Miten joidenkin lapsilla voi olla keskiarvo yli 9?
Oikein ihme-lapsia nämä yli 9 keskiarvon saavat. Kun on liian aktiivinen ja perfektionisti ja ei mitään muuta elämää kuin koulu
Kommentit (217)
Yksin ja yli keskiarvon lapsilla on hyvä muisti, oppivat asiat nopeasti ja tekevät vähintään kaiken sen mitä vaaditaan erinomaisiin arvosanoihin.
Itse en esimerkiksi ole hyvä piirtämään ja maalaamaan ja olen aina kokenut sen todella vieraaksi. Minulla on kuitenkin hyvä värisilmä, silmää kauneudelle ja kuuntelin tarkasti ohjeet kuvaamataidon tunnilla, tein työt tarkasti ja aikataulussa. Kuvaamataito oli aina 9. Kymppiin olisin tarvinnut sitä lahjakkuutta.
Musiikki on aina ollut vahva 10 kun olen musikaalinen ja soitin pianoa sekä lauloin kuorossa. Nautin musiikkitunneista, kiinnosti kaikki historiaa myöten siinä aineessa.
Liikunta oli aina 9. Kuuntelin ja olin aktiivisesti mukana tunnilla. Tein kaikki ohjeiden mukaan. Sen aikaisia cooper-testejä varten juoksin vapaa-ajalla, jotta saisin hyvän tuloksen. Harrastin muuten ainoastaan hyötyliikuntaa, koulumatkan pyöräilyt päivittäin, kavereille pyörällä, öenkkeilyt ajoittain, muut ulkoilut, mm. kesällä paljon uimista ja talvisin uimahallilla silloin tällöin, hiihto ja laskettelu. Missään valmennuksissa en koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään jotkut saa helpommalla kuin toiset. Meillä on kaksi lasta, tyttö ja poika. Pojan kanssa treenataan kokeisiin tuntitolkulla iltaisin, teen esim. harjoituskokeita ja sitten käydään läpi niitä vastauksia yhdessä. Keskiarvo 7.8. Tyttö makaa sohvalla kuulokkeet päässä, katsoo kännykästä TikTokkia ja selailee siinä samalla kirjaa huomisen kokeeseen. Lukuaineiden keskiarvo 10, koko toikkarin 9.7. Joskus melkein harmittaa kuinka vähällä vaivalla se tuohon pääsee
Sille hän ei voi mitään, että poikasi on tyhmempi kuin siskonsa. Tosin saat syyttää siitä itseäsi sillä pojilla älykkyys periytyy äidiltä.
Takapenkin oppilas taalla. Yleensa nukuin tunnit ja luin yolla kokeisiin paivaa ennen.
Laksyja en tehnyt.
Joskus sain kasinkin kokeesta joskus hylkyn.
Olen viela oppimisvaikeuksinen. Lukihairio ja adhd.
Toisinsanoen koulun vaatimustaso ei ole kummoinen. Jos on tunnilla, tekee laksyt ja muistiinpanot parjaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ovat se oppilasryhmä jolle opetus suunnitelma on luotu. Loput kituuttaa perässä tai tippuu väliin. Suomessa tasapäistetään opetuksessa ihan liikaa.
Ei ole luotu, 9-10 oppilaat tylsistyvät peruskoulussa, kun edetään hirvittävän hitaasti ja silti osa ei ymmärrä.
Lapsi piti koulusta johonkin 3. luokkaan asti, sen jälkeen on ollut "pakkopullaa".
Oli mullakin keskiarvo jossain 9,5 hujakoilla peruskoulun ja lukion. Ala-asteella vähän vähemmän. Huolellisuusnumeroa ei onneksi laskettu mukaan keskiarvoon, se oli aina huonoin. Läksyjä tai muuta ahkeraa aherrusta tein tosi satunnaisesti. Läksyjä tein tunnilla tai tunnin alkua odotellessa. Myöhästelin paljon. Abiturienttina lukuloman lähinnä prokrastinoin. Opin kuitenkin helposti ja olin kiinnostunut monista asioista. Kuvista ja käsitöitä rakastin ja valitsin niin paljon kuin sai valinnaisia valita. Luulen, että ne olivat tärkeitä sille, että jaksoin ja viihdyin koulussa ja niissä oppi paljon, kun ajatteluun yhdistyy käsillä tekeminen.
Aikuisena sain ADHD-diagnoosin.
Mun lapsellani on aina ollut yli 9,5:n keskiarvo. Hän on supernopea tiedonkäsittelijä, näkee heti peruslaskutoimitusten tulokset laskematta niitä, ymmärtää asioiden väliset yhteydet, oppii kielten sanat kertalukemalla.
Läksyt hän tekee heti, kun ne ovat tulleet. Kokeisiin lukiessaan hän kirjoittaa muistiinpanot ja käyttää kertaamiseen niitä. Huippuluokan opiskelutaidot.
Erittäin tärkeää myös on, että hänellä on ollut sekä yhtä hyviä opiskelijoita luokkakavereina kuin pikkaisen heikomminkin menestyneitä. Hänellä on hyvä käsitys siitä, että useimmat muut eivät opi yhtä helposti kuin hän, eikä hänen suustaan koskaan pääse mitään tällaista "miten sä sait tosta vaan kasin, etkö sä lukenut tarpeeksi?".
Siis eihän se 10 arvosanana tarkoita, kuin että osaa sen kurssin asian. Jos vaikka matikkaa, niin jos osaa laskea kurssin asiat, niin arvosana on 10. Tämä on yksinkertainen asia, jota harva sisäistää.
Itse sain pääsääntöisesti yli 9 arvosanoiksi, kun opettelin kurssien asiat. Ei se ole sen vaikeampaa. Päättötodistuksen keskiarvo oli 9.5 lukiosta.
Ymmärrän myös ihan hyvin, että jos koulu ei vaan nappaa ja ei opettele asioita, niin saa alhaisempia arvosanoja (kun osaa vähemmän, kuin kurssin vaatimus), ja eihän sekään mikään ongelma ole. Kunhan kurssit läpi pääsee, niin sehän riittää. Ei jälkikäteen kukaan katso niitä arvosanoja. Lukion päättötodistuksen arvosanojakaan ei ole kukaan koskaan katsonut, sen jälkeen kun niillä pääsi jatko-opiskelupaikkaan.
Yläasteen lukuaineiden keskiarvoni taisi olla 9,6 ja kaikkien aineiden 9,1. Silti täällä vauva-palstalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat se oppilasryhmä jolle opetus suunnitelma on luotu. Loput kituuttaa perässä tai tippuu väliin. Suomessa tasapäistetään opetuksessa ihan liikaa.
Ei ole luotu, 9-10 oppilaat tylsistyvät peruskoulussa, kun edetään hirvittävän hitaasti ja silti osa ei ymmärrä.
Lapsi piti koulusta johonkin 3. luokkaan asti, sen jälkeen on ollut "pakkopullaa".
Juuri näin, peruskoulu lähinnä varmistaa että fiksuimmat ymmärtävät olla realisoimatta potentiaaliaan. Mulla oli melkein kympin keskiarvo ja L:n yo-paperit sillä että suunnilleen joka toinen tunti vaivauduin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi piti koulusta johonkin 3. luokkaan asti, sen jälkeen on ollut "pakkopullaa".Juuri näin, peruskoulu lähinnä varmistaa että fiksuimmat ymmärtävät olla realisoimatta potentiaaliaan. Mulla oli melkein kympin keskiarvo ja L:n yo-paperit sillä että suunnilleen joka toinen tunti vaivauduin paikalle.
Peruskoulun suurin ongelma on, että "hikkejä" kiusataan. Harva uskaltaa pärjätä koulussa niin hyvin, kuin oma potentiaali mahdollistaisi. Moni tekee tahallaan sen verran huonosti kokeet, ettei saa yli 8 arvosanoja, jolloin ei kiusata. Jos tekee niin hyvin kuin voi ja saa 9-10 arvosana, kouluhelvetti on varma.
Meidän nuorella oli peruskoulun päättötodistuksen ka 9.8. Lukiossa ei jaksanut paljoakaan opiskella. C paperit ja todistus 7.8. Mikään ammatti ei kiinnosta. Säälittää.
Helposti. Jotkut ovat lahjakkaita ja pärjäävät tunnilla kuuntelemalla, ei tarvitse päntätä. Nimim. keskiarvo 9,9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 fiksu
2 ahkera
3 löysät arviot
4 opettajan lellikkiNäillä pääsee pitkälle, yleensä riittää yksi tekijä.
1-2 pitää kaikkien kohdalla varmaan paikkansa.
3-4 - miten voi olla mahdollista että tämä toistuu 3 eri oppilaitoksessa? Omat tytär on ollut eri ala-asteella, yläasteella ja lukion vielä eri kaupungissakin ja silti alusta loppuun yli 9 ka.
Sattuipa hassusti??
Löysää arviointia on nykyään joka koulussa. Ole kiltti, niin saa automaattisesti vähintään 8 arvosanan jos vähänkin yrittää.
Opettajan lemmikiksi pääseminen edellyttää manipuloinnin taitoja, puree 95% opettajista.
Olin laiska kuin mikä ja silti keskiarvo jotain 9,8
Vierailija kirjoitti:
Yksin ja yli keskiarvon lapsilla on hyvä muisti, oppivat asiat nopeasti ja tekevät vähintään kaiken sen mitä vaaditaan erinomaisiin arvosanoihin.
Itse en esimerkiksi ole hyvä piirtämään ja maalaamaan ja olen aina kokenut sen todella vieraaksi. Minulla on kuitenkin hyvä värisilmä, silmää kauneudelle ja kuuntelin tarkasti ohjeet kuvaamataidon tunnilla, tein työt tarkasti ja aikataulussa. Kuvaamataito oli aina 9. Kymppiin olisin tarvinnut sitä lahjakkuutta.
Musiikki on aina ollut vahva 10 kun olen musikaalinen ja soitin pianoa sekä lauloin kuorossa. Nautin musiikkitunneista, kiinnosti kaikki historiaa myöten siinä aineessa.
Liikunta oli aina 9. Kuuntelin ja olin aktiivisesti mukana tunnilla. Tein kaikki ohjeiden mukaan. Sen aikaisia cooper-testejä varten juoksin vapaa-ajalla, jotta saisin hyvän tuloksen. Harrastin muuten ainoastaan hyötyliikuntaa, koulumatkan pyöräilyt päivittäin, kavereille pyörällä, öenkkeilyt ajoittain, muut ulkoilut, mm. kesällä paljon uimista ja talvisin uimahallilla silloin tällöin, hiihto ja laskettelu. Missään valmennuksissa en koskaan ollut.
Nykyään taitaa olla arvostelu toisenlainen, ja varmaan riippuu opettajastakin.
Minun lapsellani on kuvis, musiikki ja liikunta kaikki 8, vaikka on hyvin kuvaamasi kaltainen, ja edistyy musiikkiopistolla opettajansa mukaan erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sille hän ei voi mitään, että poikasi on tyhmempi kuin siskonsa. Tosin saat syyttää siitä itseäsi sillä pojilla älykkyys periytyy äidiltä.
Eipäs. Vaan lasten älykkyys periytyy äidiltä myös poikalapsien kohdalla
Pitää oikeasti olla aika tyhmä tai vakavasti keskittymishäiriöinen, jos ei pärjää peruskoulussa minimi effortilla.
Mulla oli yli ysin keskiarvo, eikä sitä varten kyllä tarvinnut uhrata vapaa-aikaa yhtään opiskeluun. :D Usein en viitsinyt edes tehdä läksyjä. Mutta tunnilla kuuntelin, kun toiset keskittyivät haaveiluun tai häiriköintiin. Siinä on se ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs. Vaan lasten älykkyys periytyy äidiltä myös poikalapsien kohdalla
Tuo on myytti, että lasten älykkyys periytyisi vain tai edes enimmäkseen biologiselta äidiltä. Älykkyys on yhdistelmä useaa eri geeniä ja kasvuympäristön vaikutusta. Äiti on usein ensisijainen hoitaja varhaislapsuuden kasvuympäristössä. Jos hän on kiinnostunut kirjoista, on se vahva koulumenestyksen ennakoija.
Ei kukaan sitä kiistäkään. Peruskoulussa opetettavat asiat ovat vain niin helppoja ja koealueet niin pieniä, ettei kiitettävään tarvitse olla mikään nero.