänkään lapset olleet saaneet mitään stipendejä, kun ovat olleet sellaisia harmittomia reilu 8ka oppilaita. Mutta sitten tulikin yllätys, kun tytär sai 9.lkn kevätjuhlassa viime vuonna kaksi stipendiä. Voi sitä yllätystä, iloa ja ylpeyttä kun hän sai oppilaskunnan "kiva tyyppi" -stipendin tjtsp sekä kuvaamataidon stipendin.  Tytärkin sai itsetunnolleen vähän kohotusta, kun hän on aina pitänyt itseään jotenkin huonona ja mielenkiinnottomana tyyppinä. 

Ei ole sellaista ainetta kuvaamataito. Tarkoitat varmaan kuvataidetta.

80-luvulla ja ysärin alussa ainakin oli kuvaamataito. 

Vierailija
52/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä annoin oman aineeni stipendin kasin oppilaalle, koska ysin oppilaissa ei ollut tarpeeksi hyväkäytöksisiä vaihtoehtoja. Kympin oppilas taas sai monta muutakin stipendiä. En halua antaa stipendiä pelkän osaamisen mukaan. T: Ope

kai se annettiin sitten nimenomaan ”hyvästä käytöksestä” eikä ”menestyksestä biologiassa”

Eiköhän tuossa aika selvästi selitetty, että pärstäkertoimesta se tuli.

Vierailija
53/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuppaavat kasaantumaan aina samoille stipendit ja hymytyttö/-poikapatsaat. Elämä on.

Muistan miettineeni aikanaan että kukahan ne lopulta päätti, stipendien ym saajat, kun vuodesta toiseen samat oppilaat ne saivat. Itse en saanut koskaan vaikka olin huomattavasti parempi oppilas kuin monet muut. Totesin lopulta että niille ekstroverteillehan ne aina meni, ei meille luokan hiljaisille nörteille.

Aijaa. Meillä hymypatsaat menee niille ekstroverteille jyrääjille (joista osa suoraan kiusaa muita) mutta stipendit aina niille hiljaisille kympin oppilaille. Eli ei tosiaan niille suosituille vaan ujoille lukutoukille, jollainen oma lapseni on. Sama homma oli omassa lapsuudessa, olin se kiusattu ja arka kympin tyttö, stipendejä sain useamman.

Vierailija
54/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en saanut koskaan mitään. 

Muistan kun eräänä vuotena jouduin vanhempani alkoholiongelman takia sijoitetuksi muualle asumaan, ja koulu ei juuri kiinnostanut mutta kävin aina enkun tunneilla koska pidin niistä ja olin aineessa luokan paras. Opettaja tiesi tilanteeni ja antoi minulle lukiolaisten tehtäväkirjasta monisteita, jotten olisi tylsistynyt tunneilla ja kadottanut motivaatiotani. 

Kun tuli kevätjuhlan aika, olin lähes varma että saisin stipendin -ensimmäisen ikinä- englannista. No en saanut, se meni paikkakunnan kermapersetytölle, joka veti ysejä ja kymppejä jokaisesta aineesta ja oli opettajien suosikki. Se sattui helvetisti. Jos se stipendi olisi mennyt kelle tahansa muulle, olisin ymmärtänyt, mutta...miksi juuri tämä tyttö? Hän sai muissakin aineissa stipendejä, eikä opettajia tuntunut häiritsevän ajatus että hyvästä perheestä tuleva tyttö nappaa rutiininomaisesti kannustuspalkintoja, joita ei edes tarvitse. Minä, siinä vaikeassa elämäntilanteessa ollut rikkinäisen kodin nuori, olisin hyötynyt tuosta tunnustuksesta paljon enemmän. 

Oma lapseni on saanut tasan yhden stipendin- siitä englannista. :) 

Vierailija
55/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6-luokkalainen sai vihdoin ja viimein stipendin, tähän asti kaikki palkinnot menneet sivu suun. 4-luokalta päässyt kuopus ei ole saanut myöskään mitään palkintoja. Olin viime vuonna hänen todistustenjaossa ja todella harmitti kun varmaan puolelle luokasta jaettiin joku palkinto tai tunnustus, mutta oma lapsi ei saanut mitään vaikka on hyvä koulussa, taitava monessa ja ystävällinen. Ei tuntunut kovalta äidistäkään. Samat lapset tuntuvat saavat sekä hymytyttö-palkintoja että stipendejä. Olin siksi niiin iloinen tuosta esikoisen stipendistä, kerrankin osui meidän perheeseen!

Vierailija
56/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan huonompi kuin keskiverto. Näin meidän koulussa 9. lk, jossa jaetaan kirja parhaalle ruotsin osaajalle ja rahastidendi taideaineissa sekä se täälläkin mainittu tsemppari-palkinto, joka menee eniten numeroaan nostaneelle. Hymypoika/tyttö patsas on jaettu joskus sille, jota luokkakaverit eniten äänesti (=koulukiusaaja). Ei meilläkään ole koskaan mitään tullut, kun eivät ole teinit olleet taitavia ruotsissa eikä hyviä kuvataiteissa. Tuo luokkakavereiden valinta on ihan vitsi alun perinkin, koska se on aina ollut luokan pahin kiusaaja, joka valittu.

Oikeasti teidän luokalla ei ole kiusaamisesta tiedetty mitään, jos se hymypoika/tyttö on mennyt äänestyksellä pahimmalle kiusaajalle.

Jos kunnolla kiusataan, niin se menee kiusatulle.

Meillä oppilaat äänesti hymypojan kiusatulle. Mutta opettaja päätti yhtäkkiä antaa sen kiusaajalle

Vierailija
57/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5. luokan tänään päättänyt poikani sai jo kolmannen kerran 'kiva kaveri' stipendin eli melkein joka vuosi on saanut sen.

Poika on kympin oppilas, mutta se ei varmaan vaikuta tuohon stipendiin. Hän on hyvin sosiaalinen, kiltti, auttavainen, touhuaa sekä poikien että tyttöjen kanssa yhtä paljon, on kaikkien kaveri, puolustaa toisia, toimii luonnostaan tarvittaessa erotuomarina, on hyvä suustaan ja neuvottelijaluonne. On myös aina iloisella päällä, ei koskaan kiroile, on kohtelias. Lapsethan tuon 'kiva kaveri' äänestyksen voittajan päättävät.

Vierailija
58/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset olivat keskiverto-oppilaita ja joissakin aineissa luokan parhaita ja auttoivat avun tarpeessa olevia. Koskaan eivät saaneet mitään mainintoja ja palkintoja. Häpesin opettajien ja niiden tahojen puolesta jotka palkinnoista päättivät koska lapsillemme opettamamme oikeudenmukaisuus sai aikamoisen kolhun. Se siitä oikeudenmukaisuudesta ja opettajien lemmikeistä ja palkinnon ansaitsemisesta ja kaverien puolueellisuudesta.

Vierailija
59/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain amiksessa stipendin. Oli jotain 350 mk muistaakseni. 

Vierailija
60/293 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä stipendin pitäis saada se joka on kääntänyt kelkkansa ja parantanut arvosanojaan selkeästi aikaisemmista suoritteista. 

Niin? Kannatat siis sitä käytäntöä, joka nykyisin vallitsee. Mitä uutta?