Työpaikan kyylä kiertää Koronan aikana kyttäämässä, mitä ihmiset puuhaa etätöissä
Olin eilen takapihalla palaverissa ruudun välityksellä. Uskomatonta kyllä: työpaikan pahin kyylä kulki meidän takapihan ohi! Ei asu täällä päinkään, tietääkseni 4-5 km päässä. Kun huomasi minun katsovan, kääntyi nopeasti toiseen suuntaan. Tiedän hänen olevan vuosilomalla tämän viikon. Kollegani kertoi, että kun hän oli saikulla kotona, tämä täti oli joka iltapäivä kulkenut niiden ohi, tuijotellen ikkunoita. Kun kollegani oli nousemassa autoonsa, oli taas tämä työkaveri kulkenut ohi. Olivat vaihtaneet tervehdyksetkin. Kas kummaa, esimies seuraavalla viikolla muistutteli, että sairausloma on vain suositus ja töihin voi palata aiemminkin, jos vointi sallii. Tuskinpa oli sattumaa. Uskomatonta kyttäämistä!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin työkaveri kertoi, että hän 0aina tarkistelee päivän aluksi ja päätteeksi keitä on vielä skypessä paikalla. Tämä on hieman ärsyttävää, koska ei koskaan vastaa skypeviesteihin. Luulee varmaan että koko juttu on keksitty vain jotta voidaan katsoa kuka on läsnä.
Meilläkin on ihminen, joka katsoo työpäivän alussa ja lopussa Skypessä, ketkä on läsnä. Siksi pidän itseni niin, ettei näy muille, milloin olen tavoitettavissa. Puhun nimittäin päivittäin 5-10 työpuhelua, enkä niiden aikana välttämättä ole koneen ääressä. Tänäänkin istuin puoli tuntia työpäivän lopussa puhelimella meidän terassilla.
Tämä on ärsyttävä ominaisuus ja meillä sitä seuraillaan myös. Mulla ei ole aina koko päiväksi hommaa mutta paikalla pitää olla. Etätöissä helppo kun esim. katson sohvalla jotain netflixistä (telkkarista), niin pidän työläppärin vieressä tuolilla auki ja hiirtä kädessä (vaikka makaan sohvalla), väkisinkin aina välillä sen verran sitä tulee liikautettua että skype pysyy vihreänä.
Olen myös asetuksista laittanut että pysyy 15 minuuttia vihreänä (oletus taisi olla 5 min). Kun pitää sen pienennettynä ja äänet kovalla niin kuulee jos tulee viesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin työkaveri kertoi, että hän 0aina tarkistelee päivän aluksi ja päätteeksi keitä on vielä skypessä paikalla. Tämä on hieman ärsyttävää, koska ei koskaan vastaa skypeviesteihin. Luulee varmaan että koko juttu on keksitty vain jotta voidaan katsoa kuka on läsnä.
Meilläkin on ihminen, joka katsoo työpäivän alussa ja lopussa Skypessä, ketkä on läsnä. Siksi pidän itseni niin, ettei näy muille, milloin olen tavoitettavissa. Puhun nimittäin päivittäin 5-10 työpuhelua, enkä niiden aikana välttämättä ole koneen ääressä. Tänäänkin istuin puoli tuntia työpäivän lopussa puhelimella meidän terassilla.
Tämä on ärsyttävä ominaisuus ja meillä sitä seuraillaan myös. Mulla ei ole aina koko päiväksi hommaa mutta paikalla pitää olla. Etätöissä helppo kun esim. katson sohvalla jotain netflixistä (telkkarista), niin pidän työläppärin vieressä tuolilla auki ja hiirtä kädessä (vaikka makaan sohvalla), väkisinkin aina välillä sen verran sitä tulee liikautettua että skype pysyy vihreänä.
Olen myös asetuksista laittanut että pysyy 15 minuuttia vihreänä (oletus taisi olla 5 min). Kun pitää sen pienennettynä ja äänet kovalla niin kuulee jos tulee viesti.
Sullahan erikoinen työ on, jos ei koko päiväksi riitä hommaa? Mitä työtä teet? Itse olen ollut vain sellaisissa töissä etänä, joissa on tavallaan jatkuva töiden virta, eli työtä ei pysty jakamaan päivittäisiin satseihin. Jossain vaiheessa päivää vain pitää katsoa, että kohta työaikakin loppuu, nyt riittää tältä päivältä ja jatkanpa aamulla taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös asetuksista laittanut että pysyy 15 minuuttia vihreänä (oletus taisi olla 5 min). Kun pitää sen
Miksi sinulla on työpaikka kun olet tuollainen valehteleva vätys. Toivottavasti jäät kiinni ja saat potkut. Joku
sellainen tulee paikallesi joka ansaitsee työpaikan. Tuollaisia vätyksiä ei kukaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko kaikki jossain slummissa, jossa kuka vain voi kurkkia ikkunoista? Meillä pitää vieraan ensin ajaan 1 km verran koivukujaa ennen kuin on edes näköetäisyydellä.
Eiköhän Suomessa suurin osa omakotilähiöistäkin ole sellaisia, että tieltä näkee suoraan pihalle.
Mutta ei takapihalle...
Jos ei osata mitata työn tulosta vaan mitataan työssäoloaikaa niin ollaan kyl ihan hakoteillä.
Kyllä meillä ainakin koneen käyttöaktiivisuudesta menee data suoraan työnantajalle :D Ihan näkee "nappia painamalla" montako tuntia sillä töitä on tehty. Ei tarvii kenenkään kyttäillä eikä soitella. Pomo ja kaikki kollegat näkee myös ruudulta ihan reaaliajassa ketkä on paikalla ja ketkä ei.
Nykyteknologia on ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin koneen käyttöaktiivisuudesta menee data suoraan työnantajalle :D Ihan näkee "nappia painamalla" montako tuntia sillä töitä on tehty. Ei tarvii kenenkään kyttäillä eikä soitella. Pomo ja kaikki kollegat näkee myös ruudulta ihan reaaliajassa ketkä on paikalla ja ketkä ei.
Nykyteknologia on ihmeellistä.
Onhan se, mutta henk.koht. en ikimaailmassa menisi työhön, jossa pitää tuijottaa näyttöpäätettä 8 tuntia päivässä. Onneksi oma työ sisältää paljon muutakin.
Turhan hyvät välit kytällä ja esimiehellä, taitavat nauttia keskinäisestä pelistään. Onko kyttä itse etätöissä vai eikö uskalla, kun voi joutua itse tarkkailun alaiseksi tai tulee ainakin vainoharhaiseksi? Riittää Lillukan sisaruksilla touhua keksiessään sääntöjä omasta pikku päästään.
Eipä ole vielä keksinyt sitä, mitä meillä eräs työntekijä harrastaa. Hän soittaa ennen työajan loppumista. Jos tietää, että työpäivä päättyy klo 16, hänellä tulee asiaa klo 15.50. Jos taustalta kuuluu mitään ääntä, hän kyselee, etkö olekaan kotona tai että joko lopetit työt. Hänellä on työtehtävä, jossa ei ole etätyöoikeutta. Varmaan harmittaa, jos joku toinen pääsee lopettamaan työt 10 min. etuajassa.
Tai vuosilomapäiviin. Tulee mieleeni hauska juttu viime syksyltä, kun olin 2 viikkoa vuosilomalla. Olin kotosalla enkä reissussa, koska lapset oli koulussa. Tuli siinä kaadettua joutessaan yksi puu ja pilkoin haloiksi. Jo naapurin akka kommentoi yhtenä aamuna postilaatikoilla, että on se tuo etätyönteko rentoa (olin kylpytakki päällä postilaatikoilla noin klo 9 aikoihin aamulla). Kun sanoin, että eipä puhuta nyt työasioista mitään, kun on toinen lomaviikko menossa, niin jopas eukon naama venähti. Osoittanee virheellisiä piintyneitä käsityksiä siitä, että etätyöstä maksetaan turhaa palkkaa lorvailijoille.