Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä tyhjään asuntoon lomailemaan

Vierailija
26.05.2020 |

Onko teille käynyt, että ystävä ehdottaa tulevansa lomailemaan tyhjään asuntoonne? Itselle ei tulisi kyllä mieleenkään ehdottaa tuollaista.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosia sitten eräs henkilö töissä kysyi, voisiko muuttaa asuntooni kahden viikon lomamatkani ajaksi.

En suostunut. Myöhemmin minulle selvisi, että tämä henkilö asui lyhyissä pätkissä tuttaviensa asunnoissa, virallisesti oli asunnoton. Oli kuitenkin ihan siististi pukeutunut, toimistotyötä tekevä henkilö.

Vierailija
2/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ehdotettu, enkä kyllä suostuisikaan. Sukulaisia on joskus ollut meillä yötä, kun olemme itse olleen muualla ja ovat osallistuneet meidän paikkakunnalla tapahtumaan. Omat aikuiset lapset ovat joskus meillä, kun olemme itse reissussa, se on ok. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota airbnb tason vuokraa

Vierailija
4/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt tuota, koska kaipaan vaihtelua. Jossain vaiheessa pyörittelin mielessäni sellaista, että ehdottaisin yhdelle kaverille, joka asuu toisessa kaupungissa. Että tehtäisiin vaihto.

Sitten minulla on yksi kaveri, jonka luona olen käynyt monet kerrat, mutta ei toisin päin. (Johtuu siitä, että asun yksiössä ja hänellä on tässä kaupungissa monia muita kavereita, joilta saa paremman yösijan kuin minulta, jos tulee tänne olemaan.) Olisi ihan itsestäänselvää, että jos hän kysyisi, saako tulla tänne lomamatkani ajaksi, se olisi itsestään selvää.:) Mutta luotamme muutenkin toisiimme.

Minulla ei ole myöskään mitään posliinikissakokoelmaa tai jotain, mistä olisin tosi tarkka, jos joku tulisi tänne olemaan. Mutta joillekin koti taas on sellainen paikka, jota on vuosien varrella laittanut, sellainen, että on henkilökohtainen suhde eikä haluaisi, että joku vieras hengailee siellä. Ja nuo mainitsemani henkilöt on sellaisia, että on luottamus, ei jotain pintapuolisia tuttuja.

Vierailija
5/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-100 euroa per yö

Vierailija
6/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä jatkaa: minulla on myös facebook-kaveri, joka asuu ulkomailla. Ehdottaa aina asunnonvaihtoa, kun tulee käymään Suomessa. Senkään takia en pidä tuota ajatusta kummallisena.

Vierailija
7/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli yllättävä ehdotus, kun se vielä tehtiin itsestäänselvään tyyliin. Olen joutunut kerran katkaisemaan ystävyyden, kun se näytti sisältävän ilmaista lomailua meillä haluttuun ajankohtaan meillä. Ison perheen lomailu ei ole ihan halpaakaan, mutta tämä taitaa olla yksi keino saada lomailun kuluja pienemmiksi joidenkin tyylillä.

Kuten sanoin, niin en ole koskaan kysynyt tuollaista enkä edes koskaan kutsu itseäni kyläänkään oma-aloitteisesti, vaan odotan kutsua. Mielestäni, jos ei ole varaa lähteä lomalle ja yöpyä majoituspaikoissa, kannattaa jättää loma väliin kokonaan. En menisi edes sukulaisten luo viikoksi ilmaiseksi oleilemaan, yksi tai korkeintaan kaksi yötä kutsuttuna. Ap

Vierailija
8/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse miettinyt tuota, koska kaipaan vaihtelua. Jossain vaiheessa pyörittelin mielessäni sellaista, että ehdottaisin yhdelle kaverille, joka asuu toisessa kaupungissa. Että tehtäisiin vaihto.

Sitten minulla on yksi kaveri, jonka luona olen käynyt monet kerrat, mutta ei toisin päin. (Johtuu siitä, että asun yksiössä ja hänellä on tässä kaupungissa monia muita kavereita, joilta saa paremman yösijan kuin minulta, jos tulee tänne olemaan.) Olisi ihan itsestäänselvää, että jos hän kysyisi, saako tulla tänne lomamatkani ajaksi, se olisi itsestään selvää.:) Mutta luotamme muutenkin toisiimme.

Minulla ei ole myöskään mitään posliinikissakokoelmaa tai jotain, mistä olisin tosi tarkka, jos joku tulisi tänne olemaan. Mutta joillekin koti taas on sellainen paikka, jota on vuosien varrella laittanut, sellainen, että on henkilökohtainen suhde eikä haluaisi, että joku vieras hengailee siellä. Ja nuo mainitsemani henkilöt on sellaisia, että on luottamus, ei jotain pintapuolisia tuttuja.

Sinunkin menemisesi on siis yksipuolista eli menet ystäviesi luo, mutta nämä eivät käytä sinun palveluksiasi? Luulen, etteivät kaikki ystäväsi pidä tuosta tavasta, mutta eivät ole kehdanneet sanoa. Eikö tule mieleen mitään muuta syytä kuin posliinikissat, ettei kotiin halua ketään asumaan? Ap

Vierailija
9/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota airbnb tason vuokraa

Itse asiassa olen kerran vuokrannut asuntoani. Ja meininki oli aivan erilainen eli itse varovasti ehdotti vuokraamista ihan markkinahintaan. En siitä ihan markkinahintaa ottanut, mutta kuluni pois ja vesimaksut yms. Mutta en ala mitään kirvausta ehdottamaan koska asuntoni ei ole vuokrattavana. Ap

Vierailija
10/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinunkin menemisesi on siis yksipuolista eli menet ystäviesi luo, mutta nämä eivät käytä sinun palveluksiasi? Luulen, etteivät kaikki ystäväsi pidä tuosta tavasta, mutta eivät ole kehdanneet sanoa. Eikö tule mieleen mitään muuta syytä kuin posliinikissat, ettei kotiin halua ketään asumaan? Ap

Ei, minulla on vain tuo yksi ystävä, jonka luona olen käynyt paljon. Ja kuten sanoin, on syyt, miksi hän ei valitse minua majapaikakseen.

Posliinikissat oli vertauskuva sille, että kokee kotinsa sellaisena, että ajatus vieraasta majoittujasta ei tuntuisi itselle hyvältä. Tiedän, että se ei kaikista tunnu.

Muutama vuosi sitten minulla oli kaveri, joka oli ihan keskituloinen, mutta liittyi asunnonvaihtosivustolle. Siellä vaihdettiin asuntoa loman ajaksi. Hän halusi tinkiä juuri asumiskuluista. Teki muistaakseni pari vaihtoa ranskalaisten kanssa.

Vierailija
11/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se oli yllättävä ehdotus, kun se vielä tehtiin itsestäänselvään tyyliin. Olen joutunut kerran katkaisemaan ystävyyden, kun se näytti sisältävän ilmaista lomailua meillä haluttuun ajankohtaan meillä. Ison perheen lomailu ei ole ihan halpaakaan, mutta tämä taitaa olla yksi keino saada lomailun kuluja pienemmiksi joidenkin tyylillä.

Kuten sanoin, niin en ole koskaan kysynyt tuollaista enkä edes koskaan kutsu itseäni kyläänkään oma-aloitteisesti, vaan odotan kutsua. Mielestäni, jos ei ole varaa lähteä lomalle ja yöpyä majoituspaikoissa, kannattaa jättää loma väliin kokonaan. En menisi edes sukulaisten luo viikoksi ilmaiseksi oleilemaan, yksi tai korkeintaan kaksi yötä kutsuttuna. Ap

Tästä tulee vaikutelma, että koet, että tuo on yksipuolista, ja tuntuu suorastaan hyväksikäytöltä.

4

Vierailija
12/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku kaveri on yöpynyt mun luona mutta vain jos se käy yksiin mun aikataulun ja tekemisten kanssa. En antaisi kenenkään oleilla kotonani niin etten itse olisi paikalla. Pelkkä ajatus on epämukava. Itse menen mieluiten hotelliin jos täytyy yöpaikka hommata. Ei tarvitse miettiä omaa kulkemista muiden mukaan eikä tule tunnetta että tuppautuu.

Toisaalta, meillä on mökillä kesäaitta missä on suunnilleen joka toinen viikonloppu sukulaisia tai ystäviä vieraisilla. Joskus viipyvät pitempäänkin. Mulle oma koti vaan on paikka johon en halua muita asumaan. Onneksi löytyi ukko joka ajattelee samoin 😃

Vierailija
13/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai edes ollut kyse aapeen kodista vaan aapen tyhjästä asunnosta. Ehkä hänellä on vuokrakämppä

Vierailija
14/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee vaikutelma, että koet, että tuo on yksipuolista, ja tuntuu suorastaan hyväksikäytöltä.

4

Asiassa häiritsee se, että se todellakin on yksipuolista aina tämäntyylisten henkilöiden kanssa. Ap

Vierailija
15/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai edes ollut kyse aapeen kodista vaan aapen tyhjästä asunnosta. Ehkä hänellä on vuokrakämppä

Asunto on oma, suuri koti hyvällä sijainnilla ja mukavuuksilla. Tuskinpa pieni vuokra-asunto kaukana kaikesta perheitä kiinnostaisikaan eli tokihan se on paljon mukavampi kuin pieni hotellihuone. Ap

Vierailija
16/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto mutta ei koti

Vierailija
17/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus joku kaveri on yöpynyt mun luona mutta vain jos se käy yksiin mun aikataulun ja tekemisten kanssa. En antaisi kenenkään oleilla kotonani niin etten itse olisi paikalla. Pelkkä ajatus on epämukava. Itse menen mieluiten hotelliin jos täytyy yöpaikka hommata. Ei tarvitse miettiä omaa kulkemista muiden mukaan eikä tule tunnetta että tuppautuu.

Toisaalta, meillä on mökillä kesäaitta missä on suunnilleen joka toinen viikonloppu sukulaisia tai ystäviä vieraisilla. Joskus viipyvät pitempäänkin. Mulle oma koti vaan on paikka johon en halua muita asumaan. Onneksi löytyi ukko joka ajattelee samoin 😃

Aivan. Minusta on hyvin epäkohteliasta edes ehdottaa tuollaista. Ap

Vierailija
18/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, minulla on vain tuo yksi ystävä, jonka luona olen käynyt paljon. Ja kuten sanoin, on syyt, miksi hän ei valitse minua majapaikakseen.

Posliinikissat oli vertauskuva sille, että kokee kotinsa sellaisena, että ajatus vieraasta majoittujasta ei tuntuisi itselle hyvältä. Tiedän, että se ei kaikista tunnu.

Muutama vuosi sitten minulla oli kaveri, joka oli ihan keskituloinen, mutta liittyi asunnonvaihtosivustolle. Siellä vaihdettiin asuntoa loman ajaksi. Hän halusi tinkiä juuri asumiskuluista. Teki muistaakseni pari vaihtoa ranskalaisten kanssa.

Asunnonvaihtajat voivat vaihtaa asuntoja keskenään ja jättää muut rauhaan.

Meillä oli sukulainen, joka kinusi avaimia kesämökille, jonne halusi viedä vieraitaan. Kyllä hänkin varmaan olisi tarjonnut majapaikkaa yksiössään vastineeksi. Valtavan itsekästä, ettemme suostuneet majoittamaan hänen vieraitaan, kun hänkin on niin antelias.

Vierailija
19/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4

Mutta sehän on yksipuolista ja hyväksikäyttöä eli toisen kustannuksella lomailua.

Vierailija
20/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talo kenties Helsingissä ja ystävä tai ystävä tulee sinne jostain maakunnasta perheineen? Varmaan kaikille tuttua, jotka Stadissa asuvat. Kesäisin tullaan lomailemaan ja talvisin pitäisi toimia kuskina kentälle tai laivalle ja hommata autolle ilmainen parkki jostain. Parhaimmillaan on ystäväpariskunta mukana, "ihan vain pariksi yöksi".

Vastavuoroisesti olisimme tietenkin tervetulleita heille, mutta eipä ole sinne asiaa. Vuosia sitten jo lopetin tuon ilmaisena hotellina toimimisen. Nyt kun meillä on mökki, jossa olemme kesäisin, olisi varmaan jo varattu ne viikot kodistamme etukäteen, jos olisin vielä jatkanut tuota systeemiä.