Voiko lapsi olla 13-vuotiaana yhden yön yksin kotona?
Kommentit (26)
Lapset ovat erilaisia. Vanhin poika ei suostunut ekaluokkalaisena menemään iltapäiväkerhoonkaan koulun jälkeen. Sanoi että on jo saanut tarpeeksi tarhasta ja kerhosta. Rakensi legoja ja luki kirjoja yksin ollessaan
(Nyt on insinööri 😁) Nuorempi taas oli vähän villimpi tapaus,enkä häntä olisi jättänyt yksin kotiin 7 vuotiaana. Mutta 13 vuotias pärjää jo yksin, onhan nykyään jo puhelimet joilla voi pitää yhteyttä.
13 vuotiaat keskimäärin jo haluaakin olla edes joskus yksin kotona. Eli tuon ikäisen kuuluu olla yksin yötä kotonaan.
Riippuu ihan lapsesta. Itse olin tuon ikäisenä pitempäänkin yksin.
Kyllähän tuon ikäiset muutenkin ovat kotona yksin. En näe, että yöaikaan olisi sen kummempaa kuin päivällä. Eri asia on sitten, jos lapsi ei itse halua tai hän pelkää, tai jos vanhemmat pelkäävät hänen järjestävän bileet.
Riippuu tosi paljon lapsen luonteesta ja kavereista. Eikös tuon ikäinen ole jo yläkoulussa? Seiskaluokalta eteenpäin olin jopa viikonloppuja yksin kotona, mutta olin äärimmäisen tunnollinen, käytin vanhemmilta saadut kaupparahat tasan siihen, mitä oli sovittu ja kylässä sai olla korkeintaan 1 kaveri kerrallaan, tästä pidin kiinni. Tosin mun kaveritkin oli kaikki niitä kilttejä, jotka ei kyseenalaistaneet tai alkaneet vänkäämään, kun sanoin, että nämä on säännöt. Ei käynyt pienessä mielessäkään järjestää mitään kotibileitä, soitin äidille perään siitäkin, voinko käydä videovuokraamossa, kun tätä ei ollut etukäteen sovittu.