Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä tyhjään asuntoon lomailemaan

Vierailija
26.05.2020 |

Onko teille käynyt, että ystävä ehdottaa tulevansa lomailemaan tyhjään asuntoonne? Itselle ei tulisi kyllä mieleenkään ehdottaa tuollaista.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko talo kenties Helsingissä ja ystävä tai ystävä tulee sinne jostain maakunnasta perheineen? Varmaan kaikille tuttua, jotka Stadissa asuvat. Kesäisin tullaan lomailemaan ja talvisin pitäisi toimia kuskina kentälle tai laivalle ja hommata autolle ilmainen parkki jostain. Parhaimmillaan on ystäväpariskunta mukana, "ihan vain pariksi yöksi".

Vastavuoroisesti olisimme tietenkin tervetulleita heille, mutta eipä ole sinne asiaa. Vuosia sitten jo lopetin tuon ilmaisena hotellina toimimisen. Nyt kun meillä on mökki, jossa olemme kesäisin, olisi varmaan jo varattu ne viikot kodistamme etukäteen, jos olisin vielä jatkanut tuota systeemiä. 

*sukulainen

Sukulaiset ovat itse asiassa vielä pahempia. Kuulin kerran, että suunnitteilla oli illanvietto, johon olisi kutsuttu meidän poissaollessamme vielä omia vieraitakin. Komeroita pengotaan, tavaroita menee rikki, kaikkea käytetään kuin omaa, mutta ei tule mieleenkään tarjota korvausta rikotuista esineistä. Lokkeiluahan tuo on, vaikka sitä asunnonvaihdoksi kutsuttaisiin.

Vierailija
22/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko talo kenties Helsingissä ja ystävä tai ystävä tulee sinne jostain maakunnasta perheineen? Varmaan kaikille tuttua, jotka Stadissa asuvat. Kesäisin tullaan lomailemaan ja talvisin pitäisi toimia kuskina kentälle tai laivalle ja hommata autolle ilmainen parkki jostain. Parhaimmillaan on ystäväpariskunta mukana, "ihan vain pariksi yöksi".

Vastavuoroisesti olisimme tietenkin tervetulleita heille, mutta eipä ole sinne asiaa. Vuosia sitten jo lopetin tuon ilmaisena hotellina toimimisen. Nyt kun meillä on mökki, jossa olemme kesäisin, olisi varmaan jo varattu ne viikot kodistamme etukäteen, jos olisin vielä jatkanut tuota systeemiä. 

Pk-seudulla kyllä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran suostunut sillä ehdolla, että siivoaa asunnon perusteellisesti. Jätin sen aikamoiseen sikolättikuntoon ja palasin putipuhtaaseen asuntoon. :D

Vierailija
24/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran suostunut sillä ehdolla, että siivoaa asunnon perusteellisesti. Jätin sen aikamoiseen sikolättikuntoon ja palasin putipuhtaaseen asuntoon. :D

Mulla ei olisi pokkaa!

Vierailija
25/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnonvaihto sopii vain tosi hyville ystäville ja vaatii kunnon luottamuksen. Vuosia sitten, köyhänä opiskelijana yksi Helsingin keskustassa asuva ystävä tarjosi oma-alotteisesti asuntonsa minun ja muutaman muun kaverin käyttöön kun oli itse kesän muualla. Hän tiesi, ettei meillä ollut mahdollisuutta töiden ja rahatilanteen vuoksi lähteä ulkomaille niin pidettiin sitten miniloma hänen tyhjässä asunnossa. Oli yllättävän kiva loma! Käytiin mm. hietsussa uimarannalla ja säätkin oli kuin ulkomailla.

Mutta muutoin elämässä en ole törmännyt vastaaviin ehdotuksiin. Ei varmaankaan kovin yleistä.

Vierailija
26/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan maailmalla runsaasti kodinvaihtosivustoja, joten ihan käypä systeemi niille joille se käy.

Vierailija
27/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä ihmeellistä tuossa pyydössä on? Me reissataan paljon ja pyydän ystävän usein talovahdiksi silloin. Minusta on vain ihanaa että joku käy kastelemassa kukat, hoitamassa kissaa ja muutenkin pitämässä huolta talosta. Ystävä saa vastineeksi "lomailla" isossa omakotitalossa. Itselläni on ainakin paljon huojentuneempi olo ulkomailla kun tiedän että joku katsoo talon perään.

Vierailija
28/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä ihmeellistä tuossa pyydössä on? Me reissataan paljon ja pyydän ystävän usein talovahdiksi silloin. Minusta on vain ihanaa että joku käy kastelemassa kukat, hoitamassa kissaa ja muutenkin pitämässä huolta talosta. Ystävä saa vastineeksi "lomailla" isossa omakotitalossa. Itselläni on ainakin paljon huojentuneempi olo ulkomailla kun tiedän että joku katsoo talon perään.

Sinä olet pyytänyt ystävääsi kissa- ja talovahdiksi, minä en ole pyytänyt, vaan asia esitettiin itsestäänselvänä tulemisena. Ap

Vierailija
29/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri asia kyseessä, jos itse toimit ehdottajana ja tekee vastapalveluksen.

Vierailija
30/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri asia kyseessä, jos itse toimit ehdottajana ja tekee vastapalveluksen.

Vierailija
31/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnonvaihto sopii vain tosi hyville ystäville ja vaatii kunnon luottamuksen. Vuosia sitten, köyhänä opiskelijana yksi Helsingin keskustassa asuva ystävä tarjosi oma-alotteisesti asuntonsa minun ja muutaman muun kaverin käyttöön kun oli itse kesän muualla. Hän tiesi, ettei meillä ollut mahdollisuutta töiden ja rahatilanteen vuoksi lähteä ulkomaille niin pidettiin sitten miniloma hänen tyhjässä asunnossa. Oli yllättävän kiva loma! Käytiin mm. hietsussa uimarannalla ja säätkin oli kuin ulkomailla.

Mutta muutoin elämässä en ole törmännyt vastaaviin ehdotuksiin. Ei varmaankaan kovin yleistä.[/quote]

Niin minäkin arvelen, en ole tuollainen tullut mieleen. Aiempi väkisin kylään tulijaperhe tuli sentään silloin, kun olimme itse kotona. Ap

Vierailija
32/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei olisi pokkaa!

Kyllä se valitti jälkeenpäin, että oli sotkua. Luuli varmaan että "tää kämppä on sitten oikeasti sotkuinen" oli joku kohtelias pakollinen fraasi.

Vierailija
33/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kerran ihan oma-aloitteisesti ehdotettu kaverille, että tulisi meidän matkan ajaksi "kotitontuksi" meille (hänellä oli vähän tylsä asuntotilanne silloin, meluisa remontti talossa). Tuli mielellään, siivosi jälkensä ja laittoi meille vielä ruoan valmiiksi, kun palasimme kotiin.

Ite oon joskus miettinyt, että voisin kysellä ihan vaikka omassa facebookissa, tarvitseeko joku toisessa kaupungissa asuva kaveri talovahtia ja tarjoutua tulemaan ja viettämään tavallaan pientä "kirjoitusretriittiä". Mulla kun freelancerina ei välttämättä ole kunnollisia pitkiä lomia, mutta tekisi välillä hyvää saada maisemiin vaihtelua ja lähteä läppärin kanssa johonkin muualle, missä vain sähkö ja netti on.

Mutta en kehtaisi kysyä suoraan keneltäkään tietyltä ihmiseltä, korkeintaan todella läheisiltä - ymmärrän hyvin, että monesta se tuntuisi epämukavalta.

Vierailija
34/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä asunnon vaihdoista tulee mieleen ketju viime kesältä kun joku vaihtoi ulkomaalaisen, olikohan Pariisi? työkaverin kanssa kämppää. Oli ihan kamalaa ja helle. Siis ihan painajaismaisen kamalaa. Jotenkin tosi sympaattinen ketju kun ihmiset neuvoi suomalaista tyttöä selviämään, osta tuuletin, älä tee uunissa ruokaa ettei kämppä kuumene entisestään. Raasu oli ihan onnettomana.

Mun kotiin saisi tulla vaan sisarus yöksi kun en ole itse paikalla.

Vierailija
35/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menen ystäväni luokse vierailulle ja hän käy luonani. Asumme eri maissa. Joskus olen vuokrannut hänen asuntoaan kun hän on ollut ulkomailla lomalla. Olen siis maksanut ihan käyvän hinnan (esim 17€/yö joka on sama kuin asuisi hostellissa mutta hänen luonaan saan vuokraksi koko asunnon omaan käyttööni). Win/win järjesttely. Vuokraisin myös ihan mielelläni asuntoni hänelle lomani ajaksi jos hän tätä pyytää. Mutta ilmaiseksi kenenkään kämpää kehtaisi pyytää . Ja toki henkilöön jolle asuntonsa vuokraa täytyy pystyä luottamaan 100%.

Vierailija
36/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on sukunsa ainoa Helsingissä asuva ja olemme saaneet toimia hotellina monta kertaa hänen sedille, tädeille, vanhemmille, serkuille ja näiden lapsille. Esimerkkejä: sukulaisteini on saanut Helsingistä kesätyön ja ilmoittaa tulevansa asumaan meille kuukaudeksi. Toinen teini tulee valmennuskurssille. Yksityisyrittäjäserkku tulee työmatkalla ja yöpyy meillä, koska firmalla huono rahatilanne. Setä tulee naisystävänsä kanssa konserttiin ja meille yöksi sen jälkeen. Lapset tulevat Linnanmäelle keskenään ja majoittuvat meillä. Serkku tulee ostamaan autoa Helsingistä ja jättää sen auton sitten pariksi viikoksi meidän talliin. Ei näistä oikein voi kieltäytyä tai alkaa pahat juorut kiertämään sukulaisten parissa...

Vierailija
37/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse miettinyt tuota, koska kaipaan vaihtelua. Jossain vaiheessa pyörittelin mielessäni sellaista, että ehdottaisin yhdelle kaverille, joka asuu toisessa kaupungissa. Että tehtäisiin vaihto.

Sitten minulla on yksi kaveri, jonka luona olen käynyt monet kerrat, mutta ei toisin päin. (Johtuu siitä, että asun yksiössä ja hänellä on tässä kaupungissa monia muita kavereita, joilta saa paremman yösijan kuin minulta, jos tulee tänne olemaan.) Olisi ihan itsestäänselvää, että jos hän kysyisi, saako tulla tänne lomamatkani ajaksi, se olisi itsestään selvää.:) Mutta luotamme muutenkin toisiimme.

Minulla ei ole myöskään mitään posliinikissakokoelmaa tai jotain, mistä olisin tosi tarkka, jos joku tulisi tänne olemaan. Mutta joillekin koti taas on sellainen paikka, jota on vuosien varrella laittanut, sellainen, että on henkilökohtainen suhde eikä haluaisi, että joku vieras hengailee siellä. Ja nuo mainitsemani henkilöt on sellaisia, että on luottamus, ei jotain pintapuolisia tuttuja.

Sinunkin menemisesi on siis yksipuolista eli menet ystäviesi luo, mutta nämä eivät käytä sinun palveluksiasi? Luulen, etteivät kaikki ystäväsi pidä tuosta tavasta, mutta eivät ole kehdanneet sanoa. Eikö tule mieleen mitään muuta syytä kuin posliinikissat, ettei kotiin halua ketään asumaan? Ap

Ei, minulla on vain tuo yksi ystävä, jonka luona olen käynyt paljon. Ja kuten sanoin, on syyt, miksi hän ei valitse minua majapaikakseen.

Posliinikissat oli vertauskuva sille, että kokee kotinsa sellaisena, että ajatus vieraasta majoittujasta ei tuntuisi itselle hyvältä. Tiedän, että se ei kaikista tunnu.

Muutama vuosi sitten minulla oli kaveri, joka oli ihan keskituloinen, mutta liittyi asunnonvaihtosivustolle. Siellä vaihdettiin asuntoa loman ajaksi. Hän halusi tinkiä juuri asumiskuluista. Teki muistaakseni pari vaihtoa ranskalaisten kanssa.

Mutta eihän se ole vieras jos sitä kutsuu ystäväksi kuten ap:n tapauksessa. En minäkään haluaisi ventovierasta majoittaa, mutta tottakai joku ystävä voi tulla tähän jos itse ollaan poissa. Itse asiassa on monesti jo tullutkin kun tulee kissan kaveriksi kun ollaan itse lomailtu ja nämä kissanhoitajat on tyytyväisiä kun pääsevät maalta Helsinkiin kaupunkilomalle. 

tuttujen parissa on myös yhdet tyypit joista toinen lähtee ulkomaille ja toinen tulee maalta tämän asuntoon Helsinkiin siksi ajaksi. Se majoittuja maksaa jotain siitä asunnosta, mutta ei tod. mitään markkinahintaa. Ulkomaille lähtijä on tyytyväinen kun on "talonvahti". 

Tässä nyt sekoitetaan ventovieraiden ja tuttujen majoitus keskenään. 

Vierailija
38/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*sukulainen

Sukulaiset ovat itse asiassa vielä pahempia. Kuulin kerran, että suunnitteilla oli illanvietto, johon olisi kutsuttu meidän poissaollessamme vielä omia vieraitakin. Komeroita pengotaan, tavaroita menee rikki, kaikkea käytetään kuin omaa, mutta ei tule mieleenkään tarjota korvausta rikotuista esineistä. Lokkeiluahan tuo on, vaikka sitä asunnonvaihdoksi kutsuttaisiin.

Aika kamala suku teillä.

Vierailija
39/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä kysyä voi. En tiedä suostuisinko, mutta en nyt ehdotuksesta loukkaantuisi.

Vierailija
40/48 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan oikeista ystävistä, olen kaikki tuntenut 30 vuotta, eikä minulla ole heiltä mitään salattavaa ja luotan täysin. Tottakai saisivat oleskella. En kyllä keksi muuta syytä kuin avioero, mutta jos siinä kohtaa tarvitsisivat, niin ilman muuta.

Tuttaville ei tietenkään. Hotellit on sitä varten.