Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nonni. Nyt se korona leviää ilman välityksellä. Ei meitä suojaa mikään käsienpesu.

Vierailija
25.05.2020 |

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö ilmatartunta ja pisaratartunta ole samat? No tietenkin myös toisen keuhkoissa käynyt hengitysilma taitaa saastua.

Ei ole.

Ei niin, mutta oireettomankin tartunnansaaneen uloshengittämässä ilmassa on virusta. Tämä siis leviää ihan vaan hengittämällä ja siksi monissa maissa laitettiin ulkonaliikkumiskiellot, maskipakot eikä ruokakauppaankaan päässyt kuin määrä x asiakkaita kerralla. Täällä vaan todettiin, että hengityssuoja ei ole täydellisen 100% teholtaan joten ei siitä ole _mitään_ hyötyä. Eikä se sitä paitsi sovi suomalaiskatukuvaan eikä suomalaiset osaisi sellaista edes käyttää.. Eikä ilmeisesti ole kykeneviä edes oppimaan.

Jotenkin hirvittääkin tuo Helsingin suunnittelema jättiterassi Senaatintorille. Ei eheken ihan kaikista fiksuin idea.

Vierailija
102/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämän takia koulut avattiin ja maskit kiellettiin opettajilta, koska oletettiin luokkahuoneiden olevan tehokkaita tautipesiä. Lapset tuovat pienillä oireilla taudin vanhemmilleen ja kas näin, epidemia on saatu uudelleen käyntiin.

Paitsi ikävä kyllä tauti on jo laantunut niin paljon Uudenmaan ulkopuolelta että ymmärrän lekuri Saxenin ärtymyksen kun li vitkasteli toimeenpanon kanssa.

Jo vähintään kk sitten oli esim mtv:n sivuilla mallinnos kuinka virus leviää ilmassa vaikka kaupan hyllyjen välissä metritolkulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon valeuutinen taas. Jutussa sanotaan: "tuulettaminen voisi olla vielä tärkeämpi keino koronatartuntojen estämiseksi kuin käsien peseminen". Otsikkoon asia on jo muuttunut muotoon: "Tuulettaminen tärkeämpää kuin käsien pesu."

Otsikkoja on pakko tiivistää. Itsehän olisin lyhentänyt sen muotoon TUULETA!

Otsikkoja ei ole mikään pakko kirjoittaa provosoivasti ja valheellisesti.

Hah! (On pakko, koska se myy)

Vierailija
104/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä edellytetään märkien käyttöä, kun on tekemisissä muiden kuin oman perheen jäsenten kanssa?

Mä mä mä mä märkää!! Tänne sitä märkää! No ens viikolla sit!

Märkäää koneeseen ja ukko metzoo! mä vedän märkää

Vierailija
105/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keuhkosairaus, joka altistaa koronalle ja lääkärinlausunto tästä. Opettajana jäin palkattomalle virka-vapaalle, kun koulut menivät kiinni. Olen myös raskaana ja asiaa selviteltyäni sain eri lähteistä tietoa, että voisin jäädä erityisäitiyslomalle. Hain erityisäitiysvapaata. Suuri ja viisas Kela kumosi lääkärinlausunnon, jonka mukaan työskentely koulussa altistaisi minut tarpeettomasti koronavirukselle kertomalla, että "Opetuksessa on lähtökohtaisesti terveitä lapsia eikä sairaiden lasten opetukseen osallistuta." Kyllä tuli turvallinen olo, kun Kela tämän tietää, että en riskiryhmäläisyydestä huolimatta saa tartuntaa koulussa. Monissa muisa maissa riskiryhmään kuuluville opettajille ja raskaana oleville opettajille (mm. tässä jutussa olleessa Saksassa) on järjestetty töitä, joissa on vähemmän kontakteja. Meillä vaan satojen oppilaiden viruslinkoihin ja yläkoulussa opettajilla vaihtuu ryhmät tunnin välein sekä THL, STM ja OPH ohjeistuksissaan eivät suosittele maskin käyttöä kouluissa. Tuntuu että Suomessa (ja tietenkin vielä pahemmin Ruotsissa) eletään ihan eri todellisuudessa kuin muualla Euroopassa. 

Jos sinulla on astma, niin näin todella toimitaan. Olen hoitaja ja minua oltiin passittamassa koronapotilaita hoitamaan. Vaikka minulla on astma. Ihan sairasta hommaa Suomessa.

Vierailija
106/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tärkeää pitää metri, mielellään kaksi metriä väliä kaikkiin jotka eivät asu samassa taloudessa. Myös ulkona. Korona ei ole vielä kadonnut mihinkään. Eilen oli vain 14 uutta tartuntaa, tänään on 29.

Olen aika tavalla pettynyt siihen millaisia luonteenpiirteitä osalla on tullut esille koronakriisin aikana. Saman voi jokainen todeta itse vaikka Puskaradio Helsinki facebookryhmästä, missä on keskustelua jonottamisesta. Sinne on kerääntynyt paljon porukkaa kommentoimaan jäätelökioskille liian tiheässä jonottamista tyyliin "pysykää sisällä jos pelottaa", "eletään vaan ja ne kuolee ketkä kuolee, ihmiset on niin vieraantuneita kuolemasta" ja "ei se ole influenssaa vaarallisempi". Ja esim. "elämä on elämistä varten" aivan kuin metrin aiempaa kauempana edellisestä asiakkaasta jonossa seisominen jotenkin estäisi elämästä täysillä. Mikä siinä on niin hankalaa tajuta, että kyse on maailmanlaajuisesta pandemiasta, jonka vähättely loukkaa kaikkia kuolonuhreja myös muissa maissa? Eikä kuolleisuus ole ainoa ongelma koronassa vaan se, että se lähettää pitkään sairaalahoitoon myös työikäisiä ja jopa nuoria. Ei influenssa aiheuta samaa kuormitusta terveydenhoidolle.

Mistä sellainen sosiaalidarwinismi on peräisin, että koronaan kuolisi vain "heikkoja"? Se voi aiheuttaa kovia oireita myös perusterveille, vaikka niihin ei kuolisi. Ja ellei virusta saada tukahtumaan tai ellei se muutu aiempaa harmittomammaksi, tai ellei löydy rokotetta, niin sitten se tulee olemaan vaarallinen ennemmin tai myöhemmin jokaiselle, kunhan tulee riittävästi ikää tai sairauksia. Mikä siinä turvavälin pitämisessä on niin vaikeaa?

Vierailija
107/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä astma ja sydäsairaus ja ai että suututtaa, kun edelleen niin moni on täysin välinpitämätön koronan suhteen ja suorastaan ivallinen meitä "hysteerikkoja" kohtaan jotka oikeasti voimme erittäin suurella todennäköisyydellä kuolla siihen tartuntaan :(  Että helppohan se perusterveenä on huudella, jos ei itse tarvitse pelätä terveytensä ja henkensä puolesta...

Tässä uutisessa kuvataan aika selvästi miten kurja koronavirustartunta voi olla:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006519598.html

Timo päätyi vaimonsa kanssa koronateholle, 11-vuotiaalle löytyi turva sosiaalihuollosta: ”On hienoa, että sairastuin Suomessa”

Timo Autio on saanut terveen paperit. Koronavirustestiin hän pääsi päivässä, lapsi pääsi hoitoon välittömästi ja sairaalahoitoa hän kuvaa asiantuntevaksi.

Mielenkiintoinen tapaus. Toivottavasti joku tutkijaryhmäkin on kiinnostunut. Teholle joutuu kuitenkin oikeasti aika harva, joten miksi tästä perheestä molemmat joutui?? Pakko olla joku ulkoinen tekijä, koska oletettavasti eivät ole sukua toisilleen.

Vaimolla astma, mies tukevan oloinen. Case closed. Molemmat riskiryhmää.

Vierailija
108/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos virus oikeasti tarttuisi tehokkaasti ihan vaan hengitysilmasta kaupassa (kuten tuo mallinnus, jossa leijailee hyllyvälistä toiseen) niin kyllä sairastuneita olisi paljon enemmän. Toki joku hiukkanen voi teoriassa leijailla metritolkulla, mutta ei taida tartuttavuus olla enää huippuluokkaa siinä vaiheessa.

Vierailija
109/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*ttu että myö kuollaa kaikki!!!!!!

Vierailija
110/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märkää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä edellytetään märkien käyttöä, kun on tekemisissä muiden kuin oman perheen jäsenten kanssa?

Mä mä mä mä märkää!! Tänne sitä märkää! No ens viikolla sit!

Märkäää koneeseen ja ukko metzoo! mä vedän märkää

Mä vedän ukko metzoo!

Vierailija
111/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toi mitään uutta tietoa ole.

Turun seudulla ei ainakaan ole ainuttakaan koulusta tullutta tartuntaa nyt toukokuulta.

.

Mutta
Vähän pahaa pelkään siitä toisesta aallosta. Pääsekö yllättään ja tulee vakavampana?

Syksyllä, talvella vai keväällä?

Ei se "toinen aalto" ole mikään mystinen luonnonvoima joka tulee välittämättä mistään toimista. Se voidaan pysäyttää aivan samoin toimin kuin tämä ensimmäinenkin. Ainoana erona on että koko yhteiskunta ja ihmiset ovat jo paljon valmiimpia kaikkiin toimiin ja teidämme paljon paremmin että mikä toimii ja mikä ei.

Nyt jo tiedetään, että rajoitukset ja eristäminen toimii ja silti niitä kovasti jo halutaan purkaa, vaikka sairaita on tällä hetkellä huomattavasti enemmän kuin silloin, kun ne rajoitukset astuivat voimaan.

Miten niin? Sairaana on alle tuhat, jotka ovat kaikki karanteenissa.

Uusia tartuntoja tulee yksittäisinä, lähinnä terveydenhoitoväelle ja sairaiden läheisille. Kaikki altistuneet pannaan karanteeniin.

Meiltä loppuu raha, löpö ja limppu, ellei yhteiskuntaa sinun fobioistasi huolimatta avata.

Tartuntamääriä seurataan koko ajan. Se, että tartuntojen määrä on romahtanut myös koulujen avaamisen jälkeen, indikoi että a) koulut eivät ole tartuntapesäkkeitä ja b) avaaminen oli oikea toimenpide.

Edes osa nuorista pääsee hetkeksi hullun mammansa luota terveempään elämään.

Tämä on aina vaan sellainen ihme käsitys, että yhtesikunta muka olisi ollut kiinni vaikka monet ja tärkeät elinkeinoalat ovat koko ajan olleet täydesä käynnissä: esim. rakennusala, joukkoliikenne ja elintarviketeollisuus (joka sitä limppua tuo sinne kauppoihin, ei se ole loppumassa).

Sen sijaan kyllä kapakat ovat olleet kiinni ja sekös näköjään ärsyttää samoin kuin ei pääse lentsikallakaan juuri mihinkään. Mutta hei, ne kapakkarahat on pennosia verrattuna oikeisiin yhteiskuntaa elossa pitäviin summiin (tuonti ja vienti vetää ja toimii oikein hyvin edelleen nääs) ja lentsikalla rahathan lentää muihin maihin. 

Vierailija
112/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos virus oikeasti tarttuisi tehokkaasti ihan vaan hengitysilmasta kaupassa (kuten tuo mallinnus, jossa leijailee hyllyvälistä toiseen) niin kyllä sairastuneita olisi paljon enemmän. Toki joku hiukkanen voi teoriassa leijailla metritolkulla, mutta ei taida tartuttavuus olla enää huippuluokkaa siinä vaiheessa.

Nyt tilanne voi olla sellainen, että niitä tartuttajia ei ole ollut kovinkaan paljoa liikkeellä. Luin yhden asiantuntijan arvion, että tartuttajia olisi n. 1000  ja osa heistä on testattu ja siksi eristyksissä kodeissaan.

Tilanne voi toki olla huonompikin.

Vierailija
113/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ilman kautta leviäminen ole selvääkin selvempi. Ei korona katso Excel-taulukosta, että 1,99 metrin etäisyydellä saan tartuttaa, mutta 2,00 metrin etäisyydellä enpä enää saakaan. Todellisuus toimii hieman Excel-taulukkoa monimutkaisemmin.

Vierailija
114/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ilman kautta leviäminen ole selvääkin selvempi. Ei korona katso Excel-taulukosta, että 1,99 metrin etäisyydellä saan tartuttaa, mutta 2,00 metrin etäisyydellä enpä enää saakaan. Todellisuus toimii hieman Excel-taulukkoa monimutkaisemmin.

Sun pitäisi ymmärtää mitä pisaratartunta tarkoittaa. Tuo turvaetäisyys tai turvaväli on määritelty sen mukaan.

Siis kun joku sun edessä aivastaa, pisarat leviävät kaarena ilmaan. Kun etäisyyttä on välillänne vähän, pisarat osuvat sinun ylävartaloosi, kasvoihin ja käsiin, josta tartuna leviää käsiesi kautta (kun kosketat kasvojasi). Kun välimatkaa on vähän enemmän, ne pisarat osuvat enimmäkseen sun vyötärön alapuolelle, jossa niistä ei yleensä ole haittaa. Kun etäisyys on vielä suurempi, pisarat osuvat maahan edessäsi.

Aerosolina leviäviin virushiukkasiin ei turvaväli auta. Ne ovat niin pieniä ja kevyitä, että ne leijuvat ilmassa. Kyllä ne tuntien sisällä putoilevat maahan, mutta sitä ennen ne kulkeutuvat sisätilassa ilman mukana. Niiden liike on siis aika ennakoimatonta. Siksi niihin tehoaisi paremmin tehokas ja säännöllinen tuulettaminen.

Vierailija
115/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: jankuti jankuti jank jank

Vierailija
116/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tähän oli perusteena?

Vierailija kirjoitti:

Opettajille ei suositella maskeja käytettäviksi. Ihan ohjeistuksessa oli näin muutama viikko sitten.

Vierailija
117/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän syystä sitä etäisyyttä pidetään. Onhan se ollut alusta asti selvää, että ilmassa on virusta. Mikä tässä on uutta. Onko nyt joku maskikauppias liikkeellä. Virus näyttää heikkenevän pikku hiljaa.

Vierailija
118/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä astma ja sydäsairaus ja ai että suututtaa, kun edelleen niin moni on täysin välinpitämätön koronan suhteen ja suorastaan ivallinen meitä "hysteerikkoja" kohtaan jotka oikeasti voimme erittäin suurella todennäköisyydellä kuolla siihen tartuntaan :(  Että helppohan se perusterveenä on huudella, jos ei itse tarvitse pelätä terveytensä ja henkensä puolesta...

Tässä uutisessa kuvataan aika selvästi miten kurja koronavirustartunta voi olla:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006519598.html

Timo päätyi vaimonsa kanssa koronateholle, 11-vuotiaalle löytyi turva sosiaalihuollosta: ”On hienoa, että sairastuin Suomessa”

Timo Autio on saanut terveen paperit. Koronavirustestiin hän pääsi päivässä, lapsi pääsi hoitoon välittömästi ja sairaalahoitoa hän kuvaa asiantuntevaksi.

Mielenkiintoinen tapaus. Toivottavasti joku tutkijaryhmäkin on kiinnostunut. Teholle joutuu kuitenkin oikeasti aika harva, joten miksi tästä perheestä molemmat joutui?? Pakko olla joku ulkoinen tekijä, koska oletettavasti eivät ole sukua toisilleen.

Vaimolla astma, mies tukevan oloinen. Case closed. Molemmat riskiryhmää.

Astmaatikkoja on suomessa pikkuista vaille pirusti, samoin diabeetikkoja. Tuon jutun mieskin oli ulkoisesti niin tavissuomimies kuin olla ja voi, eli vastaavia riskitapauksia on täällä vähintään 13 tusinassa mutta yhä vaan vähätellään, että ei tämä ole vaaraksi kuin riskiryhmäläisille.. Monikohan näistä vähättelijöistä on todellisuudessa itsekin riskiryhmää mutta ei vaan ymmärrä sitä?

Vierailija
119/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leviää sitten miten tahansa niin nyt pitäisi olla jo ollut se suuri aalto nähtävissä.

Nyt ollaan jo toukokuun lopussa. Ja tilanne, että noin 300 kuollut ja sairaaloissa ne ketkä nyt ovat. Sairaaloissa on hyvin tilaa.

Yli 5000 on parantunut.

Kuolleet ovat suurin osa yli 80-vuotiaita ja niitä joilla on jokin perussairaus tai useita.

Turha nyt mitään pakkomaskeja on vouhottaa. Ne saavat pitää ketkä pitää, jos tuo heille turvallisuuden tunteen.

Kirjoittamisi viesti pitää niin hyvin paikkaansa. Ylet ja muut länkyttää epämääräisyyksiään, koska tietää, että oikeaa uutisoitavaa ei yksinkertaisesti ole. Sanna Marin on tehnyt todella hyviä peliliikkeitä todella haastavassa tilanteessa.

Sitä ei muutaman toimittajan räksytys muuksi muuta :)

Sanna Marin ei ole tehnyt yhtään mitään muuta, kuin venkoillut vastaan ja vetänyt koko touhun joksikin ihme valtapeliksi.

Niinistö ehdotti asiantuntijaryhmän johtamaan tätä koronashowta, mutta eihän se Marinin tytölle kelvannut. Hänellä kun on niin paljon kokemusta...

Hallitus saa kyllä pitkän miinuksen koko tästä korona-ajan toiminnasta. Tiedottamisesta lähtien kaikki on mennyt järjestään vähän, tai vähän enemmän pieleen. Onneksi suomalaiset kuitenkin hoitivat homman kotiin järkevillä toimillaan.

Vierailija
120/137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskit naamaan!

En luottaisi liikaa maskeihin. Sairastin Koronan lievänä huhtikuun puolivälissä saatuani tartunnan töissä. Käytän suu-nenäsuojaimia työssäni.

Ilman maskia  oisit saanut suoraan keuhkoon ja oisit ehkä teholloe joutunut/kuollut/vaurioitunut loppuelämäksi. Maskit naamalle. Mulla jo 3 ystävien läheisistä kuollut. Ja 3 vakavasti sairastunutta(yksi joutui teholle) ja osa ei edes testiin päässyt ja yhden tulos oli negatiivinen ekaksi.  Ilman maskia liikkuivat. Maskia rappukäytävässä ja kaupoissa käyttävistä en tunne ketään sairastunutta. Itsellä siis viruksia suodattava maski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä