Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joidenkin lapsilla voi olla keskiarvo yli 9?

Vierailija
30.05.2020 |

Oikein ihme-lapsia nämä yli 9 keskiarvon saavat. Kun on liian aktiivinen ja perfektionisti ja ei mitään muuta elämää kuin koulu

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sellainen lapsi joka sai niitä kymppejä sillä että olin paikalla ja kuuntelin samalla kun haaveilin ja piirtelin sitten niillä tunneilla itsekseni. Keskiarvo taisi olla yläasteen jälkeen 9.6, koska peruskoulu oli todella helppoa aikaa ja vaikka olin aina ollut huono tekemään töitä niin silloin minun ei tarvinnut. Toivon että olisin oppinut edes jossain vaiheessa panostamaan kouluun ja hoitamaan asioita tai että joku olisi huomannut adhd:n aiemmin, olisin ehkä saanut jotain apua ennen kuin olin jo ehtinyt pilata kaiken (lukion, elämän ja aivot) narkkaamalla. Joo, lukio ei sujunut koska en yhtäkkiä tiennyt mistään mitään kun joku ei ollut koko ajan kertomassa mitä pitää tehdä ja missä pitää koskakin olla. Se oli masentavaa muuttua täydeksi alisuoriutujaksi ja pettymykseksi ja vaikka kuinka yritin, olin aina kaikesta ihan pihalla niin siinä sitä sitten ajatteli että ihan sama en kyllä jaksa yrittää tykkään tästä piristä nyt. No, olen sentään elossa ja ihan onnellinenkin tällä hetkellä mutta oikeasti, voisin väittää että elämässä tulee todennäköisemmin pärjäämään juuri ne jotka on nuoresta asti tehneet töitä menestyksensä eteen.

Vierailija
82/217 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sellainen lapsi joka sai niitä kymppejä sillä että olin paikalla ja kuuntelin samalla kun haaveilin ja piirtelin sitten niillä tunneilla itsekseni. Keskiarvo taisi olla yläasteen jälkeen 9.6, koska peruskoulu oli todella helppoa aikaa ja vaikka olin aina ollut huono tekemään töitä niin silloin minun ei tarvinnut. Toivon että olisin oppinut edes jossain vaiheessa panostamaan kouluun ja hoitamaan asioita tai että joku olisi huomannut adhd:n aiemmin, olisin ehkä saanut jotain apua ennen kuin olin jo ehtinyt pilata kaiken (lukion, elämän ja aivot) narkkaamalla. Joo, lukio ei sujunut koska en yhtäkkiä tiennyt mistään mitään kun joku ei ollut koko ajan kertomassa mitä pitää tehdä ja missä pitää koskakin olla. Se oli masentavaa muuttua täydeksi alisuoriutujaksi ja pettymykseksi ja vaikka kuinka yritin, olin aina kaikesta ihan pihalla niin siinä sitä sitten ajatteli että ihan sama en kyllä jaksa yrittää tykkään tästä piristä nyt. No, olen sentään elossa ja ihan onnellinenkin tällä hetkellä mutta oikeasti, voisin väittää että elämässä tulee todennäköisemmin pärjäämään juuri ne jotka on nuoresta asti tehneet töitä menestyksensä eteen.

Ymmärrän mitä tarkoitat. Itselläni on myös adhd, mutta aivain kuin sinunkin kohdalla, kukaan ei puuttunut. En ollut hiljainen lapsi, vaan päinvastoin. Narkannut en koskaan, enkä kadu huonoa koulumenestystäni. Olin sellainen 6-7 oppilas. Pääasia aina oli läpipääseminen. Millään muulla ei väliä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joillekin vaan luontaista tuo opiskelu. Jotkut toki pärjää kovalla työllä, mutta oman kokemukseni mukaan monet huippuoppilaat on tosi rentoja. Jopa laiskoja. Esimerkiksi itsellä oli keskiarvo aikanaan 9.8 peruskoulusta, lukiosta huippupaperit jne. Ystäväporukkani oli samanlainen. Meistä kukaan ei juuri tehnyt läksyjä, kokeisiin luettiin klo 21 viimeisenä iltana nopeasti ja viikonloput meni hengatessa siellä täällä. Ei todellakaan voi sanoa, ettei elämää olisi ollut koulun ulkopuolella. Monet keskitason oppilaat teki paljon enemmän töitä.

Meillä vaan oli koulu alusta asti sujunut, kuunneltiin tunnilla hyvin, pohjatiedot oli hyvät, hyvät oppimisvalmiudet sekä kielellisesti lahjakkaita. Ne asiat on loppujen lopuksi helppoja, kun ne rakentuu vanhan tiedon päälle luontevasti ja jää kerrasta mieleen. Hoetaan aina, että toisilla on vaan parempi muisti. Mutta kun ei se muisti ole kenelläkään irrallinen. Ei kukaan muista tuntia kauempaa asiaa, joka on irrallaan pohjatiedoista.  Sehän perustuu siihen, että toisilla on paremmat tietorakenteet siellä aivoissa. Sitä kutsutaan lahjakkuudeksi.

Vierailija
84/217 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on pärjännyt koulussa hyvin koko kouluajan. Koulu on ollut helppoa ja hyvät numerot ovat tulleet ilman suurempia ponnisteluja. Keskiarvo on ollut koko ajan 9,2-9,6. Vasta yläkoulussa alkoi tekemään töitä ja siitä olen iloinen, että on oppinut opiskelemaan. Auttaa lukiossa ja myöhemmässä vaiheissa. Toisen lapsen kohdalla en usko kovan työnkään tuottavan samanlaisia tuloksia (arvosanoja), koska ovat erilaisia suuntautuneita. Toinen lapsi on akateemisesti taitava, toinen muilla tavoin, joita ei koulussa arvosanoin mitata.

Vierailija
85/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne kaikki keskinkertaiset kasin keskiarvon oppilaat sitten ovat? Löytyykö kaikilta joku oppimista estävä vaikeus vai miksi he eivät yllä ysiin? Vai ovatko laiskoja tai tyhmiä?

Vierailija
86/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan hyvään lukioon vaadittava ka. on 9.5. Sinne meiltä mentiin :D

Ja ei kun stipendiä, stipendiä........ Kyllä, olen muksustamme ylpeä :D

Vierailija
87/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on kyse hyvästä opiskelutekniikasta. Siis tietää, mitä asioita pitää kirjoittaa ja miten.

Ope

Vierailija
88/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pojalla peruskoulussa 9,4, lukiossa laski 9,1:een. Ihan tavallinen lapsi, mutta muisti hyvä ja lahjakas sekä kielissä että matikassa. Saattoi lukea koealueen kerran ja saada silti 9-10 numeroksi. Kuulemma hyvä kuuntelemaan tunnilla. Teki vain annetut läksyt ja luki kokeisiin, ei siihen mitään ihmeellistä pänttäämistä tarvittu. Itsellä oli 8,5 samalla tekniikalla, mutta mulla ei ole niin hyvä muisti. Kylläpä tuolla pojalla yliopisto-opinnot on viivästyneet, kun ei millään opi siihen, että siellä pitää opiskella ja tehdä töitä ihan toisella tavalla. Ei riitä enää, että tekee tehtävät ja lukee koealueen kerran läpi. Eka vuosi meni hyvin vielä samalla tavalla, mutta sitten alkoi lipsua ja nyt opiskellut jo kuusi vuotta etenemättä kuin puoleen väliin. Toki tekee töitä samalla, mikä viivästyttää osaltaan.

Tämä on se lahjakkaamman ongelma ettei opi tekemään järjestelmällisesti töitä menestyksen eteen. Myöhemmässä opiskelussa sen joutuu sitten oppimaan kantapään kautta.

Tämä on ihan tosi juttu. Itselleni kävi niin.

Vierailija
89/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höpö höpö. Mulla oli aikanaan koko peruskoulun ajan keskiarvo yli 9 ja lukiossa jotain 8.5-9 välille. Ihan tavallinen tyyppi olin. Sellainen, joka välitti koulumenestyksestä, mutta ei ylimäärästä stressanu, oli myös niitä kavereita ja harrastuksia.

Sama mulla ja olen vanhan oppikoulun kasvatti ja silloin jätettiin armotta luokalle ja sai ehtoja ym. sääliä ei tunnettu.

Ennkyllä ole keskiarvosta hyötynyt mitään, päin vastoin.

Kerran en saanut töitä, kun oli liian hyvä todistus😂

Vierailija
90/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Ovat älykkäitä ja ei ole aivotoiminnoissa rajoitteita.

Vierailija
91/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä muisti ja kyky erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, ysin keskiarvo tulee puoliautomaattisesti. Peruskoulu on niin helppo, ettei se vaadi edes ponnisteluja. Koska kyseessä on liiankin helppo koulu, hyppy esimerkiksi lukion kieliopintoihin tai pitkään matematiikkaan ja fysiikkaan aiheuttaa monelle alkushokin.

Vierailija
92/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on kyse hyvästä opiskelutekniikasta. Siis tietää, mitä asioita pitää kirjoittaa ja miten.

Ope

Älykäs tietää sen ilman opiskelutekniikoita. Typerä ei taas niitä tekniikoita tajua . Kannattaa hyväksyä se, että suurin osa ihmisistä ei ole mitään ruudinkeksijöitä.

Vierailija
93/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saavat suorittamala ja pänttääämällä mutta jotkut ovat yksinkertaisesti lahjakkaita ja taitavia, he saavat ysejä ja kymppejä helposti. Joillekin on vain annettu tällä saralla enemmän.

Kyllä lahjakkaidenkin pitää jonkin verran päntätä, koska sitä faktatietoa pitää kerääntyä aivoihin, jotta vastaukset menevät oikein. Sitä paitsi maailma on täynnä lahjakkaita syrjäytyneitä, juuri siksi etteivät he ole suorittaneet ja päntänneet.

Vierailija
94/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne kaikki keskinkertaiset kasin keskiarvon oppilaat sitten ovat? Löytyykö kaikilta joku oppimista estävä vaikeus vai miksi he eivät yllä ysiin? Vai ovatko laiskoja tai tyhmiä?

Osa näistä on alisuoriutujia, jotka pystyisi parempaan mikälii heidät saataisiin motivoitua edes yrittämään. Toisilla taas ei älyllinen potentiaali vaan riitä parempaan vaikka opiskelisivat miten paljon tahansa.

Vierailija
95/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kouluissa arvostellaan eri asteikoilla. Joissain kouluissa annetaan kymppejä, toisissa ei. 

Esim. "meidän koulussa", kun oppilas oli paljon pätevämpi ja osasi paljon paremmin tietokoneista ja it:stä kuin opettaja, hän sai todistukseen 9:n, koska ei ollut oppinut kurssilla uutta. Eikä kymppejä ole koskaan kellään.  Silti monessa koulussa on oppilaita, joilla on useita kymppejä todistuksessa. 

Sen takia onkin ylioppilaskokeet. 

Vierailija
96/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan pelkästään lukuaineiden keskiarvosta se on hyvinkin mahdollista. Mutta jos kaikki numerot hipoo 10 liikunnasta ja musiikista matematiikkaan niin kyllä siinä jo kieli on kovasti pyörähdellyt ruskeassa reiässä. Kukaan ei yksinkertaisesti voi olla kaikessa täydellinen.

Vierailija
97/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvä muisti ja kyky erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, ysin keskiarvo tulee puoliautomaattisesti. Peruskoulu on niin helppo, ettei se vaadi edes ponnisteluja. Koska kyseessä on liiankin helppo koulu, hyppy esimerkiksi lukion kieliopintoihin tai pitkään matematiikkaan ja fysiikkaan aiheuttaa monelle alkushokin.

Totta töriset. Omakohtainen kokemus siitä, kun puolet lukion alkavista on peruskoulusta ja puolet tuli oppikoulusta.

Taso oli aika erilainen.

Vierailija
98/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saavat suorittamala ja pänttääämällä mutta jotkut ovat yksinkertaisesti lahjakkaita ja taitavia, he saavat ysejä ja kymppejä helposti. Joillekin on vain annettu tällä saralla enemmän.

Kyllä lahjakkaidenkin pitää jonkin verran päntätä, koska sitä faktatietoa pitää kerääntyä aivoihin, jotta vastaukset menevät oikein. Sitä paitsi maailma on täynnä lahjakkaita syrjäytyneitä, juuri siksi etteivät he ole suorittaneet ja päntänneet.

Ei tarvitse päntätä. Ihmisillä toimii muisti eritavoin. Itselläni toimii valokuva muisti. Vilkaisen aineiston läpi ja näen sen sen jälkeen valokuvana mielessäni. Poikani oppivat helposti kuuntelemalla. Koulukirjoja eivät juuri avanneet kuin tehtävien tekoa varten. Yli yhdeksän keskiarvoon lukiossa mafyke suuntautumisesta riitti se, että olen vat läsnä tunnilla ja tekivät tehtävät. Opiskelu ei kiinnostanut pätkääkään. Tytär taas nauttii opiskelusta ja kirjoitti kaikista pitämistään aineista mafykebi omat paremmat muistiinpanot koulussa tehtyjen muistiinpanojen lisäksi . Itse en olisi ikinä viitsinyt .

Vierailija
99/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse päntätä. Ihmisillä toimii muisti eritavoin. Itselläni toimii valokuva muisti. Vilkaisen aineiston läpi ja näen sen sen jälkeen valokuvana mielessäni. Poikani oppivat helposti kuuntelemalla. Koulukirjoja eivät juuri avanneet kuin tehtävien tekoa varten. Yli yhdeksän keskiarvoon lukiossa mafyke suuntautumisesta riitti se, että olen vat läsnä tunnilla ja tekivät tehtävät. Opiskelu ei kiinnostanut pätkääkään. Tytär taas nauttii opiskelusta ja kirjoitti kaikista pitämistään aineista mafykebi omat paremmat muistiinpanot koulussa tehtyjen muistiinpanojen lisäksi . Itse en olisi ikinä viitsinyt .

No joo luonnontieteet ovat asia erikseen. Niissä pärjää lahjakkuudella, vähän kuin musiikissa tai kuvaamataidossa. Historiasta ei saa kuitenkaan kiitettävää, jos ei lue ollenkaan.

Vierailija
100/217 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin laiska 8. Lapsia vähän auttanut kokeisiin kertaamisessa ja tuloksena 9-10.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän