Työpaikan kyylä kiertää Koronan aikana kyttäämässä, mitä ihmiset puuhaa etätöissä
Olin eilen takapihalla palaverissa ruudun välityksellä. Uskomatonta kyllä: työpaikan pahin kyylä kulki meidän takapihan ohi! Ei asu täällä päinkään, tietääkseni 4-5 km päässä. Kun huomasi minun katsovan, kääntyi nopeasti toiseen suuntaan. Tiedän hänen olevan vuosilomalla tämän viikon. Kollegani kertoi, että kun hän oli saikulla kotona, tämä täti oli joka iltapäivä kulkenut niiden ohi, tuijotellen ikkunoita. Kun kollegani oli nousemassa autoonsa, oli taas tämä työkaveri kulkenut ohi. Olivat vaihtaneet tervehdyksetkin. Kas kummaa, esimies seuraavalla viikolla muistutteli, että sairausloma on vain suositus ja töihin voi palata aiemminkin, jos vointi sallii. Tuskinpa oli sattumaa. Uskomatonta kyttäämistä!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt ei ole yhtään mitään. Minun ex-työkaverini kävi lukemassa minun salassa pidettäviä potilastietojani. Uteliaisuuttaan. Lisäksi hän oli sieltä lukemaansa tietoa levittänyt työyhteisössä tyyliin: voisikohan sillä olla migreeni, kun on niin usein poissa. Hän siis tiesi, mikä minulla on ollut ja esitti työyhteisössä, että pelkästään arvailee sairauksiani.
Potilastiedot on tietosuojan alaisia. Voit pyytää selvitystä, miksi tietojasi on tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt ei ole yhtään mitään. Minun ex-työkaverini kävi lukemassa minun salassa pidettäviä potilastietojani. Uteliaisuuttaan. Lisäksi hän oli sieltä lukemaansa tietoa levittänyt työyhteisössä tyyliin: voisikohan sillä olla migreeni, kun on niin usein poissa. Hän siis tiesi, mikä minulla on ollut ja esitti työyhteisössä, että pelkästään arvailee sairauksiani.
Potilastiedot on tietosuojan alaisia. Voit pyytää selvitystä, miksi tietojasi on tutkittu.
Tiedän. Työskentelen terveydenhuoltoalalla, ja tapauksesta on tuomiot jo annettu.
Vierailija kirjoitti:
Minut on myös ”käräyttänyt” oma työkaveri aikoinaan esimiehelle. Sain suullisen varoituksen, koska en ollut työpäivän aikana siellä missä piti. Olin aloittanut työpäiväni etuajassa, että pääsen livahtamaan omille asioille keskellä päivää, mikä oli kiellettyä etätöissä. Työkaveri sattui samaan paikkaan ja oli kertonut esimiehelle.
Käräyttäjä oli tietysti luvalla samassa paikassa, vai miten on?
MInä teen niitä etätöitä takapihalla. Täällä on yli 20 astetta lämmintä ja aurinko paistaa.
Huh, että mä oon kiitollinen mun 60kmn työmatkasta, vaikka huonoilla keleillä se vähän ottaakin päähän. Mut eipä kyylää työkaveri 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on myös ”käräyttänyt” oma työkaveri aikoinaan esimiehelle. Sain suullisen varoituksen, koska en ollut työpäivän aikana siellä missä piti. Olin aloittanut työpäiväni etuajassa, että pääsen livahtamaan omille asioille keskellä päivää, mikä oli kiellettyä etätöissä. Työkaveri sattui samaan paikkaan ja oli kertonut esimiehelle.
Käräyttäjä oli tietysti luvalla samassa paikassa, vai miten on?
Kyllä, vapaapäivällä oli. Minulla taas etätyöpäivä.
Vierailija kirjoitti:
MInä teen niitä etätöitä takapihalla. Täällä on yli 20 astetta lämmintä ja aurinko paistaa.
No niinhän tuo aloittajankin oli etätöissä takapihalla. Pointtisi oli mikä?
Vierailija kirjoitti:
Huh, että mä oon kiitollinen mun 60kmn työmatkasta, vaikka huonoilla keleillä se vähän ottaakin päähän. Mut eipä kyylää työkaveri 😀
Kunnon kyylälle tuo ei ole matka eikä mikään.
Mullakin työkaveri kertoi, että hän 0aina tarkistelee päivän aluksi ja päätteeksi keitä on vielä skypessä paikalla. Tämä on hieman ärsyttävää, koska ei koskaan vastaa skypeviesteihin. Luulee varmaan että koko juttu on keksitty vain jotta voidaan katsoa kuka on läsnä.
Taidan olla onnekas, kun tekemisiäni ei kyttäillä
:)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin työkaveri kertoi, että hän 0aina tarkistelee päivän aluksi ja päätteeksi keitä on vielä skypessä paikalla. Tämä on hieman ärsyttävää, koska ei koskaan vastaa skypeviesteihin. Luulee varmaan että koko juttu on keksitty vain jotta voidaan katsoa kuka on läsnä.
Meilläkin on ihminen, joka katsoo työpäivän alussa ja lopussa Skypessä, ketkä on läsnä. Siksi pidän itseni niin, ettei näy muille, milloin olen tavoitettavissa. Puhun nimittäin päivittäin 5-10 työpuhelua, enkä niiden aikana välttämättä ole koneen ääressä. Tänäänkin istuin puoli tuntia työpäivän lopussa puhelimella meidän terassilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en kerro kenellekään työpaikalla kotiosoitetta tai edes aluetta, millä asun. Olin aikoinaan 2000-luvun alussa töissä tehtaassa, jossa oli noita kyttääjiä. Yksi muija juoksi työnjohtajan toimistolla lavertelemassa, mitä ihmiset tekee vapaa-aikanaan. Kaikki sen tavat tiesi. Yksikin työmies joutui työnjohtajan hiillostukseen, onko tullut krapulassa töihin, koska se muija oli nähnyt kyseisen työmiehen juhlissa. Kun pitää kytätä, missä juhlitaan ja ketä siellä käy (esim. pihalla tupakalla). ja seuraavana aamuna pakkomielle juosta työnjohtajan toimistoon juoruamaan. Ainut vaan että sillä kertaa se työmies oli ollut kuskina ja selvin päin.
Olen aina ollut siinä käsityksessäsi, että töihin on pakko kertoa oma kotiosoite. Sehän on usein työsopimuksessakin?
Kollegoille sitä ei kuitenkaan tarvitse kertoa. Kyylä tosin pystyy selvittämään osoitteen auton rekkarin perusteella, jos omistaja ei ole tajunnut kieltää osoitteen luovutusta.
Kunnon kyylä myös urkkii vaivihkaa tietoja elämästäsi. Minulle on käynyt suurinpiirtein näin:
”Oottako työ muuttanna jo paikkakunnalle? Sehän on hyvä, jotta työmatkat lyhennöö. Minnekkä päin muutitta? Ai sinne. Siellähän se Annekkii assuu. Asuttakohan vielä samassa talossahhii. Siinä kaupan takana? Ai että asu siinä. Siellä alempanahan on ollunna paljon taloja myynnissä, ehetittekö mukkaan tarjoomaan?”
Ja ennenkuin huomasin, olin paljastanut a. Että en muuttanut yksin vaan jonkun kanssa ja b. asuinalueen aika tarkalleen. Lienee tämä kyylä selvittänyt, mitkä talot siellä on olleet myynnissä, koska en korjannut, että ei me omaa taloa ostettu.
En minä kehdannut valehdellakaan, että vuokralla ollaan tai rivarissa, kun toinen niin etevästi osasi kysymyksensä esittää. Sen tapauksen jälkeen tuli toimistosihteerikin onnittelemaan, että tervetuloa meidän kuntaan, hyvän talon olette valinneet, hän tunsi edelliset omistajat.
Mun ex työ”kaveri” kellotti mun wc-käynnit ja etäpäivinä hänellä oli tapana laitella kaikille tiimiläisille viestiä testaakseen, että onhan kaikki varmasti kiltisti tietokoneen ääressä sen vaaditut 8h. Jos ei reagoinut hänen viesteihinsä 5min sisällä, hän kertoi esimiehelle.
Meillä on nyt koronan takia pantu oikein tehovalvonta etätöihin. Aiemmin sai olla 1 pv/vko etänä esimiehen kanssa sopien, eikä siitä mitään vaivaa kenellekään aiheutunut. Nyt saa olla tai joutuu olemaan etänä 4 pv/vko ainakin vielä kesäkuun. Joka etäpäivä on sama toimistotyöaika oltava. Se on sikäli naurettavaa, että toimistolla meillä on liukuva työaika. Etänä siis ei saa olla liukuvana. Jos lopettaa tuntia aiemmin, se pitää hakea palkattomaksi tunniksi. Joka päivästä kirjataan raportti, mitä on tehnyt etänä. Siis ihan niin tarkkaan, että puhelu: kenen kanssa. Kokouksia on lisätty. Ei koskaan ennen ole yhteisiä kokouksia ollut edes viikoittain ja nyt tuntuu olevan monta kertaa viikossa. Mitä muuta tuo on kuin kyttäämistä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltämättä kyllä alkanut vähän epäillä että monet käyttää etätyöpäiviänsä suurilta osin asioiden hoiteluun ja ulkona oleskeluun. Sen verran paljon on ihmisiä ollut viime aikoina liikenteessä päiväsaikaan!
Olet ilmeisesti elämäntapatyötön, jolla on aikaa luuhata jatkuvasti ulkosalla. Kyllä sillä etätyöläiselläkin on oikeus lounastaukoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nyt koronan takia pantu oikein tehovalvonta etätöihin. Aiemmin sai olla 1 pv/vko etänä esimiehen kanssa sopien, eikä siitä mitään vaivaa kenellekään aiheutunut. Nyt saa olla tai joutuu olemaan etänä 4 pv/vko ainakin vielä kesäkuun. Joka etäpäivä on sama toimistotyöaika oltava. Se on sikäli naurettavaa, että toimistolla meillä on liukuva työaika. Etänä siis ei saa olla liukuvana. Jos lopettaa tuntia aiemmin, se pitää hakea palkattomaksi tunniksi. Joka päivästä kirjataan raportti, mitä on tehnyt etänä. Siis ihan niin tarkkaan, että puhelu: kenen kanssa. Kokouksia on lisätty. Ei koskaan ennen ole yhteisiä kokouksia ollut edes viikoittain ja nyt tuntuu olevan monta kertaa viikossa. Mitä muuta tuo on kuin kyttäämistä?
Ihmiset valehtelee ja keksii tekevänsä töitä etänä, etätyöt on suurin kusetus minkä tiedän. Hyvä että valvotaan. Suurin osa kuitenkin vain lorvii kotona ja on tekevinään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex työ”kaveri” kellotti mun wc-käynnit ja etäpäivinä hänellä oli tapana laitella kaikille tiimiläisille viestiä testaakseen, että onhan kaikki varmasti kiltisti tietokoneen ääressä sen vaaditut 8h. Jos ei reagoinut hänen viesteihinsä 5min sisällä, hän kertoi esimiehelle.
Sairasta, hyvin sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valehtelee ja keksii tekevänsä töitä etänä, etätyöt on suurin kusetus minkä tiedän. Hyvä että valvotaan. Suurin osa kuitenkin vain lorvii kotona ja on tekevinään töitä.
En ole tuo sama hlö, mutta pakko kommentoida, että tuo on todella vanhanaikainen ajattelutapa. Meillä on siirrytty osittaiseen etätyöhön nimenomaan tehokkuuden vuoksi. Olen työssä, jossa työn voi laskea tavallaan suoritteina. Virheiden määrä on vähentynyt ja suoritteiden määrä kasvanut etätyön myötä. Kyllä minä itsekin tunnustan, että toimistolla tulee helpommin lörpöteltyä joutavia kollegoiden kanssa ja kokoukset venyy helpommin toimistolla kuin koneen äärellä. Keskittymisen laatu paranee. Tätä on tutkittu jo aika paljon.
Mitä minä juuri luin? Tuohan on jo sairasta!