Ystävä tyhjään asuntoon lomailemaan
Onko teille käynyt, että ystävä ehdottaa tulevansa lomailemaan tyhjään asuntoonne? Itselle ei tulisi kyllä mieleenkään ehdottaa tuollaista.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ihmeellistä tuossa pyydössä on? Me reissataan paljon ja pyydän ystävän usein talovahdiksi silloin. Minusta on vain ihanaa että joku käy kastelemassa kukat, hoitamassa kissaa ja muutenkin pitämässä huolta talosta. Ystävä saa vastineeksi "lomailla" isossa omakotitalossa. Itselläni on ainakin paljon huojentuneempi olo ulkomailla kun tiedän että joku katsoo talon perään.
Ai että teet ihan palveluksen ystävälle, kun "annat" hänen olla teidän ilmaisena talon/kissavahtina ja kukkien kastelijana? Tottakai se on sinulle ihanaa, kun saat tuollaisen palvelun ihan ilmaiseksi! Mutta mitä ihmettä ystäväsi mahtaa saada siitä, että joutuu käyttämään omaa vapaa-aikaansa sinun asioiden hoitamiseen? Minä varmasti kieltäytyisin ystävällisesti, jos joku isossa omakotitalossa asuva ystäväni kehtaisi pyytää minulta ilmaista kodin vahtia lomamatkan ajaksi. Tai sitten ainakin laittaisin listan Tax Free kosmetiikkaa, jotka ottaisin palkkioksi. Muutenkin järjetön ajatus, jos luulet ystävälle olevan jotain lomaa, että saa hengailla teidän talossa. Minulle ja varmaan suurimmalle osalle ihmisistä oma koti on se missä rentoudutaan.
olen ollut koiravahtina joka sopi minulle kun lähellä työpaikkaa ja kiva kämppä mutta ei sitä toisen kotona oikein pysty rentoutumaan kunnolla... ja pomon kämpässä oon ollutt pisimmillään kaksi viikkoa - pubin yläkerta, pakko olla joku paikalla jos tulee hhälytys. alussa oli todella outoa, kuitenkaan ei hirveän paljon tunnettu henk. koht. tasolla niin vähän tirkistelijäfiilis. eli en kyllä huvikseni menisi kenenkään nurkkiin asumaan, mieluummin hotelli tai pysyn kotona.
Narsistiexä jäi kotiini nukkumaan kun lähdin töihin. Minulla oli jotenkin tosi epämukava olo. Myöhemmin hän tiesi asioitani joita en ollut hänelle kertonut. Myöhemmin huomasin myös että oli "lainannut" tavaroita eikä koskaan palauttanut. Oli siis penkonut kaappejani.
Varma narsisti on halukas tunkemaan toisen kotiin. Vain piru tietää mitä ne ajattelee. Siis voihan sitä kysyä, mutta jos kerran vastaat ei mutta se toinen jatkaa jankuttamista, mieti kannattaako sen kanssa edes olla tekemisissä.
Kyläily on jees, aina kun se sujuu asunnonhaltijan ehdolla. Mutta nämä lentojätkät ym jotka kutsuu itsensä ja tulee vaikka kieltäisit, niitä ei kukaan tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Narsistiexä jäi kotiini nukkumaan kun lähdin töihin. Minulla oli jotenkin tosi epämukava olo. Myöhemmin hän tiesi asioitani joita en ollut hänelle kertonut. Myöhemmin huomasin myös että oli "lainannut" tavaroita eikä koskaan palauttanut. Oli siis penkonut kaappejani.
Varma narsisti on halukas tunkemaan toisen kotiin. Vain piru tietää mitä ne ajattelee. Siis voihan sitä kysyä, mutta jos kerran vastaat ei mutta se toinen jatkaa jankuttamista, mieti kannattaako sen kanssa edes olla tekemisissä.
Kyläily on jees, aina kun se sujuu asunnonhaltijan ehdolla. Mutta nämä lentojätkät ym jotka kutsuu itsensä ja tulee vaikka kieltäisit, niitä ei kukaan tarvi.
Ikävä kokemus sulla. Ei ystäväni ole narsisti, mutta meillä on tässä asiassa vähän erilainen käsitys sopivuudesta. Kotiini ei muutenkaan pääse ilman lupaa, vaikka haluaisi. En ole sillä tavalla ylikiltti. Jos kieltäytymisestä loukkaantuu, niin sitten ystävyyys saa jäädä tuttavuudeksi. Näin kävi näiden ystävien kanssa, jotka eibät millään ottaneet uskoakseen, että kyläily ei nyt käy, vaan ryhtyivät keksimään hyviä syitä tulemiselleen.
Ulkomailla asuva ystäväni on lainannut asuntoani välillä. Erittäin hyvä ystävä, mielellään olen lainannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt tuota, koska kaipaan vaihtelua. Jossain vaiheessa pyörittelin mielessäni sellaista, että ehdottaisin yhdelle kaverille, joka asuu toisessa kaupungissa. Että tehtäisiin vaihto.
Sitten minulla on yksi kaveri, jonka luona olen käynyt monet kerrat, mutta ei toisin päin. (Johtuu siitä, että asun yksiössä ja hänellä on tässä kaupungissa monia muita kavereita, joilta saa paremman yösijan kuin minulta, jos tulee tänne olemaan.) Olisi ihan itsestäänselvää, että jos hän kysyisi, saako tulla tänne lomamatkani ajaksi, se olisi itsestään selvää.:) Mutta luotamme muutenkin toisiimme.
Minulla ei ole myöskään mitään posliinikissakokoelmaa tai jotain, mistä olisin tosi tarkka, jos joku tulisi tänne olemaan. Mutta joillekin koti taas on sellainen paikka, jota on vuosien varrella laittanut, sellainen, että on henkilökohtainen suhde eikä haluaisi, että joku vieras hengailee siellä. Ja nuo mainitsemani henkilöt on sellaisia, että on luottamus, ei jotain pintapuolisia tuttuja.
Sinunkin menemisesi on siis yksipuolista eli menet ystäviesi luo, mutta nämä eivät käytä sinun palveluksiasi? Luulen, etteivät kaikki ystäväsi pidä tuosta tavasta, mutta eivät ole kehdanneet sanoa. Eikö tule mieleen mitään muuta syytä kuin posliinikissat, ettei kotiin halua ketään asumaan? Ap
Ei, minulla on vain tuo yksi ystävä, jonka luona olen käynyt paljon. Ja kuten sanoin, on syyt, miksi hän ei valitse minua majapaikakseen.
Posliinikissat oli vertauskuva sille, että kokee kotinsa sellaisena, että ajatus vieraasta majoittujasta ei tuntuisi itselle hyvältä. Tiedän, että se ei kaikista tunnu.
Muutama vuosi sitten minulla oli kaveri, joka oli ihan keskituloinen, mutta liittyi asunnonvaihtosivustolle. Siellä vaihdettiin asuntoa loman ajaksi. Hän halusi tinkiä juuri asumiskuluista. Teki muistaakseni pari vaihtoa ranskalaisten kanssa.
Mutta eihän se ole vieras jos sitä kutsuu ystäväksi kuten ap:n tapauksessa. En minäkään haluaisi ventovierasta majoittaa, mutta tottakai joku ystävä voi tulla tähän jos itse ollaan poissa. Itse asiassa on monesti jo tullutkin kun tulee kissan kaveriksi kun ollaan itse lomailtu ja nämä kissanhoitajat on tyytyväisiä kun pääsevät maalta Helsinkiin kaupunkilomalle.
tuttujen parissa on myös yhdet tyypit joista toinen lähtee ulkomaille ja toinen tulee maalta tämän asuntoon Helsinkiin siksi ajaksi. Se majoittuja maksaa jotain siitä asunnosta, mutta ei tod. mitään markkinahintaa. Ulkomaille lähtijä on tyytyväinen kun on "talonvahti".
Tässä nyt sekoitetaan ventovieraiden ja tuttujen majoitus keskenään.
Onko se kovin vaikea ymmärtää, että ystävääkään ei välttämättä kaikki kotiinsa hslua asumaan poissaollessa? Ystävyydestä ei oikein tule mitään jos olettaa toisen aina haluavan samaa kuin itse haluaa ja olemaan samanlainen.
Ventovieraita ei kukaan kotiinsa ota, joten siitä on turha tässä käsitellä edes ja kissoja ja kissanvahteja en tarvitse. Jos joku tulee hoitamaan asioitasi poissaollessa niin kyse ei ole lomailusta tyhjässä asunnossasi vaan palveluksesta, jonka ystävä sinulle tekee. Liian monimutkaista? Joka tapauksessa eri keskustelun aihe. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ihmeellistä tuossa pyydössä on? Me reissataan paljon ja pyydän ystävän usein talovahdiksi silloin. Minusta on vain ihanaa että joku käy kastelemassa kukat, hoitamassa kissaa ja muutenkin pitämässä huolta talosta. Ystävä saa vastineeksi "lomailla" isossa omakotitalossa. Itselläni on ainakin paljon huojentuneempi olo ulkomailla kun tiedän että joku katsoo talon perään.
Ai että teet ihan palveluksen ystävälle, kun "annat" hänen olla teidän ilmaisena talon/kissavahtina ja kukkien kastelijana? Tottakai se on sinulle ihanaa, kun saat tuollaisen palvelun ihan ilmaiseksi! Mutta mitä ihmettä ystäväsi mahtaa saada siitä, että joutuu käyttämään omaa vapaa-aikaansa sinun asioiden hoitamiseen? Minä varmasti kieltäytyisin ystävällisesti, jos joku isossa omakotitalossa asuva ystäväni kehtaisi pyytää minulta ilmaista kodin vahtia lomamatkan ajaksi. Tai sitten ainakin laittaisin listan Tax Free kosmetiikkaa, jotka ottaisin palkkioksi. Muutenkin järjetön ajatus, jos luulet ystävälle olevan jotain lomaa, että saa hengailla teidän talossa. Minulle ja varmaan suurimmalle osalle ihmisistä oma koti on se missä rentoudutaan.
Arvasin että tänne tulee joku ennenpitkää huutamaan hyväksikäytöstä :D En mitenkään aseella uhaten pakota tai vaadi ystävää talovahdiksi. Lähinnä ilmoitan reissun ajankohdan ja tiedustelen onko kiinostusta. Jos ei, niin kissa menee muualle hoitoon ja naapurin teini kastelee kukkia (palkkaa vastaan). Mutta aika usein ystävä on kyllä halunnut tulla. Hän on ihan itsekin sanonut että on kivaa vaihtelua päästä vaihtamaan maisemaa, ja että tuntuu melkein lomalta. On myös ihan oma-aloitteisesti kysynyt joskus tyyliin "oletteko lähdössä syyslomalla johonkin, voin tulla talovahdiksi jos tarvitsee". En usko että ehdottelisi tuollaisia jos ei haluaisi tulla. Tax free kosmetiikkaa ei ole pyytänyt, mutta olen kyllä yleensä viinipullon ja jotain herkkuja jättänyt jääkaappiin, joita saa syödä.
Osa ehkä ymmärsi vähän väärin, että ehdotus tyrmistytti rahanmenon takia. En ole koskaan vierailtani rahaa pyytänyt (vuokraa maksanut asui pitemmän ajan ja itse asuin muualla sen ajan) ja otan mielellään vieraita, mutta en kutsumattomia vieraita.
Ilmeisesti moni muukin pitää epäsopivana tuollaista käytöstä eikä se ole kovin yleistä. Tai ainakin jossain vaiheessa sille on pakko panna stoppi. Sukulaistarinat tuossa edellä on hyvä osoitus siitä, että voidaan olla hyvin ajattelemattomia tai jopa röyhkeitä.