Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi täällä pilkataan jos ei osaa täydellistä suomenkieltä

Vierailija
27.05.2020 |

Ei suomalainen ole välttämättä syntynyt suomessa. Miksi pilkaatte.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomauttanut kielestä sille tyypille, joka vihaa suomalaisia ja tekee sitkeästi virheitä varsinkin objektimuodoissa. Näistä kahdesta aiheesta hänet tunnistaa muillakin foorumeilla. Ihmisryhmä, jolle saatan huomauttaa, ovat ne, jotka kirjoittavat surkeasti ja syyttävät siitä puhelintaan. Teinikielikirjoitukset jätän kokonaan lukematta.

Muille kirjoittajille kuin yllä mainitsemilleni en huomauttele. Syitä heikkoon kirjoitustaitoon on monia, ja kun ei niitä tiedä, on paras olla pahoittamatta kirjoittajan mieltä.

Vierailija
42/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuharrastuksen puute näkyy ihmisten kirjallisessa ulosannissa.

Paljon lukeva imee kieliopin rakenteet selkäytimeen, vaikka olisi nukkunut äidinkielen kieliopin tunnit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole täysin varma että kirjoitusvirheistä huomauttamisen motiivi on aina halu pilkata. Voi olla myös niin, että ihminen, joka olen keskimääräistä neuroottisempi (neutraali asia, tähän ei voi itse vaikuttaa), kokee sisäisen harmoniansa rikkoutuvan jos hän lukee tekstiä, jossa on kirjoitusvirheitä. Hän voi ajatella tekevänsä palveluksen kirjoittajalle. Hänelle voi syntyä esim ärsyyntymisen tunne sisäisen harmonian rikkoutumisen seurauksena. Hän ajattelee, että jos kirjoittaja korjaa tekstinsä miellyttävämmäksi lukea, kirjoittajan tekstiin suhtaudutaan jatkossa myönteisemmin. Hän siis haluaa olla avulias.

Kiitos! Osasit laittaa kokemukseni sanoiksi. Tiedän, että korjaaminen ärsyttää useimpia, mistä syystä yritän pidättäytyä siitä. Usein siinä onnistunkin, mutta jos on todella räikeitä tai toistuvia virheitä, en kuitenkaan pysty jättämään asiaa korjaamatta. En tarkoita pahaa, minulle vain tulee niin paha olo, jos jätän sen tekemättä. Toivon aina, että korjaukset otettaisiin oppina ja apuna eikä negatiivisesti pilkkana.

Jos jokin asia on rikki, eikö jokaisen ihmisen normaali reaktio ole yrittää korjata se?

Vierailija
44/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen samaa, suomi on vasta minun kolmas kieleni.

En ole kokenut samaa esimerkiksi minun isäni tai äitini kotimaissa vaikken niitäkään kieliä enää täydellisesti puhu, eikä toisen mummoni kotimaassa jonka kieli on eri kuin isällä ja äidillä eli käytännössä tuo kieli on minun neljäs "koti"kieleni.

Vierailija
45/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyssanat saisi suurinpiirtein osata ja esittää suhteellisen ehjiä, kokonaisia lauseita.

Nuo pitäisi oppia jo peruskoulussa.

Jonkinlainen kappalejako olisi suotavaa, ainakin pidemmissä postauksissa.

T:amis

Vakiintunut sanapari on suurin piirtein

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/129

"Sanaparit, joissa on kaksi samanhahmoista sanaa, kirjoitetaan erilleen: hujan hajan, mullin mallin, ristiin rastiin, alun perin, suurin piirtein.

Niin se vaan on suomen kieli yllätyksiä täynnä myös meille kantasuomalaisille peruskoulun käyneille.

Vierailija
46/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska toimittajat osaavat lähes hyvin suomenkieltä.

Vierailija
47/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan kun väki ei osaa kirjoittaa yhdys     sanoja oikein.

Kun näen niin olen vaan että eiiih, mutta en ala yhdyssanojaan korjailemaan, kunhan ymmärrän mitä kertovat :D

Vierailija
48/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska toimittajat osaavat lähes hyvin suomenkieltä.

Eivät todellakaan!!!! :D

Vierailija
49/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoa tekstiä on alkanut näkyä jopa mm. Netflixin dokkarien tekstityksissä.

Mm. ihminen koittaa tahdä jotain.

Aika karkea virhe tekstiammattilaiselta.

Tekstiammattilaiselta? Sinnehän voi kirjoittaa kuka tahansa!

50/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla vaivalla, kun kirjoittaa väärin, voi kirjoittaa myös oikein. En usko, että kyse on tyhmyydestä vaan välinpitämättömyydestä.

Kyllä siinä pääsääntöisesti on kyse tyhmyydestä ja siitä aiheutuvasta kyvyttömyydestä.

Vierailija
51/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska tällainen tyyppi kokee ylemmyyttä siitä, että on edes yhdessä asiassa pätevämpi.

Vierailija
52/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat AV-kääntäjät eivät olekaan ammattilaisia. Siitä työstä maksetaan niin huonosti, että eivät ammattimaiset kääntäjät siihen ryhdy. Mä oon ammattikääntäjä, ja mietin, että jos kuitenkin alkaisin tehdä vähän AV-käännöksiä, vaihtelun vuoksi. Täällä joku entinen AV-kääntäjä sitten huomautti, että työstä tulee helposti paskaa, koska aikaa on niin vähän, ja siitä huolimatta on pakko panna oma nimi näkyviin (nykyään vaaditaan, että kääntäjän nimi on näkyvissä). Mä en kestäisi sitä, että jonkun hätäpaskakäännöksen yhteydessä olisi mun nimi, joten luovuin ajatuksesta hakea niitä töitä.

Vierailija
53/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lukihäiriö. Anteeksi kaikille!

Vierailija
54/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näen niin olen vaan että eiiih, mutta en ala yhdyssanojaan korjailemaan, kunhan ymmärrän mitä kertovat :D

Minä olisin tyytyväinen jos korjailisit. Minulle tulee monesti yllätyksenä, että joku yhdyssanaksi mieltämäni sana kirjoitetaankin erikseen. Joku pilkkuhullu saisi opettaa minut myös pilkuttamaan oikein.

Akateeminen kantis.

Vierailija
55/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiammattilaiselta? Sinnehän voi kirjoittaa kuka tahansa!

Nykyään on käytössä myös automaattiset kääntäjät. Siksi telkkarin käännöksille saa nauraa :D

Vierailija
56/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin tyytyväinen jos korjailisit. Minulle tulee monesti yllätyksenä, että joku yhdyssanaksi mieltämäni sana kirjoitetaankin erikseen. Joku pilkkuhullu saisi opettaa minut myös pilkuttamaan oikein.

Akateeminen kantis.

Sä voit hakea tietoa itsekin, tai sitten osallistua jollekin kurssille. Tietoa oikeakielisyysasioista löytyy ihan kirjoistakin, mutta sitä on saatavilla myös helposti netistä, esim. Kotuksen sivuilta.

Vierailija
57/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pilkkaa ketään ilman hyvää syytä.

Jos joku alkaa besserwisseroida alentuvasti muille kielitaidosta ja tekee itse pahoja kielioppivirheitä, nokkaisen kyllä takaisin.

Jos joku kirjoittaa niin epäselvästi ja epäloogisesti, ettei hänen viestistään saa selvää - ja alkaa kiukutella muille "tahallisesta väärinymmärtämisestä"- saatan kyllä kertoa miksi häntä ymmärretään toisin kuin hän haluaisi.

Ja kolmas kategoria, johon saatan iskeä, ovat huonot trollit. Kun joku aloituksentekijä tehtailee itselleen komppiviestejä ja jää siitä kiinni tekemällä niissä kaikissa samanlaisia kielioppivirheitä ja tyylimokia, silloinkin saatan ottaa asian esille.

Ulkomaalaisen kielioppivirheet kyllä yleensä erottaa. Ne liityvät taivutukseen, kun taas suomalaisen virheet ovat yleensä yhdyssanavirheitä ja esimerkiksi päätteisiin kuten -kin, -pa ja -pä liittyviä.

Ei täällä tarvitse kirjoittaa virheetöntä kieltä. Tämä on puhekielinen somepalsta. Moni ei jaksa tai ehdi myöskään oikolukea tekstejään, mikä on ihan ok, kunhan viestin sisältö käy ilmi. En ala sellaisia oikomaan, vaikka voisin.

Vierailija
58/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join parit frezza mocat ja nyt alkoi mahassa myllertää... Myllertämään... Kohta lentää p*ska.

Vierailija
59/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa miten keskustepalstalla kirjoitetaan. Oikoluetteko muka viestit ennen lähettämistä sekä korjaatte kaiken kirjakielelle ?

Mie mittää korjoo. Vuan suahhan tiijjä sattaako tännää, näkköö ku ellää. Sitä enne syyvvää kalloo.

En miekää, sie ja mie turvaa tie ettei mennä kaseikkoon.

Vierailija
60/72 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdys sana virheet on Noloja. Kertoo amistaustasta tai elämänkoululaisuudesta. Ulkkarit on asia erikseen...

Onhan tuossa viestissäsikin paljon muutakin noloa, kuin yhdyssanavirheet. Mutta kukapa sitä omia virheitään huomasi?