Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnossani on jo nyt 30 lämmintä ja kesä vasta edessä. Kuinka selviän hengissä neuvostokuutiossa jossa ei ole parveketta? :(

Vierailija
30.05.2020 |

Toivon kylmää ja sateista kesää

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä ikkunaa auki?

Toivottavasti naapurisi eivät ole tupakanpolttajia.

Alapuolellani asuu ketjupolttaja. Joskus olen jopa 15 minuuttia saanut tuuletettua ennen kuin savu alakerrasta tunkeutuu sisälle.

Ikkunalle tuuletin puhaltamaan ulospäin? Pysyiskö savu niin poissa.

Vierailija
22/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista ristituulettaa? Ikkunat auki eri huoneista. Minä asun läpitalon yksiössä 1h+k. Viime kesänä pistin ikkunat auki molemmista, ja jos jommassa kummassa tuli liian kuuma niin pystyi siirtymään sinne viileämpään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta tai avaa ikkuna ..

Zinc

Vierailija
24/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you. Asuin 7 vuotta pienessä yksiössä, jonka ainut ulosmeno ulko-oven lisäksi oli ovi lasitetulle parvekkeelle. Parveke oli ns. upotettua mallia ja aurinko paistoi siihen monta tuntia päivässä. Riippumatta siitä, olivatko parvekelasit auki vai kiinni, lämpiminä päivinä parvekkeen lämpötila nousi yli neljäänkymppiin. Minkäänlaista tuuletusvaihtoehtoa ei siis ollut, parvekkeen ovi oli pidettävä visusti kiinni. Asunnossa ilma lämpeni helposti yli kolmeenkymppiin. Öisin pidin oven ja lasit auki, mutta lämpötila ei silti laskenut kovinkaan paljon sillä parvekkeen rakenteet varastoivat itseensä tehokkaasti lämpöä joka hohkasi sisälle yölläkin.  Lämpimät kesät olivat silloin epätoivoisia, varsinkin kun teen kolmivuoroa ja pitäisi nukkua päivisinkin.

Nykyiseen asuntoon, joka ei ole onneksi yhtä kuuma, ostimme juuri miehen kanssa ilmastointilaitteen. Mulle selvisi tällä palstalla että putkelliseen laitteeseen on saatavilla "ikkunasinettejä", sellaisia pressuntapaisia härpäkketä joilla putken saa tuuletusikkunasta ulos ilman että lämmintä ilmaa tulee sisään (tai kissa tekee kam.ik.a.ze-hypyn alas ikkunasta).

Tsemppiä ihan hem.m.etisti.

Vierailija
25/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

23.6 mulla tuossa aamulla pöydällä mittari näyttää. Tässä pärjää kalsongeissa ihan aamukaffetta juodessa.

Zinc

Pitäiskin laittaa koneet käyntiin ja tuulettaa ..

Vierailija
26/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista ristituulettaa? Ikkunat auki eri huoneista. Minä asun läpitalon yksiössä 1h+k. Viime kesänä pistin ikkunat auki molemmista, ja jos jommassa kummassa tuli liian kuuma niin pystyi siirtymään sinne viileämpään.

Yksiö jossa iso ikkuna etelään eli ei ole.

Vierailija
27/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kuumeisesti että miksi kommenttini ei mene läpi. :D Taikasana oli k.am.i.ka.ze, sitä ei saa täällä sanoa.

/27

Vierailija
28/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voidaan edes rakentaa yksiöitä, jossa ei ole parveketta?

Vierailija
29/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öisin kannattaa päästää kosteaa  ilmaa sisään kun ilmankosteus huitelee ulkona siinä 90+% tienoilla. Se on hyvä tapa saada kämppä homeeseen.

Vierailija
30/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehdit vihaavat kanssaihmisiä kun suunnittelevat isot ikkunat etelään ja sitten vielä puoli metriä eristettä seinään jotta ihminen tukahtuu asuntoonsa. Ei taida järki pakottaa arkkitehdeillä.

Vierailija
31/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla yksi kriteeri asunnoissa on ettei siinä ole parveketta. Käytän sen alan mieluummin huonepinta-alana.

Vierailija
32/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämppä taas on viileä oli talvi tai kesä, jopa helteellä aika vilppi en, siihen varmaan vaikuttaa se kun asun 1 kerroksessa tähän ei aurinko paista

Vierailija
33/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmiä suihkuja. Ja mielikuvaharjoitusta, että on tropiikissa.

Vierailija
34/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla yksi kriteeri asunnoissa on ettei siinä ole parveketta. Käytän sen alan mieluummin huonepinta-alana.

Et kai sä pikkuinen oikeasti luule, että tämä on joku joko/tai kysymys ..

Zinc

Vierailija
35/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoeipaista kirjoitti:

Mun kämppä taas on viileä oli talvi tai kesä, jopa helteellä aika vilppi en, siihen varmaan vaikuttaa se kun asun 1 kerroksessa tähän ei aurinko paista

Kellarissa on tunnetusti viileää kesät talvet.

Zinc

Vierailija
36/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arava -rahoitteisiin taloihin ei saanut yksiöön rakentaa parveketta. Tämä sääntö oli voimassa ainakin 70-luvulla.

Vierailija
37/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla asumisen hyviä puolia on, että täältä saa omakotitalon neukkukuution hinnalla ja tilaa on ihan toiseen malliin. Helteellä saa kaikki ovat ja ikkunat auki ja läpiveto pitää lämpötilan pahimmillakin helteillä korkeintaan 25 asteessa. Kellarikerroksessa on vielä pari astetta viileämpää. Lisäksi vielä ihana kesän tuoksu tulee avoimesta ikkunasta, ei ole naapuria tupakalla ikkunan takana.

Toivon oikein lämmintä ja aurinkoista kesää. Toki välillä sadettakin, jotta luonto ja eläimet pärjäävät.

Vierailija
38/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä ikkunaa auki?

Toivottavasti naapurisi eivät ole tupakanpolttajia.

Alapuolellani asuu ketjupolttaja. Joskus olen jopa 15 minuuttia saanut tuuletettua ennen kuin savu alakerrasta tunkeutuu sisälle.

Ikkunalle tuuletin puhaltamaan ulospäin? Pysyiskö savu niin poissa.

En ole ap, mutta vastaan. Ei toimi. Kokeiltu on.

Vierailija
39/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap asuu opiskelija-asunnossa. Asuin itse 3v Turun yo-kylässä 18-neliöisessä yksiössä, jossa ei ollut parveketta, ja ainoa ikkuna (koko seinän kokoinen) tietysti etelään. Sisälämpömittaria mulla ei ollut, mutta pahimmilla helteillä asunnossa tuli hiki ilman vaatteitakin. Ja suklaa pehmeni kaapissa. Ehkä arkkitehti oli olettanut, että opiskelijat asuvat kesäisin vanhempiensa luona... Mulla oli kesätyöpaikka opiskelupaikkakunnalla, joten vietin paljon aikaa yksiössäni myös kesäisin.

Vierailija
40/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuna olisit hankkinut sen ilmastointilaitteen jo hyvissä ajoin ennen kesää kun niitä oli hyvin saatavilla edulliseen hintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä