Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustuslakivaliokunta: ravintoloiden aukioloa ei voi rajoittaa, perustuslaki estää - eikö perustuslaki anna mitään mahdollisuutat suojella meitä epidemialta?

Vierailija
26.05.2020 |

Tilanne alkaa olla ihan käsittämätön perustuslain tulkinnan osalta. Sisäisiä rajoaj ei voi olla, ulkorajoilla ei voi estää kulkua pahoille epidemia-alueille, koulut on poakko aukaista, ravintoloiden aukaisua ei voi estää?

Istuuko siellä laumasuoja-tegnelliläisiä tupa täynnä siellä tulkitsemassa perustuslakia? Eikö perustuslain kohta valtiovallan on edistettävä kansan terveyttä merkitse yhtään mitään?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuslaki on ihan syystä laki, jonka yli ei noin vain kävellä. Ilman perustuslakia olisi Suomen hallituksellakin diktaattorin asema.

Ongelma EI ole perustuslaki vaan huonosti laadittu poikkeustilalaki ja tämän ovat päättäjätkin myöntäneet.

Tästä seuraa se oppi, että sitä poikkeustilalakia on tarpeen muuttaa. Tämän hetkinen laki ei salli jyrätä perusoikeuksia, joihin myös elinkeinon harjoittaminen kuuluu

Poikkeustilalaki kun pitäisi olla huolellisesti suunniteltu juurikin myös pandemian varalta.

Ihan sama ketä haukutte, mutta itse olen vain tyytyväinen että Suomessa lait vielä merkitsee jotain.

Vierailija
82/89 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää rajoitusten purkua vastustavat on kyllä harvinaisen yksinkertaisia ihmisiä...

AP:lle tiedoksi: kukaan, EI KUKAAN, pakota sinua menemään ravintolaan.

Itse aion mennä heti kun aukeavat :)

Aika yksinkertaiselta tunnut sinäkin. Menet ravintolaan, notkut kännissä tiskillä ja saat koronan. Oireettomana levität sitä tietämättäsi muihin. Eli ainoa keino suojautua on vältellä sinua. Voisitko pitää jotain hihamerkkiä jotta sinut tunnistaa mahdolliseksi tartuttajaksi?

Rakas riskiryhmäläinen, miten se terassilla ollut sinun olohuoneeseesi joutuu? Kun itse fiksuna eristäydyt etkä liiku misssään?

Riskiryhmäläisilläkin on pakollisia menoja, kuten lääkärissä tai kuntoutuksessa käyminen. Ruokakaupassa ja apteekissakin on pakko käydä, jos kotiinkuljetus ei onnistu.

t. ohis

Mitkä kuntotukset?

Et ole kuullut fysioterapiasta, toimintaterapiasta, neuropsykologisesta kuntoutuksesta jne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa just tähän tapaukseen, mutta onhan se selvää että perustuslaissa tai sen tulkinnassa on jotain todella outoa. Mitään muutoksia ei saadaan ajettu läpi, mitään kohdistettuja toimeenpiteitä ei saadaan tehty koska yhteenvertaisuus jne.

Ehkä ongelma on siinä että kuunnellaan liian paljon talebaanja kuten Sheinin & Co.

Vierailija
84/89 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuslaki on ihan syystä laki, jonka yli ei noin vain kävellä. Ilman perustuslakia olisi Suomen hallituksellakin diktaattorin asema.

Ongelma EI ole perustuslaki vaan huonosti laadittu poikkeustilalaki ja tämän ovat päättäjätkin myöntäneet.

Tästä seuraa se oppi, että sitä poikkeustilalakia on tarpeen muuttaa. Tämän hetkinen laki ei salli jyrätä perusoikeuksia, joihin myös elinkeinon harjoittaminen kuuluu

Poikkeustilalaki kun pitäisi olla huolellisesti suunniteltu juurikin myös pandemian varalta.

Ihan sama ketä haukutte, mutta itse olen vain tyytyväinen että Suomessa lait vielä merkitsee jotain.

Laki on laki, mutta lain tulkinta on "aina" ennemän tai vähemmän mielivaltaista. Tulkinta on tällä hetkellä Suomessa erittäin masokistinen.

Vierailija
85/89 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuslaki tuli vastaan 2015 ja se tulee nyt. 

Imekää sitä vassarit

Vierailija
86/89 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputuloksena Suomi on pärjännyt huonommin koronan kanssa kuin upporikkaat Mongolia, Slovakia, Kreikka, Viro ym. Ollaan me suomalaiset hyviä!

Vierailija
87/89 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän tässä on tosiaan ollut vain siitä, ettei ravintoloiden aukioloihin voida tehdä rajoituksia poikkeustilalain perusteella kuten hallitus aikoi, vaan pitää käyttää normaalia lainsäädäntöä. Suurin ongelma oli käsittääkseni se, että ravintolarajoitukset oli tarkoitus saattaa voimaan poikkeuslainsäädännön alla lokakuun loppuun asti vaikka poikkeustila on tällä hetkellä voimassa vain kesäkuun loppuun. Mielestäni on pelkästään hyvä että perustuslakivaliokunta tämän havaitsi (kukaan ei vielä tiedä mihin asti poikkeustilaa on tarvetta pitää päällä, juuri tämän hetken tilanteessa näyttäisi ettei enää kauaa mutta kuka tietää tulevan...). Nythän rajoitukset hoidetaan voimaan normaalissa lainsäädäntöjärjestyksessä ja ne kyllä saadaan voimaan, olkaa huoleti.

Siis summa summarum, ei perustuslakivaliokunta tai kukaan muukaan ollut rajoituksia vastaan vaan ainoastaan huolehdittiin siitä että nämä hoidetaan lainsäädännöllisesti oikein. Turha vauhkota perustuslakivaliokuntaa vastaan, se on todellakin hoitanut hommansa tämän kriisin aikana.

Vierailija
88/89 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää rajoitusten purkua vastustavat on kyllä harvinaisen yksinkertaisia ihmisiä...

AP:lle tiedoksi: kukaan, EI KUKAAN, pakota sinua menemään ravintolaan.

Itse aion mennä heti kun aukeavat :)

Aika yksinkertaiselta tunnut sinäkin. Menet ravintolaan, notkut kännissä tiskillä ja saat koronan. Oireettomana levität sitä tietämättäsi muihin. Eli ainoa keino suojautua on vältellä sinua. Voisitko pitää jotain hihamerkkiä jotta sinut tunnistaa mahdolliseksi tartuttajaksi?

Rakas riskiryhmäläinen, miten se terassilla ollut sinun olohuoneeseesi joutuu? Kun itse fiksuna eristäydyt etkä liiku misssään?

Riskiryhmäläisilläkin on pakollisia menoja, kuten lääkärissä tai kuntoutuksessa käyminen. Ruokakaupassa ja apteekissakin on pakko käydä, jos kotiinkuljetus ei onnistu.

t. ohis

Mitkä kuntotukset?

Et ole kuullut fysioterapiasta, toimintaterapiasta, neuropsykologisesta kuntoutuksesta jne?

Jos laihduttaa, ei tarvitse näistä mitään.

Vierailija
89/89 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkin huono poikkeuslaki olisi pitänyt viikossa tämän hallituksen kyetä muuttamaan kaiken painajaisen keskellä? Joo tiedetään: Jussi ja Petteri olisivat siihenkin pystyneet toisin kuin Sanna. Ai niin, Jussi ja Petteri olisivat estäneet koronaviruksen tulon Suomeen jo viime vuonna!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme